Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 14:19
Hallo,

Vorige week zijn onze zonnepanelen opgeleverd, maar ik ben niet tevreden met het traject voor de stroomkabel richting de meterkast. Daarnet met de buurman heb ik een ander traject besproken, waarvoor de stroomkabel van de zonnepanelen door een bestaande gele buis getrokken moet worden. Mijn vraag is of jullie denken dat dat mogelijk is.

Met de kabel van de zonnepanelen kan ik in de garage uitkomen via een ventilatiepijp op het dak. Vanuit de garage kan ik door de buitenmuur boren naar de woonkamer, en daar uitkomen in een ongebruikt potje voor een kpn telefoon aansluiting. En dan via de gele buis daarvan (waarin nu de ongebruikte kpn telefoon kabel loopt) naar de meterkast. Dat is een buis in een prefab muur, die vermoedelijk omhoog loopt, dan in het plafond naar de meterkast en dan daar weer omlaag. Het gaat denk ik om nog geen 5 meter, maar onderweg dus wel een paar bochten.

Nu heb ik niet zo'n verstand van stroomdraden en buizen en ik weet niet precies welke maten die dingen hebben. Daarom heb ik wat foto's gemaakt met de rolmaat erbij.

Eerst de stroomkabel die ze gebruikt hebben die van het dak komt. Ik heb de meterkast om laten bouwen naar 3 fasen. Bestaat een 3-fasen kabel? Op de foto hieronder denk ik dat de buiten diameter van de kabel 12 of max 12,5 mm is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yH_K4fAMRiMPYjxEXCXJmFAcpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCdGZnFLczPxFvPKtwiwogWF.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto's hieronder denk ik te zien dat de kabel 5 kleuren bevat: 3 voor grijs/groen/bruin, 1x grijs/groen en 1x zwart. De buiten diameter van die kleuren lijkt ongeveer 3mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb2DETr1yiVswrY3aCVbj6w1Ox8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0rT271SEtdysztAIGKzbwtb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq3LSITlVLYYxek2P5xwfVXYzgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPLzz1BfJa3xlfRdKx0Ezs2P.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto hieronder zie je hoe die draden in het extra groepenkastje gebruikt worden. Gek genoeg zie ik daar van de 5 kleuren de zwarte draad ineens niet meer terug: op de foto hierboven komt hij WEL uit de buis, maar op de foto hieronder zie je hem er NIET uitkomen. Loopt hij ergens achterlangs, of is er mogelijk iets niet goed aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYTm8FargcjnI-TEj2ajTHzZ8ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVRMMam67QtDeQu2MzMmVic9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik wat zitten googlen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor kabel dit nou is. Ik weet ook niet hoeveel mm2 het koper is, wanneer de buiten diameter van de draadjes ongeveer die 3mm is die ik denk te zien. En zegt het iets dat de buiten diameter van de mantel 12mm is? Is dit nou een 5x 2,5mm2 kabel? Op internet zie ik zo'n kabel die dan ook nog een dunne witte draad bevat, maar die is volgens mij alleen maar voor de sterkte of zo, niet voor stroom; bij de kabel bij mij kan ik het heel slecht zien, maar volgens mij zie ik die (dunnere) witte draad ook lopen bij de ingang van het extra groepenkastje.

Deze stroomkabel moet dan door een bestaande buis worden getrokken die in de meterkast uitkomt. Ook daarvan weet ik de specs niet. De binnen diameter lijkt ongeveer 15mm, de buiten diameter ongeveer 18mm. Hieronder 2 foto's. Is dit nou (slechts) een 15mm buis? Of misschien toch (net) 16mm? 19 zal hij niet zijn? Ik heb er een 3/4" buis naast gehouden en die lijkt wel ongeveer hetzelfde, en 3/4 van een inch is 19mm; zou dit een 19mm buis kunnen zijn? Sorry voor mijn onbenul :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_zF85wts_H2A7GmwjNeVEHV7y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrADff88Dg30wj253epVPPBY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJN-to38qnuihaLTeSBvTixKurE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9pqVzV1AD9CkIkOHUJM0VvZ.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nu de belangrijkste vraag: kan en mag die kabel door die buis worden getrokken?

