Twijfel tussen zandcement of anhydriet dekvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDust
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-01 21:21
Dag mensen,

Ik twijfel ontzettend tussen een zandcement dekvloer of een anhydriet dekvloer. We gaan gemiddeld 50 mm leggen. Vloerverwarming gaat erin door middel van draadstaal netten met daaronder 3 mm aluminium reflecterende folie.

Op het internet lees ik vooral over de voordelen van anhydriet tegenover zandcement. Het omsluit de buizen bijna helemaal volledig en geleid daardoor de warmte beter, het is zelfnivellerend en het heeft minder kans op scheurvorming dan zandcement.

Anhydriet is voor ons echter ook twee keer zo duur als zandcement. Hoewel we bij zandcement waarschijnlijk nog een laag egaline zullen moeten aanbrengen, waardoor de kosten voor zandcement ongetwijfeld zullen toenemen. Bij anhydriet hoeft dat volgens mij niet (?).

Nu begrijp ik dat het mogelijk is om vezels aan zandcement toe te voegen waardoor het minder zal werken. Ook denk ik dat de draadnetten zullen fungeren als een soort wapening. Maak ik mij onterecht zorgen over scheurvorming?

Wat zouden jullie mij adviseren? Alvast bedankt :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Bij vloerverwarming wordt altijd een toevoegmiddel gebruikt om te zorgen dat deze beter warmte geleid, bij mijn "chapper" doen ze er sowiezo een combinatie van vezelwapening en temperatuurgeleiding in.
Je blijft met zandcement wel risico hebben op scheuren, dus goed uitvoeren van uitzetvoegen is noodzakelijk (en als je tegelt moet je dan die uitzetvoeg exact overnemen in je tegels, idealiter netjes in de voegen van je tegels; en daar geen voegmiddel maar silicone gebruiken).

Ik dacht dat anhydriet vooral interessant is als je erg nipt zit qua dikte, kan je in 3cm leggen ipv 5cm voor zandcement; als die dikte uitmaakt is de meerprijs het waard. Dacht dat die ook sneller droog/hard is.

Anhydriet heeft als nadelen dat je met een gipsgebaseerd product zit wat watergevoelig is (niet in badkamer gebruiken), je moet de toplaag er af schuren voor je kan tegelen, en je moet andere (duurdere?) tegellijm gebruiken.

Welke afwerkvloer ga je gebruiken, ik heb getegeld dus daar op gelet; andere afwerking geeft mss andere overwegingen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDust
Zijn uitzegvoegen ook nodig bij kleinere ruimtes? De grootste ruimte (woon/eetkamer) is 'slechts' 24 m2.

Dat anhydriet dunner kan las ik ook inderdaad. Op zich ook wel een fijne gedachte, bij zandcement lees je veel dat er 5 cm boven de leidingen moet komen, dan zit ik op een hoogte van minstens 7 cm in plaats van de gewenste 5. Nu loopt de vloer wel aardig krom dus zal het in het midden wel wat meer zijn dan die 5 cm.

Voor de afwerkvloer wilde ik duoparket aanbrengen, eventueel tegels in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:17
Ik heb bewust voor Anhydriet gekozen, ik zat met een beperkte hoogte en wilde maximaal isolatie doen, maar qua prijs maakte het bij mij niet veel uit, dus ik zou wat meer prijzen opvragen. Voordeel van Anhydriet is dat ze een hogere vlakheidsklasse afgeven dan bij cementdek. Ik heb erna groot formaat tegels (75x75) gelegd en dat ging top, bij mij is de anhydriet zonder gips, deze hoefde ook niet open geschuurd te worden. Cementdekvloer werd bij mij aangegeven van minimaal 6cm op de vloerverwarming, anhydriet 2,5 tot 3cm op de vloerverwarming.

Je hebt wel aparte tegellijm nodig als je op anhydriet gaat tegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDust
Een anhydrietvloer zonder gips? Anhydriet is toch per definitie van gips?

Ik vond het ook al apart dat een anhydrietvloer zo veel duurder is, aangezien het minder arbeid vergt. Ik zal eens gaan kijken of ik nog andere partijen kan vinden. Ik heb nu enkel een advertentie op Werkspot staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
nDust schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:14:
Een anhydrietvloer zonder gips? Anhydriet is toch per definitie van gips?

