Wat doen met overgebleven kabels door de jaren heen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gekke vraag. Ik ben al 21 jaar systeembeheerder bij hetzelfde bedrijf. In de afgelopen jaren heeft er heel wat hardware de revue gepasseerd.

Velen zullen het herkennen als ik zeg dat bij het vervangen van PC's en monitoren de stroomkabels van de oude PC vaak blijven zitten en de nieuwe kabels in een bak belanden en het archief in gaan.

Intussen hebben we grote hoeveelheden kabels verzameld. Er zijn vele monitoren voorbij gekomen die standaard werden geleverd met USB3 kabels die niet werden aangesloten. Hiervan hebben we er inmiddels kratten van vol. Hetzelfde geld nu voor USB-C > USB-C kabels. Die jongen intussen ook weer lekker aan.

Hetzelfde ook voor netwerkkabel, DAC kabels, SCSI, VGA, DVI etc etc. Alleen Displayport en HDMI zijn nog relevant tegenwoordig.

Wat doen jullie hier mee? Als ik kijk in de winkel zie ik dat je tegenwoordig voor een Schuko-C13 kabel in de winkel zo 6 tot 10 euro neerlegt, terwijl ik er hier misschien wel 300 in kratten heb liggen.

Mijn collega stelt voor om ze voor een groot deel maar weg te gooien, maar dat is weer een beetje tegen mijn gevoel qua duurzaamheid, milieu om dat maar bij het afval te gooien.

Goede ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Weggooien is ook een ding.

Maar kun je ze niet bij de lokale kringloopwinkel afgeven?

ik struin wel eens door de bakken met o.a. kabels en opladers en soms zit er net wat tussen wat ik kan gebruiken.
Al is maar als montagekabel (als je buitenmantel van menig netsnoer er ff aftrekt).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 10:05
Kijk of je het weg mag geven aan collega's. Wij konden dat soort kabels altijd krijgen bij systeembeheer. Als iemand een hele krat wil meenemen kan je altijd nee zeggen natuurlijk.

Of je gaat op de markt zitten met je kratjes volgende week en haalt er saucijzenbroodjes van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54

Arjan A

Cenosillicafoob

Wij zitten ook met kratten vol van dat spul. Altijd netjes bewaard en nu met een verhuizing willen we er ook van af.
1 Eerst collega's benaderd: Wie een PC/Laptop meenam moest verplicht ook een setje kabels meenemen
2 Vervolgens een lokaal initiatief bendard die PC's voor Oekraieners in elkaar zette
3 Eigenaar van het pand nog een lading kabels meegegeven (1 setje per werkplek)
4 En de rest (nog altijd 6! kratten) gaat nu echt in de container.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Weggooien is in alle gevallen het laatste wat je zou moeten doen, want daar heeft niemand baat van.

Legitieme opties:
  1. Zet ze op Marktplaats voor een prikkie of gratis, wie weet maak je een ander er blij mee

2. Geef ze weg aan collega's/familie/kringloopwinkel

3. Bewaren, je weet maar nooit wanneer je ze nodig hebt

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 17:18

nhanssen

QVL is non-tweakers

Zal wel niet populair zijn maar waarom niet alles in een grote vuurvaste ton doen, wat brandbaar vloeistof erover en het koper verkopen.

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:30
Naar de ijzermetaalhandel... vuil (want mantel erom) koper levert toch nog aardig op per kilo.

[ Voor 6% gewijzigd door rdfeij op 19-04-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
https://www.itdonations.nl/

Ik weet niet of ze ook kabels aannemen, maar ik lees net dat koper ook wat waard is. En misschien kun je het combineren met andere hardware die je hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het gaat erom het juiste publiek te vinden: Retrocomputers zijn bijvoorbeeld hip en daar gebruiken we veel SCART- en VGA-kabels. Een echt goede VGA-kabel kost een lieve duit (en is lastig te vinden tegenwoordig) dus als je dat hebt, zonde om weg te gooien. Als het daarentegen van die dunne kabels zijn waar je met moeite een VGA-tekstmode goed doorheen krijgt... weinig reden om te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:04
In overleg met je werk op marktplaats zetten voor weinig en dit in een potje doen voor een leuk bedrijfsfeest/ team uitje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:14
Mocht je ze uiteindelijk weggooien, bij de stort worden ze hier apart gratis ingenomen voor recycling. Dit hoeft dus niet in het grof vuil te belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 16:23
Wij hebben een paar maanden geleden op kantoor eenzelfde opschoonactie gehouden. Ruim 8 jaar aan kabels, adapters, koppelstukken, etc. verzameld, gecategoriseerd, en beoordeeld of ze weg moesten of niet.

Dingen als stokoude DVI-kabels, VGA-kabels zijn allemaal in de container verdwenen. Van de meest gangbare huidige kabels hebben we er een stuk of 10 elk van bewaard, de rest is ook weggedaan. Het is jammer, en ontzettend zonde, maar we hebben vooral besloten geen onnodige kabels meer te kopen om dit nogmaals te voorkomen.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

2 van het zelfde type bewaren, de rest weg.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Melting Copper Wire - Big Copper Cable Bar - ASMR Metal Melting - BigStackD Trash To Treasure

strippen en smelten..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 16:56

FreakNL

Well do ya punk?