Ik denk dat er 2 bochten in de buis zitten. De stroomkabel ziet er erg stug uit. Als het niet past, zou je dan de mantel eraf mogen halen en die 5 losse kleuren door die gele buis mogen trekken?

Let wel: ik ga dit NIET zelf doen! Maandag komen de jongens van de zonnepanelen. Maar ik wil graag van tevoren een plan hebben, want als ze eenmaal hier zijn heb ik geen tijd meer om andere opties te bedenken. En als dit niet lukt lijk ik geen mooie manier te hebbe om de kabel mooi uit het zicht weg te kunnen werken.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groeten,
Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:30
Wat is nu precies je vraag?
Want ze hebben de boel aan aangesloten en de kabel ligt er al? En je wil dat ze dan nu het traject gaan wijzigen zoals je beschrijft?

Want met die detailfoto's wordt het niet veel duidelijker waar we naar kijken.

Kabel mag gewoon door een buis heen. Geen enkel probleem, je mag ook de mantel verwijderen en dan in huis stoppen want het is dan alsnog een dubbele bescherming.

Wel zijn die buisklemmen lekker lomp aangedraaid, en lijkt er een trend te ontstaan waarbij buis als een soort overkapping half wordt ingesneden en de bocht zo krap als mogelijk wordt gemaakt. Niet heel netjes, maar doet geen afbreuk aan de werking.

Standaard kleurencombinaties voor een 5x2,5 is groen/geel voor aarde, bruin, zwart en grijs voor fase en blauw voor de nul. Zo'n witte "draad" is gewoon een stukje plastic wat tussen de aders inligt. Heeft geen stroomfunctie en kan dus gewoon worden weggeknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
Mijn vraag is of jullie denken dat die stroomkabel door die buis MAG en of dat gaat lukken.

Daarbij stuit ik zelf op een aantal problemen: (1) ik kan zelf niet bepalen wat het type kabel is en wat de diameter van de buis en de kabel zijn (2) op internet lees ik tegenstrijdige verhalen over welk type kabel door welke diameter buis mag vanwege veiligheidsvoorschriften en (3) ik kan niet inschatten of het ook echt gaat lukken om de kabel erdoorheen te krijgen qua te groot stug en stroef en een paar bochten.

En inderdaad, de boel is al aangelegd (panelen staan nog uit want Stedin komt vandaag voor 3-fasen). Maar het is nu lelijk naast de voordeur door een muur en lelijk zichtbaar buiten met pijpjes aangelegd, zie eventueel mijn vorige topic. En nu kwam de buurman met deze optie dus wil ik nog een keer m'n knip trekken om het uit het zicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Aha, ik herkende de montagewijze al van de buis bochten zo..

Maar een kabel mag gewoon door een buis. En zoals je ziet zijn het 16mm buizen.
Je hebt daar standaard maten voor 16mm (5/8") en 19mm (3/4") etc..

Kabel trekken door buis kan prima, ik zou dan zelf 19mm gebruiken want dan heb je wat meer ruimte. Immers hebben ze dat ook zo gedaan over je dak en langs de gevel.

Ik verwacht dat dit een gewone 5x2,5mm2 kabel is, de buitendiameter kun je opmeten. Als je gaat googlen vind je allemaal net verschillende diameters omdat niet elke 5x2,5mm2 kabel dezelfde buitendiameter heeft. (fabrikant verschillen etc)

Maar die route die je nu bedacht hebt is praktisch onmogelijk om daar zo'n kabel doorheen te trekken. Dus dan zullen ze al losse draden moeten gaan gebruiken en die kpn doos in de muur als lasdoos moeten gebruiken. En dan hopelijk is dat ook nog een beetje gemakkelijk te trekken en hopen dat er geen flexibele buis gebruikt is in de muren.

[ Voor 6% gewijzigd door S-te-fan op 20-04-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
Ik neem aan dat je met de installateur het kabeltraject vooraf bespreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
En nu moeten wij uit het verhaal het verloop van alle leidingen tekenen? :P

Maar simpel:
• door een standaard 16mm vaste buis horen maar 4 draden van 2.5mm2 en een 3-fase aansluiting is 5 draden van 2.5mm
• bij flex buis is het een draad minder
• bij meer dan 2 bochten ook een minder
• een XMVK kabel (dus met grijze mantel) krijg je niet door een 16 of 19mm buis getrokken met bochten

Gaat het om een recht stuk vaste buis zonder bochten dan is er in de praktijk fysiek wel meer mogelijk maar het hoort niet.

