Bestaande broodjesvloer vervangen door schuimbeton?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-10-2024
Hoi! Wij zijn hier inmiddels begonnen met een stevige verbouwing van ons jaren '70 huis. Onderdeel is het verduurzamen van de vloer en inbouwen vloerverwarming. We hebben een broodjesvloer met betonnen liggers met daarop een cementdekvloer en daarop tegels.

Ons plan was: tegels eraf halen en in de cementdekvloer de vloerverwarming leggen (frezen), echter bleek de dikte van de cementdekvloer tegen te vallen (2cm dus te laag voor sleuven)

Toen bedachten we om ook die cementdekvloer er maar af te halen om zodoende vv op netten te leggen en een nieuwe cementdekvloer van 4cm eroverheen te leggen. Echter werd al snel duidelijk dat het niet lukte om dit te doen zonder de broodjes kapot te maken. Op diverse plekken krijgen we gaten. De broodjes blijven dus dan niet in tact en het is duidelijk dat dit ook niet gaat werken :(

De aannemer stelde voor om ervoor te kiezen om dan toch die bestaande 2cm dekvloer te laten zitten (en dus alleen de tegels eraf te halen - dit is nu al voor 50% gedaan), de broodjes blijven zo wel in tact en vervolgens zou er dan vv op netten bovenop die bestaande cementdekvloer komen en daarop alsnog een cementdekvloer van 4cm. Gevolg: de vloer komt nog eens 2cm hoger te liggen.

Vloer-isolatie zou in alle bovenstaande gevallen met pur onder de broodjesvloer zijn.

Na dit traject ben ik ook gaan kijken naar alternatieve mogelijkheden die enerzijds de opbouwhoogte beperken (of zelfs verlagen) en anderzijds de constructie waarborgen EN gelijk isolerend werken.

De kruipruimte is vrij hoog (90cm)

Goed om te weten is ook dat we graag een PU gietvloer als eindafwerking willen plaatsen. Dit maakt het wellicht nog wat moeilijker, gezien deze wel tegen de wanden aan wordt gegoten en er dus geen (of nauwelijks) scheurwerking / verzakking moet zijn.

Het enige echte alternatief die dan overblijft (denk ik) is:

Schuimbeton - vloer er helemaal uithalen, schuimbeton erin. Best rigoureus, maar met als grote voordeel dat je in een keer een goed geïsoleerde basis hebt, waarvan je zelf de hoogte kunt bepalen. Vloerverwarming ook goed te doen, alleen vraag ik mij heel sterk af of dit goed te combineren valt met een PU gietvloer... ivm verzakkingen / scheurwerking. Weet iemand dit?

Nadeeltje is ook wel dat je niet meer in de kruipruimte kunt en dus wel heel erg vooraf goed moet bepalen welke leidingen je nodig hebt.

Qua constructie verandert er natuurlijk ook wel het een en ander. Hoe draagt alles af op de fundering / wanden, etc. In dat opzicht is het wellicht juist wel verstandiger om de huidige broodjesvloer te behouden?

Qua vloerverwarming geniet een "natbouw"-systeem wel de voorkeur. Indien we wel voor het plan van de aannemer gaan dan zijn wellicht de MAX 4 Wapeningsplaten van Reppel nog een goed idee? Die opbouw is wel mooi laag te houden zo naar het lijkt. De bestaande cementdekvloer moet dan wel geschuurd worden neem ik aan (is dat goed te doen?) en we moeten ook behoorlijk wat gaten (oa. vanwege luchtverwarming-systeem wat er lag, maar ook de opgelopen schade) opvullen en herstellen.

Al met al een lastige kwestie. Alle tips zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Waarom geen renovatie broodjesvloer of varianten daarvan? https://www.broodjesvloer.nl/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 20:51
ik heb ook een jaren 70 hoekhuis met dunne dekvloer. en frezen in de broodjesvloer was niet mogelijk. Dat wilde ook niet omdat je dan onnodige veel massa gaat verwarmen. Ik heb dus gekozen voor een uponorfolie met randisolatie. Daarop matten en een nieuwe dekvloer van 5cm. gezien ik een voordeur drempel heb/had was dit goed mogelijk en nog geen moment spijt van gehad.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
ericplan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:56:
Waarom geen renovatie broodjesvloer of varianten daarvan? https://www.broodjesvloer.nl/
Hier ook uitvoerig naar gekeken, maar dan zijn er 2 opties:

De bestaande betonnen liggers handhaven - in dat geval wordt het wel erg pittig om overal goed die EPS broodjes tussen te krijgen (volgens mij) en er komt nog een extra druklaag bij alvorens je de netten met vv en daarna de cementdekvloer kunt gaan leggen (dus extra opbouwhoogte)

De bestaande betonnen liggers weghalen en een lichtgewicht stalen constructie maken met stalen liggers, maar in dat geval zit je weer met een maximale overspanning en heb je toch echt te maken met wat speling wat betreft "doorbuiging" indien je richting die max overspanning gaat (wat bij ons zo is) en icm een PU gietvloer ga je dan problemen krijgen is mij verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
maartentmm schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:02:
ik heb ook een jaren 70 hoekhuis met dunne dekvloer. en frezen in de broodjesvloer was niet mogelijk. Dat wilde ook niet omdat je dan onnodige veel massa gaat verwarmen. Ik heb dus gekozen voor een uponorfolie met randisolatie. Daarop matten en een nieuwe dekvloer van 5cm. gezien ik een voordeur drempel heb/had was dit goed mogelijk en nog geen moment spijt van gehad.
Bedankt goed om ervaringen te lezen :)
Maar heb je dan de bestaande dekvloer er wel uitgehaald? En die folie direct op de broodjes gelegd? En geen vloerisolatie meer toegepast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:07:
[...]

