Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:21
Laat ik voorop stellen dat ik een fijne werkgever heb, en geen intentie heb om weg te gaan. Dat leek me belangrijk om vooraf te vermelden. :)

de afgelopen 2 jaar zijn er bij mijn werkgever een aantal salarisverhogingen doorgevoerd als gevolg van een nieuwe CAO. Daarnaast is mijn salaris gestegen als gevolg van reguliere, periodieke verhogingen. Al met al is mijn salaris daardoor in die periode op een fijne wijze gestegen. Recent werd echter bekend dat er bij een van die verhogingen door de salarisverwerker een fout is gemaakt en dat dit een redelijk deel van de medewerkers betrof (ongeveer 25%). Hierdoor moesten we wachten met het doen van belastingaangifte omdat dit mogelijk impact zou hebben. Uiteindelijk hebben ze aangegeven dat ze het teveel betaalde niet terug zouden vorderen, en dat de aangifte dus gedaan kon worden. Communicatie naar de individuele medewerkers die het betrof zou later volgen en vanaf mei wordt de fout hersteld.

Nu blijkt dat ik een van de medewerkers ben bij wie het fout is gegaan. In mijn geval betekent het dat ik € 150,- bruto per maand terugval. Nu begrijp ik dat het meer dan redelijk is dat mijn werkgever het teveel ontvangen bedrag niet terugvordert, en dat ik simpelweg geen recht heb/had op dat hogere bedrag. Maar toch voelt het niet helemaal ok.

De werkgever geeft ook aan in de motivatie voor het niet terugvorderen dit ik dit als werknemer niet had kunnen weten en dat de fout bij hen ligt. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat ik middels een gesprek het verschil er weer bij kan krijgen.

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en daardoor tips? Zoals aan het begin aangegeven is dit voor mij niet direct een reden om te dreigen met opstappen of zoiets. Misschien is het ook wel gewoon een geval van pech gehad en accepteren. Maar ik merk dat ik het nog wel even moet verwerken.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:19
Dus je hebt 2 jaar lang te veel ontvangen en valt nu 150 euro terug? Ik kan me iets voorstellen bij ambivalente gevoelens. Een manier om dat gevoel hanteerbaar te maken: stel, je had al die tijd het salaris van 150 euro bruto minder ontvangen, was je dan een tevreden werknemer geweest, of zou je inmiddels hebben gevraagd om meer of om je heen zijn gaan kijken? Kijk ook even wat het netto voor een verschil maakt, dat voelt misschien anders. Waarbij je ook moet kijken naar impact op belasting/toeslagen etc. Ben je nog steeds tevreden, beschouw de 3600 bruto als een leuke bonus. Gaat het toch serieus knagen, ga in gesprek over hoe op termijn het verschil toch overbrugd kan worden, met bijvoorbeeld schaalverhoging. Wordt het overigens niet al voor een belangrijk deel gecompenseerd door reguliere salarisverhoging (schaal/indexatie)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Malfunctions Als er iets is in de bruto netto berekening is het gewoon pech. Bijvoorbeeld er is een afdracht vergeten. Die zijn verplicht, dus dat is gewoon zoals het is.

Maar een bruto terugval is vreemd. Wat is er dan precies fout gegaan? Een verkeerd percentage loonsverhoging?

Ik zou denken dat de werkgever dan moet doorgaan met het te hoge salaris totdat het wordt ingehaald door loonsverhogingen. Een werkgever mag in ieder geval niet zomaar een bruto salaris verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
@Toke_gt & @mrmrmr een van de CAO verhogingen is per ongeluk dubbel verwerkt. Zowel door de werkgever, als door de verwerker. Dat wordt nu dus teruggedraaid.

Rekenfoutje gemaakt, kennelijk gaat het om de verhoging per 1 juli 2022. Als ik per eind dit jaar weer omhoog ga, kom ik weer op hetzelfde bedrag uit.

Alleen zal dat nu dus niet meer als een verhoging voelen.

