Wat zit er achter de sterk negatieve prijzen op de EPEX spot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-09 21:41
Is er eigenlijk bekend waarom de EPEX spot prijzen zo sterk negatief kunnen worden in Nederland?
Op 19-4-2023 was de de prijs -195,41 per MWh tussen 14:00 en 15:00. Daarom heen was deze ook nog lang sterk negatief. Het is dus niet alleen dit uur geweest.

Deze -195,41 per MWh is wel een hele negatieve prijs je zou verwachten dat er dan toch wel meer zonneparken en windmolens gewoon uitgaan.
Hieronder zie je een sterk negatieve prijs in Nederland en een beperkt negatieve prijs in België.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYvkBzIntk5wiB1S5AQRXMRE7hU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q5kSXtAJVzMKJzh2XvNEENLE.png?f=fotoalbum_large

Nederland exporteerde toen maximaal. Meer exporteren kon dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjQY-AAyAzP9dCLUUwFfsH35_7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CfSOPU2sXUhEc3AhY06w5ov.png?f=fotoalbum_large

Ik snap wel dat het voor prive personen zonder dynamisch contract handig is om zoveel mogelijk te leveren zolang je mag salderen. Maar ik zie ook nog windmolens die toen energie hebben opgewekt. Je zou verwachten dat ergens rond de 0 steeds meer gewoon uitgaat.
Dit kost bepaalde bedrijven namelijk gewoon veel geld. Zeker voor het salderen.

Zit er een fout in de SDE+ subsidies of komen deze negatieve prijzen ergens anders door? Want dit lijkt me toch ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 20:06
Darksteel83 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:09:
Zit er een fout in de SDE+ subsidies of komen deze negatieve prijzen ergens anders door? Want dit lijkt me toch ook niet de bedoeling.
Voor Europa is het wenselijk dat we maximaal exporteerden, voor individuen niet altijd afhankelijk van het contract.

Het dóél van de subsidies is niet om individuen geld te geven maar het maximaal laten leveren vanuit groene energie, en het geld geven aan partijen die det kunnen is het middel om dat te laten doen.

Het lijkt me dus wel de bedoeling, maar uiteraard ook de andere kant op als Nederland weinig levert en er in anderen landen een overschot is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
canonball schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:23:
[...]

Voor Europa is het wenselijk dat we maximaal exporteerden, voor individuen niet altijd afhankelijk van het contract.

Het dóél van de subsidies is niet om individuen geld te geven maar het maximaal laten leveren vanuit groene energie, en het geld geven aan partijen die det kunnen is het middel om dat te laten doen.

Het lijkt me dus wel de bedoeling, maar uiteraard ook de andere kant op als Nederland weinig levert en er in anderen landen een overschot is
Er moet ergens iemand hier veel voor betalen.

Dit zijn onder andere de mensen zonder dynamisch contract en zonder zonnepanelen. Want die betalen eigenlijk nu 195,41 per MWh voor de mensen die zonnepanelen hebben en leveren op een moment waarbij we in elk geval een deel niet nodig hebben. De mensen die zonnepanelen hebben kunnen gratis weer een andere MWh gebruiken op een ander moment.

Deze negatieve prijzen zijn ook negatiever dan de kosten per MWh op veel normale momenten.

Het is wel goed nieuws dat groen nu 100% van ons verbruik kan dekken. Maar deze prijzen lijken we toch niet goed.

Maar ik vermoed dat er nog wat meer plekken zijn waar iemand hiervoor moet betalen. Ik denk dat het de SDE subsidies zijn. Maar ik weet het niet zeker. Het zou me alleen niet verbazen als we nu subsidie geven voor negatieve prijzen en dat deze subsidie hierdoor ook steeds hoger wordt.

Want als je nu kostprijs hebt van 50 per MWh zou je het prijsverschil kunnen terugkrijgen. Dit prijsverschil is nu 50 -- 195,41= 245,41 per MWh
Het lijkt me toch niet de bedoeling zoveel subsidie te geven voor iets wat op dat moment niets waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:44
Darksteel83 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:56:
[...]

Er moet ergens iemand hier veel voor betalen.

Dit zijn onder andere de mensen zonder dynamisch contract en zonder zonnepanelen. Want die betalen eigenlijk nu 195,41 per MWh voor de mensen die zonnepanelen hebben en leveren op een moment waarbij we in elk geval een deel niet nodig hebben. De mensen die zonnepanelen hebben kunnen gratis weer een andere MWh gebruiken op een ander moment.
Wat een beetje is zoals alle subsidies werken. Ik betaal ook extra belastinge omdat er mensen in de bijstand zitten die we niet in de goot willen laten belanden. Deze vergelijking maken blijf ik dan ook gewoon stemmingmalkerij vinden. Uiteindelijk willen we naar een groene aarde toe, en daarvoor zal er groene stroom nodig zijn. En daarvoor is de subsidie, je moet dus vooral kijken of de subsidie nuttig gebruikt wordt om naar het gewenste doel te gaan.
Deze negatieve prijzen zijn ook negatiever dan de kosten per MWh op veel normale momenten.

Het is wel goed nieuws dat groen nu 100% van ons verbruik kan dekken. Maar deze prijzen lijken we toch niet goed.
Ik vermoed dat dit komt omdat we nu in een tijd zitten waarbij we de meeste dagen gewoon slecht weer hebben voor het opwekken en tussendoor een dagje volle zon. Ik kan me voorstellen dat voor die ene dag niet alle centrales worden uitgezet en dat we daarom overproduktie hadden. Voor een dagje lijkt me dat niet zo'n probleem, maar als dit regelmatig voor gaat komen, gaat er inderdaad ergens iets mis.
Maar ik vermoed dat er nog wat meer plekken zijn waar iemand hiervoor moet betalen. Ik denk dat het de SDE subsidies zijn. Maar ik weet het niet zeker. Het zou me alleen niet verbazen als we nu subsidie geven voor negatieve prijzen en dat deze subsidie hierdoor ook steeds hoger wordt.