Hier ook uitvoerig naar gekeken, maar dan zijn er 2 opties:

De bestaande betonnen liggers handhaven - in dat geval wordt het wel erg pittig om overal goed die EPS broodjes tussen te krijgen (volgens mij) en er komt nog een extra druklaag bij alvorens je de netten met vv en daarna de cementdekvloer kunt gaan leggen (dus extra opbouwhoogte)

De bestaande betonnen liggers weghalen en een lichtgewicht stalen constructie maken met stalen liggers, maar in dat geval zit je weer met een maximale overspanning en heb je toch echt te maken met wat speling wat betreft "doorbuiging" indien je richting die max overspanning gaat (wat bij ons zo is) en icm een PU gietvloer ga je dan problemen krijgen is mij verteld.
je kan toch ook de bestaande (of nieuwe) betonnen liggers 5/10/15cm lager monteren?
Kwestie van de stenen eronder wegbikken. (als ze niet direct op beton liggen)

Ik zou proberen een kruipruimte te handhaven.
Altijd handig.

Als die al 90cm is zou ik er zelfs aan denken het huis te onderkelderen, als de vloer er toch al uit gaat. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:50
@maartentmm Ik sta binnenkort voor hetzelfde probleem. Goed om te lezen hoe jij het hebt aangepakt. Mag ik vragen wat voor type dekvloer je hebt toegepast?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:09:
[...]

Bedankt goed om ervaringen te lezen :)
Maar heb je dan de bestaande dekvloer er wel uitgehaald? En die folie direct op de broodjes gelegd? En geen vloerisolatie meer toegepast?
De bestaande dekvloer van van 2cm niet verwijderd ivm het voorkomen van het bikken van gaten in de broodjes.
Onder de vloer heb ik icynene isolatieschuim laten spuiten Dikte 15 cm RD waarde 3,95. De uponor folie heb ik puur gelegd voor de luchtdichtheid en de warmtereflectie naar boven.
NRJ020 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:13:
@maartentmm Ik sta binnenkort voor hetzelfde probleem. Goed om te lezen hoe jij het hebt aangepakt. Mag ik vragen wat voor type dekvloer je hebt toegepast?
Gewoon cementdekvloer 5cm die is dus eigenlijk zwevend door de uponorfolie om niet onnodig de massa lees broodjesvoer te verwarmen.

[ Voor 25% gewijzigd door maartentmm op 19-04-2023 13:15 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
FRANQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:12:
[...]

je kan toch ook de bestaande (of nieuwe) betonnen liggers 5/10/15cm lager monteren?
Kwestie van de stenen eronder wegbikken. (als ze niet direct op beton liggen)

Ik zou proberen een kruipruimte te handhaven.
Altijd handig.

Als die al 90cm is zou ik er zelfs aan denken het huis te onderkelderen, als de vloer er toch al uit gaat. >:)
Ja misschien toch die mancave maar maken dan ;)

Nee, maar de betonnen liggers lager monteren klinkt eenvoudig, maar lijkt mij in praktijk niet zo eenvoudig, ivm bestaande fundering en met name bij binnenwanden en ook ook de buitenwanden. Maar wellicht valt dat mee.. dat weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:24
Als je nou eerst die vloer van onderen laat purren en dan je zandcement wegbikt. Dan is het niet zo erg als er af en toe en gaatje in een broodje komt. Dat kun je weer eenvoudig fixen omdat er al PUR onder zit.
90 cm hoogte opvullen met schuimbeton lijkt me een idioot plan.
Als je toch alls eruit wil halen zou ik de optie van @ericplan gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
maartentmm schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:13:
[...]

De bestaande dekvloer van van 2cm niet verwijderd ivm het voorkomen van het bikken van gaten in de broodjes.
Onder de vloer heb ik icynene isolatieschuim laten spuiten Dikte 15 cm RD waarde 3,95. De uponor folie heb ik puur gelegd voor de luchtdichtheid en de warmtereflectie naar boven.

[...]

Gewoon cementdekvloer 5cm die is dus eigenlijk zwevend door de uponorfolie om niet onnodig de massa lees broodjesvoer te verwarmen.
Duidelijk, bedankt en zeer informatief en wellicht hier toch ook de beste optie. Het idee achter de folie snap ik wel, ik weet niet welke dat precies is, maar qua isolatie doet het denk ik niet veel. In het geval van een PU gietvloer wil je nu juist niet zwevend die dekvloer leggen, maar alles zo vast en massief mogelijk houden dus dan is de folie voor ons minder interessant vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
No Hands schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:21:
Als je nou eerst die vloer van onderen laat purren en dan je zandcement wegbikt. Dan is het niet zo erg als er af en toe en gaatje in een broodje komt. Dat kun je weer eenvoudig fixen omdat er al PUR onder zit.
90 cm hoogte opvullen met schuimbeton lijkt me een idioot plan.
Als je toch alls eruit wil halen zou ik de optie van @ericplan gebruiken.
Het zal helaas niet gaan om "af en toe" een gaatje ben ik bang. Wordt dan echt een gatenkaas en de van de constructieve functie blijft dan ook niet veel over.