En om op een andere vraag terug te komen, ik vind mijn salaris best prima. Zonder deze fout was ik ook met het lagere bedrag tevreden geweest denk ik. Alleen heb ik afgelopen jaar een uitbreiding qua werkpakket gehad waarbij ik niet heb ingezet op salarisverhoging, maar op een opleiding omdat die verhoging toch al was geregeld..

[ Voor 60% gewijzigd door Malfunctions op 19-04-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:47

Prx

Pfoe, een hoop juridisch gedoe nu, dus dit wordt al heel snel heel vervelend. Komt het bedrag overeen met de bevestiging van je verhoging die je los hebt gekregen? Of is dit nooit bevestigd geweest?

Daarna wordt het misschien al heel snel een spel van 'had je het kunnen weten dat het niet klopt'.

https://www.salarisvanmor...ugvorderen-van-werknemer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Uit uitspraken in rechtzaken blijkt dat een loonsverlaging redelijk moet zijn voor werknemers. Er moet een zwaarwegend belang zijn.

Als je geen weet had van een fout en ook niet hebt kunnen vermoeden, of misschien zelfs meerdere keren te horen hebt gekregen dat je deze verhoging kreeg, dan mag het in principe niet zonder instemming van werknemers.

Je kan het beste samen met collega's een vakbond aanspreken waar iemand al lid van is. Dat is beter voor de verstandhouding met de werkgever. De vakbond kan vervolgens de zaak voor beide partijen oplossen. (Wordt ook maar meteen lid als je dat nog niet bent. Er zijn veel te weinig mensen lid tegenwoordig!)

Als je rechtsbijstand hebt kan het ook via die route, maar aangezien het hier een grote groep mensen betreft is de vakbond het meest geschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Malfunctions schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:01:
@Toke_gt & @mrmrmr een van de CAO verhogingen is per ongeluk dubbel verwerkt. Zowel door de werkgever, als door de verwerker. Dat wordt nu dus teruggedraaid.

Rekenfoutje gemaakt, kennelijk gaat het om de verhoging per 1 juli 2022. Als ik per eind dit jaar weer omhoog ga, kom ik weer op hetzelfde bedrag uit.

En om op een andere vraag terug te komen, ik vind mijn salaris best prima. Zonder deze fout was ik ook met het lagere bedrag tevreden geweest denk ik. Alleen heb ik afgelopen jaar een uitbreiding qua werkpakket gehad waarbij ik niet heb ingezet op salarisverhoging, maar op een opleiding omdat die verhoging toch al was geregeld..
Volgens mij kan je best wel tevreden zijn met de oplossing van je werkgever. Er zijn in het verleden ook wel topics geweest waarbij de werkgever het teveel betaalde terug probeerde te vorderen, en hoewel het afhangt van de specifieke omstandigheden of ze daarin wel of niet in hun recht staan, denk ik dat je daarmee wel ongeveer kan bedenken in hoeverre de door jouw werkgever geboden oplossing billijk is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
maar wat voelt er dan niet goed nu? ik snap dat het nooit leuk is om 'minder' te gaan verdienen dus denk vooral een gevoel van verlies?

uit je verhaal maak ik op dat je door een foutje een tijd te veel salaris hebt gehad dan volgens de afspraken zou moeten, dat klopt toch?

volgens mij is de oplossing van je werkgever heel redelijk. er is misschien een kans dat het juridisch anders zit maar dat lijkt me sterk. je kunt er misschien een zaak van maken en kijken wat er gebeurt, maar moet je zin en energie voor hebben. Het klinkt alsof het verder goed bevalt EN je flinke stappen hebt kunnen zetten, ik zou daar op verder bouwen en gewoon lekker doorgaan met groeien en leren etc. daar heb je veel meer aan dan steggelen over 150 bruto (netto 75 euro dus)

[ Voor 38% gewijzigd door Fr33z op 19-04-2023 19:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
Ik zou zeggen al die tijd mazzel gehad.
Snap wel dat het niet leuk is en het "lijkt" alsof je er op achteruit gaat maar je hebt al die tijd een extraatje gehad.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:29

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je hebt het over pech in de topic start, maar je hebt toch uiteindelijk meer salaris gekregen?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:43
De CAO verhoging is dubbel verwerkt, dus er is niet (onjuist) gecommuniceerd dat je x% verhoging zou krijgen.