Want als je nu kostprijs hebt van 50 per MWh zou je het prijsverschil kunnen terugkrijgen. Dit prijsverschil is nu 50 -- 195,41= 245,41 per MWh
Het lijkt me toch niet de bedoeling zoveel subsidie te geven voor iets wat op dat moment niets waard is.
Je pakt nu een heel specifieke tijd, terwijl die subsidie er voor het hele jaar is. Het kan dus best zijn dat er wat uren zijn waarbij de subsidie helemaal niet nodig is en alleen maar geld kost. Alleen zolang we de meerderheid van de tijd nog niet genoeg groene stroom opwekken is die subsidie wel degelijk zinvol. En gaat dit vaak gebeuren zullen de subsidies op de schop moeten, want dan hebben we schijnbaar het doel wat we willen bereiken grotendeels bereikt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-09 21:53
SDE vult inderdaad de prijs aan tot aan het SDE bedrag, maar langere periodes van negatieve prijzen worden volgens mij niet meegenomen in die berekening. Dus dan is dat in ieder geval niet gesubsidieerd.

Daarnaast zullen veel grote zonneparken misschien wel afgeschakeld hebben gistermiddag, maar veel boerendaken en particulieren schakelen niet af, omdat ze bijvoorbeeld gewoon een vast contract hebben of simpelweg geen weet van de negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
redwing schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:06:
[...]

Wat een beetje is zoals alle subsidies werken. Ik betaal ook extra belastinge omdat er mensen in de bijstand zitten die we niet in de goot willen laten belanden. Deze vergelijking maken blijf ik dan ook gewoon stemmingmalkerij vinden. Uiteindelijk willen we naar een groene aarde toe, en daarvoor zal er groene stroom nodig zijn. En daarvoor is de subsidie, je moet dus vooral kijken of de subsidie nuttig gebruikt wordt om naar het gewenste doel te gaan.
Het doel van meer zon en wind lijkt me prima. Maar als ik zulke negatieve prijzen zie vraag ik wel of de subsidie nuttig is. Maar vooral of er niet ergens een fout in zit.
[...]
Ik vermoed dat dit komt omdat we nu in een tijd zitten waarbij we de meeste dagen gewoon slecht weer hebben voor het opwekken en tussendoor een dagje volle zon. Ik kan me voorstellen dat voor die ene dag niet alle centrales worden uitgezet en dat we daarom overproduktie hadden. Voor een dagje lijkt me dat niet zo'n probleem, maar als dit regelmatig voor gaat komen, gaat er inderdaad ergens iets mis.
Ik kan me dat maar beperkt voorstellen dat dit komt door centrales. Want we hebben in Nederland voldoende gascentrales. Die kunnen snel op en af regelen. In België hebben ze veel kerncentrales
In België zou het dus wel kunnen dat het goedkoper is om de centrale even niet uit te doen of terug te regelen. Maar onze prijzen waren veel lager dan in België en ook langer negatief.
[...]
Je pakt nu een heel specifieke tijd, terwijl die subsidie er voor het hele jaar is. Het kan dus best zijn dat er wat uren zijn waarbij de subsidie helemaal niet nodig is en alleen maar geld kost. Alleen zolang we de meerderheid van de tijd nog niet genoeg groene stroom opwekken is die subsidie wel degelijk zinvol. En gaat dit vaak gebeuren zullen de subsidies op de schop moeten, want dan hebben we schijnbaar het doel wat we willen bereiken grotendeels bereikt.
Ik heb niet echt data van negatieve prijzen. Maar ze komen echt veel vaker voor als vroeger en ook steeds langer. Dit keer waren de prijzen 6 uur negatief. Ze halen nu vaak het nieuws niet meer. Zolang er meer zonnepanelen bijkomen zonder dat we echt andere dingen gaan doen. Zullen negatieve prijzen steeds meer voorkomen. Salderen zal waarschijnlijk vanaf 2025 deels stoppen. Wat slim verbruik gaat promoten voor mensen met panelen. Maar misschien moet er wel nog meer gebeuren.
Duitsland en Denemarken hebben geen sterk negatieve prijzen, maar gewoon bijna 0. Dat lijkt me normaler.
Ik ben voor het promoten van duurzame energie. Maar hier lijkt toch wel iets geks te gebeuren.

Het zijn ook echt hoge negatieve bedragen. Totdat in 2021 de gasprijzen begonnen te stijgen was iets van 50 per MWh een soort van normale prijs. Dit is dus 4 keer zo hoog. Maar dan negatief.
https://energy-charts.inf...efault&year=2021&month=-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
BoerFrits schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:13:
SDE vult inderdaad de prijs aan tot aan het SDE bedrag, maar langere periodes van negatieve prijzen worden volgens mij niet meegenomen in die berekening. Dus dan is dat in ieder geval niet gesubsidieerd.

Daarnaast zullen veel grote zonneparken misschien wel afgeschakeld hebben gistermiddag, maar veel boerendaken en particulieren schakelen niet af, omdat ze bijvoorbeeld gewoon een vast contract hebben of simpelweg geen weet van de negatieve prijzen.
Wanneer dit veroorzaakt wordt door de boerendaken particulieren. Dan hebben we nog wel wat te gaan. Want bij de particulieren komen er nog wel meer zonnepanelen bij. En het grootste deel daarvan zit niet op dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Darksteel83 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:35:
[...]

Het doel van meer zon en wind lijkt me prima. Maar als ik zulke negatieve prijzen zie vraag ik wel of de subsidie nuttig is. Maar vooral of er niet ergens een fout in zit.
Ligt er aan of dit af en toe een dagje gebeurd of heel regelmatig. Aangezien zon en wind wisselvallig zijn, heb je een overcapaciteit nodig. Als het dan (zoals gisteren) zonnig is met veel wind heb je daardoor overproductie. Dat hoeft niet gelijk een fout te zijn.
[...]
Ik kan me dat maar beperkt voorstellen dat dit komt door centrales. Want we hebben in Nederland voldoende gascentrales. Die kunnen snel op en af regelen. In België hebben ze veel kerncentrales
In België zou het dus wel kunnen dat het goedkoper is om de centrale even niet uit te doen of terug te regelen. Maar onze prijzen waren veel lager dan in België en ook langer negatief.
Het is ook puur een gok van hoe ik zie hoe er met centrales wordt omgegaan. Vaak worden er nl. wel een paar draaiende gehouden (maar wel op een lager pitje) en ik kan me voorstellen dat dat gecombineerd met veel zon en veel wind die overproduktie veroorzaakt.