Schuimbeton over de gehele 90cm was ook niet het idee overigens. Had ik erbij moeten zetten, maar dan eerst wat zand erin en dan over een hoogte van 40 a 50cm het schuimbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-06 11:44
Hoe zit je met de binnenmuren?
Staan die niet op de broodjesvloer?
In dat geval is het maar de vraag of je de oude vloer eruit kunt halen....

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:22:
[...]

Duidelijk, bedankt en zeer informatief en wellicht hier toch ook de beste optie. Het idee achter de folie snap ik wel, ik weet niet welke dat precies is, maar qua isolatie doet het denk ik niet veel. In het geval van een PU gietvloer wil je nu juist niet zwevend die dekvloer leggen, maar alles zo vast en massief mogelijk houden dus dan is de folie voor ons minder interessant vermoed ik.
het is meer een koudebrug onderbreking. Ik heb zelf pvc ivm de lage warmteweerstand. Met een pu gietvloer zou ik het ook niet aandurven ivm scheuren door de temperatuur verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
CvP_tweakers schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:25:
Hoe zit je met de binnenmuren?
Staan die niet op de broodjesvloer?
In dat geval is het maar de vraag of je de oude vloer eruit kunt halen....
Ja, die kwestie heb je ook. Even de zaag erin zetten was de gedachte... maar dat is wat te simpel gedacht waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
maartentmm schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:26:
[...]

het is meer een koudebrug onderbreking. Ik heb zelf pvc ivm de lage warmteweerstand. Met een pu gietvloer zou ik het ook niet aandurven ivm scheuren door de temperatuur verschillen.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wat ik niet snap: als je de dekvloer van je vloer haalt, zit je dan gelijk op je liggers? Want normaal gesproken stort je een paar cm beton op de liggers, als onderdeel van de constructie. En daar gaat dan een cementdekvloer op. Wellicht deden ze dat in 1970 anders maar dat horen twee verschillende dingen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou een heel klein stukje bij een muur slopen om te bekijken hoe de constructie precies zit, welke ruimte je hebt wat betreft hoogte en wat de hartafstand van de liggers is. En meer foto’s in het topic is altijd nuttig. Je hebt broodjes en broodjes.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
D-e-n schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:37:
Wat ik niet snap: als je de dekvloer van je vloer haalt, zit je dan gelijk op je liggers? Want normaal gesproken stort je een paar cm beton op de liggers, als onderdeel van de constructie. En daar gaat dan een cementdekvloer op. Wellicht deden ze dat in 1970 anders maar dat horen twee verschillende dingen te zijn.
Ja, snap ik, maar daar lijkt het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:43:
[...]

Ja, snap ik, maar daar lijkt het wel op.
Kruipluik ergens waar je de opbouw van de vloer kan fotograferen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_T
ericplan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:43:
Ik zou een heel klein stukje bij een muur slopen om te bekijken hoe de constructie precies zit, welke ruimte je hebt wat betreft hoogte en wat de hartafstand van de liggers is. En meer foto’s in het topic is altijd nuttig. Je hebt broodjes en broodjes.
Ja, dit is op een plek al gedaan, ik zal dat nog eens nader bekijken.
Hieronder enkele foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2prL7ZOVOpeAH0_blivYs9ROBFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXooHStGavW0RlGxTKwqSicf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJ98-gmf7qPXnmmDEv8jGYlqdXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jSmUMwXg9YDym5wdMEQXSCY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqtJ5YBU5gKVnTRtyHQkLrBtfQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kq9MMm0kwF1RcPj4gHl7bbZr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@L_T Echt gaten schieten :o

Maar de balken liggen dus wel op kalkzandsteen.

EDIT:

Dan kan je als je ruimte maakt wel de balken laten zakken.
als je de balken uit de muur wil halen voor een renovatievloer zal je ook rondom ruime moeten maken, anders krijg je ze er niet uit.

Dus ruimte maken en laten zakken en weer aanhelen van het metselwerk is te doen, en scheelt een hoop gesjouw.

[ Voor 86% gewijzigd door FRANQ op 19-04-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
FRANQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:53:
[...]

Kruipluik ergens waar je de opbouw van de vloer kan fotograferen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqFZaBiYN69IPlfA6Eb6ydth9jY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OsHsAJlpV7ap586vZ7NbSOj8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBKLSndbK78Px7c-Bc-6GSVPUt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yw35UAdTnAXp6sItbhXCS2nL.jpg?f=user_large

Niet heel goed zichtbaar (ik moet later betere foto maken dan), maar hier zie je wel al een beetje wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
Ja, is niet te doen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
FRANQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:59:
@L_T Echt gaten schieten :o

Maar de balken liggen dus wel op kalkzandsteen.

