Moderatie in GR

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-08 10:51

Vickiieee

Kritische lezer.

Topicstarter
jaenster schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:03:
[mbr]*knip* Commentaar op moderatie is offtopic, het verstoort de discussie dus gewoon via DM.[/]
Waarom loopt een zekere admin 'Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit' te censureren in dit topic, dat valt onder 'Geachte Redactie'? Dit is onderdeel van de discussie en zijn oprechte vragen. :?

Heb de reactie van @jaenster nog kunnen lezen voor het gecensureerd werd, maar snap niet in waarom dat kritiek (lees: commentaar) op moderatie is? Dit is overigens ook geen commentaar, maar een oprechte poging de discussie over dit onderwerp op gang te krijgen/houden. Dus waag het niet dit te censureren :N

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ninjaman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-08 11:45
Zoals @Vickiieee aangeeft had @Jeanster een terechte opmerking om juist deze discussie voort te zetten. Echter gaan jullie censuur toepassen op een onderwerp die juist vraagt om feedback te geven. Gelieve dan ook het verzoek om het topic zo min mogelijk te censureren als jullie om een mening vragen!

Zoals al eerder genoemd in dit topic zou ik het fijn vinden als op de frontpage al zichtbaar zal zijn dat het om een kort bericht gaat bijvoorbeeld door een bliksem icoon.

[ Voor 22% gewijzigd door Ninjaman op 19-04-2023 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Vickiieee @Ninjaman @jaenster de feedback even afgesplitst naar LA :)

Voor de fora onder Tweakers feedback zoals bijvoorbeeld GR geldt dat de inhoudelijke reacties vanuit Tweakers gedaan worden door het betreffende team. In dit geval is dat dus de redactie. De moderatie in die fora wordt gedaan door alle forumadmins. Vandaar dus dat je mij als admin GC/W&M moderatiewerk ziet verrichten in GR :)

Het specifieke hoe en waarom omtrent de initiële ingreep is verder iets tussen die gebruiker en de crew en daarover ben ik al met die gebruiker in gesprek. Maar in algemene zin waken wij als admins er voor dat de reacties in de feedback fora voldoen aan de huisregels. Daarbij spreken we dus onder meer mensen aan op hun toon en onderbouwing (de vorm dus), om zodoende de discussie constructief te houden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaenster
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-07 11:12
Er word gevraagd om feedback, er word feedback gegeven.

Ik vind het ontzettend vervelend als jullie, die ook maar jullie best doen, al dan niet persoonlijk worden aangevallen door mensen hier op tweakers. Ik gun jullie geen emmer met stront. Maar jullie hebben de laatste tijd steeds meer een houding van het aangevallen slachtoffer.

Jullie beginnen alles als persoonlijke aanvallen te zien. Het spijt mij enorm dat jullie zo je zo constant in de verdediging genoodzaakt te zijn, maar op dit moment is tweakers de kant die er voor zorgt dat de discussie volhard.

Zo wel ik als @Cergorach spraken zich heel normaal en prima uit. Dit zorgt er voor dat ik elke binding met het platform kwijt raak. Dit kost jullie gewoon de community op termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jaenster schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:17:
Zo wel ik als @Cergorach spraken zich heel normaal en prima uit.
Jouw post was dan ook niet verwijderd vanwege de toon, maar simpelweg omdat commentaar op de moderatie daar niet thuishoort. Voor wat betreft de toon van de post van Cergorach verschillen we dan van mening, maar zoals gezegd: dat is iets tussen hem en de crew.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaenster
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-07 11:12
Orion84 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:27:
[...]

Jouw post was dan ook niet verwijderd vanwege de toon, maar simpelweg omdat commentaar op de moderatie daar niet thuishoort. Voor wat betreft de toon van de post van Cergorach verschillen we dan van mening, maar zoals gezegd: dat is iets tussen hem en de crew.
Het feit dat je reageert op een heel klein stukje van mijn post zorgt er voor dat ik mij niet gehoord voel. Zeg dan niks :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Met de rest van je reactie kon ik eerlijk gezegd niet zo veel. Teksten als “jullie beginnen alles als persoonlijke aanval te zien” zijn gewoon dusdanig overtrokken dat daar geen constructieve discussie op te voeren is. Het overgrote deel van de feedback in onder andere GR is gewoon prima en daar wordt ook gewoon netjes op gereageerd door de betrokken medewerker(s) zonder dat daar moderatie bij nodig is. Af en toe wordt kritiek helaas op een dusdanige manier geformuleerd dat we dat niet acceptabel vinden en dan grijpen we in. Dat is geen censuur, zoals sommigen het noemen, of “dictatoriaal” zoals jij het elders bestempelde. Dat is gewoon handhaven van onze regels om te zorgen dat er op een nette en constructieve manier gediscussieerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-08 10:51

Vickiieee

Kritische lezer.