Dan heb je nog mazzel dat ze het niet terugvorderen en het bij de verlaging laten lijkt mij, je hebt het immers wel overgemaakt gekregen maar had daar geen recht op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

De meeste werkgevers zouden het terugvorderen inderdaad. Dit lijkt een goede werkgever te zijn. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Zenix op 19-04-2023 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:02
Hoe was het oorspronkelijk verwoord en welke cijfers werden benoemd?

Uiteindelijk zou ik persoonlijk hier niets mee doen. Bijna een jaar lang teveel loon gekregen, dit wordt zo gelaten en vanaf nu krijg je wat de bedoeling was. Dan is dat toch prima?

Dat je het afgelopen jaar voor opleiding hebt gekozen ipv verhoging (zo lees ik het?) staat er wel los van mijn inziens.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 19-04-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:19
Malfunctions schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:01:

Dan zit daar je onderhandelingsruimte. Als je op zich wel tevreden bent, kun je er beter niet met gestrekt been in gaan (ik vraag me af of ze dit zomaar mogen compenseren, maar daar heb je een jurist voor nodig), maar je kunt wel degelijk aangeven dat je door die salarisverhoging een en ander mooi gecompenseerd vond, wat nu niet meer zo is. Dus extra verhoging eind van dit jaar. Dat compenseert dan misschien het bedrag dat je nu misloopt. Maar het gaat vooral om het gebaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Dat het slecht voelt dat je er nu minder op wordt, kan ik best inkomen, maar ik ben wel heel benieuwd of je echt 100% onbewust was van het teveel salarisverhoging krijgen?

Want als je opeens €300 meer was gaan verdienen, terwijl je €150 erbij had verwacht, dan vind ik het (ook qua gevoel) een andere zaak dan wanneer jou €300 beloofd was en dat dat nu achteraf toch anders blijkt te zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou het teveel ontvangen bedrag als bonus zien..

Verder vind in het raar dat niemand aan de bel getrokken heeft. Wij kregen in november bedrijfsbreed 3% erbij, dat is duidelijk zo gecommuniceerd (inflatiecorrectie). Als dat ineens 6% was geweest had ik dat zeker gezien. Het lijkt wel of niemand zijn loonstrook controleert….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Zou je inderdaad wel verwachten. Al moet ik zeggen dat ik het ook niet iedere keer nareken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
FreakNL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:45:
Ik zou het teveel ontvangen bedrag als bonus zien..

Verder vind in het raar dat niemand aan de bel getrokken heeft. Wij kregen in november bedrijfsbreed 3% erbij, dat is duidelijk zo gecommuniceerd (inflatiecorrectie). Als dat ineens 6% was geweest had ik dat zeker gezien. Het lijkt wel of niemand zijn loonstrook controleert….
Zien en melden zijn twee verschillende zaken. Lang niet iedereen zal slapende honden wakker willen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:08
Het lijkt me niet verstandig in verweer te gaan tegen de verlaging van je salaris, of beter gezegd, het feit dat je nu gaat verdienen waar je daadwerkelijk recht op hebt. Je kan dan toch reacties verwachten in de trant van "Wees blij dat je het te veel ontvangen bedrag niet terug hoeft te betalen" en daarmee ook verstoorde verhoudingen met je werkgever.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:29

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik ben benieuwd hoe de 75% van je collega's waarbij het goed is gegaan over de situatie denken. Of krijgen die ook nog iets, zal toch gelijk getrokken moeten worden om scheve gezichten te voorkomen lijkt me.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Werkgever heeft fout gemaakt, heeft fout herstelt voor de toekomst, en laten jou het bedrag ze al teveel hebben betaald houden. Natuurlijk ga je liever niet erop achteruit in wat je ontvangt, maar lijkt mij gewoon netjes opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
Het merendeel van de reacties lijkt (terecht) te leunen naar dat ik blij moet zijn met de gekozen oplossing, en dat begrijp ik ook. Ik heb idd een tijd geprofiteerd van een vergissing die nu weer terug wordt gedraaid. Ik hoop dat ik in de OP ook duidelijk heb aangegeven dat ik niet uit ben op een juridisch traject oid.