EDIT:

Dan kan je als je ruimte maakt wel de balken laten zakken.
als je de balken uit de muur wil halen voor een renovatievloer zal je ook rondom ruime moeten maken, anders krijg je ze er niet uit.

Dus ruimte maken en laten zakken en weer aanhelen van het metselwerk is te doen, en scheelt een hoop gesjouw.
Ja, kan wellicht, maar dat vind ik toch als een behoorlijk spannende ingreep klinken. Constructietechnisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:13:
[...]

Ja, kan wellicht, maar dat vind ik toch als een behoorlijk spannende ingreep klinken. Constructietechnisch gezien.
het klinkt enger dan dat het is.
Voor een renovatievloer zouden ze er al uit moeten, dan heb je datzelfde werk dus al gedaan.

Een renovatievloer hangen ze met pluggen/bouten op aan het kalkzandsteen, vind dat zelf spannender.
Omdat je geen oplegging hebt, maar het aan bouten hangt.

Maar sowieso zijn dit dingen die je beter kan laten doen door iemand met ervaring (een aannemer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
FRANQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:19:
[...]

het klinkt enger dan dat het is.
Voor een renovatievloer zouden ze er al uit moeten, dan heb je datzelfde werk dus al gedaan.

Een renovatievloer hangen ze met pluggen/bouten op aan het kalkzandsteen, vind dat zelf spannender.
Omdat je geen oplegging hebt, maar het aan bouten hangt.

Maar sowieso zijn dit dingen die je beter kan laten doen door iemand met ervaring (een aannemer).
Ja, zit wat in. Staat genoteerd in ieder geval! Toch als ik deze optie moet afwegen tegen dan maar accepteren dat we 2cm hoger uitkomen en met vloerisolatie van onderaf werken, denk ik dat deze laatste wel logischer is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDust
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-01 21:21
Met wat voor sloophamer werken jullie? Misschien een beetje te simpel gedacht maar kan je niet met een kleiner sloophamertje proberen? Goed schuin houden (~15 graden) zodat de kans zo klein mogelijk is dat je op de broodjes gaat hameren. Voor 2cm heb je echt geen zware hamer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Met een eps broodjesvloer heb je de isolatie direct geregeld. Kan me voorstellen dat je de bestaande liggers kan hergebruiken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:23:
[...]

Ja, zit wat in. Staat genoteerd in ieder geval! Toch als ik deze optie moet afwegen tegen dan maar accepteren dat we 2cm hoger uitkomen en met vloerisolatie van onderaf werken, denk ik dat deze laatste wel logischer is..
Ja 2cm is niet zo heel veel inderdaad.

maar je begint 2cm hoger met je VV, slangen zijn 16mm + netje 5mm = 20mm + 5cm dekking van de dekvloer - 7cm wat je omhoog gaat

Heb je die ruimte?
Zo ja dan zou ik daar zeker voor gaan, goedkoopste optie.

Van onderaf isoleren heb je ook meer dan genoeg ruimte voor. :)
Leg er alvast pir platen in nu je er nog makkelijk bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
nDust schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:26:
Met wat voor sloophamer werken jullie? Misschien een beetje te simpel gedacht maar kan je niet met een kleiner sloophamertje proberen? Goed schuin houden (~15 graden) zodat de kans zo klein mogelijk is dat je op de broodjes gaat hameren. Voor 2cm heb je echt geen zware hamer nodig.
Dat ga ik eens opperen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
ericplan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:26:
Met een eps broodjesvloer heb je de isolatie direct geregeld. Kan me voorstellen dat je de bestaande liggers kan hergebruiken.
Ja, dit is wellicht toch nog een optie, ik hoor net van de aannemer dat je rechtstreeks in de druklaag ook de vv zou kunnen aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
FRANQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:26:
[...]

Ja 2cm is niet zo heel veel inderdaad.

maar je begint 2cm hoger met je VV, slangen zijn 16mm + netje 5mm = 20mm + 5cm dekking van de dekvloer - 7cm wat je omhoog gaat

Heb je die ruimte?
Zo ja dan zou ik daar zeker voor gaan, goedkoopste optie.

Van onderaf isoleren heb je ook meer dan genoeg ruimte voor. :)
Leg er alvast pir platen in nu je er nog makkelijk bij kan.
Helemaal juist gedacht. Die ruimte is er op zich wel (min of meer), maar dan komt de plafondhoogte wel weer lager.. en gaan we richting de 2m50. Het is hoe dan ook de meest makkelijke en betaalbare oplossing. Idd van onderaf isoleren (Vloerisolatie Elastospray BASF - dikte 120 mm - betonnen vloer met
balk Rc 4,02 - Rd-waarde: 3,87 - KA21446) was het voorstel dan. Of bedoel jij Pir platen bovenop de broodjes nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:54:
[...]

Helemaal juist gedacht. Die ruimte is er op zich wel (min of meer), maar dan komt de plafondhoogte wel weer lager.. en gaan we richting de 2m50. Het is hoe dan ook de meest makkelijke en betaalbare oplossing. Idd van onderaf isoleren (Vloerisolatie Elastospray BASF - dikte 120 mm - betonnen vloer met
balk Rc 4,02 - Rd-waarde: 3,87 - KA21446) was het voorstel dan. Of bedoel jij Pir platen bovenop de broodjes nog?
Met pir kan je van onderaf isoleren.

