Conflict met de gemeente

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 13:48
Het volgende conflict met de gemeente is ontstaan.

Ik heb een huis gekocht in een wijk waar een herinrichting gepland stond.
Tijdens of na de koop ben ik niet geinformeerd (noch door de verkopende partij, noch door de gemeente) over het aanplanten van bomen aan de achterzijde van m'n huis.
Nu heb ik ruim een jaar geleden een PV installatie aangelegd.
Eind vorig jaar in de gemeente begonnen met het aanplanten van de bomen, hierop het ik direct bij de uitvoerder en gemeente aangeven dat ik het daar niet mee eens ben.
Nu heeft de gemeente toch doorgezet een de bomen aangeplant.
Vanwege o.a. schaduwvorming op de PV onstallatie ondervind ik dus hinder en economische schade van deze bomen.
De gemeente geeft aan dat zij niet verplicht zijn om mij hierover te informeren en dat dit een taak is van de verkopende partij.
Imho maakt de gemeente zich hier wel erg makkelijk van af, klopt deze stelling van de gemeente?

Verdre zijn andere tips op dit vlak uiteraard welkom.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:20
het is toch aan jou om te vragen aan de verkopende makelaar of er herinrichtingsplannen zijn? Simpele vraag, maar dan heb je op dat vlak voldaan aan je onderzoeksplicht. Verder publiceert de gemeente dit soort plannen online en moet je dus opletten en die info tot je nemen. Dan start de bezwaarprocedure en kun je iets.
De uitvoerder aanspreken is te laat, dan zijn al de voorgenoemde stappen al geweest en is het besluit vastgesteld.
Je had ook voor het plaatsen van een PV installatie onderzoek kunnen doen naar ruimtelijke plannen etc etc. Nu overkomt het je....tja :)

je kunt je bijvoorbeeld ook abonnement aanzetten op https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt

[ Voor 8% gewijzigd door Bockelaar op 19-04-2023 11:17 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit soort plannen van de gemeente zijn zelden van vandaag op morgen besloten, en vrijwel altijd gewoon in openbare berichtgeving terug te vinden. Of de verkopende partij jou pro-actief had moeten informeren vind ik een lastige op basis van de beperkte info (m'n eerste ingeving is: Niet per se), maar hij zou er niet over mogen liegen (als in: Bewust info achterhouden waar jij om gevraagd hebt, of informatie verstrekken die aantoonbaar onjuist is gebleken).

Voor elke bewoner is het altijd de eigen verantwoordelijkheid om de ruimtelijke plannen in de gaten te houden, de info van de gemeente is doorgaans gewoon openbaar. Maar zelfs als je er op tijd bij was geweest, betwijfel ik of jouw persoonlijke belang bij een PV-installatie het openbare belang van de herinrichting tegen zou kunnen houden.

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 19-04-2023 11:21 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:12
Mooi om te zien dat om duurzaam te zijn, er geen bomen mogen komen.

Ik denk dat je eventueel je PV oriëntatie moet verleggen als dat een optie is, de meeste mensen willen juist graag vergroening in hun wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Lijkt me niet echt iets voor de verkopende partij, goed mogelijk dat die het zelf niets eens wisten.
Daarnaast is dat ook alleen relevant voor de zonnepanelen., die er blijkbaar toen nog niet lagen.

En het is me onduidelijk hoe lang dat huis al verkocht is, aangezien de PV installatie al ruim een jaar oud is.
Mogelijk was de complete inrichting toen nog niet bekend.

Maar hoe dan ook, als je in een wijk met herindeling gaat wonen is het bestemmingsplan opvragen iets wat denk ik toch wel onder je eigen onderzoeksplicht valt. en jij had bezwaar moeten maken, en dan was het nog maar zeer de vraag of dat als zwaarwegend belang was gezien. Want met @pennywiser , meer bomen is voor het algemeen belang beter.

[ Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 19-04-2023 11:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

PV verplaatsen?

Lijkt me geen conflict tussen jou en de gemeente, maar tussen jou en de verkoper, en ook daar heb je weinig kans. Zoek eens op wanneer dit plan is gecommuniceerd (vaak in het archief op de website van de gemeente te vinden), de kans is groot dat het er al jaren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
a. Hoe dicht staan de bomen bij je huis?
b. Hoe hoog zijn de bomen? (probleem nu, of probleem over 25 jaar)
c. Hoe hoog worden de bomen.?
d. kan jij de ligging van je zonnesysteem aanpassen?
e. beschrijf het huis en het systeem eens? BG en schuindak? BG/eerste en schuindak etc etc

[ Voor 24% gewijzigd door jack zomer op 19-04-2023 11:31 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
jack zomer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:28:
b. Hoe hoog zijn de bomen? (probleem nu, of probleem over 25 jaar)
c. Hoe hoog worden de bomen.?
Inderdaad het zullen nu toch nog geen 15m hoge bomen zijn, neem ik aan? Dan heb je nog veel tijd om na te denken over maatregelen, of wellicht pas bij de volgende installatie denken over oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Scheppie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:07:
Het volgende conflict met de gemeente is ontstaan.