Ik blijf het trouwens wel raar vinden dat we bij gekoppelde systemen zoals in Europa, nog zulke prijsverschillen hebben tussen de landen.
[...]
Ik heb niet echt data van negatieve prijzen. Maar ze komen echt veel vaker voor als vroeger en ook steeds langer. Dit keer waren de prijzen 6 uur negatief. Ze halen nu vaak het nieuws niet meer. Zolang er meer zonnepanelen bijkomen zonder dat we echt andere dingen gaan doen. Zullen negatieve prijzen steeds meer voorkomen. Salderen zal waarschijnlijk vanaf 2025 deels stoppen. Wat slim verbruik gaat promoten voor mensen met panelen. Maar misschien moet er wel nog meer gebeuren.
Duitsland en Denemarken hebben geen sterk negatieve prijzen, maar gewoon bijna 0. Dat lijkt me normaler.
Ik ben voor het promoten van duurzame energie. Maar hier lijkt toch wel iets geks te gebeuren.
Zo gek is dat niet, we hebben hier zowel veel zonnepanelen/parken als windmolenparken. En vaak is het bij heel zonnig weer niet al te winderig en andersom, maar nu waren beide sterk aanwezig. Ik zou dus niet teveel kijken naar wat je normaal vindt en wat niet. Je moet vooral kijken wat je gewenste situatie is. Die kan nl. prima zijn dat je op mooie dagen overproduktie hebt, zodat je op slechte dagen ook een heel groot gedeelte van de behoefte af kunt dekken.
Het zijn ook echt hoge negatieve bedragen. Totdat in 2021 de gasprijzen begonnen te stijgen was iets van 50 per MWh een soort van normale prijs. Dit is dus 4 keer zo hoog. Maar dan negatief.
https://energy-charts.inf...efault&year=2021&month=-1
Klopt, ik zeg dan ook niet dat dit de standaard moet worden, maar zulke uitschieters kunnen altijd gebeuren. Pas als je dit heel vaak terug ziet komen zal er wat moeten veranderen (en zelfs dan kan het alsnog geplanned zijn)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
redwing schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:59:
[...]

Ligt er aan of dit af en toe een dagje gebeurd of heel regelmatig. Aangezien zon en wind wisselvallig zijn, heb je een overcapaciteit nodig. Als het dan (zoals gisteren) zonnig is met veel wind heb je daardoor overproductie. Dat hoeft niet gelijk een fout te zijn.

[...]

Het is ook puur een gok van hoe ik zie hoe er met centrales wordt omgegaan. Vaak worden er nl. wel een paar draaiende gehouden (maar wel op een lager pitje) en ik kan me voorstellen dat dat gecombineerd met veel zon en veel wind die overproduktie veroorzaakt.

Ik blijf het trouwens wel raar vinden dat we bij gekoppelde systemen zoals in Europa, nog zulke prijsverschillen hebben tussen de landen.

[...]

Zo gek is dat niet, we hebben hier zowel veel zonnepanelen/parken als windmolenparken. En vaak is het bij heel zonnig weer niet al te winderig en andersom, maar nu waren beide sterk aanwezig. Ik zou dus niet teveel kijken naar wat je normaal vindt en wat niet. Je moet vooral kijken wat je gewenste situatie is. Die kan nl. prima zijn dat je op mooie dagen overproduktie hebt, zodat je op slechte dagen ook een heel groot gedeelte van de behoefte af kunt dekken.

[...]

Klopt, ik zeg dan ook niet dat dit de standaard moet worden, maar zulke uitschieters kunnen altijd gebeuren. Pas als je dit heel vaak terug ziet komen zal er wat moeten veranderen (en zelfs dan kan het alsnog geplanned zijn)
Overcapaciteit lijkt mij prima. Dit is zelfs noodzakelijk omdat je anders uiteindelijk heel veel opslag nodig hebt.

Die negatieve prijzen zolang en zo negatief zijn alleen niet wat ik had verwacht. Dit lijkt me ook niet goed. Die 0 van Denemarken en Duitsland op hetzelfde moment lijkt mij veel normaler.

De prijsverschillen tussen de landen vaak heel beperkt. Zolang er nog genoeg capaciteit is om van het ene naar het andere land te gaan. Maar die capaciteit was op voor Nederland. We exporteerdeerden maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Darksteel83 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:11:
[...]
Overcapaciteit lijkt mij prima. Dit is zelfs noodzakelijk omdat je anders uiteindelijk heel veel opslag nodig hebt.

Die negatieve prijzen zolang en zo negatief zijn alleen niet wat ik had verwacht. Dit lijkt me ook niet goed. Die 0 van Denemarken en Duitsland op hetzelfde moment lijkt mij veel normaler.
Zoals ik al zei klopt dat natuurlijk, maar zolang het sporadisch gebeurd is het niet zo'n probleem. Je ziet de prijzen wel vaker negatief gaan in verschillende landen. Maar zodra dat iets is dat zeer regelmatig gebeurd gaat er wel iets mis met de regelingen.
[quote
De prijsverschillen tussen de landen vaak heel beperkt. Zolang er nog genoeg capaciteit is om van het ene naar het andere land te gaan. Maar die capaciteit was op voor Nederland. We exporteerdeerden maximaal.
[/quote]
Dat verbaasd me dus, je zou verwachten dat die maximale export ervoor zou zorgen dat dit soort dips beperkt blijven. Maar schijnbaar is de capaciteit daarvan toch nog niet groot genoeg.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
redwing schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:05:
[...]

Zoals ik al zei klopt dat natuurlijk, maar zolang het sporadisch gebeurd is het niet zo'n probleem. Je ziet de prijzen wel vaker negatief gaan in verschillende landen. Maar zodra dat iets is dat zeer regelmatig gebeurd gaat er wel iets mis met de regelingen.
[quote
[/quote]
Dat verbaasd me dus, je zou verwachten dat die maximale export ervoor zou zorgen dat dit soort dips beperkt blijven. Maar schijnbaar is de capaciteit daarvan toch nog niet groot genoeg.
Ik heb het even uitgezocht. Nederland is kampioen negatiefste prijzen van Europa in 2022 en 2023.
Ik heb de EPEX gesorteerd op de laagste prijzen. En wanneer Nederland de laagste prijs heeft dan heb ik dit oranje gemaakt. België staat op de 2 plaats in negatiefste prijzen. Ik vraag me toch wel behoorlijk af waarom gezien we super veel gascentrales hebben. En wat de gevolgen zijn.
2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1Fcy5zPkW0DLeKApcK2j2q5ws4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3irPKTTn7vplGiIYiYdybnez.png?f=fotoalbum_large

2022Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W56UIUJtlAytqvC5MC3y0SHT0TY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bdNzz3uwGtTVjheN02dgIhnk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Lost het stroomnet op de Noordzee dit niet op ? Op dit moment wordt al die stroom in Nederland aan wal gebracht. Als ik de nettekeningen van het geplande net op de Noordzee zie, dan zouden we in de toekomst ons stroomoverschot van de windparken naar Engeland of Zuid-Noorwegen kunnen transporteren, waar nog wel normale, positieve MWh-prijzen waren.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
Oekiejoekie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:02:
Lost het stroomnet op de Noordzee dit niet op ? Op dit moment wordt al die stroom in Nederland aan wal gebracht. Als ik de nettekeningen van het geplande net op de Noordzee zie, dan zouden we in de toekomst ons stroomoverschot van de windparken naar Engeland of Zuid-Noorwegen kunnen transporteren, waar nog wel normale, positieve MWh-prijzen waren.
We hebben dan zeker meer export en import mogelijkheden. Je gebruikt de DC kabels dan ook dubbel als interconnect en voor de windmolens. Ik vind het dus ook een goed plan. Maar ik weet niet of dit het negatieve prijzen issue oplost. Want dat gebeurt alleen als je altijd meer kunt exporteren dan je kunt produceren.