Zoals hier:
https://gathering.tweaker...message/74635016#74635016
en
https://gathering.tweaker...message/74641892#74641892

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:51:
[...]

Ja, dit is wellicht toch nog een optie, ik hoor net van de aannemer dat je rechtstreeks in de druklaag ook de vv zou kunnen aanleggen.
Dan maak je eigenlijk weer dezelfde "fout" die ze bij de originele vloer ook hebben gemaakt, een druklaag zien als afwerkvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Misschien dat je er wat aan hebt;

Wij hebben ook een huis uit dezelfde periode (1968), wij hadden gedeeltelijk een houten vloer, gedeeltelijk een hollebakstenen vloeren, gedeeltelijk een oude garagevloer en 4m2 broodjes vloer. Huis is door de jaren heen behoorlijk aan elkaar geknutseld. Niet echt de keus dus om wat her te gebruiken.

Alles er helemaal uit gehaald, de gedeelte met kruipruimte uiteindelijk met een broodjes renovatievloer gedaan. In de muren zijn nieuwe "gaten" gemaakt waar de balken in rusten.
Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1jEml6Q0cIZVSKl264s2Q0-oaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpRrH2Ix5BKOAYSH9WLcTcrt.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk wel prijzig en arbeidsintensief.
Weet niet of je in jou geval de liggers van de vloer kan hergebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
D-e-n schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:51:
[...]

Dan maak je eigenlijk weer dezelfde "fout" die ze bij de originele vloer ook hebben gemaakt, een druklaag zien als afwerkvloer
Technieken zijn tegenwoordig anders natuurlijk, maar ik snap je argwaan en voel die zelf ook wel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
T-homas schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:09:
Misschien dat je er wat aan hebt;

Wij hebben ook een huis uit dezelfde periode (1968), wij hadden gedeeltelijk een houten vloer, gedeeltelijk een hollebakstenen vloeren, gedeeltelijk een oude garagevloer en 4m2 broodjes vloer. Huis is door de jaren heen behoorlijk aan elkaar geknutseld. Niet echt de keus dus om wat her te gebruiken.

Alles er helemaal uit gehaald, de gedeelte met kruipruimte uiteindelijk met een broodjes renovatievloer gedaan. In de muren zijn nieuwe "gaten" gemaakt waar de balken in rusten.
Zie foto:
[Afbeelding]

Uiteindelijk wel prijzig en arbeidsintensief.
Weet niet of je in jou geval de liggers van de vloer kan hergebruiken?
Bedankt, zeker informatief. Liggers hergebruiken zou kunnen vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:22:
[...]

Technieken zijn tegenwoordig anders natuurlijk, maar ik snap je argwaan en voel die zelf ook wel O-)
vragen naar vezelversterkte cementdekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
pentaw1nz in "Reparatie en egalisatie zandcementdekvloer"

Wat zeggen jullie van deze oplossing? Klinkt ook als een vrij goede mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:20:
pentaw1nz in "Reparatie en egalisatie zandcementdekvloer"

Wat zeggen jullie van deze oplossing? Klinkt ook als een vrij goede mogelijkheid.
Je blijft zitten met de isolatie die je apart moet gaan regelen, want dat is gespecialiseerd werk.
Ik word helemaal simpel van het opllijnen van aannemer, glaszetter, schilder en zonweringmontage. Nu heeft de glaszetter een meetfout gemaakt, raam 10 cm. te breed. Minstens 3 weken wachten op het glas.

Hoe meer je bij dezelfde partij kan onderbrengen, des te eenvoudiger het wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
ericplan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:32:
[...]

Je blijft zitten met de isolatie die je apart moet gaan regelen, want dat is gespecialiseerd werk.
Ik word helemaal simpel van het opllijnen van aannemer, glaszetter, schilder en zonweringmontage. Nu heeft de glaszetter een meetfout gemaakt, raam 10 cm. te breed. Minstens 3 weken wachten op het glas.

Hoe meer je bij dezelfde partij kan onderbrengen, des te eenvoudiger het wordt.
Klopt die isolatie moet dan nog apart en is klus voor vakman, maar die staat wel lekker op zich. Ik snap je punt volledig hoor, maar dit is onder de vloer, kan als laatste uitgevoerd worden (desnoods 2 maanden na al het installatiewerk + oplevering aannemer)..dus ik zie in dit geval daarin het probleem niet :)

Wat isolatie betreft zijn pir-platen of pur onder de broodjesvloer wellicht wel iets minder, omdat je toch die betonnen verbinding met de fundering + wanden houdt en daar dus koudebruggen blijft houden.

[ Voor 11% gewijzigd door L_T op 19-04-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

L_T schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:37:
[...]
Klopt die isolatie moet dan nog apart en is klus voor vakman, maar die staat wel lekker op zich. Ik snap je punt volledig hoor, maar dit is onder de vloer, kan als laatste uitgevoerd worden (desnoods 2 maanden na al het installatiewerk + oplevering aannemer)..dus ik zie in dit geval daarin het probleem niet :)

Wat isolatie betreft zijn pir-platen of pur onder de broodjesvloer wellicht wel iets minder, omdat je toch die betonnen verbinding met de fundering + wanden houdt en daar dus koudebruggen blijft houden.
Precies. Misschien even terug naar de basis. Je gaat voor een gietvloer. Typisch iets om op lekker op kousen of sokken te lopen. Je wil dus een vloer die optimaal isoleert en homogeen warm is.