Ik heb een huis gekocht in een wijk waar een herinrichting gepland stond.
Tijdens of na de koop ben ik niet geinformeerd (noch door de verkopende partij, noch door de gemeente) over het aanplanten van bomen aan de achterzijde van m'n huis.
Nu heb ik ruim een jaar geleden een PV installatie aangelegd.
Eind vorig jaar in de gemeente begonnen met het aanplanten van de bomen, hierop het ik direct bij de uitvoerder en gemeente aangeven dat ik het daar niet mee eens ben.
Nu heeft de gemeente toch doorgezet een de bomen aangeplant.
Vanwege o.a. schaduwvorming op de PV onstallatie ondervind ik dus hinder en economische schade van deze bomen.
De gemeente geeft aan dat zij niet verplicht zijn om mij hierover te informeren en dat dit een taak is van de verkopende partij.
Imho maakt de gemeente zich hier wel erg makkelijk van af, klopt deze stelling van de gemeente?

Verdre zijn andere tips op dit vlak uiteraard welkom.
Bij het kopen van een woning hoort ook eigen onderzoek. Niet alleen de blauwe ogen van de makelaar geloven. Herinrichtingsplannen en bestemmingsplannen moet je ook onderzoeken.

Zonder enige foto od is het moeilijk in te schatten of je verlies hebt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Welke hinder ondervind je dan, afgezien van de schaduw op de panelen? Valt je tuin nu ook in de schaduw of hoe moet ik dat voorstellen? Een foto/situatieschets zal helpen je verhaal te verduidelijken. Overigens klopt het wat de gemeente zegt. Dat is niet aan hun om jou over te informeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
pennywiser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:23:
Heerlijk hè :-).
En dan ook nog klagen omdat je zelf niet voldoende onderzoek hebt gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
CirclDigital schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:44:
[...]

Heerlijk hè :-).
En dan ook nog klagen omdat je zelf niet voldoende onderzoek hebt gedaan....
Denk ook even hoe dankbaar jouw buren zijn, als je zegt, nee die bomen heb ik tegengehouden. Oh, dus het had hier veel groener kunnen zijn in de straat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:45
pennywiser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:46:
[...]

Denk ook even hoe dankbaar jouw buren zijn, als je zegt, nee die bomen heb ik tegengehouden. Oh, dus het had hier veel groener kunnen zijn in de straat.
Ja precies, dan blijft de isolatie goed onder je pannen zitten, je dakgoten lekker leeg, je tuin vrij van onkruid wat vogels erin gooien, je auto schoon van de vogelpoep en kan je lekker in het zonnetje zitten.

Nee niet elke boom in een woonwijk heeft alleen maar voordelen, maar dat weet je pas als je er zelf overlast van ondervind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

pennywiser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:46:
[...]

Daarom proberen de panelen te verplaatsen (indien mogelijk) en de kosten eventueel op de gemeente verhalen. Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

Deze topic is een beetje waardeloos zonder foto's. Gemeenten planten zelden bomen zo dicht bij je huis dat je er last van hebt/gaat krijgen, vaak zijn het ook relatief jonge bomen. De gemeente zit ook niet te wachten op schade aan jouw oprijpaadje door wortels.

Ik denk dat de oplossing ergens in het midden komt te liggen, vraag de gemeente te snoeien tot hoogte X zodat jij het gros van het jaar nog zon hebt op je installatie.

Een dak is vaak al 3 meter hoog bij het begin van de dakgoot. De boompjes zelf vaak een meter of 3-4 bij het aanplanten en dan staan ze een meter of wat van je woning af dus het duurt nog erg lang voordat er schaduw op komt. De zon staat in de zomer hoog en veel bomen zijn kaal in de winter. Zonder foto's kunnen we echt niet oordelen of de gemeente een dick-move heeft uitgehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 19-04-2023 11:56 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Nox schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:55:
Deze topic is een beetje waardeloos zonder foto's. Gemeenten planten zelden bomen zo dicht bij je huis dat je er last van hebt/gaat krijgen, vaak zijn het ook relatief jonge bomen. De gemeente zit ook niet te wachten op schade aan jouw oprijpaadje door wortels.