Ik denk, maar ik weet het niet zeker dat die negatieve prijzen door de SDE+ subsidie komen in combinatie met salderen. Want normaal zou je gewoon stoppen met produceren als het je geld kost. Mogelijk lost het zich vanzelf op als het salderen stopt en/of de SDE+ subsidie voorwaarden nog eens nagekeken worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Nederland heeft minder/geen "vaste" energiebron als waterkracht. Uiteindelijk lost dit zich op door batterij/opslag. Juist deze negatieve prijzen zijn goed om dit te stimuleren. Net als bedrijven/consumenten slimmer gaan afnemen.

Zonder financiële incentive doen ze het niet.. maar een bakker die overdag zijn brood gaat bakken is spekkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Oekiejoekie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:02:
Tegen de tijd dat die netten er liggen, denk ik dat praktisch alle landen in Europa op zonnige uren een overschot aan PV-stroom zullen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Bolderkar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:20:
Nederland heeft minder/geen "vaste" energiebron als waterkracht. Uiteindelijk lost dit zich op door batterij/opslag. Juist deze negatieve prijzen zijn goed om dit te stimuleren. Net als bedrijven/consumenten slimmer gaan afnemen.
Zal waterkracht in de toekomst nog wel zo'n zekere bron zijn ? Er valt steeds minder sneeuw in de Alpen, en die moeten ergens mee gevuld worden. In Belgie is droogte ook een issue. Die hebben een pompcentrale in Coo. Maar die moeten ze ook maar vol kunnen krijgen.
eamelink schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:25:
[...]

Tegen de tijd dat die netten er liggen, denk ik dat praktisch alle landen in Europa op zonnige uren een overschot aan PV-stroom zullen hebben :)
Daarom moet je denk ik vooral inzetten op transportcapaciteit. Tennet heeft er al een plan voor: https://www.tennet.eu/nl/target-grid.

En of alle landen genoeg zonoverschot hebben ? Dat scheelt denk ik wel van land tot land. Ik kijk geregeld wielerkoersen, en als bijkomend voordeel heb je dan helicopterbeelden waar je ook kunt zien hoeveel zonnepanelen er liggen op de daken. Ik heb het idee dat dat van land tot land nogal wel verschilt...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Oekiejoekie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:47:
[...]

Zal waterkracht in de toekomst nog wel zo'n zekere bron zijn ? Er valt steeds minder sneeuw in de Alpen, en die moeten ergens mee gevuld worden. In Belgie is droogte ook een issue. Die hebben een pompcentrale in Coo. Maar die moeten ze ook maar vol kunnen krijgen.
verschilt...
Voorlopig valt er nog genoeg. Ze hebben ieder geval hoogteverschil. Mogelijk zullen ze dammen en meer kunstmatige meren moeten aanleggen om het stabiel over het jaar energie te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
Bolderkar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:20:

Zonder financiële incentive doen ze het niet.. maar een bakker die overdag zijn brood gaat bakken is spekkoper.
Dit is inderdaad een goede stimulans voor batterijen, maar wel juist op de verkeerde plekken.

Onderstaande weet ik niet helemaal zeker. Ik weet te weinig van SDE+ en de rest van de markt om hier redelijk zeker van te zijn.
Stel je hebt nu een zonnepanelen park en je krijgt € 50,- per MWh als garantie. Dan krijg je die € 50,- nu ook als de prijs minder dan 6 uur negatief is. Bijvoorbeeld als die 3 uur lang -100 per MWh is.

Je krijgt dan als ik het goed heb 150 per MWh voor die 3 uur. Zodat je ondanks die prijs van -100 per MWh toch € 50,- per MWh krijgt. Het heeft dus eigenlijk geen zin om hiervoor een accu bij het zonnepanelen park te zetten. Want dan krijg je niets voor het opladen van die accu.

Een accu die ergens anders staat kan wel heel goed veel geld krijgen voor het opladen. Want die kan voor -100 per MWh laden.En dit dan voor 100 per MWh later verkopen.

Ik snap niet waarom er niet een max zit aan negatieve prijs waarbij er nog word gecorrigeerd. Want hoe negatiever dit wordt hoe meer geld het kost. Bij -500 per MWh is het al weer veel duurder.

Windmolens en zonnepanelen kunnen ook prima niet leveren. Je kunt ze makkelijk uitzetten het is geen kerncentrale.

Wanneer je bij bepaalde negatieve prijzen geen vergoedingen meer krijgt gaat een accu bij een zonnepark juist wel renderen. Want dan kun je elektriciteit die je bij een piek niet kunt leveren gewoon later leveren.

Correctie. Als ik dit lees is het al zo voor nieuwe installaties dat je geen SDE+ krijgt als de prijs negatief wordt. Maar voor oude installaties is dit alleen zo als het 6 uur of langer duurt.
https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sde/productiefase
Waarschijnlijk is de oplossing dan gewoon wachten totdat het salderen is afgelopen voor consumenten.

[ Voor 8% gewijzigd door Darksteel83 op 27-04-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Los van de afschaffen salderen zijn er ook steeds meer bedrijven die hierop inspelen en hun processen (een deel van de tijd) elektrificeren.

Zoals Vattenfall die een 150 Megawatt e-boiler bouwt voor het warmtenet in Amsterdam.

Er moeten toch heel wat consumenten hun vaatwasser gaan timen om datzelfde effect te bereiken....

[ Voor 18% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-04-2023 12:18 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Darksteel83 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:40:
[...]

