Wel of niet energie jaarcontact afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Squid
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-09-2024
Beste tweaker,

Excuus als dit niet de juiste plaats/manier is om deze vraag te stellen, ondanks dat ik al vele jaren gebruik maak van tweakers, is dit mijn 1e form post.

Over enkele weken is het jaar van mijn Essent contract weer om, en nu heb ik dus de keuze om de prijzen voor een jaar vast te zetten.

Op dit moment, betaal ik buiten het prijsplafond om:
€ 0,47915 / kWh voor stroom
€ 1,82444 / m3 voor gas

Dit zal dan in het nieuwe jaarcontract zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFT4jTK8V-EvryvhQPQfAnfYdyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZLFSrMMvaeES10pRb8jV3sep.png?f=user_large

Ik heb hier zelf niet zoveel verstand van, en ik begrijp dat het altijd een gok blijft. Maar ik vroeg me af wat jullie in dit geval verstandig lijkt?

Mvg,
Rage Squid

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik kreeg een paar weken terug exact hetzelfde aanbod van Essent en heb er voor deze periode nog even voor gepast gezien de ontwikkelingen op de markt én het prijsplafond wat nog tot 31-12-2023 van kracht blijft. Komende maanden is m'n gasverbruik praktisch '0' (bij een jaarverbruik van 630 m3) en m'n stroom komt dankzij m'n zonnepanelen sowieso op '0' over het hele jaar dankzij de salderingsregeling. Verschil zit voor mij dan nu dus hoofdzakelijk in het verschil qua netbeheer/levering kosten en dat geringe bedrag is de 'gok' op nog lagere tarieven (voor mij persoonlijk) wel waard

https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen

[ Voor 57% gewijzigd door Will_M op 19-04-2023 19:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De grote vraag is wat de prijzen de komende winter gaan doen. Het komende half jaar maakt eigenlijk niets uit, maar niemand die weet hoe het de komende winter gaat. Indien geen problemen met gas dan sluit je denk ik een contract af met hoge prijzen. Is het echter weer een probleem dan zit je er misschien toch beter bij met dit contract. Maarja, niemand die het weet dus het blijft een gok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:56
De gasvoorraad in NL is nu al 60 procent. De bedoeling is dat de komende maanden al op 90 te krijgen. Dat samen met de nieuw aangeleerde bezuinigingen op gasverbruik door NL zorgt ervoor dat ik weinig zorgen heb over de gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Puur theoretische gedachten, bij het aangaan van een contract heb je uit m’n hoofd 14 dagen bedenktijd.
Je zou hem kunnen afsluiten en na 13 dagen steeds bekijken of de prijzen nog gelijk zijn of zelfs lager, als dat zo is contract cancellen en opnieuw afsluiten.
Zie je dat de prijzen omhoog zijn gegaan dan kun je hem in laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Davidrrr schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:54:
De gasvoorraad in NL is nu al 60 procent. De bedoeling is dat de komende maanden al op 90 te krijgen. Dat samen met de nieuw aangeleerde bezuinigingen op gasverbruik door NL zorgt ervoor dat ik weinig zorgen heb over de gasprijs.
Die huidige 60% is vooral nog oude voorraad Russisch gas. Voor aankomend half jaar zie ik ook geen zorgen, maar als we volgend winter wel de opslagen leegtrekken door een koude zomer, zie ik het wel somber in. Lng wordt dan duur verkocht.

Hoi!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als ik naar de stroomtarieven kijk zou ik dat nu nog niet doen.

Prijsplafond voor stroom is nu 0,40 voor een kilowattuur. En 0,39977 is maar 0,00023 goedkoper.

Wat kost 2.500 kWh met prijsplafond: 1.000 euro. En wat kost het met dit aanbod: 999,42

Is dan ook maar 58ct goedkoper.

Ik zou de kat nog even uit de boom kijken. Waarschijnlijk gaan er nog betere tarieven komen, want hoewel het onder het prijsplafond is, is het een lachertje :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidrrr
Als ik geen zonnepanelen zou hebben zou ik zowel stroom als gas dynamisch houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Lastig natuurlijk om te voorspellen wat de winter gaat doen.. maar de gasopslagen zitten goed gevuld. Supplychain redelijk op gang. In de industrie wordt uitgegaan dat de kale prijs komende winter stijgt, maar zeker niet meer tot het niveau van afgelopen winter. Persoonlijk zou ik cia een dynamisch contract (anwb/frank) genieten van een goedkope zomer en dan evt in oktober een jaarcontract afsluiten (als je echt bang bent voor de winterprijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:10

Zenix

BOE!

