Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09 12:12
Ik zoek een?
Nieuwe receiver bij aankoop niewe TV of niet?

Wat is je budget?
400-700 (ook recente 2dehands is een optie)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aansturen van mijn 5.1 speakers bij tv, gaming, film

Wat heb je zelf al gevonden?
Eventueel Yamaha v4a

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb dus een LG G3 55 besteld om mijn oude panasonic plasma te vervangen. Mijn huidige receiver is een Yamaha rx-v659. Deze heeft zelfs nog geen HDMI :-)
Eerst twijfelde ik om een nieuwe A/V receiver te kopen om alles met 1 hdmi kabel naar tv te sturen maar er dient ook 4k upscaling te gebeuren en het lijkt mij dat de processor van de tv daar veel beter voor geschikt is. Beeld gaat dus allemaal rechtstreeks naar de tv. Er wordt een tv box (telenet), switch & xbox series X aangesloten.
Blijft enkel het geluid over. Ik kan dit via een optische uit op de tv naar mijn huidige receiver brengen.
Ik zie dat mijn huidige receiver DTS en Dolby ondersteund. Is dit voldoende om nog steeds surround door te sturen of ga ik toch niet werkende toestanden krijgen?
Ik ben niet meer helemaal mee op het vlak van geluid.
Als ik geen nieuwe receiver hoef te kopen is het voor mij ook goed hoor.
Wat is jullie mening?

Speakers zijn van monitor audio bronze serie met B&W sub

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

bertbelgie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:27:
Ik zie dat mijn huidige receiver DTS en Dolby ondersteund. Is dit voldoende om nog steeds surround door te sturen of ga ik toch niet werkende toestanden krijgen?
De werking DTS dan wel Dolby Digital 5.1 is nog steeds gelijk. Dat is afdoende om compressed 5.1 surround door te sturen. Op dat vlak is het technisch niets anders dan de huidige TV.

Enige waar op gelet dient te worden is wat de TV ondersteunt qua codecs. TV's sturen veelal wel Dolby Digital door, DTS is vaker niet het geval dan wel. Al heeft LG met de x3-reeks wel weer ondersteuning op dat gebied. Qua doorsturen van audio door de TV ben je compleet.

Blijft het wensenpakket over. Ben je tevreden met DTS dan wel Dolby Digital? Dan hoeft er niets vervangen te worden, wil je meer in de vorm van Dolby Digital Plus moet je naar HDMI ARC (en dus een nieuwere receiver), wil je nog meer (lees: HD Audio) dan zal je naar een receiver met HDMI eARC moeten.

Let wel:
Bovenstaade is de theorie, Netflix kan bijvoorbeeld issues geven. Zie Mediaplayer die DD+ kan decoderen naar DD. Het is dus afhankelijk van de bronnen. Geen idee wat de Telnet box /Switch doet qua audio. XBox kan zonder issues DD dan wel DTS doorgeven, wil je echter surround in LPCM dan moet je naar eARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09 12:12
@FeaR bedankt voor reactie.
Het lijkt er dan wel op dat ik voor mijn 5.1 installatie nog voldoende heb aan DTS.
Ik betwijfel of ik het verschil ga horen tussen DD en DD+
En wat je bedoelt met LPCM begrijp ik helemaal niet.
Heb het opgezocht maar ik ben alleen maar meer in de war :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

bertbelgie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:32:
Het lijkt er dan wel op dat ik voor mijn 5.1 installatie nog voldoende heb aan DTS.
Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio kunnen ook over 5.1 af worden gespeeld. De hoeveelheid kanalen is niet het enige wat deze tracks meer kunnen. HD Audio is lossless, bijna volledig uncompressed. Of het hoorbaar is is een tweede.
Ik betwijfel of ik het verschil ga horen tussen DD en DD+
Hoorbaar is altijd een discussiepunt. Dolby Digital Plus wordt voornamelijk gebruikt door streamingsdiensten om de ATMOS meta data mee te sturen. Als je geen ATMOS setup hebt (zoals jij) dan is de meerwaarde nul. Ik linkte echter naar het topic om aan te geven dat de theorie wel is/was dat je terug kan vallen op de gewone core van de HD/Plus track maar dat sommige diensten deze dus niet meesturen.
En wat je bedoelt met LPCM begrijp ik helemaal niet.
Heb het opgezocht maar ik ben alleen maar meer in de war :-)
In jouw geval houdt het vooral in dat als een bron LPCM uitstuurt je beperkt bent tot twee kanalen, meer kan er niet over S/PDIF. Wil je surround LPCM doorsturen moet je naar HDMI eARC. De Xbox heeft bijvoorbeeld deze optie maar jouw receiver kan dat niet aan. Bij de Xbox geen probleem omdat deze ook DD dan wel DTS ondersteunt. Ik twijfel alleen over de Nintendo Switch. Google zegt mij dat deze 5.1 PCM uitstuurt, dat ga je dus niet krijgen via de huidige weg/huidige receiver. Beperking van S/PDIF.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.