Toon posts:

kabeltje voor ATA66 IDE HardDisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een WD 40GB 7200RPM schijf gekocht, maar toen ik het zaakje openmaakte kwam ik erachter dat er geen kabeltje bij zat, enkel en alleen maar de drive. Nou heb ik nog een 40-polig kabeltje liggen wat ik een jaar of 2 a 3 geleden kreeg bij mijn CD brander, en die had ik toen niet nodig omdat er al een kabeltje in mijn computer zat waarop die brander ook aangesloten werd (als slave naast de HD die master was). Dit was op mijn oude comp btw, die nu door m'n vriendin gebruikt wordt.

2 vraagjes:

1) Kan ik dat 40-polige kabeltje gebruiken voor m'n ATA66 HD, of moet dat toch een 80-polig kabeltje worden i.v.m. de data-integriteit op die snelheid.

2) Moet ik m'n nieuwe HD aan het uiteinde van het kabeltje zetten (hij komt er als enigste op, op het 2e IDE kanaal) of moet hij zo dicht mogelijk bij het mobo en blijft er dus een stukje kabel "bungelen". Krijg je daar geen signaalreflekties van?

Verwijderd

1. Kan, draait ie op ata33 maar boeit niet zit haast geen verschil in.

2. Maakt niet uit voor zover ik weet, doe hem altijd aan de laatste.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 01 september 2001 22:10 schreef ChUcKy2731 het volgende:
1. Kan, draait ie op ata33 maar boeit niet zit haast geen verschil in.
Zit haast geen verschil in? "Slechts" een faktor 2, lijkt me! Oke, in burst mode, maar toch!

Enne, "voelt" die schijf op een of andere manier of er een 40- of 80-polig kabeltje aan zit, en schakelt hij dan om van ATA33 naar ATA66 of vice versa?

• Bass64
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10-2023

Bass64

Be Good, Be There, Bye Bye

hmm je kan het beste toch ff een 80 halen
vind ik zelf ff lekkerder werken.

AMD XP2400+, ASUS A7V333, ATI 9800 Pro 128mb, SBlive Audigy 2, 768MB DDR 2700, 96.4GB HDD + 120 GB in raid 2+0

Verwijderd

1. Bij ata 66 en ata 100 is een 80-polige flatcable vereist vanwege de snelheid van het datatransport.
Als je een 40-polige gebruikt wordt de snelheid niet automatisch lager, hoor.....
2. Als er enkel de HDD op aangesloten is hoort deze aan het uiteinde van de kabel.

• anthonov
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10-2023
2. Hang 'm op het einde. Dat reflectieverhaal snijdt namelijk hout.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Op zaterdag 01 september 2001 22:39 schreef raccoon het volgende:

Enne, "voelt" die schijf op een of andere manier of er een 40- of 80-polig kabeltje aan zit, en schakelt hij dan om van ATA33 naar ATA66 of vice versa?
Het bios herkent of er een 40 of 80 polige kabel is aangesloten. Bij een ATA 66/100 schijf met een 40 polige kabel krijg je de melding: No 80 conductor cable connected. Ik zou toch voor een 80 polige gaan. Snelle harde schijven halen tegenwoordig snelheden boven 33,3 MB/sec.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 01 september 2001 23:59 schreef _Jona_ het volgende:

[..]

Het bios herkent of er een 40 of 80 polige kabel is aangesloten. Bij een ATA 66/100 schijf met een 40 polige kabel krijg je de melding: No 80 conductor cable connected. Ik zou toch voor een 80 polige gaan. Snelle harde schijven halen tegenwoordig snelheden boven 33,3 MB/sec.
Ik had al zo'n gevoel dat 80-polig beter zou zijn... :) Maandag dus maar ff langs de hardware-boer.

Maareh.... ff uit nieuwsgierigheid nog: hoe herkent het bios of er een 40-polige of 80-polige kabel aan zit? Er zijn toch sowieso maar 40 pennetjes? Ik kan me nog wel voorstellen dat die extra 40 aders ergens in de connector aan ground liggen (of misschien ook wel gewoon zweven, weet ik veel :? ) maar hoe wordt dat nou gedetecteerd?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

niet alle BIOSen zien die 40/80 kabel, hoor. Je kunt op sommige borden ook gewoon ATA66 draaien op een 40 aderige kabel, maar dan kun je wel last krijgen van dataverlies of -corruptie.
Voor optimale veiligheid:
- ATA33 instellen en de 40 polige kabel gebruiken
- ATA66 instellen en nieuwe 80 polige kabel kopen

Ik denk btw. dat ATA66 niet eens zoveel sneller is met die HD, maar wil je de allerlaatste procentjes uit je systeem trekken (tweaker he :)) dan zou ik wel ATA66 gaan gebruiken.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1