Davidrrr schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:11:
Als ik geen zonnepanelen zou hebben zou ik zowel stroom als gas dynamisch houden.
Met zonnepanelen is dynamisch gas ook interessant, met daarnaast een mooi vast contract (met eventueel hoge TLV) voor de elektriciteit, omdat je toch meerdere contracten kan nemen. Als er weer bonussen komen, dan is het misschien interessant om weer te combineren.

Daarnaast kan niet iedereen dynamisch afsluiten, alleen als een slimme meter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rage Squid
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-09-2024
Bedankt voor de reacties allemaal!

Het is adhv de meeste reacties duidelijk dat het een betere optie is om NIET op het contract aanbod in te gaan. Ik ga me ook eens even inlezen over de dynamische energieleveranciers. Ik heb hier wel een slimme meter hangen, maar geen zonnepanelen, dus in dat opzicht niks te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Zenix schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:20:
[...]

Met zonnepanelen is dynamisch gas ook interessant, met daarnaast een mooi vast contract (met eventueel hoge TLV) voor de elektriciteit, omdat je toch meerdere contracten kan nemen. Als er weer bonussen komen, dan is het misschien interessant om weer te combineren.

Daarnaast kan niet iedereen dynamisch afsluiten, alleen als een slimme meter hebt.
Ik heb dynamisch gas bij de anwb. Ik ga alleen iets vastzetten voor stroom. Dus die combi vast en dynamisch heb ik straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Rage Squid schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:50:

Het is adhv de meeste reacties duidelijk dat het een betere optie is om NIET op het contract aanbod in te gaan. Ik ga me ook eens even inlezen over de dynamische energieleveranciers. Ik heb hier wel een slimme meter hangen, maar geen zonnepanelen, dus in dat opzicht niks te verliezen.
Zat ook altijd in dubio van wat te doen. Heb mij een beetje ingelezen in het topic over dynamische prijzen en ben tot de conclusie gekomen dat een leverancier met dynamische prijzen vooralsnog het beste was

Ben een simpele verbruiker van 2500Kwh op jaarbasis en verder niets. Gas heb ik niet. Uiteindelijk is het Zonneplan geworden..met het excelbestand in de topicopening van Dynamische leveranciers en prijzen kan je trouwens nazien wat het e.e.a. kost bij de leveranciers

https://docs.google.com/s...3Ul8uNKU3d1s1Y/edit#gid=0

Regel 15/16 kan je je verbruik invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 13:53
Ik zat in hetzelfde dubio TS. Ik heb voor mijn eigen gemoedstoestand met c.a. 3800 kwh per jaar en 1600-1700m³ gasverbruik er wel voor gekozen om een jaarcontract te doen met dezelfde tarieven. Ik weet waar ik aan toe ben t/m volgend jaar april. Ja, komt er wat goedkopers dan heb ik 'pech', maar ben dat gedoe met c.a. € 1.200 per maand verbruik in de winter wel zat. Dat wil ik gewoon op normaal niveau hebben. Dan maar iets duurder uit, maar voor ons fijn om te weten waar we aan toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:14
De prijzen zijn mij nog te hoog om contracten af te sluiten, daarnaast grijpt de overheid toch wel weer in als het de spuitgaten uitloopt(prijsplafond).

Vanwege zonnepanelen(saldering) en warmtepomp heeft een vast contract sowieso minimaal invloed in mijn situatie gezien het verbruik op 0 uitkomt bij de jaarafrekening.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 21-04-2023 10:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzai
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-02 21:17
Iedere situatie is anders en wellicht helpt mijn persoonlijke overwegingen je een keuze te maken.

Ik heb er voor gekozen om een vast jaar contract te nemen bij UnitedConsumers.
1.44015 / m3
Normaal 0.39419 / kWh
Dal 0.35205 / kWh
TLV 0.135
Eenmalige korting 180 euro
Ingang 1 juni 2023

Vrijstaande woning uit 1994, 180 m2, indirecte luchtverwarming, 1400 m3 en 2500 kWh per jaar.