Ik denk dat de oplossing ergens in het midden komt te liggen, vraag de gemeente te snoeien tot hoogte X zodat jij het gros van het jaar nog zon hebt op je installatie.

Een dak is vaak al 3 meter hoog bij het begin van de dakgoot. De boompjes zelf vaak een meter of 3-4 bij het aanplanten en dan staan ze een meter of wat van je woning af dus het duurt nog erg lang voordat er schaduw op komt. De zon staat in de zomer hoog en veel bomen zijn kaal in de winter. Zonder foto's kunnen we echt niet oordelen of de gemeente een dick-move heeft uitgehaald.
Ook voor een gemeente geldt 2 meter van de erfgrens tijdens aanplant.
Woeps toch niet https://www.bomenrecht.nl/boom-bij-de-erfgrens/

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 19-04-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
coazter schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:39:
[...] Overigens klopt het wat de gemeente zegt. Dat is niet aan hun om jou over te informeren.
Da's natuurlijk niet waar. De gemeente heeft absoluut de plicht om burgers over dit soort plannen te informeren maar dat wordt gedaan middels eindeloze stromen publicaties en niet door individuele mensen op de hoogte te stellen.

Het is een beetje afhankelijk van de gemeente maar soms kan je gewoon via de mail de vraag stellen 'dit is mijn huis, wat voor plannen gelden er voor dit adres' en dan krijg je een hele berg. Ook nuttig om bouwtekeningen etc van je huis te krijgen, voor ons nieuwbouwproject kreeg ik via de gemeente betere informatie dan via de bouwer.

Moraal van het verhaal, bestemmingsplannen, inrichtingsplannen, wijkvisies, situatieschetsen et cetera zijn allemaal beschikbaar en zijn een belangrijke bron om raad te plegen voordat je een huis koopt. Tenzij je van (positieve en negatieve) verrassingen houdt :P De eerder genoemde https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt is echt top, schrijf je in en je wordt voortdurend op de hoogte gehouden. Ik krijg om de dag mail denk ik. Meestal geen heel boeiende dingen maar ik heb al heel wat verontwaardiging in de buurt zien aankomen doordat er nu een aankondiging was voor werkzaamheden waarvan ik 2 jaar voor ik er ging wonen al wist dat het ging gebeuren omdat het in een wijkplan stond.

[ Voor 19% gewijzigd door Jheroun op 19-04-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

pennywiser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:15:
[...]

Ook voor een gemeente geldt 2 meter van de erfgrens tijdens aanplant.
Woeps toch niet https://www.bomenrecht.nl/boom-bij-de-erfgrens/
De hoofdregel luidt dat er geen bomen mogen staan binnen een afstand van twee meter van de erfgrens tussen twee percelen. Op die regel zijn wel uitzonderingen. Zo kunnen er in het verleden andere afspraken zijn gemaakt. Ook mogen bomen binnen twee meter staan als het naburige erf een openbare weg of openbaar water is. In tegenstelling wat vaak wordt gedacht, gaat deze uitzondering in beginsel niet op voor “openbare” bomen. Dat speelt wanneer de buurman een overheidsorgaan is.

Je mag geen bomen binnen 2 meter plaatsen. Er zijn uitzonderingen op, maar die uitzondering geldt niet als een van de percelen van overheidsorgaan/gemeente is.

Dus ook die zou 2 meter afstand moeten houden.

Maar als je als bewoner een tuin hebt van 2 meter diep, de gemeente op het randje die boom plaatst dan zijn het - ongeacht wat de wetgeving is - toch een stel pannekoeken en kan je niet eens naar buiten kijken, dus dat lijkt me niet een realistisch scenario. TS moet gewoon met foto's komen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:13
Thomas18GT schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:50:
[...]

Ja precies, dan blijft de isolatie goed onder je pannen zitten, je dakgoten lekker leeg, je tuin vrij van onkruid wat vogels erin gooien, je auto schoon van de vogelpoep en kan je lekker in het zonnetje zitten.

Nee niet elke boom in een woonwijk heeft alleen maar voordelen, maar dat weet je pas als je er zelf overlast van ondervind.
Precies. Platgooien die bomen. Dit is hoe het moet zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.shutterstock.com/image-illustration/future-city-scape-concrete-buildings-600w-505153774.jpg

:+

Zonder gekheid, ik vind het oprecht jammer dat mensen zo moeilijk doen over de natuur. Ondertussen wel klagen over warme zomers, watertekort en alles wat men als hinderlijk ervaart. Ik vind het in elk geval doodzonde als ik tegel'tuinen' zie zonder ook maar iets dat groen is. Uitbouwtje erbij omdat het kan. Halve carport in de tuin zodat het lijkt alsof je er ook in de winter kunt zitten en je toch nog een beetje privacy hebt omdat werkelijk alle blokken om je heen zo je tuin in kijken.