Ga je dat redden met een suboptimale opbouw met vloerisolatie onder de betonnen vloer? Of worden de koudebruggen te hinderlijk en komt er toch een kleed voor de bank tegen de koude voeten?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:39
Ik had het probleem dat de bestaande broodjesvloer te hoog was icm vvw.

Heb vorige maand de vloer er compleet uitgehaald, aangevuld met zand, aangetrild en isolatie erop en staalmatten met beton.

Kost je een weekendje voor 27m2 als je een beetje hulp krijgt. Ik had voldoende aan een 10m2 puincontainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik heb precies hetzelfde gedaan als jij, zandcementlaag los gehaald van de oude broodjesvloer en met een dunne laag egaline de boel strak getrokken om zo een paar cm te winnen.

Ik zie in de foto's een paar mega zware kango's liggen, veel te grof geweld om een zandcementvloer los te bikken. Je hebt lichtere machines met een hoger toerental nodig. Ook zie ik (als ik het goed zie) vrij smalle puntige beitels. Zoek eens de breedtste beitel op die er te krijgen is en ga hiermee werken. Werk ook in de lengte richting van de broodjes, niet in de breedte richting, dan ga je er minder snel doorheen.

Kleine gaten in broodjes kan je gewoon even afpurren van binnen en volstorten met beton. Echt kapotte broodjes kan je vervangen door nieuwe, deze zijn gewoon nog te koop en zijn niet enorm duur.

Het is wel echt een hele klus, achteraf gezien had ik liever die 3 cm winst als verlies gepakt in een lager plafond, maar je bent ondertussen toch al bezig.

Je idee om schuimbeton te kiezen gaat niet werken in jouw situatie, je hebt namelijk een fundering op palen en niet op staal/zand. Je vloer steunt momenteel af op de fundering en dus op heipalen. In het geval van schuimbeton, zou je vloer niet gefundeerd zijn op palen en zou op ten duur zakken t.o.v. de rest van het huis. Je ziet nu namelijk al dat de grond onder je fundering aan het inklinken is. Je moet dus blijven werken met een constructievloer gekoppeld aan de funderingsbalken, daar ontkom je niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
frennek schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:25:
Ik heb precies hetzelfde gedaan als jij, zandcementlaag los gehaald van de oude broodjesvloer en met een dunne laag egaline de boel strak getrokken om zo een paar cm te winnen.

Ik zie in de foto's een paar mega zware kango's liggen, veel te grof geweld om een zandcementvloer los te bikken. Je hebt lichtere machines met een hoger toerental nodig. Ook zie ik (als ik het goed zie) vrij smalle puntige beitels. Zoek eens de breedtste beitel op die er te krijgen is en ga hiermee werken. Werk ook in de lengte richting van de broodjes, niet in de breedte richting, dan ga je er minder snel doorheen.

Kleine gaten in broodjes kan je gewoon even afpurren van binnen en volstorten met beton. Echt kapotte broodjes kan je vervangen door nieuwe, deze zijn gewoon nog te koop en zijn niet enorm duur.

Het is wel echt een hele klus, achteraf gezien had ik liever die 3 cm winst als verlies gepakt in een lager plafond, maar je bent ondertussen toch al bezig.

Je idee om schuimbeton te kiezen gaat niet werken in jouw situatie, je hebt namelijk een fundering op palen en niet op staal/zand. Je vloer steunt momenteel af op de fundering en dus op heipalen. In het geval van schuimbeton, zou je vloer niet gefundeerd zijn op palen en zou op ten duur zakken t.o.v. de rest van het huis. Je ziet nu namelijk al dat de grond onder je fundering aan het inklinken is. Je moet dus blijven werken met een constructievloer gekoppeld aan de funderingsbalken, daar ontkom je niet aan.
toon volledige bericht
Bedankt. Zeer waardevolle informatie. Inmiddels ben ik ook zo ver dat het behouden van de bestaande broodjesvloer (die los van de gaten prima is) toch wel de beste optie is. Het is een optelsom van constructie / kosten en eenvoud. De vloerisolatie kan alsnog aan de onderkant van de broodjesvloer. Daar ligt een klein minpuntje zoals eerder gezegd, maar ik denk dat dit niet gaat opwegen tegen de voordelen. Er ontstaat met die oude cementdekvloer + de broodjes ook wel een warmtebuffer als ik het goed begrijp (die discussie in een ander topic blijft interessant overigens). We gaan werken met een warmtepomp en die wil ik het liefst constant rustig laten pruttelen. Dus in dat opzicht....

Het idee om de bestaande cementdekvloer te laten zitten en deze op te hogen om hier vervolgens in de gaan frezen spreekt mij ook aan. Zo win je toch enkele centimeters t.o.v. de cementdekvloer vlak maken (wat al lastig is) daarop de netten (2cm) en dan daarop de nieuwe cementdekvloer (4 cm)

Het is duidelijk wel een pittig klusje om die bestaande cementdekvloer eruit te halen. Het kan met de juiste tools en werkwijze.. ik geloof dat ook. Toch is het in onze situatie geen gek idee om hem te laten zitten en het geheel wat op te hogen.