Tot eind maart de ‘mazzel’ gehad om nog een vast 3 jaar contract te hebben voor ongeveer 80 cent de m3 en 21 cent de kWh (inclusief).

Vanaf 1 april dynamisch bij ANWB waar heel april de prijs voor m3 (exclusief) ongeveer 51 cent was en dus inclusief 110 cent. En stroom tussen de 5 en 35 cent fluctueerde (inclusief).

Reden om toch een ‘duurder’ vast contract te nemen is dat er eind mei 20 zonnepanelen geplaatst worden van 410 WP en vanwege de ligging op het zuid-oosten een verwachte jaar rendement van 6666 kWh zullen opleveren. Terugleveren van 4166 kWh met mogelijk een negatieve terug leveringsvergoeding lijkt me niet verstandig.. Daarnaast is het huidige verschil tussen de dynamische prijs per m3 gas ‘maar’ 34 cent. Als de gasprijs gelijk blijft ga ik dus met 1400 m3, gemiddeld 40 euro meer betalen per maand voor gas.
Daar staat tegen over de 47 euro teruglevering van het overschot zonne-energie, waarbij met een dynamisch contract dat een stuk lager kan uitvallen, mogelijk zelfs negatief.

Ik kies dus voor zekerheid met de mogelijkheid dat ik na een jaar iets duurder uit ben. Daarnaast verwacht ik dat we komende winter meer zullen moeten gaan stoken vanwege het krijgen van een baby deze zomer. Mogelijk gaan we de slaapkamer van de baby elektrisch bij-verwarmen met het te salderen overschot aan kWh stroom. Hoe en wat voordelig is, ben ik nog niet uit.

Succes!

Update:
Ga UC annuleren en Engie 1 jaar vast contract afsluiten vanwege de hogere TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-04 17:07
Banzai schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:21:
Iedere situatie is anders en wellicht helpt mijn persoonlijke overwegingen je een keuze te maken.

Ik heb er voor gekozen om een vast jaar contract te nemen bij UnitedConsumers.
1.44015 / m3
Normaal 0.39419 / kWh
Dal 0.35205 / kWh
TLV 0.135
Eenmalige korting 180 euro
Ingang 1 juni 2023

Vrijstaande woning uit 1994, 180 m2, indirecte luchtverwarming, 1400 m3 en 2500 kWh per jaar.

Tot eind maart de ‘mazzel’ gehad om nog een vast 3 jaar contract te hebben voor ongeveer 80 cent de m3 en 21 cent de kWh (inclusief).

Vanaf 1 april dynamisch bij ANWB waar heel april de prijs voor m3 (exclusief) ongeveer 51 cent was en dus inclusief 110 cent. En stroom tussen de 5 en 35 cent fluctueerde (inclusief).

Reden om toch een ‘duurder’ vast contract te nemen is dat er eind mei 20 zonnepanelen geplaatst worden van 410 WP en vanwege de ligging op het zuid-oosten een verwachte jaar rendement van 6666 kWh zullen opleveren. Terugleveren van 4166 kWh met mogelijk een negatieve terug leveringsvergoeding lijkt me niet verstandig.. Daarnaast is het huidige verschil tussen de dynamische prijs per m3 gas ‘maar’ 34 cent. Als de gasprijs gelijk blijft ga ik dus met 1400 m3, gemiddeld 40 euro meer betalen per maand voor gas.
Daar staat tegen over de 47 euro teruglevering van het overschot zonne-energie, waarbij met een dynamisch contract dat een stuk lager kan uitvallen, mogelijk zelfs negatief.

Ik kies dus voor zekerheid met de mogelijkheid dat ik na een jaar iets duurder uit ben. Daarnaast verwacht ik dat we komende winter meer zullen moeten gaan stoken vanwege het krijgen van een baby deze zomer. Mogelijk gaan we de slaapkamer van de baby elektrisch bij-verwarmen met het te salderen overschot aan kWh stroom. Hoe en wat voordelig is, ben ik nog niet uit.

Succes!

