Deveon schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:19:
[...]
Een dynamisch contract is dan met name interessant om te profiteren van zonne-energie zonder zelf zonnepanelen te hebben, Het effect wordt echter met name veroorzaakt door de vaste contracten, niet van particulieren maar juist van de zonneparken. De financier van de zonnepanelen of windmolens accepteert geen variable tarief voor teruglevering, dit gaat ook bij de grote parken op vaste prijzen. Vervolgens leggen partijen als datacenters en bijv de NS ook graag de tarieven voor lange termijn vast. De hoeveelheid energie die op EPEX verhandeld wordt is enkel de rest partij waar geen langlopend contract voor is. De molen en panelen met lang lopende contracten blijven dus energie op het net zetten.
Energieleveranciers zullen trouwens de bulk van energie ook vooraf en met lang lopende contract inkopen. Zij zitten ook niet te wachten om failliet te gaan op variaties op de energieprijzen, anders hadden we afgelopen jaren wel meer partijen om zien vallen die nog klanten hadden met vaste contract (hier nog 3,5 jaar op 21ct dal

).
Hoe groter de verschillen op EPEX hoe interessanter het wordt om (zelf) te gaan bufferen of vraag op aanbod af te stemmen in tegenstelling van aanbod op vraag zoals voorheen. Er komt vanzelf een businessmodel om die gascentrale te vervangen voor een gigantisch accupakket zoals Megapack van Tesla. Al ben ik zelf meer een voorstander van de infrastructuur naar Spanje toe verbeteren en dáár zonneparken gaan aanleggen. Ruimte hebben ze zat (ze wonen zeer stedelijk), arbeid importeren hier al, +/- dubbel aantal zonuren en de lokale vraag naar energie in de winter is daar veel lager terwijl de zon er nog steeds meer schijnt.
De negatieve prijzen worden denk ik veroorzaakt door de combinatie van alle leveranciers die niet op de EPEX uurprijs reageren.
De particulieren met zonnepanelen hebben daar zeker een groot aandeel in. Iets van 40% van het vermogen aan zonnepanelen is kleiner dan 15 kW en dus waarschijnlijk van woningen.
De vaste contracten en de SDE+ contracten zullen ook wel een groot aandeel hebben in prijs.
De gascentrales die nu aanblijven voor het reserve vermogen en ook mogelijk om later weer snel te kunnen optoeren hebben ook nog wel een effect. Ze hebben allemaal effect het zit hem nu in de optelling en een beetje meer of minder op een bepaald moment maakt nu echt veel uit in de prijs.
Vandaag hebben we trouwens weer sterk negatieve prijzen.
Wanneer je op de beidlader kijkt van vandaag zie je trouwens dat als we nog ongeveer 0,5 GW extra hebben die we niet regelen we naar -500 per MWh toegaan. Ik hoop dat dit het maximale negatieve bedrag is wat er kan.
Ik heb hem hieronder even wat meer ingezoomd.
/f/image/Ywxvhu7sALFMBbBpFBeMZCLF.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet zo nog wat beter dat er nog maar iets van 0,5 GW over is op de biedladder aan extra "vraag". De laatste "vraag" wil pas uit bij -500 per MWh.
De EPEX beurs is trouwens best aanzienlijk in grote. Het is best een behoorlijke restje.
Zolang er een hele grote groep is niet op de EPEX prijzen wordt afgerekend zal deze groep waarschijnlijk ook niet gaan sturen op deze prijzen en blijven we waarschijnlijk negatieven prijzen hebben met deze hoeveelheid zonnepanelen. Met meer zonnepanelen wordt dit effect sterker. (Komt meer uren voor en de prijzen worden negatiever).
Wanneer het salderen minder wordt/stop zal het consumenten aandeel hierin wel dalen.
Ik denk zelf dat het goedkoper is om hier zonnepanelen neer te zetten dan om ze in Spanje te plaatsen en via DC hoogspanning hierheen te brengen. Zonnepanelen zijn lang niet zo duur meer als vroeger.
Het zou me wel niet verbazen als het over x jaar gewoon goedkoper is als energie intensieve bedrijven gewoon ergens gaan zitten waar veel zon en veel wind is.
Ik denk niet dat er vanzelf een businessmodel komt om die gascentrale te vervangen. Maar dat het met wijzigen van een paar regels wel gaat gebeuren.
Nu moet je nog 24 uur reserve vermogen kunnen leveren voor de reserve vermogen contracten bij Tennet. Dat is nu nog niet haalbaar met batterijen. Maar in een recente CE Delft rapportage stond dat Tennet de reserve vermogen markt waarschijnlijk ging wijzigen naar blokken van 4 uur. Bij 4 uur is de reserve vermogen markt wel te doen met een batterij, door deze in te schrijven op het halve vermogen als je een 2 uur batterij hebt. Bijvoorbeeld een 4 MW 8MWh kan dan 2 MW reserve vermogen leveren voor 4 uur als hij 100% vol is.
Als het echt gaat gebeuren dat elektriciteit in Nederland in 2035 100% CO2 neutraal moet zijn, zal de niet waterstof gascentrale ook stoppen.