Ik heb het even uitgezocht. Nederland is kampioen negatiefste prijzen van Europa in 2022 en 2023.
Ik heb de EPEX gesorteerd op de laagste prijzen. En wanneer Nederland de laagste prijs heeft dan heb ik dit oranje gemaakt. België staat op de 2 plaats in negatiefste prijzen. Ik vraag me toch wel behoorlijk af waarom gezien we super veel gascentrales hebben. En wat de gevolgen zijn.
2023
[Afbeelding]

2022[Afbeelding]
De prijs is dus 86 uur negatief in Nederland en ter vergelijking hebben we gemiddeld zo'n 1500 zonuren. Dat zal nog niet zo'n heel groot probleem zijn. En ik verwacht wel dat dit op zal gaan lopen doordat er nog steeds windmolens en zonneparken worden neergezet, maar voor nu snap ik wel dat de druk om dit op te lossen nog niet zo groot is.

Uiteindelijk zal er betere opslag moeten komen (er wordt al gezocht naar olossingen met het warmtenet), gecombineerd met het uitbreiden van het Europese netwerk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Darksteel83 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:04:
[...]
Waarschijnlijk is de oplossing dan gewoon wachten totdat het salderen is afgelopen voor consumenten.
Dat zal heel weinig oplossen. Consumenten wekken nog steeds maar een marginaal deel van de groene stroom op, maar ook wat verbruik betreft valt er veel meer te winnen bij de industrie. De consument wil je hierbij alsnog wel sturen naar meer eigen verbruik, maar je moet zeker richting de industrie kijken om echt oplossingen te krijgen waarmee je grote stappen kunt maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 21:09
Oekiejoekie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:47:
Ja hoor. In Engeland hebben ze er al wat op gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=6Jx_bJgIFhI
En in Noorwegen hebben ze ook dit soort oplossingen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
redwing schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:51:
[...]

De prijs is dus 86 uur negatief in Nederland en ter vergelijking hebben we gemiddeld zo'n 1500 zonuren. Dat zal nog niet zo'n heel groot probleem zijn. En ik verwacht wel dat dit op zal gaan lopen doordat er nog steeds windmolens en zonneparken worden neergezet, maar voor nu snap ik wel dat de druk om dit op te lossen nog niet zo groot is.

Uiteindelijk zal er betere opslag moeten komen (er wordt al gezocht naar olossingen met het warmtenet), gecombineerd met het uitbreiden van het Europese netwerk.
Het is meer hoe negatief de prijs kan worden. -190 per MWh is echt een hoop geld negatief. Iets van +30 tot +70 dat zijn normale prijzen.
Met de huidige gasprijzen zit je daar wel vaak boven.
Het kan ook heel snel gaan met de prijzen als je maar net iets meer levert. Net niet of net wel maximaal exporteren scheelt veel. Het gaat dan van een beetje negatief naar heel erg negatief.

Deze negatieve prijzen los je denk ik niet op met opslag. Maar met andere regels. Die er voor SDE+ dus al zijn, voor de nieuwste contracten. Salderen zal in 2025 wel (deels) stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Darksteel83 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:40:
[...]

Het is meer hoe negatief de prijs kan worden. -190 per MWh is echt een hoop geld negatief. Iets van +30 tot +70 dat zijn normale prijzen.
Met de huidige gasprijzen zit je daar wel vaak boven.
Het kan ook heel snel gaan met de prijzen als je maar net iets meer levert. Net niet of net wel maximaal exporteren scheelt veel. Het gaat dan van een beetje negatief naar heel erg negatief.

Deze negatieve prijzen los je denk ik niet op met opslag. Maar met andere regels. Die er voor SDE+ dus al zijn, voor de nieuwste contracten. Salderen zal in 2025 wel (deels) stoppen.
Juist om wat je zelf al zegt zou opslag juist wel helpen. Zodra je tegen het max. exporteren aan zit gaat het hard, dus als je daar net onder kunt blijven in de piekmomenten zou dat al een hoop helpen. En de rest van de regels zal natuurlijk ook helpen (zeker die SDE+). Salderen zal dan weer geen bal schelen, ik zie b.v. nog niemand zijn zonnepanelen actief uit zetten en de meeste mensen zullen ook niet eens weten hoe ze dat zouden kunnen doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Dat salderen eraf zal inderdaad weinig uitmaken zolang er contracten zijn met vaste terugleververgoeding.

Terwijl de stroom op de markt dus een waarde had van €-195/MWh kreeg ik vrolijk €755/MWh voor mijn terug geleverde zonne-energie, ik heb inderdaad niet de moeite genomen om de omvormers af te schakelen 8)7

Dat is ook precies de reden waarom die prijzen zo uit de hand lopen, op een groot deel van de afnemers heeft die prijs geen enkele directe invloed, en die doet dus gewoon zijn ding.

[ Voor 22% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-04-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
redwing schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:58:
[...]

Dat zal heel weinig oplossen. Consumenten wekken nog steeds maar een marginaal deel van de groene stroom op, maar ook wat verbruik betreft valt er veel meer te winnen bij de industrie. De consument wil je hierbij alsnog wel sturen naar meer eigen verbruik, maar je moet zeker richting de industrie kijken om echt oplossingen te krijgen waarmee je grote stappen kunt maken.
Ik kan het niet echt vinden. Maar ik denk dat de consumenten en de kleine aansluitingen in de buurt van de helft zitten van het geïnstalleerde vermogen in Nederland aan zonnepanelen.
In 2022 was het 6,8 GW aan installatie kleiner dan 15 kW
Er was 9,9 GW aan zonnepanelenvermogen voor installaties groter dan 15 kW.(Van dit vermogen gaat waarschijnlijk nog wat vanaf omdat parken niet piekzonnepanelen vermogen aangesloten worden)

In 2022 is er volgens solar-magazine 1,5 tot 2 GW bij gekomen op residentiële markt. Voor 2023 wordt misschien ook 1,5 GW verwacht voor de residentiële markt.
bron
https://solarmagazine.nl/u/magazine/sm-mg2023.pdf
De zonnepanelen bij bedrijven zijn juist minder hard gegroeid in 2023.

Hoeveel het piekvermogen van huishoudens is weet ik niet echt goed. Maar het is zeker geen marginaal deel van de piekdagen.

De industrie en consumenten zullen dit met slim gebruik zo nuttig mogelijk moeten gaan gebruiken in de toekomst. Maar de opwekpieken groeien veel harder dan het verbruik. We hebben ook wel een behoorlijke overcapaciteit nodig. Maar het is erg vreemd om daar veel voor te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Darksteel83 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:40:
[...]