Maar toch voelt het alsof er iets van me af wordt gepakt, ook al had ik er eigenlijk geen recht op. Dat gevoel moet ik een plekje zien te geven.

Overigens bekijk ik zelf na wijzigingen mijn loonstrook wel, maar een deel van de verhogingen werd met terugwerkende kracht ingevoerd en was een combinatie van een vast bedrag met een procentuele verhoging. Daar ga ik niet narekenen of dat wel klopt, en ga ik er van uit dat mijn werkgever dat juist doorvoert. Daarbij is € 150 bruto zeker niet een bedrag dat ik weg lach, maar ook niet een spectaculaire verhoging die me direct opvalt. Netto is dat ongeveer € 75,-. Een dergelijke wijziging valt me zeker op als die losstaand zou zijn, maar niet als onderdeel van een groter geheel.

Loonsverhogingen worden bij ons trouwens niet individueel aangekondigd, maar er wordt wel bedrijfsbreed gecommuniceerd over de eventuele CAO wijzigingen. Dus ik had ik niet in een brief kunnen zien van welk naar welk bedrag ik zou gaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Malfunctions schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:31:
Maar toch voelt het alsof er iets van me af wordt gepakt, ook al had ik er eigenlijk geen recht op. Dat gevoel moet ik een plekje zien te geven.
Dat gevoel is écht misplaatst en moet je achter je laten. Er wordt je helemaal niets “afgepakt”. Je hebt een tijd lang te veel geld ontvangen en dat mag je houden ook. Je krijgt nu gewoon het salaris waar je recht op hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
Koos Werkloos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:36:
[...]

Dat gevoel is écht misplaatst en moet je achter je laten. Er wordt je helemaal niets “afgepakt”. Je hebt een tijd lang te veel geld ontvangen en dat mag je houden ook. Je krijgt nu gewoon het salaris waar je recht op hebt.
Een gevoel is een gevoel, en daar kan je nou eenmaal niet zoveel aan doen soms. Dus het bestempelen als 'misplaatst' lijkt me onnodig.

Dat 'm niks echt daadwerkelijk afgepakt wordt, daar is iedereen, inclusief TS, het mee eens. Maar iets niet meer krijgen wat je voorheen wel kreeg voelen als een verlies is heel menselijk. Daar zijn zelfs hele onderzoeken naar gedaan.

Het belangrijkste lijkt het me dat je vooral niet al te lang in dat gevoel blijft hangen, en het niet groter maakt dan goed voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Overigens wil ik wel kwijt dat ik het erg knullig en tenenkrommend vind dat werkgevers / salarisverwerkers toch redelijk vaak dit soort fouten maken aangezien dit niet bepaald het eerste topic over dit onderwerp is op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Koos Werkloos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:47:
Overigens wil ik wel kwijt dat ik het erg knullig en tenenkrommend vind dat werkgevers / salarisverwerkers toch redelijk vaak dit soort fouten maken aangezien dit niet bepaald het eerste topic over dit onderwerp is op dit forum.
Jij maakt nooit fouten begrijp ik hieruit? Het gezegde 'waar gewerkt wordt.. ' is er natuurlijk niet voor niets.

Als ik zie hoeveel (spel) fouten er bij ons in de drukkerij door komen ondanks dat er zeker 3 paar ervaren ogen zeer aandachtig naar gekeken hebben..