Zeno wil meer groen! Jammer dat mensen groen als overlast zien. Wij hebben ook een boom voor onze woning. Daardoor hebben we de laatste uren schaduw op onze panelen, jammer dan. Ik kijk in elk geval tegen een mooie boom aan en niet direct in de slaapkamer van de overbuurman. Hij kijkt ook niet naar binnen als ik hier aan het werk ben. Af en toe komen er wat vogels voorbij, heerlijk.

offtopic:
Ik moet vandaag de tuin nog aanvegen. De magnolia heeft zijn bloemen verloren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
Zenomyscus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:20:
[...]
Ik vind het in elk geval doodzonde als ik tegel'tuinen' zie zonder ook maar iets dat groen is.
Kunstgras is toch groen jonguh :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pennywiser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:23:

Ik denk dat je eventueel je PV oriëntatie moet verleggen als dat een optie is, de meeste mensen willen juist graag vergroening in hun wijk.
Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. De overheid is al jaren lang verduurzaming aan het stimuleren in de vorm van subsidies op zonnepanelen en warmtepompen. Als een burger daar dan vele duizenden euro's in gaat investeren kan ik het me goed voorstellen dat die burger dan flink baalt als blijkt dat deze investering niet meer gaat renderen en hij dat geld gewoon kwijt is.
Het is heel makkelijk om mensen als anti-groen weg te zetten terwijl ze gewoon een legitieme reden hebben om even flink te balen.

De vraag is hier enkel of de gemeente heeft voldaan aan zijn verplichting om de eigenaar te informeren, dat is iets wat TS duidelijk kan achterhalen op basis van de eerder gegeven informatie. De verkopende partij is dat in ieder geval niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:54
De gemeente heeft haar plichten waarschijnlijk ruimschoots ingevuld door inspraak te organiseren, en vervolgens door (bestemmings)plannen te maken, te agenderen voor de gemeenteraad en open te stellen voor bezwaar, en eenmaal aangenomen te publiceren op officiele kanalen en websites zoals hier al genoemd.

Of de verkopende partij iets had moeten meedelen? Dat hangt af van de plannen en de vragen die gesteld zijn. Plannen om een paar bomen te planten zijn voor de meeste mensen onschuldig van aard en daarmee niet noodzakelijk om actief te vermelden. Een dependence van Tata Steel achter je tuin is dat wel.

Ik vraag me af of bij het taxatierapport dat je hebt moeten laten opmaken voor de hypotheek geen bestemmingsplan genoemd werd.

* Rukapul gaat vanmiddag naar een inloopmiddag voor de inrichtingsplannen met het park voor zijn woning
(wist van een buurman dat dat er aan zat te komen en heb voor de koop de bestemmingsplannen nagelopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Tsurany schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:56:
[...]

Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. De overheid is al jaren lang verduurzaming aan het stimuleren in de vorm van subsidies op zonnepanelen en warmtepompen. Als een burger daar dan vele duizenden euro's in gaat investeren kan ik het me goed voorstellen dat die burger dan flink baalt als blijkt dat deze investering niet meer gaat renderen en hij dat geld gewoon kwijt is.
Het is heel makkelijk om mensen als anti-groen weg te zetten terwijl ze gewoon een legitieme reden hebben om even flink te balen.

De vraag is hier enkel of de gemeente heeft voldaan aan zijn verplichting om de eigenaar te informeren, dat is iets wat TS duidelijk kan achterhalen op basis van de eerder gegeven informatie. De verkopende partij is dat in ieder geval niet.
Daar zou ik ook van balen, maar de bomen die gepland waren en geplant zijn (kon het even niet laten) zullen niet meteen het dak van je huis uit het licht houden. Dus met laagstaande zon zal het effect hebben, maar in bijna alle gevallen zijn die zonnepanelen alweer terugverdiend voordat de bomen een probleem gaan opleveren.

Echter is het al gezegd, zonder foto’s en/of situatieschets is er weinig over te zeggen.