2023
[Afbeelding]

2022[Afbeelding]
Dus je hebt hier een heel jaar gesorteerd op negatieve prijzen en dan komen er zo’n 50 van de 8760 uur uit die negatief zijn? 0,5% van de tijd. Dan kun je toch niet spreken van een structureel probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
redwing schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:26:
[...]

Juist om wat je zelf al zegt zou opslag juist wel helpen. Zodra je tegen het max. exporteren aan zit gaat het hard, dus als je daar net onder kunt blijven in de piekmomenten zou dat al een hoop helpen. En de rest van de regels zal natuurlijk ook helpen (zeker die SDE+). Salderen zal dan weer geen bal schelen, ik zie b.v. nog niemand zijn zonnepanelen actief uit zetten en de meeste mensen zullen ook niet eens weten hoe ze dat zouden kunnen doen.
Volgens solar magazine is er in 2022 al iets van 1,5 tot 2 GW bijgekomen aan residentiële zon.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://solarmagazine.nl/u/magazine/sm-mg2023.pdf
Wat er aan opslag bijkomt is lastig in te schatten er is voor iets aan 20GW aangevraagd. Maar er werd in 2021 in rapporten van CE Delft nog gegokt op iets van 1,5GW aan batterijen in 2030.

Maar gezien opslag tot nu toe nog duurder is als zonnepanelen denk ik niet dat opslag de groei zal bijhouden. Dat hoeft ook niet. We moeten gewoon accepteren dat de zonnepanelen af en toe niet leveren in de toekomst.

Het klopt dat bijna niemand zijn zonnepanelen uitzet. Dat zou ik ook niet doen. Want tenzij je een dynamisch contract hebt kost het je geld als je de zonnepanelen uitzet. Er zijn niet zoveel mensen met zonnepanelen en een dynamisch contract. Zolang je mag salderen is dat ook niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
eLScha schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:19:
[...]

Dus je hebt hier een heel jaar gesorteerd op negatieve prijzen en dan komen er zo’n 50 van de 8760 uur uit die negatief zijn? 0,5% van de tijd. Dan kun je toch niet spreken van een structureel probleem?
Het aantal uren negatief of 0 is helemaal niet wat ik het probleem vindt. Dit zou eerder veel hoger moeten liggen zeker over een paar jaar. We zullen hele periodes krijgen dat prijzen rond de 0 zijn met het huidige systeem.
Wat ik erg vreemd vind en ook wel onhandig vind is dat de tarieven zo negatief worden. Want iemand betaald ervoor zodat iemand anders iets kan leveren waar op dat moment helemaal geen behoefte aan is.
Nederland heeft in 2023 al 51 uur een negatieve prijs en 26 uur een prijs tussen 1 en de 0 euro.

Spanje en Portugal hebben bijvoorbeeld geen negatieve prijzen in 2023. Maar wel uren met een prijs tussen de 1 en 0 euro. Nederland gaat vaak gelijk negatief. Waarschijnlijk omdat er voldoende wind en zon stoppen met produceren.
Spanje heeft 60 uur tussen de 1 en de 0 euro.
Portugal heeft 48 uur tussen de 1 en de 0 euro.

Ik vermoed dat we tot 2025-2027 best vaak negatieve prijzen gaan hebben in Nederland en dat ze dan ook nog negatiever worden dan nu. Hierbij nemen we soms buurlanden mee. Maar daarna zal het probleem wel weg gaan. Want iedereen die op dynamische tarieven zit stopt wel met leveren als de prijs onder de 0 daalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Darksteel83 op 27-04-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
HandyLumberjack schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:36:
Dat salderen eraf zal inderdaad weinig uitmaken zolang er contracten zijn met vaste terugleververgoeding.

Terwijl de stroom op de markt dus een waarde had van €-195/MWh kreeg ik vrolijk €755/MWh voor mijn terug geleverde zonne-energie, ik heb inderdaad niet de moeite genomen om de omvormers af te schakelen 8)7

Dat is ook precies de reden waarom die prijzen zo uit de hand lopen, op een groot deel van de afnemers heeft die prijs geen enkele directe invloed, en die doet dus gewoon zijn ding.
Hoelang heb je nog een contract met een vaste terugleververgoeding? Want je leverancier zal niet blij zijn hiermee.
Zit je er alleen niet een factor 10 naast?
€75,5/MWh lijkt mij een wat normaler tarief. Maar er was dacht wel een leverancier die hele domme teruglevertarieven had een tijd terug. Dus het zou ook wel kunnen kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Gelukkig zit ik er niet een factor 10 naast.

United consumers tot eind juni 75,5ct/kWh ofwel €755/MWh, daarna alvast een jaar Engie afgesloten voor 24ct/kWh ofwel €240/MWh.

Ik produceer jaarlijks 12.000 kWh meer dan mijn verbruik, dus leveranciers zijn inderdaad niet blij met me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darksteel83
HandyLumberjack schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:03:

United consumers tot eind juni 75,5ct/kWh ofwel €755/MWh, daarna alvast een jaar Engie afgesloten voor 24ct/kWh ofwel €240/MWh.

Ik produceer jaarlijks 12.000 kWh meer dan mijn verbruik, dus leveranciers zijn inderdaad niet blij met me.
Dit heb je echt heel goed voor elkaar dan. Geniet ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 16:36
HandyLumberjack schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:03:

Ik krijg zelfs tot volgend jaar juli 1091 euro per MWh. Dus 1.09 per kwh tlv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Darksteel83 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:30:
[...]
Het klopt dat bijna niemand zijn zonnepanelen uitzet. Dat zou ik ook niet doen. Want tenzij je een dynamisch contract hebt kost het je geld als je de zonnepanelen uitzet. Er zijn niet zoveel mensen met zonnepanelen en een dynamisch contract. Zolang je mag salderen is dat ook niet interessant.
Een dynamisch contract is dan met name interessant om te profiteren van zonne-energie zonder zelf zonnepanelen te hebben, Het effect wordt echter met name veroorzaakt door de vaste contracten, niet van particulieren maar juist van de zonneparken. De financier van de zonnepanelen of windmolens accepteert geen variable tarief voor teruglevering, dit gaat ook bij de grote parken op vaste prijzen. Vervolgens leggen partijen als datacenters en bijv de NS ook graag de tarieven voor lange termijn vast. De hoeveelheid energie die op EPEX verhandeld wordt is enkel de rest partij waar geen langlopend contract voor is. De molen en panelen met lang lopende contracten blijven dus energie op het net zetten.