De vraag is nu alleen: wat is de beste werkwijze voor het verhogen van die bestaande dekvloer (met onregelmatig opppervlak). Ik dacht eerst egaline, maar het zal toch wel zo'n 4 centimeter worden wat erop komt. Dus dan is een nieuwe zandcementdekvloer logischer (aldus ook de aannemer). Eens? En hecht een de nieuwe zandcementdekvloer op de bestaande zandcementdekvloer voldoende? Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

Bedankt voor alle tips. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDust
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-01 21:21
Aandikken en dan infrezen lijkt me een prima plan. Egaline is meer voor een dun laagje afwerking. Zandcement is een stuk goedkoper. Dus: 4 cm bovenop de oude laag zandcement, frezen, leidingen leggen, dichtsmeren met reparatiemortel en dan misschien nog een laagje egaline om het helemaal vlak te maken. Het enige nadeel wat je dan hebt is dat je buizen wat dichter bij de afwerkvloer liggen waardoor je minder bufferwerking hebt. Ik weet niet hoe erg dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
L_T schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:43:
[...]

Bedankt. Zeer waardevolle informatie. Inmiddels ben ik ook zo ver dat het behouden van de bestaande broodjesvloer (die los van de gaten prima is) toch wel de beste optie is. Het is een optelsom van constructie / kosten en eenvoud. De vloerisolatie kan alsnog aan de onderkant van de broodjesvloer. Daar ligt een klein minpuntje zoals eerder gezegd, maar ik denk dat dit niet gaat opwegen tegen de voordelen. Er ontstaat met die oude cementdekvloer + de broodjes ook wel een warmtebuffer als ik het goed begrijp (die discussie in een ander topic blijft interessant overigens). We gaan werken met een warmtepomp en die wil ik het liefst constant rustig laten pruttelen. Dus in dat opzicht....

Het idee om de bestaande cementdekvloer te laten zitten en deze op te hogen om hier vervolgens in de gaan frezen spreekt mij ook aan. Zo win je toch enkele centimeters t.o.v. de cementdekvloer vlak maken (wat al lastig is) daarop de netten (2cm) en dan daarop de nieuwe cementdekvloer (4 cm)

Het is duidelijk wel een pittig klusje om die bestaande cementdekvloer eruit te halen. Het kan met de juiste tools en werkwijze.. ik geloof dat ook. Toch is het in onze situatie geen gek idee om hem te laten zitten en het geheel wat op te hogen.

De vraag is nu alleen: wat is de beste werkwijze voor het verhogen van die bestaande dekvloer (met onregelmatig opppervlak). Ik dacht eerst egaline, maar het zal toch wel zo'n 4 centimeter worden wat erop komt. Dus dan is een nieuwe zandcementdekvloer logischer (aldus ook de aannemer). Eens? En hecht een de nieuwe zandcementdekvloer op de bestaande zandcementdekvloer voldoende? Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

Bedankt voor alle tips. Super!
toon volledige bericht
Was het geen optie om door de tegels heen te frezen?
Dus tegels laten zitten; plek waar de tegels al weg zijn 'even' weer afvullen met cement. Dan de frees er door en gietvloer er op. Zit je niet met verzakking en isolatie doe je dan van onderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
nDust schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:55:
Aandikken en dan infrezen lijkt me een prima plan. Egaline is meer voor een dun laagje afwerking. Zandcement is een stuk goedkoper. Dus: 4 cm bovenop de oude laag zandcement, frezen, leidingen leggen, dichtsmeren met reparatiemortel en dan misschien nog een laagje egaline om het helemaal vlak te maken. Het enige nadeel wat je dan hebt is dat je buizen wat dichter bij de afwerkvloer liggen waardoor je minder bufferwerking hebt. Ik weet niet hoe erg dat is.
Tnx! Ja, klopt, maar dit was ook al min of meer het originele plan (infrezen) en is redelijk "standaard" volgens mij.

Zojuist nog gebeld met een specialist, die zegt dat er tussen de 2 cementdekvloeren dan wel een folie moet ivm 2 verschillende lagen die je dan krijgt en mogelijke breuken. Iemand ervaring mee?

Een alternatief wat nog genoemd werd is om (ipv met zandcement de boel ophogen) te gaan werken met reparatiemortel. 2 cm reparatiemortel krijg je dan en dan daarna een femacell-plaat (2,2 cm) en dan daarin frezen. Is dat nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
Tehh schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:58:
[...]

Was het geen optie om door de tegels heen te frezen?
Dus tegels laten zitten; plek waar de tegels al weg zijn 'even' weer afvullen met cement. Dan de frees er door en gietvloer er op. Zit je niet met verzakking en isolatie doe je dan van onderen.
Denk ik ook en heb ik achteraf spijt van, maar de tegels zijn nu al voor meer dan 50% weggehaald. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Egaline is een duur goedje. De huidige zandcementlaag opruwen/schuren en met een nieuwe zandcementlaag aanbranden en eroverheen leggen is denk de beste methode. Weet wel dat de minimale legdikte van een nieuwe zandcementlaag in principe 3 cm is.