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 19-04-2023 21:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-09 09:01
Koos Werkloos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:47:
je zou inderdaad bijna denken dat hun werknemers net mensen zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
DukeBox schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:19:
[...]

Jij maakt nooit fouten begrijp ik hieruit? Het gezegde 'waar gewerkt wordt.. ' is er natuurlijk niet voor niets.
Ja, ik maak zeker ook fouten en salarisadministratie is uiteraard iets wat best ingewikkeld is. Dus ik begrijp ook wel dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Maar toch... je zou verwachten dat werkgevers en salarisverwerkers er echt alles aan doen om dit soort fouten te voorkomen en dat informatiesystemen en procedures zo ingericht zijn dat zulke fouten bijna niet meer kunnen voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:12
Koos Werkloos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:30:
[...]

Ja, ik maak zeker ook fouten en salarisadministratie is uiteraard iets wat best ingewikkeld is. Dus ik begrijp ook wel dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Maar toch... je zou verwachten dat werkgevers en salarisverwerkers er echt alles aan doen om dit soort fouten te voorkomen en dat informatiesystemen en procedures zo ingericht zijn dat zulke fouten bijna niet meer kunnen voorkomen.
Ik werk zelf bij een salarisverwerker en ben het best behoorlijk met je eens, maar inderdaad waar gewerkt worden fouten gemaakt. Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat met dit soort zaken een klant opbellen niet heel grappig is.... Maar het gebeurt helaas...

Ongeveer 1 op de 5 salarisstroken in Nederland bevat fouten, dat kan financieel zijn, maar ook een fout adres of dergelijke valt daaronder. Als salarisverwerker heb je geen verplichte opleiding, iedereen die vandaag bakker, slager of elektricien is, kan morgen salarisadministrateur zijn. Veel salarisadministraties worden verwerkt door mensen die geleerd hebben voor financiele adminstraties en daar zit een groot probleem. Het zijn twee compleet verschillende vakgebieden, waarbij ik ook wel durf te zeggen dat salarisadministratie een behoorlijk complex vakgebied is waar veel wijziging is.

@Malfunctions Veel is al gezegd en ik denk inderdaad dat werkgever het heel netjes oplost en dat dit je positieve gevoelens rond je werkgever eigenlijk alleen maar zou moeten vergroten. Voor de toekomst heb je bij deze geleerd dat het verstandig is om ook iets van je eigen strook te snappen en na te rekenen, maar laat duidelijk zijn, dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Dat je baalt is logisch, neem er een avond voor om te balen eventueel een paar dagen, maar probeer je er over heen te zetten, je hebt leuk werk (geef je zelf aan) en een prima werkgever, het leven kan een stuk rotter zijn...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je hebt niet pech. Je hebt geluk.

Als je bij die 75% van de collega’s zat die niet die 3000 euro extra bonus salaris hadden gekregen, dan had je pech.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
DCV191283 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:50:
[...]
Ongeveer 1 op de 5 salarisstroken in Nederland bevat fouten, dat kan financieel zijn, maar ook een fout adres of dergelijke valt daaronder. Als salarisverwerker heb je geen verplichte opleiding, iedereen die vandaag bakker, slager of elektricien is, kan morgen salarisadministrateur zijn. Veel salarisadministraties worden verwerkt door mensen die geleerd hebben voor financiele adminstraties en daar zit een groot probleem. Het zijn twee compleet verschillende vakgebieden, waarbij ik ook wel durf te zeggen dat salarisadministratie een behoorlijk complex vakgebied is waar veel wijziging is.
Daar schrik wel van zeg, 1 op de 5! Eigenlijk snap ik ook niet waarom werkgevers niet verplicht zijn gebruik te maken van een gecertificeerde salarisadministrateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DCV191283 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:50:

Probleem is dat ze niet meer willen betalen voor mensen die al die 100 regeltjes kennen en liever wat 'backoffice' mensen achter een scherm willen zetten want 'hun systeem' rekent het wel goed uit.

