Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade huidige Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dionpeters
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-04-2023
Dag mede-tweakers!

Na een lange tijd op een 1080p resolutie gegamed te hebben, heb ik de overstap gemaakt naar een ultrawide monitor 1440p (https://tweakers.net/pric...u-b1-zwart/specificaties/). Die mij tot heden super goed bevalt. Echter merk ik dat ik er qua FPS aardig op heb ingeleverd. Dit is natuurlijk voor de meeste games die ik speel niet ideaal, dus vandaar dat ik de keuze heb gemaakt op te upgraden. Hieronder vind je mijn huidige setup.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 179,90€ 179,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B450-F Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 3060 Ti Twin Edge OC LHR€ 483,11€ 483,11
1BehuizingenNZXT H710 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 67,95€ 67,95
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF432C16RBK2/16€ 46,37€ 46,37
1VoedingenGigabyte GP-P750GM€ 197,-€ 197,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 163,99€ 163,99
Totaal€ 1.138,32

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Zoals eerder gemeld, voornamelijk gaming gerelateerde dingen. Denk hierbij aan shooters zoals Apex Legends, Warzone, Overwatch etc. maar ook op zijn tijd ter ontspanning ARK of Planet Zoo _/-\o_ .

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik wil er maximaal ongeveer het zelfde voor uitgeven als dat ik hiervoor gedaan heb, circa dus €1200. Minder mag altijd, dus als er iets overbodig is en het brengt geen extra toevoeging, let me know!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik vervang in principe alles, behalve mijn videokaart (https://tweakers.net/pric...-ti-twin-edge-oc-lhr.html) gezien de huidige videokaarten markt, na mijn mening nog semi overpriced is, en deze videokaart mij nog goed bevalt wil ik deze houden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik denk dat een CPU upgrade wel op zijn plaats is, ook een fatsoenlijke koeler hiervoor is niet overbodig. Momenteel lijkt mijn PC af en toe een spaceship. Dit wil ik in mijn aanstaande build ook zien te voorkomen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb geen specifieke merk voorkeuren, echter vindt ik de prijs/kwaliteit verhouding van AMD de laatste tijd wat betreft CPUs goed. Dus mijn voorkeur gaat wel naar een AMD CPU uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Mijn belangrijkste punten is dat mijn aankomende PC geen spaceship meer is bij bepaalde games en dat hij mij voorlopig niet meer in de steek zal laten in de nabije toekomst.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee, ben ik niet van plan. Dit omdat ik een benodigde kennis bezit om dit te doen, laat staan op te treden wanneer het fout gaat.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik verwacht een eerlijke mening met betrekking tot de PC die ik samen heb gesteld, heb ik een dome keuze gemaakt of kan iets beter? Laat het weten. :)

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 142,24€ 142,24
1BehuizingenNZXT H7 Elite Zwart€ 194,-€ 194,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X73€ 407,20€ 407,20
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2D3600C18€ 94,90€ 94,90
1VoedingenGigabyte P1000GM€ 103,23€ 103,23
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 74,90€ 74,90
Totaal€ 1.301,47

Alle reacties

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:21
Waarom niet alleen die 5800X3D en een 4070ti of die 6900xt?

Je huidige MOBO is toch ook een AM4 socket. Wellicht 16GB ram erbij.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:41
De 3600 is geen bottleneck voor je prestaties op 1440p met een 3060ti. Prestatiewinst met een 5800X3D alleen gaat dus minimaal zijn. Als je met dit budget echt prestatiewinst wilt en minder geluid zou je beter voor zo'n upgrade kunnen kiezen:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 285,-€ 285,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil AMD Radeon RX 6950 XT 16GB GDDR6€ 689,-€ 689,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 58,90€ 58,90
Totaal€ 1.032,90

Undervolt je GPU een beetje een je stroomgebruik en warmte zal substantieel afnemen met zo goed als geen prestatieverlies.

[ Voor 4% gewijzigd door Boris1986 op 19-04-2023 22:31 ]

• forodrova
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-11 15:19
Waarom vervang je alles behalve de videokaart?

Als je echt alles vervangt kijk dan ook naar de 7700(x). “Goedkoop” moederbord eronder plus ddr5 geheugen zal iets van 200-300 euro meer zijn dan de build die je nu uitkiest en dan kun je in de toekomst nog upgraden.

Maar je hebt gewoon nu AM4, vervang alleen je cpu voor de 5800x3D en klaar. Eventueel vervang je voor het geluid nog de koeler voor een scythe mugen pcgh.