Update:
Ga UC annuleren en Engie 1 jaar vast contract afsluiten vanwege de hogere TLV
woorden die ik ertussen uithaal zoals; "lijkt met niet verstandig", "als", "verwacht", en vervolgens een update met toch nog overstappen van energiemaatschappij helpt mij in ieder geval niet om een overweging te maken in je persoonlijke keuze. maar 1 ding is wel zeker met een vast contract "zekerheid"

blijft voor de meeste een gokspelletje. zelfde als voorbeeld hypotheekrentes. sommige 10jaar geleden voor 30jaar vastgezet voor 6,5% rente, waarvan je in dit geval nog kan kiezen voor een boete te betalen voor overstap naar lagere hypotheek of 6,5% zelfde hoge bedrag blijft betalen (toekomstige 20jaar), maar wel zekerheid.

Ik ben in ieder geval voor, dat de zoveel mogelijk mensen een vast contract nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 04:36
@Rage Squid er worden momenteel ook contracten aangeboden waarbij de tarieven voor bv 6 maanden vast zijn maar je wel op ieder moment kunt opzeggen. Check even wat vergelijkingssites zoals:
- https://www.gaslicht.com
- https://www.independer.nl
- etc..
Daar zitten hoogstwaarschijnlijk betere aanbiedingen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzai
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-02 21:17
mortadelo schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:45:
[...]

woorden die ik ertussen uithaal zoals; "lijkt met niet verstandig", "als", "verwacht", en vervolgens een update met toch nog overstappen van energiemaatschappij helpt mij in ieder geval niet om een overweging te maken in je persoonlijke keuze. maar 1 ding is wel zeker met een vast contract "zekerheid"

blijft voor de meeste een gokspelletje. zelfde als voorbeeld hypotheekrentes. sommige 10jaar geleden voor 30jaar vastgezet voor 6,5% rente, waarvan je in dit geval nog kan kiezen voor een boete te betalen voor overstap naar lagere hypotheek of 6,5% zelfde hoge bedrag blijft betalen (toekomstige 20jaar), maar wel zekerheid.

Ik ben in ieder geval voor, dat de zoveel mogelijk mensen een vast contract nemen
Bijzonder, lijkt me toch duidelijk. Natuurlijk is het speculeren, of zoals jij het noemt een gokspel. Je kunt nog steeds een overwogen keuze maken en berekenen wat er eventueel kan gebeuren met de prijzen en wat je dan duurder dan wel goedkoper uit bent met een vast contract. Zekerheid en betaalbaarheid en een minimaal verschil met de huidige koers is wat mijn beweegredenen zijn geweest.

Als er dan in de bedenktijd een net betere vaste deal langs komt, stap je over. Die wil ik de topic starter nog mee geven voor het geval hij nog niet naar Engie had gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Het komt mij over als een sigaar uit eigen doos.
Het zijn tarieven die tegen het prijsplafond aan schrapen. Nou... wat nobel zeg! :S

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:50

Meteen doen dan. De prijzen welke ze aanbieden ga je tot aan de winter sowieso niet halen.. gas zit zelfs ongeveer op de helft / 1/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:52
Montaner schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:12:
[...]

Meteen doen dan. De prijzen welke ze aanbieden ga je tot aan de winter sowieso niet halen.. gas zit zelfs ongeveer op de helft / 1/3.
Dat klopt niet, gasprijs voor dynamische tarieven incl. belasting etc is ongeveer 1,10 euro per m3 op dit moment.

Daarnaast ben je met een dynamisch contract natuurlijk de eerste die de hoge prijs betaald wanneer de prijzen stijgen.

Heb zelf een dynamisch contract maar ga overstappen aangezien ik zonnepanelen heb sinds een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 06:07
^^ schopje.

Ik heb zelf ook een aanbod gehad van Essent om te kunnen overstappen naar een vast contract. Hierbij heb ik ingevuld: (uitgaande van samenwonen met mijn vriendin/vrouw, als alles in goede banen loopt).
- Verwacht verbruik: 3.500 kWh
- Gasverbruik : 400m3 (dit zal enkel nog voor douchen worden gebruikt, maar ook hier willen we een elektrische douche plaatsen).
- Verwachte teruglevering : 3.600 kWh (geschat op basis van geïnstalleerde panelen in november/december vorig jaar en een al reeds teruggeleverde hoeveelheid stroom van 2.016Kwh, per 6 juni).