Ergens best grappig dat je enerzijds zegt dat iedereen er kan werken, maar gelijktijdig het een complex vakgebied noemt, waar zit dan precies het probleem? De mensen die er 'kunnen' werken, of de mensen die daar 'zulke' mensen aan het werk zetten?

Zeker nu verwerkers meer en meer willen doen (verzuim, vakantie, 'ouderdagen', maar ook declaraties) merk je gewoon dat de kennis die er vroeger was niet meer echt aanwezig is, gelijktijdig heb ik ook niet het idee dat de 'nieuwe software' is geschreven door mensen met enige vorm van kennis van salarisadminstratie.

Gelijktijdig draait het gros op 'zolang 99% maar goed is' principe, merk je ook bij de diverse seminars/cursussen, die paar keer dat het 'beetje fout gaat', sorry zeggen en weer verder gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 20-04-2023 00:31 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:12
Koos Werkloos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:59:
[...]

Daar schrik wel van zeg, 1 op de 5! Eigenlijk snap ik ook niet waarom werkgevers niet verplicht zijn gebruik te maken van een gecertificeerde salarisadministrateur.
Laten we beginnen met het feit dat er geen certificering is... Je kan eventueel als salarisadministrateur zelf wel een titel voeren die ook vereist dat je permanente educatie volgt, maar als bedrijf is er geen officiële certificering, hooguit wat commerciële partijen die graag tegen betaling een sticker op je deur plakken...
SinergyX schreef op donderdag 20 april 2023 @ 00:30:
[...]

Probleem is dat ze niet meer willen betalen voor mensen die al die 100 regeltjes kennen en liever wat 'backoffice' mensen achter een scherm willen zetten want 'hun systeem' rekent het wel goed uit.

Ergens best grappig dat je enerzijds zegt dat iedereen er kan werken, maar gelijktijdig het een complex vakgebied noemt, waar zit dan precies het probleem? De mensen die er 'kunnen' werken, of de mensen die daar 'zulke' mensen aan het werk zetten?

Zeker nu verwerkers meer en meer willen doen (verzuim, vakantie, 'ouderdagen', maar ook declaraties) merk je gewoon dat de kennis die er vroeger was niet meer echt aanwezig is, gelijktijdig heb ik ook niet het idee dat de 'nieuwe software' is geschreven door mensen met enige vorm van kennis van salarisadminstratie.

Gelijktijdig draait het gros op 'zolang 99% maar goed is' principe, merk je ook bij de diverse seminars/cursussen, die paar keer dat het 'beetje fout gaat', sorry zeggen en weer verder gaan.
Grootste probleem is dat het vak niet "spannend" genoeg is om er mensen voor op de opleiding te krijgen. Wij hebben op dit moment ongeveer 15 salarisadministrateurs zitten daarvan is er 1 die op school bedacht heeft dat ze salarisadministrateur wilde worden, de rest is het door omstandigheden geworden. En dat is op heel veel plekken zo. Opleidingen HRM zijn ontzettend gewild, maar zodra het woord administratie ergens in voorkomt hebben we het mensen aangeleerd om automatisch te bedenken dat het saai is...

Dat iedereen er kan werken is dus dat er geen regels zijn dat je het niet mag doen, maar het tussen het doen en het kunnen zit wel een wereld van verschil. Verder heeft automatisering een hoop werk weggenomen, maar dat houdt wel in dat waar een salarisadministrateur 10 jaar geleden ongeveer 500 medewerkers per maand kon verlonen en daar zo ongeveer de geboortedatums van uit zijn/haar hoofd kende dat diezelfde salarisadministrateur er nu ongeveer 1200 per maand verloond. Daar helpt automatisering enorm, maar is het ook een risico, want als je een fout maakt zie je vaak dat die fout op eens bij iedereen gemaakt is of bij iedereen die in een zelfde situatie zit. Dat vraagt om heel andere controle mechanieken als 10 jaar geleden en ook dat is een probleem, er is bijna niemand die van wijzigingen houdt, maar zeker de beroepsgroep van salarisadministrateurs is er één van vaste werkwijzen en elke maand repeterend gedrag. Als dan ook veel salarisadministrateurs tussen de 50 en 67 jaar zijn, dan snap je dat je het allemaal niet zomaar meer veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:59:
[...]