Arjan A schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:12:
Wij zitten ook met kratten vol van dat spul. Altijd netjes bewaard en nu met een verhuizing willen we er ook van af.
1 Eerst collega's benaderd: Wie een PC/Laptop meenam moest verplicht ook een setje kabels meenemen
2 Vervolgens een lokaal initiatief bendard die PC's voor Oekraieners in elkaar zette
3 Eigenaar van het pand nog een lading kabels meegegeven (1 setje per werkplek)
4 En de rest (nog altijd 6! kratten) gaat nu echt in de container.
en dan gaat het thuis in de vuilnisbak.. Nog steeds niet duurzaam...

@Fairy
Ik zou het bij een aantal grote kringlopen brengen.. Zeker als het gaat om relevante kabels.. Een Schuko c13 kabel gebruiken we over 20 jaar nog, zonde om weg te gooien.. Bijna alle kringlopen waar ik kom hebben een paar bakken staan.. USB C -> USB C is ook nog jaren relevant.. HDMI en Displayport idem..

VGA meuk en DVI zou ik wel wegdoen...

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 21-04-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Bied ze aan een school/ict-opleiding aan? Bij mij op de opleiding althans is het nog allemaal VGA dat de klok slaat.

Zie geen netwerkkabels in je opsomming. Maar die zijn altijd bruikbaar. Desnoods knip je de kopjes eraf en gebruik je ze om te leren patchkabeltjes te knijpen. MBO niveau 2 moet dat voor hun examen kunnen en niveau 3 en 4 (wij althans) krijgen daar ook één les over. Scheelt weer een hoop nieuwe kabel (= €€€ en milieuvriendelijk, want de opleiding hoeft geen CAT5E netwerkkabel op rol te kopen, er hoeft ook geen nieuwe netwerkkabel geproduceerd te worden en een oude kabel heeft nog een paar keer een nuttig doel.

[ Voor 69% gewijzigd door hoi1234 op 21-04-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Arjan A schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:12:
Heb bij m'n vorige werkgever dit meegemaakt, mag je raden waar die terecht kwam?

Juist ja, de afvalbak bij de deur voordat ik de ruimte weer verliet. Die afvalbak zat aan het einde van de dag aardig vol met kabels. :+

Maaruhm, hoe ver wil je gaan voordat je toch maar besluit het naar de stort te brengen? Ik snap dat je de boel graag wil (her)gebruiken, maar dit gebeurt eigenlijk bij alles en iedereen. Het oude kabeltje werkt nog, het nieuwe kabeltje gaat stofhappen in een lade/bak/opslaghok/whatever omdat die "ooit misschien nog gebruikt gaat worden". Rinse and repeat ad infinitum. :+

Inventariseer wat nog nuttig is, CAT>5 netwerkkabels bijv, en kijk of je de rest in 1x van de hand kan doen bij een handelaar ofzo.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 21-04-2023 14:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-05 06:15
als je het in palletvorm aanbied kan je bij veel handelaren terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:42

Detmer

Professioneel prutser

Alle kabels los verkopen duurt waarschijnlijk langer dan tot aan je pensioen, om nog maar niet over de tijd die het kost te spreken. Dus hoe zonde het dan ook eigenlijk is, kan je het beste kijken of er een opkoper nog voor is en alles wat je ervoor krijgt is mooi meegenomen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:13

DropjesLover

Dit dus ->

Vorig jaar gehoord van een buurman dat ie verrassend goede zaken deed op de koningsdag-vrijmarkt met oude stroomkabels.

Maar verder, naar de mileustraat, in de bak van oude kabels.
Wordt het iig fatsoenlijk verwerkt.

Misschien zou je eens een rondje op kantoor kunnen lopen en preventief alle oude, gare (stroom)kabels vervangen, of de schermen zonder DVI-DP converter aansluiten ofzo.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Bedankt voor alle antwoorden. Hier kan ik wel mee verder zo (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Wij komen altijd heel makkelijk van dat soort spullen af... we zetten een aantal bakken gevuld met de niet meer gebruikte kabels neer, briefje erop en berichtje op sharepoint met 'gratis af te halen'... aaaaand gone!

En als er wat overblijft (zelden) dan zijn er altijd wel clubjes die er blij mee zijn... wij geven ook niet langer gebruikte hardware zoals laptops en desktops aan goede doelen die bijvoorbeeld dat soort spul weer gebruiken voor mensen met een beperkt budget etc.

En anders inderdaad kringloop oid... zelf ermee aan de slag gaan en het koper dan verkopen enzo... tja, bespreek dit wel even heel goed met je werkgever voordat je zoiets doet, doe je dat niet en iemand wil kwaad oid dan kunnen ze je wel eens met gebrek aan integriteit en/of diefstal gaan confronteren.

[ Voor 24% gewijzigd door MicGlou op 21-04-2023 14:37 ]

Pagina: 1