Het gaat dus vooral om de gasprijs. Is het nog steeds zo dat de gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs? Zo ja, dan spelen een aantal zaken in de wereld een rol. De oorlog in Oekraïne, maar *voornamelijk* wat OPEC gaat doen. Die hebben recentelijk wel aangegeven dat ze de olieproductie willen verlagen om de prijzen te stuwen. Echter Saudi-Arabië is boos op Rusland omdat dat land massaal olie oppompt en tegen bodemprijzen aan China en India verkoopt. Er was ooit iemand die zei dat we nooit weer terug zouden gaan naar de gasprijzen van weleer. Het Groninger gasveld is 'klaar' en we zijn nu afhankelijk van geïmporteerde LNG. Zelfs buiten de oorlog om en wat OPEC doet, is het ook nog maar de vraag of we constant elke winter voldoende LNG binnen kunnen krijgen. Tot dusver gaat dat goed, maar, de recente winter was mild. De volgende winter kan ook bar koud zijn.

De gasprijzen zijn momenteel laag (let wel, de inkoopprijzen voor de leveranciers), welke nog niet zijn doorberekend aan de klant. Dus wat is wijsheid, nu toch een vast contract aangaan voor 3 jaar en verder geen kopzorgen meer hebben? Mijn maandbedrag komt met deze configuratie uit op 51 euro per maand. Of toch nog even wachten om te zien of de leveranciers de gasprijzen voor de consument ook laten zakken nu ze zelf ook flink lage bedragen hebben betaald. ^^keuzes^^

Overigens, als je een vast contract aangaat en je verbruik is minder dan waarop het maandbedrag is gebaseerd, krijg je dan steeds geld terug? Stel in bovenstaande situatie zou ik 4.000kWh opwekken, maar 3.000kWh zelf verbruiken en gas is maar 300m3. Krijg je dan met een vast contract ook geld terug?

[ Voor 12% gewijzigd door Snowwie op 06-06-2023 02:19 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Snowwie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 02:03:
^^ schopje.

Ik heb zelf ook een aanbod gehad van Essent om te kunnen overstappen naar een vast contract. Hierbij heb ik ingevuld: (uitgaande van samenwonen met mijn vriendin/vrouw, als alles in goede banen loopt).
- Verwacht verbruik: 3.500 kWh
- Gasverbruik : 400m3 (dit zal enkel nog voor douchen worden gebruikt, maar ook hier willen we een elektrische douche plaatsen).
- Verwachte teruglevering : 3.600 kWh (geschat op basis van geïnstalleerde panelen in november/december vorig jaar en een al reeds teruggeleverde hoeveelheid stroom van 2.016Kwh, per 6 juni).

Het gaat dus vooral om de gasprijs. Is het nog steeds zo dat de gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs? Zo ja, dan spelen een aantal zaken in de wereld een rol. De oorlog in Oekraïne, maar *voornamelijk* wat OPEC gaat doen. Die hebben recentelijk wel aangegeven dat ze de olieproductie willen verlagen om de prijzen te stuwen. Echter Saudi-Arabië is boos op Rusland omdat dat land massaal olie oppompt en tegen bodemprijzen aan China en India verkoopt. Er was ooit iemand die zei dat we nooit weer terug zouden gaan naar de gasprijzen van weleer. Het Groninger gasveld is 'klaar' en we zijn nu afhankelijk van geïmporteerde LNG. Zelfs buiten de oorlog om en wat OPEC doet, is het ook nog maar de vraag of we constant elke winter voldoende LNG binnen kunnen krijgen. Tot dusver gaat dat goed, maar, de recente winter was mild. De volgende winter kan ook bar koud zijn.