Ik vond het ook al apart dat een anhydrietvloer zo veel duurder is, aangezien het minder arbeid vergt. Ik zal eens gaan kijken of ik nog andere partijen kan vinden. Ik heb nu enkel een advertentie op Werkspot staan.
Ah ja excuses, is inderdaad op gips basis, die van mij is zonder kalk gemaakt, waardoor er geen calciumcarbonaathuid ontstaat.

Welke omgeving zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Ik zat overigens rond de 50€ de m2, dit was eind vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDust
De woning is in de buurt van Amsterdam. Met de offerte voor de anhydrietvloer die ik nu heb zit ik nu ook op ongeveer €50 per meter. Dat lijkt mij aan de prijzige kant?

[ Voor 8% gewijzigd door nDust op 19-04-2023 13:33 . Reden: tekst vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
nDust schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:33:
De woning is in de buurt van Amsterdam. Met de offerte voor de anhydrietvloer die ik nu heb zit ik nu ook op ongeveer €50 per meter. Dat lijkt mij aan de prijzige kant?
Dam heb je niks aan bedrijven in de omgeving zuid-limburg ;), in verhouding met de prijzen die ik voor cementdekvloeren had, zowel belgische als nederlandse bedrijven, scheelde het meer 200 tot 300€, dus dat vond ik meevallen. Daarnaast waren ze met de anhydriet in 1 uur klaar met circa 24m2. En het kwam goed uit in mijn planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
nDust schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:43:
Zijn uitzegvoegen ook nodig bij kleinere ruimtes? De grootste ruimte (woon/eetkamer) is 'slechts' 24 m2.
....
Uit het hoofd vanaf 8m afstand moet je onderbreken; maar ook overal waar je geen mooi vierkant hebt (insprong van muren die draagbalk ondersteunen, deuropeningen, een L vorm moet je onderbreken,...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:38
daniel14 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:45:
Ik heb bewust voor Anhydriet gekozen, ik zat met een beperkte hoogte en wilde maximaal isolatie doen, maar qua prijs maakte het bij mij niet veel uit, dus ik zou wat meer prijzen opvragen. Voordeel van Anhydriet is dat ze een hogere vlakheidsklasse afgeven dan bij cementdek. Ik heb erna groot formaat tegels (75x75) gelegd en dat ging top, bij mij is de anhydriet zonder gips, deze hoefde ook niet open geschuurd te worden. Cementdekvloer werd bij mij aangegeven van minimaal 6cm op de vloerverwarming, anhydriet 2,5 tot 3cm op de vloerverwarming.

Je hebt wel aparte tegellijm nodig als je op anhydriet gaat tegelen.
Ik heb een cemfloor c20 cementdekvloer, sneldrogend en minimale dikte 25 mm op de vv noppenplaatnoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:41

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

waarom egaliseren op chape? Dat is helemaal niet nodig.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDust
Je hebt gelijk, dat is inderdaad niet nodig.

Ik heb inmiddels een iets goedkopere anhydrietvloerboer gevonden die het voor €30 per m2 kan doen, daarmee zit ik al een stuk dichter in de buurt van de zandcementvloerboer.

Ik vind het nog wel een beetje spannend dat we een soort semi-waterdichte kuip moeten maken van de aluminium isolatiefolie en de randfolie, waar dan de netten en de slangen op moeten komen. Nog even kijken hoe we gaan voorkomen dat straks alles de kruipruimte inloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:41

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

nDust schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:21:
Je hebt gelijk, dat is inderdaad niet nodig.

Ik heb inmiddels een iets goedkopere anhydrietvloerboer gevonden die het voor €30 per m2 kan doen, daarmee zit ik al een stuk dichter in de buurt van de zandcementvloerboer.

Ik vind het nog wel een beetje spannend dat we een soort semi-waterdichte kuip moeten maken van de aluminium isolatiefolie en de randfolie, waar dan de netten en de slangen op moeten komen. Nog even kijken hoe we gaan voorkomen dat straks alles de kruipruimte inloopt.
Gewoon ter info, ik heb 15€/m2 betaald voor chape, 7cm dik en met vezels versterkt.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-10 09:36
daniel14 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:55:
[...]

Dam heb je niks aan bedrijven in de omgeving zuid-limburg ;), in verhouding met de prijzen die ik voor cementdekvloeren had, zowel belgische als nederlandse bedrijven, scheelde het meer 200 tot 300€, dus dat vond ik meevallen. Daarnaast waren ze met de anhydriet in 1 uur klaar met circa 24m2. En het kwam goed uit in mijn planning.
@daniel14 ik woon in omgeving zuid limburg. Welke leveranciers heb jij hiervoor gevonden die dit doen?
Pagina: 1