Energieleveranciers zullen trouwens de bulk van energie ook vooraf en met lang lopende contract inkopen. Zij zitten ook niet te wachten om failliet te gaan op variaties op de energieprijzen, anders hadden we afgelopen jaren wel meer partijen om zien vallen die nog klanten hadden met vaste contract (hier nog 3,5 jaar op 21ct dal 8)).

Hoe groter de verschillen op EPEX hoe interessanter het wordt om (zelf) te gaan bufferen of vraag op aanbod af te stemmen in tegenstelling van aanbod op vraag zoals voorheen. Er komt vanzelf een businessmodel om die gascentrale te vervangen voor een gigantisch accupakket zoals Megapack van Tesla. Al ben ik zelf meer een voorstander van de infrastructuur naar Spanje toe verbeteren en dáár zonneparken gaan aanleggen. Ruimte hebben ze zat (ze wonen zeer stedelijk), arbeid importeren hier al, +/- dubbel aantal zonuren en de lokale vraag naar energie in de winter is daar veel lager terwijl de zon er nog steeds meer schijnt.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 28-04-2023 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darksteel83
Deveon schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:19:
[...]

Een dynamisch contract is dan met name interessant om te profiteren van zonne-energie zonder zelf zonnepanelen te hebben, Het effect wordt echter met name veroorzaakt door de vaste contracten, niet van particulieren maar juist van de zonneparken. De financier van de zonnepanelen of windmolens accepteert geen variable tarief voor teruglevering, dit gaat ook bij de grote parken op vaste prijzen. Vervolgens leggen partijen als datacenters en bijv de NS ook graag de tarieven voor lange termijn vast. De hoeveelheid energie die op EPEX verhandeld wordt is enkel de rest partij waar geen langlopend contract voor is. De molen en panelen met lang lopende contracten blijven dus energie op het net zetten.

Energieleveranciers zullen trouwens de bulk van energie ook vooraf en met lang lopende contract inkopen. Zij zitten ook niet te wachten om failliet te gaan op variaties op de energieprijzen, anders hadden we afgelopen jaren wel meer partijen om zien vallen die nog klanten hadden met vaste contract (hier nog 3,5 jaar op 21ct dal 8)).

Hoe groter de verschillen op EPEX hoe interessanter het wordt om (zelf) te gaan bufferen of vraag op aanbod af te stemmen in tegenstelling van aanbod op vraag zoals voorheen. Er komt vanzelf een businessmodel om die gascentrale te vervangen voor een gigantisch accupakket zoals Megapack van Tesla. Al ben ik zelf meer een voorstander van de infrastructuur naar Spanje toe verbeteren en dáár zonneparken gaan aanleggen. Ruimte hebben ze zat (ze wonen zeer stedelijk), arbeid importeren hier al, +/- dubbel aantal zonuren en de lokale vraag naar energie in de winter is daar veel lager terwijl de zon er nog steeds meer schijnt.
De negatieve prijzen worden denk ik veroorzaakt door de combinatie van alle leveranciers die niet op de EPEX uurprijs reageren.
De particulieren met zonnepanelen hebben daar zeker een groot aandeel in. Iets van 40% van het vermogen aan zonnepanelen is kleiner dan 15 kW en dus waarschijnlijk van woningen.
De vaste contracten en de SDE+ contracten zullen ook wel een groot aandeel hebben in prijs.
De gascentrales die nu aanblijven voor het reserve vermogen en ook mogelijk om later weer snel te kunnen optoeren hebben ook nog wel een effect. Ze hebben allemaal effect het zit hem nu in de optelling en een beetje meer of minder op een bepaald moment maakt nu echt veel uit in de prijs.

Vandaag hebben we trouwens weer sterk negatieve prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbPxDa9G47otfAOeOcHeHHI6ymM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FvrvPzMM5HRDfUH9XXh1d1ex.png?f=fotoalbum_large

Wanneer je op de beidlader kijkt van vandaag zie je trouwens dat als we nog ongeveer 0,5 GW extra hebben die we niet regelen we naar -500 per MWh toegaan. Ik hoop dat dit het maximale negatieve bedrag is wat er kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaINCGNaW8FN8P2EiSp8XzFCT4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B37d7bAVdRFb65dhdNCgnEtJ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hem hieronder even wat meer ingezoomd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hklRbH1IEGJqAUmX22w78e6RhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ywxvhu7sALFMBbBpFBeMZCLF.png?f=fotoalbum_large
Je ziet zo nog wat beter dat er nog maar iets van 0,5 GW over is op de biedladder aan extra "vraag". De laatste "vraag" wil pas uit bij -500 per MWh.

De EPEX beurs is trouwens best aanzienlijk in grote. Het is best een behoorlijke restje.

Zolang er een hele grote groep is niet op de EPEX prijzen wordt afgerekend zal deze groep waarschijnlijk ook niet gaan sturen op deze prijzen en blijven we waarschijnlijk negatieven prijzen hebben met deze hoeveelheid zonnepanelen. Met meer zonnepanelen wordt dit effect sterker. (Komt meer uren voor en de prijzen worden negatiever).
Wanneer het salderen minder wordt/stop zal het consumenten aandeel hierin wel dalen.

Ik denk zelf dat het goedkoper is om hier zonnepanelen neer te zetten dan om ze in Spanje te plaatsen en via DC hoogspanning hierheen te brengen. Zonnepanelen zijn lang niet zo duur meer als vroeger.
Het zou me wel niet verbazen als het over x jaar gewoon goedkoper is als energie intensieve bedrijven gewoon ergens gaan zitten waar veel zon en veel wind is.

Ik denk niet dat er vanzelf een businessmodel komt om die gascentrale te vervangen. Maar dat het met wijzigen van een paar regels wel gaat gebeuren.
Nu moet je nog 24 uur reserve vermogen kunnen leveren voor de reserve vermogen contracten bij Tennet. Dat is nu nog niet haalbaar met batterijen. Maar in een recente CE Delft rapportage stond dat Tennet de reserve vermogen markt waarschijnlijk ging wijzigen naar blokken van 4 uur. Bij 4 uur is de reserve vermogen markt wel te doen met een batterij, door deze in te schrijven op het halve vermogen als je een 2 uur batterij hebt. Bijvoorbeeld een 4 MW 8MWh kan dan 2 MW reserve vermogen leveren voor 4 uur als hij 100% vol is.