De gasprijzen zijn momenteel laag (let wel, de inkoopprijzen voor de leveranciers), welke nog niet zijn doorberekend aan de klant. Dus wat is wijsheid, nu toch een vast contract aangaan voor 3 jaar en verder geen kopzorgen meer hebben? Mijn maandbedrag komt met deze configuratie uit op 51 euro per maand. Of toch nog even wachten om te zien of de leveranciers de gasprijzen voor de consument ook laten zakken nu ze zelf ook flink lage bedragen hebben betaald. ^^keuzes^^

Overigens, als je een vast contract aangaat en je verbruik is minder dan waarop het maandbedrag is gebaseerd, krijg je dan steeds geld terug? Stel in bovenstaande situatie zou ik 4.000kWh opwekken, maar 3.000kWh zelf verbruiken en gas is maar 300m3. Krijg je dan met een vast contract ook geld terug?
Ja met een vast contract krijg je gewoon geld terug als je minder verbruikt dan aangegeven of meer opwek hebt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-05 10:48
zelf net de knoop maar doorgehakt en toch voor 3 jaar vast gegaan. Gas zal niet veel verder structureel dalen en electra ook niet. Liever 3 jaar een berekenbaar tarief dan verrassing, met als grootste drijfveer dat inkomen ook constant is. Een verdere investering naar een nul electra verbruik hangt ook weinig af van het type contract.

Mocht ik het toch bij het foute eind hebben dan is de ‘schade’ maximaal een paar honderd euro per jaar, eenvoudiger in te calculeren in de begroting dan wilde sprongen van honderden euro’s per maand zoals bij de buren.
Vooralsnog hebben we het over 350m2 gas en 3500 kWh ( hybride ketel). En 2200kWh terug levering, niks extreems dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
De vraag is hoe "vast" vast is.

Ik had een variabel contract bij Eneco met de contractvoorwaarde dat eens per half jaar de tarieven zouden worden herzien.
Het laatste half jaar in 2022 kreeg ik echter 3 prijsverhogingen voor de kiezen. En dat ook nog eens na 40 jaar klant te zijn geweest.
Ik zou de kleine lettertjes van het contract nog maar even heel goed doorlezen.

Ik heb nu een dynamisch contract. Ik betaal sinds half februari voor stroom gemiddeld een stuk minder dan de in dit topic vermeldde tarieven.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:33
Vast is vast tarief over de gehele looptijd van het contract. Variabel is... variabel. Ik snap dan ook niet dat je dat met elkaar vergelijkt.
Ik denk dat je met nu vast zetten helemaal prima zit, vooral als je toch zo weinig verbruikt. Met jouw teruglevering zou je max enkele tientjes per maand kwijt zijn voor gas + electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Variabel over de looptijd - vast per half jaar. Maar bij energieboeren is "vast" kennelijk een rekbaar begrip.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Oh ja als alles naar de klote gaat is je vaste contract slechts een blaadje papier. De overheid zal Eneco etc. nooit en te nimmer laten omvallen. Die gasten hebben, in tegenstelling tot kleine energie boeren, centrales en windparken in beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik ga het ook doen, morgen even belletje plegen met die vriendelijke gozer van de Landelijke Energievergelijker, die me op basis van deze gegevens:

- Verwacht verbruik: 3.500kWh (per jaar)
- Verwacht PV opbrengst : 3.600kWh
- Verwacht gasverbruik : 400m3
Kwam hij op 47 euro per maand, met de volgende tarieven:
- € 1.24 per m3 gas
- € 0.33 per kWh afname stroom
- € 0.09 per kWh overschot *

* Ik denk dat ik hier nog liever een Bitcoin RIG op laat draaien.....voor die 9 cent per uur? :-)

De Landelijke Energievergelijker heeft redelijk wat positieve reviews.

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 12-06-2023 20:23 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:15
Snowwie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:23:
- € 0.09 per kWh overschot *

* Ik denk dat ik hier nog liever een Bitcoin RIG op laat draaien.....voor die 9 cent per uur? :-)
Wat boeit dat, voor maar 100kWh?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Truus01 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:03:
[...]

Wat boeit dat, voor maar 100kWh?!
Is een schatting he tot dusver, ik denk dat die panelen de 3.600kWh per jaar wel halen, maar of het daadwerkelijk stroom verbruik 3.500kWh is, is een ruime schatting.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Ik zit hier dus ook te twijfelen om voor een jaar vast te gaan. We hebben hier Essent en de tarieven van de aanbieding die ik krijg zijn tot nu toe telkens iets gedaald.