Onderzoeksplicht ligt wel bij de koper en daar lijkt door de TS niet aan voldoen. Ter verdediging van de TS: Ik denk dat het overgrote merendeel van de mensen daar niet zouden denken. Dat maakt het helaas nog wel het probleem van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 12:49

de Peer

under peer review

Ik vrees dat dit gewoon het risico is dat je genomen hebt. Ten eerste bij de aankoop van het huis, en ten tweede bij het leggen van de panelen. Er waren dus 2 momenten om onderzoek te doen.

ik heb ook 'last' van 1 gemeenteboom, maar het zou niet in me opkomen om daar bezwaar tegen te maken. Ik vind die boom ook belangrijk.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 19-04-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Bestemmingsplan zal hoogstens groen aangeven, dat kan van alles van struiken tot bomen zijn.

Maar heb je een tijdlijn? Je hebt al meer dan een jaar geleden PV-panelen gelegd, dus de koop is zeker 1,5 jaar geleden? In hoeverre kan je nog terugvallen op de verkopers na zo'n periode? Zeker als al bekend was dat er herinrichting bezig was. Welk traject ben je toen ingegaan bij de gemeente? Want reageren als de aannemer bomen aan het planten is, is rijkelijk laat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Tsurany schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:56:
[...]

Ik zet niemand weg, het is gewoon een enorm ironische situatie zoals ik ze hier vaker zie. Sommigen zijn al tot kap van volwassen bomen overgegaan om wat meer zon te krijgen. Dus dat effect hebben zonnepanelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
Toen wij het huis drie jaar geleden kochten waren wij op de hoogte van de herinrichting. Bij de aankoop heb ik een nieuwsbrief ontvangen, echter daarin werd geen informatie gedeeld over een ontwerp, of het aanplanten van de bomen. De daarop volgende nieuwsbrieven, die ik uiteraard wel ontvangen heb, gingen hier ook niet over. Daarnaast was er een app met nieuws over de herinrichting, die ik geinstaleerd en gevolgd heb, ook daar niets over het aanplanten van de bomen gezien. Ik dacht daardoor voldoende geinformeerd te zijn.

Ca. 6 maandan dat wij er zijn komen wonen is de herinrichtin begonnen, deze heeft ca. 2 jaar geduurd. Ik heb direct bezaar gemaakt toen de voorbereiding voor het planten van de bomen begonnen is. Het planten van de bomen heeft ca. een maand daarna plaatsgevonden. Ik heb bij het bezwaar gemaakt bij de uitvoerder en de gemeente en verzocht om geen boom direct voor onze achtertuin te plaatsen.

De achtertuin is oostelijk georienteerd, de PV installatie staat op een overkapping achterin de tuin. Op ca. 5 meter daarvan zijn de bomen geplant. Waarvan één precies in het midden van onze achtertuin. Mijn grootste bezwaar is dat er, tzt, schaduw zal vallen op de zonnepanelen in de achtertuin en in het huis. Ik vind het bijzonder prettig om 's morgens in het ochtendzonnetje te zitten in huis, of in de achtertuin. Dit zal daardoor verdwijnen, dus er is ook een aantasting van het woongenot.
Vanuit het burenrecht is er bepaald dat bomen geen overlast mogen geven aan de buren, ongeachte de afstand tot de erfgrens, ik vraag mij af of dat de gemeente hier ook gehouden kan worden.

Ik ben uiteraard niet tegen het planten van bomen en groen, echter de positie is in ons geval zeer ongunstig. Daarnaast is er een uitheemse soort geplant die in het vrije veld 20 meter hoog kan worden. De situatie hier is minder gunstig voor de boom, maar stel dat hij nog maar half zo groot groeit, dan zitten we wel opgescheept met een boom van 10 meter hoog. Dat men uberhaupt verzint dit soort bomen in een woonwijk te planten is mij een raadsel.

Er komen wiselende berichten op de (kern)vraag van mijn openingspost. Is de gemeente in deze situatie nu wel of niet verplicht (nieuwe) bewoners te informeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tsja lastig.
Wat ik altijd begrepen heb is dat gemeentes in hun groenbeleid bewust geen rekening houden met mogelijke (toekomstige) zonnepanelen. want dan is het einde zoek en blijft er straks geen boom meer over en kun je nergens meer een nieuwe boom planten.

Je hebt het over de nieuwsbrief, maar is er geen officiële 'bekendmaking' gedaan via de officiele kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:21:
Tsja lastig.
Wat ik altijd begrepen heb is dat gemeentes in hun groenbeleid bewust geen rekening houden met mogelijke (toekomstige) zonnepanelen. want dan is het einde zoek en blijft er straks geen boom meer over en kun je nergens meer een nieuwe boom planten.