Als het echt gaat gebeuren dat elektriciteit in Nederland in 2035 100% CO2 neutraal moet zijn, zal de niet waterstof gascentrale ook stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Een goed regelbare gascentrale is natuurlijk spekkoper in deze situatie, op de lange termijn markt heeft die zijn productie voor die uren al verkocht, voor ca. €125,- per MWh, nu gaat de centrale uit/op minumum vermogen. Het ingekochte gas gebruikt die niet (€€€) en dan krijgt die ook nog eens €100,-/MWh voorhet niet produceren van de energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 20:06
Toch is regelen op negatieve prijzen heel primitief. Wanneer er straks teveel vermogen op negatieve prijzen wordt afgerekend zou het zomaar kunnen zijn dat er in plaats van het aangekondigde overschot aan electriciteit ineens een tekort ontstaat en de gas centrale toch moet bijspringen. Het beste ondervang je dit door een aanzienlijk deel van de duurzame stroom en opslag door de netbeheerder te laten af- en inschakelen. Dat vereist wel een plan en de benodigde infrastructuur.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darksteel83
LangeFries schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:07:
Toch is regelen op negatieve prijzen heel primitief. Wanneer er straks teveel vermogen op negatieve prijzen wordt afgerekend zou het zomaar kunnen zijn dat er in plaats van het aangekondigde overschot aan electriciteit ineens een tekort ontstaat en de gas centrale toch moet bijspringen. Het beste ondervang je dit door een aanzienlijk deel van de duurzame stroom en opslag door de netbeheerder te laten af- en inschakelen. Dat vereist wel een plan en de benodigde infrastructuur.
Het is juist behoorlijk geavanceerd en complex.
De elektriciteit markt verhandeld eerst de bepaalde contestante verbruiken en levering voor een bepaalde prijs die je ook ver van te voren kunt kopen en verkopen.

Dan komt de EPEX day ahead markt waar je per blok van uur elektriciteit inkoopt/verkoopt een dag van te voren. Dit is de markt die ik gebruikt hebt in mijn screenshots en waar je met een dynamisch contract ook op de tarieven mee kunt doen als particulier. Je kunt hier als particulier niet op bieden.

Dan is er er ook nog intraday trading. Waarop je op je de verwachting nog meer kunt verfijnen. In blokjes van 15 minuten geloof ik. Dit is vooral handig als er iets meer/minder zon is als verwacht bijvoorbeeld.

Tot dit punt is het eigenlijk van te voren een prijs afspreken op basis van verwachtingen. Hierna ga je pas iets doen met wat er werkelijk gebeurt.

Wanneer je iemand minder of meer levert dan afgesproken dan gaan de onbalans markt zijn werk doen om zo richting de originele verwachting te sturen. Op deze markt kun je best geld verdienen door als er een onbalans is, dan even snel iets meer of meer minder te kunnen leveren. De onbalans wordt betaald door veroorzakers. Dit maakt het lastig om als kleine energie bedrijf het goed te doen. Want je heb je 100000 klanten dan zullen die veel meer een gemiddelde volgen en dus voorspelbaarder zijn dan als je 10 klanten hebt.

Dan heb je nog een automatische frequentie stabilisatie markt. Voor hele korte veranderingen. Dit gebeurt nu vooral met batterijen.

Mocht het niet lukken met de onbalans markt dat is er nog een automatische reserve markt die dan snel vermogen op het net moet zetten of juist eraf moet halen. Deze markt verreist nu nog dat je 24 uur lang dit reserve vermogen kunt leveren. Dit zijn nu vooral gascentrales.
Dit is eigenlijk wat je bedoelt denk ik want hier gaat de Tennet schakelen en echt zeggen je moet nu automatisch aan.
Verder hebben netbeheerders op bepaalde netten ook nog dit soort automatisch systemen voor als het op een kleine deel van het net fout gaat doordat daar teveel door een transformator of kabel dreigt te gaan..

Als de automatische reserve markt te lang actief moet zijn of het gaat echt fout dan is er nog een handmatige reserve markt waarbij je waarschijnlijk opgebeld wordt dat je nu de centrale aan of harder moet zetten.

Als het echt super fout is gegaan en alles in een heel land/ hele EU staat uit, dan zijn er nog black start centrale die kunnen starten zonder netspanningen en waarvan je dan weer steeds wat meer kunt aansluiten om het hele grid weer op te starten.

Het is echt behoorlijk complex. Vooral omdat je dus eerst kunt afspraken op de EPEX markt voor 100 per MWh te leveren maar omdat de onbalans wijzigt dan je productie even kunt verminderen en daar dan soms veel meer mee kunt verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
Het gaat nu wel echt hard met de negatieve prijzen vandaag dit is volgens mij een record -400. Gisteren was prijs ook al negatief en waarschijnlijk hebben we morgen ook zwaar negatieve prijzen. Andere landen gaan nu ook veel meer mee in de negatieve prijzen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-rFF21D4Bal8mTD11HKCMD3dQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CGAsHtjDS2ZZI7qMczo2gSxj.png?f=fotoalbum_large

Nog 0,3 GW meer en we zitten op -500 per MWh op de biedlader. Ik weet niet wat er gebeurt eigenlijk want dan is er niemand meer die als een keuze betaald uitgezet wil worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcKZbMeqShfhq3vOpHfYX6YJs6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/du2QggaINd66tp0luOlilEEC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
Voor geïnteresseerden er is ondertussen een goede uitleg gekomen.

Zie onderstaande link.
https://archive.ph/2023.0...ndse-zonnestroomboterberg

Zelf wist ik niet van de luie PPAs.
De SDE subsidie blijkt toch maar tot min niet al te veel te dekken. Maar er blijken wel veel bedrijven en installatie toch niet te doen met de prijzen.

Ik denk wel dat het effect beetje negatieve prijzen tot sterk negatieve prijzen bij een beetje meer dom aanbod niet zo goed in het artikel staat. Dit gebeurt nu echt snel.

Mogelijk wijzigt dit wel snel als TenneT i.p.v. 24 uur reserve vermogen kunnen leveren 4 uur gaat eisen.
Want dan zijn batterijen een optie voor de reserve vermogen markt. Nu zijn het gascentrales in de praktijk.

Het is een complex ik hoop dat 2024 niet al te negatief wordt. Als het salderen gaat afbouwen in 2025 zou het wel eens beter kunnen gaan.

Maar door allemaal dingen die effect hebben op elkaar is het lastig in te schatten wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
Ps de -500 hebben we al een paar keer gehaald ondertussen. De -500 blijkt als hij x keer gehaald wordt -600 te worden en zo verder.
Pagina: 1