Topicstarter
Niet veel eerder tijd of zin gehad hier weer op te reageren, maar hier gaan we. Allereerst dank aan @Orion84 voor het verplaatsen van de reacties, in plaats van het nogmaals te censureren of te verwijderen. Dit had mijn inziens net zo goed met de allereerste reactie gekund, om dan ook meteen achter de *knip* een opmerking te plaatsen waarom het gebeurd is en deze te verplaatsen, dan houd je het pas écht schoon in plaats van dat tweakers als @jaenster en ik hier weer op reageren, maar dat terzijde.
Orion84 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:49:
@Vickiieee @Ninjaman @jaenster de feedback even afgesplitst naar LA :)

Voor de fora onder Tweakers feedback zoals bijvoorbeeld GR geldt dat de inhoudelijke reacties vanuit Tweakers gedaan worden door het betreffende team. In dit geval is dat dus de redactie. De moderatie in die fora wordt gedaan door alle forumadmins. Vandaar dus dat je mij als admin GC/W&M moderatiewerk ziet verrichten in GR :)

[...]
Ah check, thanks! Is dat ook opgehelderd.
Orion84 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:27:
[...]

Zoals hierboven in de 'intro' aangegeven, waarom is het verplaatsen en een topic starten in 'Moderatie in GR' niet meteen met die eerste opmerking gedaan? Dan naar het topic verwijzen bij de *knip* en je bent meteen van al het gedoe af. En is het voor iedereen duidelijk wat er gaande is. Maargoed, wat @jaenster zegt: het is niet alsof wij op deze manier niet de binding met Tweakers kwijtraken en in het vervolg überhaupt nog moeite gaan doen om feedback te geven.
Orion84 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:36:
Met de rest van je reactie kon ik eerlijk gezegd niet zo veel. Teksten als “jullie beginnen alles als persoonlijke aanval te zien” zijn gewoon dusdanig overtrokken dat daar geen constructieve discussie op te voeren is. [...]
Dit is dus ook exact wat @jaenster bedoelt met de rol aannemen van het 'aangevallen slachtoffer'. Houd toch eens op met in die slachtofferrol te kruipen en ga het gesprek aan. Op deze manier krijg je dus echt he-le-maal geen enkele informatie over het hoe en waarom. Maargoed, dit is een trend die ik de afgelopen maanden/jaren meer zie bij Tweakers, en jullie als Tweakers.net je maar afvragen wat er met de community aan de hand is :+
Orion84 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:36:
[...] Het overgrote deel van de feedback in onder andere GR is gewoon prima en daar wordt ook gewoon netjes op gereageerd door de betrokken medewerker(s) zonder dat daar moderatie bij nodig is. Af en toe wordt kritiek helaas op een dusdanige manier geformuleerd dat we dat niet acceptabel vinden en dan grijpen we in. Dat is geen censuur, zoals sommigen het noemen, of “dictatoriaal” zoals jij het elders bestempelde. Dat is gewoon handhaven van onze regels om te zorgen dat er op een nette en constructieve manier gediscussieerd kan worden.
Probleem met deze aanpak met alleen de *knip* en verder nul komma nul informatie is dat iedereen die dat ziet geen flauw idee heeft wat er stond. Maar dan ook echt niks. Was het kritiek op een grove manier die echt niet kan, of was het een opmerking over moderatie die jullie daar niet willen zien, of weer wat anders? Gooi desnoods het weg geknipte achter een 'inlog only visible' dingetje, maar laat het wel staan, en leg uit waarom het weggeknipt is. Ik vind het nu echt niet gek dat er over censuur gesproken wordt, want dat is exact wat dit is.

Laat ik afsluiten met dat ik ook van mening ben dat niemand binnen Tweakers of de vrijwillige admins een emmer stront verdienen, zoals hier eerder zo mooi verwoord. Ik wil het hier het liefst netjes en beschaafd zien, net als iedereen hoop ik.

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De reden dat ik pas in een later stadium een en ander hierheen heb verplaatst is omdat het in eerste instantie gewoon puur commentaar op de ingreep zelf was. Dat hoort gewoon niet in het topic thuis en sowieso gaan we niet met user B in discussie over een ingreep in een reactie van user A. Daarna kwamen er meer brede vragen of hoe de moderatie daar verloopt en dat is prima iets om hier in LA verder toe te lichten.

Bij de allereerste ingreep staat ook wel degelijk een toelichting in de “reden van edit” onderaan de post. Dat had ook in het blauw direct achter de knip gekund, zodat het meer opvalt, maar van extra blauwe tekst wordt het ook niet altijd leesbaarder, dus vaak zet ik de uitleg gewoon in de edit reden. En we halen het natuurlijk niet voor niets weg. Het dan alsnog (via een omweg) inzichtelijk houden geeft alleen maar meer risico dat er alsnog op doorgegaan wordt, terwijl we zo’n reactie juist verwijderen om de discussie constructief en fatsoenlijk te houden.

En met hoe breed de definitie van censuur daar op Wikipedia wordt getrokken verliest die term ook nogal z’n kracht. Op die manier is elke vorm van moderatie uit te leggen als censuur en ik mag toch hopen dat we het hier wel met elkaar eens zijn dat moderatie op een platform als dit gewoon noodzakelijk is. Je kan censuur dus niet en heel breed trekken en roepen dat het uit den boze is.
Sowieso gaat het ons bij het modereren doorgaans niet om wat iemands mening is, maar hoe die gebracht wordt. En vragen om je mening op nette en constructieve manier te uiten is heel wat anders dan je de mond snoeren.

Pagina: 1