Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Assistant - switch van container naar Home Assistant OS

Pagina: 1
Acties:

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-11 20:55
Ik heb een RPI 4B met 8GB geheugen en draai diverse containers daarop. 1 daarvan is Home Assistant. Nu hoor ik lovende verhalen over Home Assistant OS betere integraties/eenvoudiger te updaten en zou ik willen overschakelen.

Ik wil niet af van mijn RPI OS en de containers die daarop draaien, maar zou graag een VM draaien op het RPI OS met daarin Home Assistant OS, is dat mogelijk/haalbaar? (ook qua resources)

Zo ja, heeft iemand ervaring met het migreren van HA data uit de database naar een andere installatie?
Is dat uberhaupt mogelijk?

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 15:58
Ik zou hier niet aan beginnen met de volgende redenen:

- Virtual machines op ARM is nog vrij beperkt beschikbaar
- De setup die je gaat maken met een virtual machine op een ARM device gaat een erg exotische setup zijn, als er iets is ben je op je zelf en die 10 andere mensen op de wereld die een dergelijk setup hebben aangewezen.
- Performance zal minder zijn, je hebt met virtualiseren toch wel wat overhead in resources en de Rpi4 (al hoewel het een snelle SBC is) is al vrij beperkt qua resources
- Eventuele fysieke toevoegingen (Zigbee gateway oid) via USB kunnen weleens lastig worden. Ligt helemaal aan de virtualisatie software of dat lekker gaat werken.

Wil je echt de ervaring van Home Assistant OS, installeer het dan native op een computer (rpi, odroid of simpele pc).

Dat gezegd hebbende, Home Assistant OS doet onderwater ook niet heel veel meer dan docker containers draaien. Wellicht zijn de containers die je nu op de Rpi draait ook beschikbaar via de Add-on catalogus van Home Assistant.