En natuurlijk loopt die zwarte installatiedraad achter de andere. De installateur is immers niet Hans Klok.
De draden maken allemaal een loop naar waar ze bevestigd worden. Je ziet nog net een rand van de zwarte kabel als een soort van schaduw.

[ Voor 43% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Die zwarte "draad" die in de kabel zit en niet aangesloten is is gewoon een rubber kern.

Want je ziet wel zwarte draad bovenop je relais zitten dus 3 fase is gewoon aangesloten.

Het beste lijkt mij om los draad te trekken vanuit meterkast naar dat kpn punt, en vanaf daar met kabel verder.

[ Voor 24% gewijzigd door IplugNplay op 20-04-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
De kabel loopt nu langs buiten, zoals vooraf afgesproken, want de installateur en ik zagen geen alternatief. Maar het is toch een stuk lelijker in het zicht dan ik had gehoopt.

En nu kwam de buurman met een alternatief traject. Dat uit het zicht is, dus HOOP ik dat dat mogelijk is. Alleen: ik kan ZELF niet beoordelen of dat traject MAG en of het PAST.

Het idee van de buurman is: vanuit de garage de kabel door de muur heen naar de woonkamer en daar precies in een bestaand potje terechtkomen, waar nu een ongebruikte kpn kabel door loopt. Dat potje zit er dus al. En de buis vanaf dat potje naar de meterkast zit ook al prefab in de muur en de kpn kabel komt prachtig in de meterkast uit. De buis loopt vermoedelijk omhoog naar het plafond (2m60), dan door het plafond naar de meterkast (ongeveer anderhalve meter als dat direct is gegaan), en dan van bovenaf de meterkast in. Vermoedelijk is het buis en niet flexibele buis. Dus ik vraag hier ook NIET om het traject uit te tekenen, maar of de bestaande buis gebruikt zou kunnen worden.

Nu was mijn vraag dus: MAG dat en PAST dat.
Ik kon niet precies de maten/typen kabel en buis zeggen, vandaar al mijn foto's. Nu lijkt het dus, na inspectie door tweakers in dit topic, een 5/8 buis en een 5x 2,5mm kabel met een buitendiameter van ongeveer 12mm.

Hierboven lees ik echter ook alweer 2 of 3 antwoorden die niet met elkaar in lijn zijn: JA het mag en NEE het mag NIET). Helaas lijkt de NEE gegeven door de meest ervaren tweaker. En 2 zeggen: losse draden trek MAG EN KAN (mijn hoop!) en eentje NEE dat mag NIET.

En dat zou heel jammer zijn, want dan kan ik dus GEEN alternatief traject verzinnen en blijft de route dus buitenlangs bij de voordeur, in het zicht, met een gat en gebroken steen in mijn muur en allemaal pijpjes die aan elkaar gebeund zijn om de dakgoot heen, waarbij sommige tweakers zeggen dat ze nog best wel hun best hebben gedaan, maar ik vind het er niet uitzien. Vandaar mijn zoektocht naar een ander traject.

[ Voor 10% gewijzigd door Activator726 op 20-04-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:28
@Activator726 als je zelf niet weet of het kan/mag dan neem ik aan dat je het ook niet zelf gaat aanleggen? In dat geval kan je dan niet beter aan degene die het moet gaan aanleggen vragen of het kan/mag?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
gielie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:30:
@Activator726 als je zelf niet weet of het kan/mag dan neem ik aan dat je het ook niet zelf gaat aanleggen? In dat geval kan je dan niet beter aan degene die het moet gaan aanleggen vragen of het kan/mag?
Dat klopt, ik ga het ZEKER niet zelf doen. Maar de zonnepanelen boer heeft niet alle tijd van de wereld en heeft nu een halve dag gereserveerd voor een ander kabeltraject, omdat ik op de installatiedag aangaf dat het wellicht door de garage kon ipv om de dakgoot heen. Maar dan gaat het nog steeds bij de voordeur buitenlangs en eigenlijk wil ik ook DAT (mijn eigen idee op de installatiedag) niet. Buitenlangs vind ik gewoon niet mooi en het liefste wil ik het helemaal uit het zicht. Maar die zonnepanelen boer kan ook niet hele dagen gratis meedenken. Dus dacht ik: ik vraag het hier op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Check wel even of die 'ongebruikte KPN kabel' geen onderdeel van het AOP is, daar mag je namelijk in principe niet zelf aan sleutelen omdat dit eigendom is van de netwerkeigeraar.