Mijn voornemen was om ergens in augustus voor een jaar vast te gaan, maar ik zie de laatste tijd wat berichen
in het nieuws over flinke stijgingen van de ruwe gasprijs door allerlei redenen. Gisteren nog deze: https://www.nu.nl/economi...sprong-in-acht-dagen.html

Helaas kan je nooit van tevoren zien of je goed hebt gegokt. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
wolly_a schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:53:
Ik zit hier dus ook te twijfelen om voor een jaar vast te gaan. We hebben hier Essent en de tarieven van de aanbieding die ik krijg zijn tot nu toe telkens iets gedaald.

Mijn voornemen was om ergens in augustus voor een jaar vast te gaan, maar ik zie de laatste tijd wat berichen
in het nieuws over flinke stijgingen van de ruwe gasprijs door allerlei redenen. Gisteren nog deze: https://www.nu.nl/economi...sprong-in-acht-dagen.html

Helaas kan je nooit van tevoren zien of je goed hebt gegokt. 😊
Ik denk je moet het zo zien. De gasprijzen voor consumenten zullen niet gauw meer heel veel dalen. Maar ga voor de meest 'optimistische' situatie uit dat de gasprijs voor de consument met 30 cent naar beneden gaat (en let wel, de aankomende belastingverhoging is hier nog niet in meegenomen **). Ik neem m'n eigen situatie als voorbeeld. Ik verwacht niet meer dan 400m3 gas per jaar te verbruiken. Alles is al bijna overgezet op electra en zonnepanelen salderen het allemaal wel af. Oke, 400 kuub. 400kuub x €1,24 op dit moment vastgezet. Dat zou per jaar dan € 496,- zijn. Dan, in het meest optimale geval, zou er 30 cent af gaan. Dan zou de prijs € 0,94 zijn. 400kuub x € 0,94 = dan € 384,-. Op jaarbasis zou me dat dus € 496,- -/- € 384,- = € 112,- besparen. Soooooodeju, wil ik voor dat schamel bedragje het risico lopen, op jaarbasis? Hoe groot is de kans dat de gasprijs nog eens 30 cent per m3 onderuit gaat? En als het gebeurt, van die 112 euro die ik dan zou mislopen slaap ik geen nacht minder om. Maar ik slaap wel lekkerder met het idee dat de prijs nu 3 jaar vaststaat en ik heb er geen omkijken meer aan. De wereld is te onrustig momenteel om variabel te blijven, dus mijn advies zou zijn, zet het vast. (Als je zonnepanelen hebt en overschot hebt, dan beter bij Essent weggaan, die geven zo weinig TLV). (Overigens via de Nederlandse Energievergelijker komt het tarief zelfs nog wat lager uit dan wanneer je het zelf op de Eneco site invult.)

** Ik heb het telefoongesprek opgenomen en heel specifiek gevraagd naar zaken die belangrijk zijn:
- Naam van de persoon (zo even indirect laten bevestigen, 'spreek ik ook alweer met xx.xx', en dan krijg je ja te horen, en weet ik genoeg
- Laten bevestigen door deze persoon dat eventuele belastingverhogingen niet doorgewerkt worden in het tarief. Heeft ie gedaan, hij zei "vast is vast".
- Laten bevestigen dat Eneco ook niet stiekem na een half jaar alsnog een tarief wijziging doet. Nee zei hij, dat zou niet gebeuren.
Door al deze informatie vast te leggen in een audio opname heb ik mezelf ingedekt mocht iets van hierboven wel gebeuren. Dan is het 1 telefoontje naar Eneco, en hun die opname laten horen, en als ze dan niet willen aanpassen, dan 1 telefoontje naar de advocaat. In het civiele recht heb je het recht om dit soort opnames te gebruiken, mits je maar zelf een deelnemer bent van de opname.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 15-06-2023 17:10 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Ik denk je moet het zo zien. De gasprijzen voor consumenten zullen niet gauw meer heel veel dalen. Maar ga voor de meest 'optimistische' situatie uit dat de gasprijs voor de consument met 30 cent naar beneden gaat (en let wel, de aankomende belastingverhoging is hier nog niet in meegenomen **). Ik neem m'n eigen situatie als voorbeeld. Ik verwacht niet meer dan 400m3 gas per jaar te verbruiken. Alles is al bijna overgezet op electra en zonnepanelen salderen het allemaal wel af. Oke, 400 kuub. 400kuub x €1,24 op dit moment vastgezet. Dat zou per jaar dan € 496,- zijn. Dan, in het meest optimale geval, zou er 30 cent af gaan. Dan zou de prijs € 0,94 zijn. 400kuub x € 0,94 = dan € 384,-. Op jaarbasis zou me dat dus € 496,- -/- € 384,- = € 112,- besparen. Soooooodeju, wil ik voor dat schamel bedragje het risico lopen, op jaarbasis? Hoe groot is de kans dat de gasprijs nog eens 30 cent per m3 onderuit gaat? En als het gebeurt, van die 112 euro die ik dan zou mislopen slaap ik geen nacht minder om. Maar ik slaap wel lekkerder met het idee dat de prijs nu 3 jaar vaststaat en ik heb er geen omkijken meer aan. De wereld is te onrustig momenteel om variabel te blijven, dus mijn advies zou zijn, zet het vast. (Als je zonnepanelen hebt en overschot hebt, dan beter bij Essent weggaan, die geven zo weinig TLV). (Overigens via de Nederlandse Energievergelijker komt het tarief zelfs nog wat lager uit dan wanneer je het zelf op de Eneco site invult.)

