wolly_a schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:53:
Ik zit hier dus ook te twijfelen om voor een jaar vast te gaan. We hebben hier Essent en de tarieven van de aanbieding die ik krijg zijn tot nu toe telkens iets gedaald.
Mijn voornemen was om ergens in augustus voor een jaar vast te gaan, maar ik zie de laatste tijd wat berichen
in het nieuws over flinke stijgingen van de ruwe gasprijs door allerlei redenen. Gisteren nog deze:
https://www.nu.nl/economi...sprong-in-acht-dagen.html
Helaas kan je nooit van tevoren zien of je goed hebt gegokt. 😊
Ik denk je moet het zo zien. De gasprijzen voor consumenten zullen niet gauw meer heel veel dalen. Maar ga voor de meest 'optimistische' situatie uit dat de gasprijs voor de consument met 30 cent naar beneden gaat (en let wel, de aankomende belastingverhoging is hier nog niet in meegenomen **). Ik neem m'n eigen situatie als voorbeeld. Ik verwacht niet meer dan 400m3 gas per jaar te verbruiken. Alles is al bijna overgezet op electra en zonnepanelen salderen het allemaal wel af. Oke, 400 kuub. 400kuub x €1,24 op dit moment vastgezet. Dat zou per jaar dan € 496,- zijn. Dan, in het meest optimale geval, zou er 30 cent af gaan. Dan zou de prijs € 0,94 zijn. 400kuub x € 0,94 = dan € 384,-. Op jaarbasis zou me dat dus € 496,- -/- € 384,- = € 112,- besparen. Soooooodeju, wil ik voor dat schamel bedragje het risico lopen, op jaarbasis? Hoe groot is de kans dat de gasprijs nog eens 30 cent per m3 onderuit gaat? En als het gebeurt, van die 112 euro die ik dan zou mislopen slaap ik geen nacht minder om. Maar ik slaap wel lekkerder met het idee dat de prijs nu 3 jaar vaststaat en ik heb er geen omkijken meer aan. De wereld is te onrustig momenteel om variabel te blijven, dus mijn advies zou zijn, zet het vast. (Als je zonnepanelen hebt en overschot hebt, dan beter bij Essent weggaan, die geven zo weinig TLV). (Overigens via de Nederlandse Energievergelijker komt het tarief zelfs nog wat lager uit dan wanneer je het zelf op de Eneco site invult.)
** Ik heb het telefoongesprek opgenomen en heel specifiek gevraagd naar zaken die belangrijk zijn:
- Naam van de persoon (zo even indirect laten bevestigen, 'spreek ik ook alweer met xx.xx', en dan krijg je ja te horen, en weet ik genoeg
- Laten bevestigen door deze persoon dat eventuele belastingverhogingen niet doorgewerkt worden in het tarief. Heeft ie gedaan, hij zei "vast is vast".
- Laten bevestigen dat Eneco ook niet stiekem na een half jaar alsnog een tarief wijziging doet. Nee zei hij, dat zou niet gebeuren.
Door al deze informatie vast te leggen in een audio opname heb ik mezelf ingedekt mocht iets van hierboven wel gebeuren. Dan is het 1 telefoontje naar Eneco, en hun die opname laten horen, en als ze dan niet willen aanpassen, dan 1 telefoontje naar de advocaat. In het civiele recht heb je het recht om dit soort opnames te gebruiken, mits je maar zelf een deelnemer bent van de opname.
[
Voor 4% gewijzigd door
Snowwie op 15-06-2023 17:10
]