Je hebt het over de nieuwsbrief, maar is er geen officiële 'bekendmaking' gedaan via de officiele kanalen?
Voor zover ik weet niet. Mogelijk zijn er eerder wel officiele bekendmakingen geweest. Maar, ik kan onnmogelijk alle bekendmakingen in de regio Zuid-Holland gaan volgen omdat ik daar in de toekomst misschien wel naar toe zou kunnen verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Scheppie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:10:

Er komen wiselende berichten op de (kern)vraag van mijn openingspost. Is de gemeente in deze situatie nu wel of niet verplicht (nieuwe) bewoners te informeren?
Via plaatselijke bekendmakingen, meestal in een regionaal krantje. Niet aan elke bewoner persoonlijk. Je wordt geacht dat gelezen te hebben ook al heb je dat niet.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 19-04-2023 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Scheppie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:10:
Toen wij het huis drie jaar geleden kochten waren wij op de hoogte van de herinrichting. Bij de aankoop heb ik een nieuwsbrief ontvangen, echter daarin werd geen informatie gedeeld over een ontwerp, of het aanplanten van de bomen. De daarop volgende nieuwsbrieven, die ik uiteraard wel ontvangen heb, gingen hier ook niet over. Daarnaast was er een app met nieuws over de herinrichting, die ik geinstaleerd en gevolgd heb, ook daar niets over het aanplanten van de bomen gezien. Ik dacht daardoor voldoende geinformeerd te zijn.

Ca. 6 maandan dat wij er zijn komen wonen is de herinrichtin begonnen, deze heeft ca. 2 jaar geduurd. Ik heb direct bezaar gemaakt toen de voorbereiding voor het planten van de bomen begonnen is. Het planten van de bomen heeft ca. een maand daarna plaatsgevonden. Ik heb bij het bezwaar gemaakt bij de uitvoerder en de gemeente en verzocht om geen boom direct voor onze achtertuin te plaatsen.

De achtertuin is oostelijk georienteerd, de PV installatie staat op een overkapping achterin de tuin. Op ca. 5 meter daarvan zijn de bomen geplant. Waarvan één precies in het midden van onze achtertuin. Mijn grootste bezwaar is dat er, tzt, schaduw zal vallen op de zonnepanelen in de achtertuin en in het huis. Ik vind het bijzonder prettig om 's morgens in het ochtendzonnetje te zitten in huis, of in de achtertuin. Dit zal daardoor verdwijnen, dus er is ook een aantasting van het woongenot.
Vanuit het burenrecht is er bepaald dat bomen geen overlast mogen geven aan de buren, ongeachte de afstand tot de erfgrens, ik vraag mij af of dat de gemeente hier ook gehouden kan worden.

Ik ben uiteraard niet tegen het planten van bomen en groen, echter de positie is in ons geval zeer ongunstig. Daarnaast is er een uitheemse soort geplant die in het vrije veld 20 meter hoog kan worden. De situatie hier is minder gunstig voor de boom, maar stel dat hij nog maar half zo groot groeit, dan zitten we wel opgescheept met een boom van 10 meter hoog. Dat men uberhaupt verzint dit soort bomen in een woonwijk te planten is mij een raadsel.

Nee, dat zijn ze niet anders dan via de bekende kanalen (indien van toepassing) je hebt ook geen recht op zon dus een bezwaar (als er al een besluit is genomen) had 0,0 kans. het is echt aan jou om onderzoek te doen naar de plek waar je gaat wonen. daar hoef je niet heel zuidholland voor in de gaten te houden maar alleen te kijken voor de plek waar je een huis gaat kopen.

Dit is niet heel anders dan je buurman die een boom gaat planten, dat hoeft hij je ook niet te melden.
En bomen mogen prima overlast veroorzaken alleen geen onrechtmatige overlast (uit verhouding) schaduw of een beetje bladval moet je gewoon accepteren. bakken met luizen, vallende takken etc niet.

uithuilen en panelen verplaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 19-04-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Scheppie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:37:
[...]

Voor zover ik weet niet. Mogelijk zijn er eerder wel officiele bekendmakingen geweest. Maar, ik kan onnmogelijk alle bekendmakingen in de regio Zuid-Holland gaan volgen omdat ik daar in de toekomst misschien wel naar toe zou kunnen verhuizen.
Heb je de site wel eens bekeken? Je kunt alles terugvinden op straat, postcode etc. Dat had je vóór aankoop al kunnen zien als keer daar op stond.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
pennywiser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:48:
[...]

Via plaatselijke bekendmakingen, meestal in een regionaal krantje. Niet aan elke bewoner persoonlijk. Je wordt geacht dat gelezen te hebben ook al heb je dat niet.
Helder, dat is de essentie van het probleem. Je wordt geacht op de hoogte te zijn van informatie die je niet kan hebben.
Alleen erg jammer dat dit in het nadeel van (nieuwe) bewoners is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
EWK schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:55:
[...]