Want een 'gecertificeerde salarisadministrateur' is geen mens meer en maakt nooit fouten?

Een certificering betekent vaak 'alleen maar' dat je op het moment van certificeren wist hoe het zou moeten, niet dat je dat nu ook doet. Het is geen garantie op foutloos handelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-04-2023 09:20 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:19:
[...]

Want een 'gecertificeerde salarisadministrateur' is geen mens meer en maakt nooit fouten?
Dat zeg ik niet, maar ik denk dat het de kans op fouten wel zou verkleinen.

Dat je je rijbewijs hebt, wil ook niet zeggen dat je nooit een ongeluk gaat veroorzaken, maar de kans is wel een stuk kleiner dan wanneer je geen rijbewijs hebt.
Een certificering betekent vaak 'alleen maar' dat je op het moment van certificeren wist hoe het zou moeten, niet dat je dat nu ook doet. Het is geen garantie op foutloos handelen.
Verplicht salarisadministrateurs dan om de zoveel tijd opnieuw examen te doen, vooral ook omdat wetten en regels omtrent salaris vaak veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-09 09:01
Koos Werkloos schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:38:

Verplicht salarisadministrateurs dan om de zoveel tijd opnieuw examen te doen, vooral ook omdat wetten en regels omtrent salaris vaak veranderen.
Je weet dat er nu al moeite is om voldoende personeel te vinden? Dat wordt daarmee alleen maar lastiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Dat is waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen idee hoe het bij jou is geregeld @Malfunctions, maar zodra ik een salariswijziging krijg (als gevolg van een goede beoordeling, CAO verhoging, eenmalige uitkering, etc.) dan krijg ik daar ook een schrijven van met wat het bedrag is of wordt.

Als jij een brief hebt ontvangen waarin staat, dat je per datum X bedrag Y gaat verdienen, dan kunnen ze imho dat niet zomaar terugdraaien. Ook niet als achteraf blijkt dat er een foutje is gemaakt.

Het is imho wel anders, als je een brief hebt gehad waarin staat dat je per datum X bedrag Y krijgt en dat je uiteindelijk bedrag Y + x euro hebt ontvangen. Dan heb je inderdaad "ten onrechte" te veel salaris ontvangen en dan is het zeer netjes van je werkgever dat ze dat niet terugvorderen.

Wat ik mij wel afvraag: gaat het hier om een procentuele verhoging of een vast bedrag? Als het een percentage van je salaris is, dan zou ik nog wel eens een balletje opgooien hoe ze denken dit recht te zetten tussen het personeel. Iemand met 6k euro salaris heeft er meer profijt van gehad, dan iemand met 2k euro salaris.... Als ze dan toch aan het compenseren zijn, dan zou het ook fair zijn, als ze iedereen hetzelfde absolute getal geven ;-) Zeker als je bij de 75% hoort, die initieel niet eens de extra verhoging heeft gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:29
de afgelopen 2 jaar zijn er bij mijn werkgever een aantal salarisverhogingen doorgevoerd als gevolg van een nieuwe CAO. Daarnaast is mijn salaris gestegen als gevolg van reguliere, periodieke verhogingen. Al met al is mijn salaris daardoor in die periode op een fijne wijze gestegen. Recent werd echter bekend dat er bij een van die verhogingen door de salarisverwerker een fout is gemaakt en dat dit een redelijk deel van de medewerkers betrof (ongeveer 25%)
Bij welke salarisverhoging is die dubbele stijging doorgevoerd? Is dat bij een recente, of is dat bij die van 2 jaar geleden? Hoe verhoudt dat zich met goed werkgeversschap?
Ben zelf geen deskundige, dus kan je daar niet verder mee helpen.
Pagina: 1