Benodigdheden voor gamen over netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delgaranor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 15:16
Mijn vraag
Ik ga binnenkort een nieuwe desktop aanschaffen, nadat ik in het verleden altijd laptops heb gebruikt. Mijn desktop komt in mijn kantoortje te staan, maar ik zou graag nog zo nu en dan kunnen gamen in de woonkamer. Mijn idee is om de desktop dus over bedraad netwerk te kunnen aansturen via een apparaat dat ik aan mijn televisie kan hangen. Ik kan niet echt een volledige lijst vinden van wat ik hiervoor nodig heb. Daarnaast, wat voor CPU en GPU zouden hiervoor geschikt zijn?

Verder houd ik het graag zo goedkoop mogelijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • LG Nano 4K, 55"
  • Het plan is om een desktop aan te schaffen met een Ryzen 5 of 7 en een RX 6700 of 6800
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vermoed een thin client nodig te hebben, met bepaalde software. Het liefste gratis of als dat niet mogelijk is voor eenmalige betaling. Verder zou ik graag mijn XBox controller willen gebruiken dus heb ik een bluetooth adapter nodig.

Ik hoop dat jullie met me mee willen denken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Delgaranor op 19-04-2023 12:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Steamlink is gratis en werkt in principe best goed. Maar je merkt alsnog wel wat delay en je ziet de compressie.

Ik heb t gebruikt via een appleTV 4k, mogelijk dat andere devices het beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Delgaranor schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:39:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vermoed een thin client nodig te hebben, met bepaalde software. Het liefste gratis of als dat niet mogelijk is voor eenmalige betaling. Verder zou ik graag mijn XBox controller willen gebruiken dus heb ik een bluetooth adapter nodig.

Ik hoop dat jullie met me mee willen denken :)
Ik verwacht dat je er daarmee niet gaat komen. En zeker niet als je echt goede performance in je woonkamer wil hebben. Het is wellicht handig dat je de afstand van je PC tot je beoogde game-stekkie ook even vermeld. Hoe ziet het huis eruit, wellicht zijn er meer oplossingen dan alleen over ethernet?

Er zijn wel oplossingen voor 4K (of 1080p) beeld over ethernet, daar zijn gewoon aparte apparaatjes voor verkrijgbaar. Maar die zijn of a) aan de prijs, of b) leveren niet de performance die je mag hopen.

Afhankelijk van je woning kan je ook nog denken aan actieve HDMI/Display port bekabeling, rechtstreeks vanaf je PC naar je TV toe. Maar ook dat kost wat duiten. En zal je ook nog iets van een USB oplossing moeten verzinnen. Kan over ethernet, meestal USB2.0, maar bijvoorbeeld ook met (wederom) actieve verlengkabels, o.i.d.

Er zijn zat opties, maar vooral je budget en performance zijn daarin de afwegingen...

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Idd streamen via steam. Werkt als een tierelier, natuurlijk lever je wel wat in op beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delgaranor
garriej schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:42:
Steamlink is gratis en werkt in principe best goed. Maar je merkt alsnog wel wat delay en je ziet de compressie.

Ik heb t gebruikt via een appleTV 4k, mogelijk dat andere devices het beter doen.
Over wat voor delay en compressie hebben we het? Is het prettig speelbaar of is het storend?
Trucker Her schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:47:
[...]

Ik verwacht dat je er daarmee niet gaat komen. En zeker niet als je echt goede performance in je woonkamer wil hebben. Het is wellicht handig dat je de afstand van je PC tot je beoogde game-stekkie ook even vermeld. Hoe ziet het huis eruit, wellicht zijn er meer oplossingen dan alleen over ethernet?

Er zijn wel oplossingen voor 4K (of 1080p) beeld over ethernet, daar zijn gewoon aparte apparaatjes voor verkrijgbaar. Maar die zijn of a) aan de prijs, of b) leveren niet de performance die je mag hopen.

Afhankelijk van je woning kan je ook nog denken aan actieve HDMI/Display port bekabeling, rechtstreeks vanaf je PC naar je TV toe. Maar ook dat kost wat duiten. En zal je ook nog iets van een USB oplossing moeten verzinnen. Kan over ethernet, meestal USB2.0, maar bijvoorbeeld ook met (wederom) actieve verlengkabels, o.i.d.