Weet wel dat deze vorm van opbouw erg gevoelig is voor scheuren in je zandcementlaag. De vloer is gekoppeld aan de onderliggende constructie, dus krimpscheuren zullen bijna zeker gaan ontstaan en hier moet je rekening mee houden met je gietvloer of dit voldoende scheuroverbruggend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
L_T schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:18:
[...]

Tnx! Ja, klopt, maar dit was ook al min of meer het originele plan (infrezen) en is redelijk "standaard" volgens mij.

Zojuist nog gebeld met een specialist, die zegt dat er tussen de 2 cementdekvloeren dan wel een folie moet ivm 2 verschillende lagen die je dan krijgt en mogelijke breuken. Iemand ervaring mee?

Een alternatief wat nog genoemd werd is om (ipv met zandcement de boel ophogen) te gaan werken met reparatiemortel. 2 cm reparatiemortel krijg je dan en dan daarna een femacell-plaat (2,2 cm) en dan daarin frezen. Is dat nog een goed idee?
Zie mijn vorige reactie ook over scheuren. In principe is een zwevende zandcementvloer alleen te maken bij diktes van zo'n 6 cm, waarin het hele pakket van vloerverwarming aanwezig kan zijn. Een zwevende vloer van slechts 3 cm dik gaat namelijk ook scheuren door de geringe dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
frennek schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:21:
Egaline is een duur goedje. De huidige zandcementlaag opruwen/schuren en met een nieuwe zandcementlaag aanbranden en eroverheen leggen is denk de beste methode. Weet wel dat de minimale legdikte van een nieuwe zandcementlaag in principe 3 cm is.

Weet wel dat deze vorm van opbouw erg gevoelig is voor scheuren in je zandcementlaag. De vloer is gekoppeld aan de onderliggende constructie, dus krimpscheuren zullen bijna zeker gaan ontstaan en hier moet je rekening mee houden met je gietvloer of dit voldoende scheuroverbruggend is.
Bedankt hier heb ik echt iets aan. Als ik het goed lees is het dan toch het beste om geen folie toe te passen en die nieuwe cementdekvloer zo veel mogelijk proberen te laten hechten (aanbranden) aan de onderliggende dekvloer. Misschien is dan 4cm dan toch "veiliger" dan 3cm ivm scheurvorming. Met een goed opstookprotocol van de vv hoop ik dan dat er geen scheuren zullen ontstaan..

En het alternatief met reparatiemortel + fermacellplaten en hierin frezen? Dit lijkt mij qua scheurvorming toch geen gekke oplossing. Als die platen maar mooi vlak liggen en aansluiten op elkaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Ik zou ook even de gietvloer leverancier benaderen. Zo kunnen zij mogelijk ook een flexibele onderlaag aanbrengen waarop de PU gietvloer komt om scheuren te overbruggen.

Fermacell is ook zeker een optie, maar ik durf even niet te zeggen of de warmtegeleiding van fermacell gelijk is aan dat van zandcement. Het is wel een extra kostenpost, want er moet eerst geegaliseerd worden met een mortel/zandcement en vervolgens weer een fermacell laag. Liever trek je die egalisatielaag gelijk door en frees je daarin, dat is een heel stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
frennek schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:41:
Ik zou ook even de gietvloer leverancier benaderen. Zo kunnen zij mogelijk ook een flexibele onderlaag aanbrengen waarop de PU gietvloer komt om scheuren te overbruggen.

Fermacell is ook zeker een optie, maar ik durf even niet te zeggen of de warmtegeleiding van fermacell gelijk is aan dat van zandcement. Het is wel een extra kostenpost, want er moet eerst geegaliseerd worden met een mortel/zandcement en vervolgens weer een fermacell laag. Liever trek je die egalisatielaag gelijk door en frees je daarin, dat is een heel stuk goedkoper.
Tnx, ga ik doen.

En goed punt wb. die kosten _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:13
frennek schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:41:

Inderdaad gietvloerleverancier navragen naar zijn voorwaarden. Die bij ons was een sympathieke kerel, die wel meteen zijn eisen voorlegde (vloer droog genoeg, plasticfolie er onder zodat er zeker geen optrekkend vocht is inclusief anekdote dat ie een zandcement plaatser vloer had laten uitbikken omdat de folie vergeten was en hij anders geen goeie kwaliteit kon leveren aan zijn klant).
Die zei ook dat je als je de regels qua uitzetvoegen niet volgt je 30% kans hebt op scheuren (geen manier om te weten of je bij de gelukkigen zal zijn, en scheuren komen op random plekken); bij een klant had ie dat wel gedaan nadat klant op papier alle verantwoordelijkheid op zich nam (onvoldoende droge vloer en zonder uitzetvoegen).

Check meteen even of je uitzetprofielen kan voorzien in de uitzetvoegen, dat is mooier dan silconen (wat dan weer wel goed lukt in een tegelvloer).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.kalay1903
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-06 10:21
maartentmm schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:02:
Ik heb hetzelfde probleem, alleen maak ik me zorgen om de draagvermogen van de vloer. 5 cm cementdekvloer is gauw 100 kg/m2. Kan de broodjesvloer dit wel aan?
Pagina: 1