Zwembad verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DubbelU
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:41
Mijn vraag

Ik heb een buitenzwembad met een warmtepomp. Deze staat in de winter uit, maar ik wil nu langzaamaan beginnen met opwarmen. Nu ben ik onlangs ook overgestapt op ANWB energie met dynamische tarieven. Nu zie ik in de app dat ik op zonnige dagen geld toe krijg voor het verbruiken van stroom!
Vraag 1: (zelf veel bekeken, maar kom er niet helemaal uit) Kan ik hier een stekker tussenzetten die met een timer e.g. tussen 12:00 en 16:00 aangaat?
Vraag 2: Of kan ik zelfs al een nog slimmere stekker ertussen zetten die automatisch aangaat wanneer stroomprijs x is? Of de stekker die ik op afstand (WIFI) kan aanzetten wanneer ik in de ANWB app zie dat de stroom gratis is?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Nog niks qua smarthome. Wil dus graag 3x slimme stekker / oplossing kopen om te testen en goedkope stroom momenten te benutten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Gelezen over apple home kit, google, alexa, hombli. Maar ik wordt er niet wijzer van. Ik wil een simpele oplossing zonder teveel toeters en bellen. Ook het liefst zonder bridges en andere apparaten.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zit je warmtepomp gewoon op een stekker? Wat is het vermogen hiervan?

Als je een HomeWizard P1-Meter hebt en er een HW Energy Socket bij koopt kun je (mits je betaalt voor hun abonnement) automatisch via hun eigen app instellen dat je warmtepomp aanspringt bij een overschot.

De HomeWizard spullen zijn allemaal ook goed te koppelen aan Home Assistant.

De ANWB prijzen kun je met wat moeite ook in Home Assistant krijgen, dan zou je volledig automatisch wanneer je óf genoeg aan het terugleveren bent óf de prijzen negatief (of laag genoeg) zijn automatisch je warmtepomp aan kunnen zetten.

Ik zal toevallig gisteren dat je bij bijv. HAshop een kant en klare Home Assistant miniPC kunt krijgen, dat zou een mooi startpunt zijn als je nog helemaal niks hebt staan qua server.

Mocht je hier ook een gewone airco oid mee willen aansturen (of iets anders dat een airco afstandsbediening heeft die zelf z'n instellingen onthoudt) dan heeft Tado een Smart AC Control, maar daar zit dan wel weer een bridge bij.

De goedkoopste slimme stekker die ik ken zijn deze van LEDVance, maar die draaien op een verouderd Tuya platform en kun je alleen via hun eigen app of Localtuya (als je voor Home Assistant gaat) aansturen, dus daar moet je dan weer een Android emulator voor installeren om de lokale keys te sniffen. Meer werk, ben je zeker een paar uurtjes zoet mee, maar dat scheelt je twee tientjes per stekker mits het vermogen dat je er op zet niet te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gaat de warmtepomp überhaupt wel aan als de stroom erop komt? Of is er nog handeling nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja dit kan allemaal. Mensen zoals @TheFes zijn bezig om mooie dingen te bouwen waarmee je in Home Assistant het inschakelen van apparatuur kunt laten afhangen van de prijs.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Let bij zo’n smart stekker wel goed op dat ze voldoende vermogen voor langere tijd aankunnen. Ik vermoed dat de pomp veel energie vraagt en dat het nogal een aanslag op de slimme stekker is.

Daarnaast rapporteert ANWB de stroomtarieven zonder de 15ct belasting, dus daar moet je in je berekening rekening mee houden.

Edit:
Gizz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:02:
[...]

Ook zonder die belasting zal de laagst gerapporteerde prijs het goedkoopste moment zijn om in te schakelen :)
Maar om op de vraag van de TS terug te komen:
Vraag 2: Of kan ik zelfs al een nog slimmere stekker ertussen zetten die automatisch aangaat wanneer stroomprijs x is? Of de stekker die ik op afstand (WIFI) kan aanzetten wanneer ik in de ANWB app zie dat de stroom gratis is?
Als de ANWB prijzen + 15,25ct (incl. BTW) energiebelasting en eventueel andere kosten, dan is de stroom pas gratis. Je kunt natuurlijk ook de prijzenfeed van Enever gebruiken.

[ Voor 56% gewijzigd door tdn135 op 20-04-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

tdn135 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:01:
Daarnaast rapporteert ANWB de stroomtarieven zonder de 15ct belasting, dus daar moet je in je berekening rekening mee houden.
Ook zonder die belasting zal de laagst gerapporteerde prijs het goedkoopste moment zijn om in te schakelen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:40
@DubbelU De Ecoswitch zou dat moeten kunnen. Wifi nodig op de plek waar die schakelaar komt. En lijkt tot 2300 Watt te kunnen schakelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Kalentum op 20-04-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DubbelU
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:41
Ok. Ik ga kijken naar de homeswitch. Inmiddels warmtepomp gechecked en daar kan ik ook een wifi module aan hangen en besturen met een app aquatemp. Hier kan ik wel opwarmschemas in aanmaken, maar niet gekoppeld aan stroomtarieven. Heb de wifi module in bestelling om mijn warmtepomp iets slimmer te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DubbelU wellicht kun je de elektriciteitsprijzen wel koppelen aan de wifi aansturing van de warmtepomp via iets als Home Assistant als verbindend platform.

Voor de oplossing met de tussenstekker blijft de vraag wat je warmtepomp doet nadat de voeding weer wordt ingeschakeld: gaat hij dan gewoon verder met verwarmen als dat de modus was toen de stekker uitgeschakeld werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yourliving
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-02-2024

Yourliving

Brian van Yourliving.nl

Het is zeker mogelijk om een slimme stekker te gebruiken om je buitenzwembad met de warmtepomp op de goedkope stroommomenten te laten draaien. Er zijn verschillende opties beschikbaar die aan jouw vereisten voldoen en relatief eenvoudig te installeren zijn zonder te veel toeters en bellen.

Antwoord op Vraag 1:
Ja, je kunt een eenvoudige slimme stekker met een timerfunctie gebruiken om je warmtepomp tussen bepaalde tijdstippen in te schakelen. Stel de timer in zodat de stekker tussen bijvoorbeeld 12:00 uur en 16:00 uur aangaat op zonnige dagen, wanneer je geld kunt besparen door goedkope stroom te gebruiken.

Antwoord op Vraag 2:
Er zijn ook geavanceerdere slimme stekkers beschikbaar die werken op basis van dynamische stroomtarieven. Deze stekkers kunnen automatisch reageren op de actuele stroomprijs, zodat je ze kunt inschakelen wanneer de prijs van elektriciteit laag is of zelfs negatief, zoals je opmerkte dat je geld toe krijgt voor het verbruiken van stroom op zonnige dagen.

<knip> Werving niet toegestaan

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 26-07-2023 07:20 ]

Blijf altijd op de hoogte van de nieuwste trends in wooninrichting met onze uitgebreide collectie. Ontdek hoe je je huis kunt inrichten.

Pagina: 1