Heb je de site wel eens bekeken? Je kunt alles terugvinden op straat, postcode etc. Dat had je vóór aankoop al kunnen zien als keer daar op stond.
Tot vandaag was ik niet bekend met deze site. Dus heb daar voor de aankoop niet op gekeken. Heb wel gekken op de site van eigen huis, met betrekking tot aankooptips e.d. geen verwijzingen naar deze site gevonden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Scheppie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:56:
[...]

Helder, dat is de essentie van het probleem. Je wordt geacht op de hoogte te zijn van informatie die je niet kan hebben.
Je speeld wel heel erg sterk de slachtofferkaart
Je kan werkelijk alles nalezen en/of opvragen. Ook de belissingen van de raad + het verslag van de vergadering. het is allemaal openbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Dat is in elke plaats voor elke Nederlander al jaren hetzelfde. Je hebt gezien je profiel een leeftijd waarop je dat ook wel had kunnen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
twain4me schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:00:
[...]

Je speeld wel heel erg sterk de slachtofferkaart
Je kan werkelijk alles nalezen en/of opvragen. Ook de belissingen van de raad + het verslag van de vergadering. het is allemaal openbaar.
Dit is zeker een leermoment. Maar had sterk het gevoel dat de gemeente hier verzaakt heeft en dat dat nadelig heeft uitpakt voor mij. Blijkbaar is dat eerste niet het geval, het tweede helaas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

Als je googled op "Berkel en Rodenrijs herinrichtingen" is dit de eerste hit. https://www.lansingerland...herinrichting-vogelbuurt/ Misschien ben je juist uit Berkel weg gegaan. Maar je was op de hoogte van de herinrichting, dus dan had je zoiets ook wel kunnen vinden met googlen op straatnaam + plaatsnaam + herinrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Die info kun je wel hebben. Toen ik mijn huis kocht heb ik me direct aangemeld voor de lokale bekendmakingen. Juist voor dit soort zaken. Dat is nu eenmaal hoe het werkt.

Maar ik kan wel goed begrijpen dat niet iedereen dat doet, ook omdat ze het simpelweg niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
Het is nu helemaal duidelijk, bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:10:
[...]

Die info kun je wel hebben. Toen ik mijn huis kocht heb ik me direct aangemeld voor de lokale bekendmakingen. Juist voor dit soort zaken. Dat is nu eenmaal hoe het werkt.

Maar ik kan wel goed begrijpen dat niet iedereen dat doet, ook omdat ze het simpelweg niet weten.
Het is een nuttige bron maar voor zover ik weet geen archief: oudere bekendmakingen staat er niet op.

* Rukapul zou best een archief willen hebben van alle aanvragen en bekendmakingen. De regelmatige emails bewaren zijn dat nu heel oppervlakkig, maar dat is niet meer dan een titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:10
Tuurlijk je bent niet de eerste. Zo was er recentelijk een artikel waarbij een loods van 6 meter hoog en xx meter breed pal in de achtertuin van woningen is gebouwd. Men vond dat de gemeente hen had moeten informeren, terwijl dit ook gewoon in de omgevingsvergunning voorbij is gekomen. Men had bezwaar kunnen maken en heeft dat niet gedaan.

Jij had ook bezwaar kunnen aantekenen, maar hebt dat niet gedaan omdat je je waarschijnlijk niet goed hebt verdiept in de legenda van de herinrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:20
Rukapul schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:29:
[...]

Het is een nuttige bron maar voor zover ik weet geen archief: oudere bekendmakingen staat er niet op.

* Rukapul zou best een archief willen hebben van alle aanvragen en bekendmakingen. De regelmatige emails bewaren zijn dat nu heel oppervlakkig, maar dat is niet meer dan een titel.
via https://www.ruimtelijkeplannen.nl/ kun je toch alle info opvragen en inzien? Als ik bijv een stukje Utrecht bekijk zie ik na wat doorklikken zelfs een bomenkaart waarop ook de nieuw te planten bomen zijn ingetekend. Tijdens het hele proces kun je dus je zienswijzen indienen om daar invloed op uit te oefenen.
voorbeeldje: https://www.ruimtelijkepl...EDEDG5EUROPA-VA01_tb.html met bijlage 29: de bomenkaart.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bockelaar schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:08:
[...]