Kan je niet 'gewoon' ergens een kruipruimte in en dan bij de meterkant weer omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Heb je een kruipruimte?

Vanuit de garage naar de kruipruimte en bij de meterkast weer omhoog is potentieel een stuk cleaner.

Of anders van de garage naar buiten, de grond in, bij de meterkast weer naar binnen.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
@gielie Aan de manier van installeren te zien heeft degene die het gaat aanleggen ook geen idee wat wel kan/mag. Dus daar zou ik niet vanuit gaan.

@Activator726 De normregels die @Rukapul aangeeft zijn inderdaad de geldende richtlijnen volgens de NPR5310:2017. In de loop der jaren is er van alles gewijzigd. Dus soms is de te vinden informatie op andere websites niet altijd meer kloppend. Maar in dit geval dus wel.

Zeker omdat je door de muur gaat met meerdere bochten en is de kans op beschadiging meer aanwezig, persoonlijk zou ik het bij een recht stuk of een flauwe bocht gewoon doen met 5 draden door een 16mm buis. Maar in dit geval weet je niet precies hoe het tracé loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
S-te-fan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:59:
@gielie Aan de manier van installeren te zien heeft degene die het gaat aanleggen ook geen idee wat wel kan/mag. Dus daar zou ik niet vanuit gaan.
Hier schrik ik dan wel weer van: waarom denk jij aan de manier van installeren te zien dat de aanlegger er ook geen verstand van heeft?
S-te-fan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:59:@Activator726 De normregels die @Rukapul aangeeft zijn inderdaad de geldende richtlijnen volgens de NPR5310:2017. In de loop der jaren is er van alles gewijzigd. Dus soms is de te vinden informatie op andere websites niet altijd meer kloppend. Maar in dit geval dus wel.
Mijn conclusie zou nu zijn: de stroomkabel kan en mag NIET door die buis.
S-te-fan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:59:Zeker omdat je door de muur gaat met meerdere bochten en is de kans op beschadiging meer aanwezig, persoonlijk zou ik het bij een recht stuk of een flauwe bocht gewoon doen met 5 draden door een 16mm buis. Maar in dit geval weet je niet precies hoe het tracé loopt.
Hier zeg je dan eigenlijk weer net iets anders. Ik heb nou eenmaal geen recht stuk, de buis loopt nou eenmaal zoals die loopt. Dus zeg je dan nu dat het TOCH te proberen is, met de draden los, wat Rukapul -volgens jou terecht- zegt dat NIET mag?

Let wel: ik probeer niet bijdehand te doen, ik waardeer het dat jullie meedenken, maar ik vind het enorm lastig om te beoordelen of het nou de poging van de zonnepanelen installateur waard is om deze route te proberen. Kost immers honderden euro's, er moet geboord worden in m'n huis etc. Maar ik baal enorm van de -overeengekomen- oplossing die op de installatiedag is gekozen.

[ Voor 8% gewijzigd door Activator726 op 20-04-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Activator726 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:07:
[...]

Hier zeg je dan eigenlijk weer net iets anders. Ik heb nou eenmaal geen recht stuk, de buis loopt nou eenmaal zoals die loopt. Dus zeg je dan nu dat het TOCH te proberen is, met de draden los, wat Rukapul -volgens jou terecht- zegt dat NIET mag?
Wat we beiden probeerden te zeggen is dat het misschien niet mag volgens de norm, maar mogelijk wel kan.

Gezien je zelf al zegt dat het waarschijnlijk bochten bevat raden we het allebei niet echt aan, bv ivm kans op beschadigingen of kabels die er uiteindelijk niet doorheen willen. Die 'mogelijk wel kan' moet je dus niet als een te grote kans zien.