Er zijn zat opties, maar vooral je budget en performance zijn daarin de afwegingen...
Ik woon in een appartement van ongeveer 70 vierkante meter. Mijn kantoor en de woonkamer met televisie zijn precies aan de andere kant van de woning. We hebben het dan over een meter of 9/10. Er zitten 3 muren tussen waar ik niet teveel raars mee mag uithalen (huurwoning). Verder spreek je over bepaalde dure apparaatjes. Waar heb je het dan over?

Verdere toevoegingen

Budget, zoals ik aangaf, het liefst zo goedkoop mogelijk. Ik heb ook geen idee met wat voor budget ik iets knaps kan bereiken. Als het voor 100 euro kan zou ik het zo aanschaffen. Als het meer dan 500 wordt, maakt dat me minder blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delgaranor
itons schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:50:
Idd streamen via steam. Werkt als een tierelier, natuurlijk lever je wel wat in op beeldkwaliteit.
Wat heb ik daar verder voor nodig? Kan Steam direct naar mijn TV casten of heb ik daar een apart apparaatje of software voor nodig?

En hoe werkt dit als ik een bluetooth controller wil gebruiken op 9/10 meter van mijn pc af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Delgaranor schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:58:
[...]

Wat heb ik daar verder voor nodig? Kan Steam direct naar mijn TV casten of heb ik daar een apart apparaatje of software voor nodig?

En hoe werkt dit als ik een bluetooth controller wil gebruiken op 9/10 meter van mijn pc af?
https://store.steampowered.com/remoteplay

Steam op je desktop
Steam op klein pctje bij je tv
Controller op klein pctje bij je tv
Beide machines op zelfde netwerk
Klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:12
Als alternatief voor Steam Link kan je nog Sunshine/Moonlight overwegen. Een controller kan je dan aansluiten op bijvoorbeeld een Nvidia Shield, heb je gelijk een nette oplossing voor Netflix ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delgaranor
Oké, dus samenvattend
  • Streaming software (Steam Link of Sunshine/Moonlight)
  • Hardware voor bij TV (Nvidia Shield)
Als ik het zo andere ervaringen lees zou het icm Nvidia Shield ook goed moeten performen, en als ik het goed begrijp hoef ik een game niet via Steam gekocht te hebben om de software te kunnen gebruiken.

Hiermee zou ik het dus al voor elkaar moeten krijgen? In dat geval, bedankt iedereen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Je kunt spellen die op de PC staan ook aan Steam toevoegen, alsin het is een snelkoppeling binnen steam die je gewoon kunt gebruiken.

Ik heb het hier op de Shield (non-pro) die bedraad is aangesloten een aantal keer gebruikt voor wat racespelletjes en dat werkte eigenlijk gewoon prima vond ik :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Delgaranor schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:55:

Ik woon in een appartement van ongeveer 70 vierkante meter. Mijn kantoor en de woonkamer met televisie zijn precies aan de andere kant van de woning. We hebben het dan over een meter of 9/10. Er zitten 3 muren tussen waar ik niet teveel raars mee mag uithalen (huurwoning). Verder spreek je over bepaalde dure apparaatjes. Waar heb je het dan over?

Verdere toevoegingen

Budget, zoals ik aangaf, het liefst zo goedkoop mogelijk. Ik heb ook geen idee met wat voor budget ik iets knaps kan bereiken. Als het voor 100 euro kan zou ik het zo aanschaffen. Als het meer dan 500 wordt, maakt dat me minder blij.
Als voorbeeld: uitvoering: ACT HDMI extender set, single Cat6, 60 meter, 3D en IR ondersteun..., soortgelijke oplossing is ook beschikbaar voor USB. Beetje afhankelijk wat jij wil qua beeldkwaliteit/performance, neemt je prijskaartje wel toe.
Ben je van plan shooters te spelen, is dat heel anders dan een racegame o.i.d.

Alternatief zou kunnen zijn: uitvoering: ACT AK4104 HDMI High Speed 4K Active Optical Cable 30 meter met a...
En zulke kabels zijn voor USB ook beschikbaar, maar het telt allemaal snel op.

't Is ook een stukje voorkeur. Hier gekeken of ik 15m van m'n PC met een Oculus Rift aan de haal kon. Maar dat zou mij al gauw 300 euro aan bekabeling kosten. Toch maar van af gezien :P

Gestoord word je toch...

Pagina: 1