** Ik heb het telefoongesprek opgenomen en heel specifiek gevraagd naar zaken die belangrijk zijn:
- Naam van de persoon (zo even indirect laten bevestigen, 'spreek ik ook alweer met xx.xx', en dan krijg je ja te horen, en weet ik genoeg
- Laten bevestigen door deze persoon dat eventuele belastingverhogingen niet doorgewerkt worden in het tarief. Heeft ie gedaan, hij zei "vast is vast".
- Laten bevestigen dat Eneco ook niet stiekem na een half jaar alsnog een tarief wijziging doet. Nee zei hij, dat zou niet gebeuren.
Door al deze informatie vast te leggen in een audio opname heb ik mezelf ingedekt mocht iets van hierboven wel gebeuren. Dan is het 1 telefoontje naar Eneco, en hun die opname laten horen, en als ze dan niet willen aanpassen, dan 1 telefoontje naar de advocaat. In het civiele recht heb je het recht om dit soort opnames te gebruiken, mits je maar zelf een deelnemer bent van de opname.
Ik heb gisteren maar voor een jaar verlengd. We verbruiken nu nog ongeveer 450m3 gas. Mocht blijken dat het helemaal de verkeerde kant op gaat met de gasprijs, dan is volgend voorjaar een mooi moment om gasloos te gaan.

Als ik het nieuws van vanmorgen zo zie, was het moment om vast te zetten goed: https://nos.nl/artikel/24...iecontracten-weer-duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-03 00:17
Ik zit ook te twijfelen voor een vast 3 jarig contract. ik weet bijna wel zeker dat het niet veel goedkoper gaat worden. alles word tegenwoordig alleen maar duurder dus waarom zou energie dan goedkoper worden?

en dat ook nog eens met een regering die ons liever van het gas af wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Wat vooral gewoon frustrerend is met betrekking tot zonne energie is dat je in de zomer gewoon te veel hebt en in de winter te weinig. Zo lang het salderen nog door kan gaan kun je ze opwekking in de zomer en extra verbruik in de winter tegen elkaar wegstrepen. Maar ja, dan loopt de regering natuurlijk een hoop energiebelasting + btw mis en er zijn voor ons als zonnepanelen bezitters weinig alternatieven.

Ik heb wel eens gedacht aan het plaatsen van een kleine windturbine op de achterkant van mijn garage (ik woon voldoende landelijk zodat het de buren niet lastig zou vallen), en dat die energie gelijk gebruikt kan worden, met name in de winter om warmte op te wekken in huis.

Overigens heb ik een account aangemaakt nu op Eneco, en alhoewel ze tegen mij zeiden je maandbedrag wordt € 47,50 kon ik het maand bedrag alleen maar 'sliden' tussen € 112,- en € 175,-. Ik dacht, dat weet ik niet. Maar ik wou sowieso geen € 47,50 per maand betalen, liever wat meer betalen, een buffer hebben en per jaar een leuk bedrag terug krijgen. Dus heb ik em gewoon op € 120,- gezet. Vooruit, kan de kachel ook 1 graadje meer hehe :P

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1