Uiteindelijk heeft niemand hier inzicht in de feitelijke situatie.
Let wel: ik probeer niet bijdehand te doen, ik waardeer het dat jullie meedenken, maar ik vind het enorm lastig om te beoordelen of het nou de poging van de zonnepanelen installateur waard is om deze route te proberen. Kost immers honderden euro's, er moet geboord worden in m'n huis etc.
Het lijkt erop dat er enige mate van stress aanwezig is. Misschien e.e.a. een beetje uitstellen? Op een later moment kan het net zo goed nog aangepast worden.

Ik heb hier weken gepuzzeld waar ik wat wilde hebben. Uiteindelijk op een strategische plek een betonboorder een gat laten boren waar later een koofje omheen getimmerd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activator726
Rukapul schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:13:
[...]

Wat we beiden probeerden te zeggen is dat het misschien niet mag volgens de norm, maar mogelijk wel kan. Gezien je zelf al zegt dat het waarschijnlijk bochten bevat raden we het allebei niet echt aan, bv ivm kans op beschadigingen of kabels die er uiteindelijk niet doorheen willen. Die 'mogelijk wel kan' moet je dus niet als een te grote kans zien. Uiteindelijk heeft niemand hier inzicht in de feitelijke situatie.

[...]

Het lijkt erop dat er enige mate van stress aanwezig is. Misschien e.e.a. een beetje uitstellen? Op een later moment kan het net zo goed nog aangepast worden. Ik heb hier weken gepuzzeld waar ik wat wilde hebben. Uiteindelijk op een strategische plek een betonboorder een gat laten boren waar later een koofje omheen getimmerd wordt.
Ik denk dat je hier heel erg gelijk hebt, qua stress. Dat uitstellen en later eventueel een ander traject aanleggen is wellicht helemaal geen slecht idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
@Activator726

Dat ik dat denk komt omdat het allemaal net niet is. Het is ongetwijfeld goed aangesloten en werkt goed.
- Maar de buizen sluiten niet aan op de meterkast waardoor de draden zichtbaar zijn.
- De bochten met buis zijn met de goede intentie gemaakt, en er is zichtbaar nagedacht om de grijze kabel zo goed als mogelijk te verbergen. Maar neemt niet weg dat er richtlijnen zijn hoe buis gebeugeld / bevestigd moet worden en de de bochten gemaakt worden.

Dat wil niet zeggen dat dit onveilig is, maar er is ruimte voor verbetering. Het is nu eenmaal zo dat veel pv-installateurs niet volledig op de hoogte zijn van de normen.

En al die normen is geen keiharde wetgeving, maar zijn opgestelde regels/richtlijnen waar installateurs zich aan dienen te houden.

Het voorbeeld waarbij ik zeg dat het toch mogelijk is om 5 draden door een 16mm buis te trekken is bij mij in huis. Ik ga vanuit de kruipruimte vanaf een lasdoos vlak onder de betonvloer met een 16mm buis naar boven de muur in. Hier zit 1 bocht in en de totale buislengte is maximaal 150cm. Ik weet hoe de buis loopt/gebogen is en kan dus met zekerheid zeggen dat de draden onbeschadigd erdoorheen lopen.
Voldoet het aan de norm: nee
Is het onbeschadigd: ja
Is het veilig: ja

Het is in bestaande bouw altijd een gepuzzel om op een mooie en logische wijze van A naar B te komen met bekabeling/leidingwerk etc. En als je hier geen kijk op hebt kan dat een zeer lastige puzzel zijn.

En dit installatiewerk wil je niet altijd maar in het zicht hebben als je het allemaal netjes hebt. Maar soms is het helaas niet anders, en probeer je het zo goed als mogelijk op te lossen. En als je online eens gaat zoeken kom je echt situaties tegen waarbij je blij bent met de oplossing die ze bij jouw gemaakt hebben ook al is het niet zoals je van te voren gehoopt had.

Als je het voegwerk weer iets oplapt en ze dat kleine stukje tegen de gevel gewoon recht in de muur schroeven lijkt het al een stuk netter.

In het begin vond iedereen zonnepanelen uberhaupt maar lelijk, tegenwoordig is het onderdeel van het straatbeeld. Dat daar bekabeling heenmoet is nu eenmaal zo en hoort erbij, en als je geen onzichtbare route beschikbaar hebt ga je voor de best mogelijke zichtbare oplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door S-te-fan op 20-04-2023 11:31 ]

Pagina: 1