Verder in je nieuwe build ga je voor de H7 elite. Maar als je de tests van zowel tweakers als ook gamersnexus opzoekt zijn airflow kasten stiller dan “stille” kasten. In een stille kast moet de fan harder draaien om net zo goed te koelen in een airflow kast. Wel de fans instellen in een airflow kast dat ze niet volle toeren draaien.

Schijnbaar kan bij waterkoeling de pomp nog best wat geluid maken. Een goede air fan koeler kan daardoor stiller zijn.

Boo!

Verwijderd

Na een lange tijd op een 1080p resolutie gegamed te hebben, heb ik de overstap gemaakt naar een ultrawide monitor 1440p (https://tweakers.net/pric...u-b1-zwart/specificaties/). Die mij tot heden super goed bevalt. Echter merk ik dat ik er qua FPS aardig op heb ingeleverd. Dit is natuurlijk voor de meeste games die ik speel niet ideaal, dus vandaar dat ik de keuze heb gemaakt op te upgraden.

...

... en deze videokaart mij nog goed bevalt wil ik deze houden.

...
Als de fps tegenvallen op de nieuwe resolutie probeer dan eens of met lagere beeld-kwaliteits-instellingen de spellen soepeler draaien.

Is het dan nog steeds niet snel genoeg (of moet er teveel aan beeld-kwaliteit ingeleverd worden), dan bevalt de huidige videokaart per definitie niet meer.
Mijn belangrijkste punten is dat mijn aankomende PC geen spaceship meer is ...
Kijk eerst eens of de fan-snelheden wat stiller ingesteld kunnen worden (houd uiteraard een oog op de temperaturen). Voor de case en cpu-fans kan dat in de bios of met de bij het moederbord meegeleverde software. Voor de gpu met de software van de gpu.

Verder zou ik weg blijven van gigabyte voor de voeding en zelfs de huidige vervangen voor een ander, minder brandgevaarlijk, merk; YouTube: Exploding Power Supplies: Gigabyte & Newegg Dumping Unsellable Product

Bovendien was die voeding, ook vóór dat dat probleem bekend werd, niet als bijster goed beoordeeld; https://www.thefpsreview....0w-power-supply-review/7/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2023 01:05 ]

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-11 13:36
Ha, je aanname is dat de CPU momenteel de bottleneck is, toch?
Check die aanname eens, door taakbeheer + bv msi afterburner aan te gooien, met lage graph-snelheid, ff te alt tabben jaar je game, 10 lekker drukke scene's spelen met veel muisbewegingen in wijde omgevingen en ontploffingen, en dan terug alttabben en kijken wat je CPU en GPU usage is geweest.

Welke zit er tegen de honderd, is dan de vraag. Als dat idd je CPU is, en je framerate gaat omhoog als je de resolutie terugzet naar 1080 (kan gewoon op je 1440p monitor), dan weet je wat je te doen staat.

Verwijderd

Wat dacht je van onderstaande, kan je weer een paar jaar voorruit?

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6950 XT€ 689,-€ 689,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF432C16RBK2/16€ 46,37€ 46,37
Totaal€ 1.024,37

• tomassonl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 00:18
Niet iedereen is er een fan van, maar ik kijk er toch altijd even:
https://pc-builds.com/bot.../general-tasks/2560x1440/

je huidige setup schijnt geen bottleneck te hebben.

Ik had voorheen ook een Ryzen 5 3600, maar met een RX 6900 XT. Die gaf wel een behoorlijke bottleneck. Dat heb ik ook wel gemerkt. Heb de Ryzen 5 3600 vervangen met een 7700X en sindsdien zijn de prestaties (FPS) veel beter.

Ik zou gaan voor wat @Boris1986 je aanraadt. 6950 + 5800X3D. Dan schijn je ook nog best wat CPU bottleneck te hebben, maar de 6950 is al voor +-600 euro te krijgen.

Beste optie voor prestatie, zou toch overstappen op AM5 zijn en een CPU van Ryzen 7 7700 - 7950 en een 6950. Heb je alleen ook weer nieuwe RAM nodig en CPU cooler is een must.

• dionpeters
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-04-2023
Thanks allen voor jullie feedback, verbeteringen en tips!

@Znorkus ik zal dit dit weekend eens testen, ik heb hem wel eens er naast gehouden maar dan ben je natuurlijk aan het gamen, en let je er niet op. Ik ga hier eens goed op letten!

@Verwijderd ik heb dit meermaals al eens geprobeerd, kijken of mijn fans rustiger kunnen draaien, echter verhit mijn pc dan toch best nog redelijk snel. Dus vandaar de keuze om ze dan toch maar op volle toeren te laten draaien.
Pagina: 1