via https://www.ruimtelijkeplannen.nl/ kun je toch alle info opvragen en inzien? Als ik bijv een stukje Utrecht bekijk zie ik na wat doorklikken zelfs een bomenkaart waarop ook de nieuw te planten bomen zijn ingetekend. Tijdens het hele proces kun je dus je zienswijzen indienen om daar invloed op uit te oefenen.
voorbeeldje: https://www.ruimtelijkepl...EDEDG5EUROPA-VA01_tb.html met bijlage 29: de bomenkaart.
In ruimtelijkeplannen ontbreken individuele vergunningsaanvragen. Het is dus waardevol maar niet compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het planten van bomen is geen omgevingsvergunning nodig. Dat zul je in die vorm dus ook niet terugvinden daar. Jij mag ook een boom planten, zolang je je maar aan de regels houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Scheppie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:13:
Het is nu helemaal duidelijk, bedankt voor jullie reacties
Goed om te zien dat het inzicht over eigen verantwoordelijkheden is gekomen.

Het was een tikje sneu om te lezen dat je na bijna 3 jaar wonen de vorige bewoners nog dacht te kunnen beschuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
CirclDigital schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:13:
[...]

Goed om te zien dat het inzicht over eigen verantwoordelijkheden is gekomen.

Het was een tikje sneu om te lezen dat je na bijna 3 jaar wonen de vorige bewoners nog dacht te kunnen beschuldigen.
Dat heb ik nooit zo gesteld. Ik vroeg mij alleen af waar de verantwoordelijkheid nu ligt in deze kwestie. Vooral voor de beeldvorming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55

Dido

heforshe

Bockelaar schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:08:
Na wat rondklikken op die kaart en wat pdf's bekijken zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik kan me levendig voorstellen dat voor veel mensen dit soort vergaarbakken van ambtelijk jargon, regelneukerij en verantwoordingsdiarree niet bruikbaar is als bron van informatie...

Nu weet ik dat ze hier iets verderop een hele wijk uit de grond gaan stampen, en ik kan via jouw link terugvinden waar die komt (dat zie ik ook aan de afrastering IRL), ik kan zien dat er een stikstofontheffing is verleend, dat er tientallen stukken zijn goedgekeurd, maar een simpele plattegrond kan ik niet vinden, laat staan een groenplan. En dan ben ik nog bovengemiddeld gewend aan ambtelijke meuk, ben ik bang.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:18

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

is het dan toeval dat het eerste document wat ik aanklik barst van de plaatjes?
https://www.ruimtelijkepl...DEDG5EUROPA-VA01_tb12.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55

Dido

heforshe

@Firestorm Ik denk het wel :) Zal wellicht ook afhangen van het project, de gemeente, enzovoort.

Het project bij mij om de hoek kan ik via de link die aan het hek hangt bij ze helemaal inzien, maar op ruimtelijkeplannen vind ik alleen terug dat er een project is. En dat er een stikstofbeslissing is genomen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
er is een app die je melding geeft bij iedere omgevingsvergunning aanvraagt of wijziging hierin: OmgevingsAlert.
je kan een straal om je huis zetten, alles binnen die straal krijg je melding van. zo weet ik dat buren een uitbouw gaan doen en kon ik even vragen naar de plannen (richting ons of aan de zijkant van het huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:40
[...]

Dat krantje wordt huis aan huis verstrekt, daarnaast staan de bekendmakingen op de gemeentelijke website en zijn ze gemakkelijk via de hier al genoemde 'verzamelpagina' te vinden. Je kan de informatie dus hebben. Maar als je de voor jou beschikbare informatiebronnen niet raadpleegt ben je niet op de hoogte. Dat is écht heel iets anders dan je hier nu beweert.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Rukapul schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:29:
[...]

https://www.officielebekendmakingen.nl/ hier kun je uitgebreid zoeken en dan bv organisatie = je gemeente en dan een periode kiezen. Gaat niet enorm ver terug (er is niet met terugwerkende kracht gedigitaliseerd) maar oudere gegevens zijn wel op te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:50

KroeT

[...]

Ik heb niet per se het gevoel dat TS hier kwam om te kijken hoe hij de schade (hoe je die ook zou moeten kwantificeren) zou kunnen verhalen op de vorige bewoner. Als de gemeente hem heeft gezegd dat de vorige bewoner hem had moeten informeren dan snap ik dat hij daar even over rondvraagt, zo ook hier.

Er is volgens mij al veel gezegd over ruimtelijke plannen, websites met bekendmakingen en beschikbare openbare info. Nagenoeg alles is toegankelijk, al weet niet iedereen dat. Balen voor TS dat dit als een verrassing komt. Ik heb zelf een andere volgorde van zaken die ik vervelend vind rond mijn huis, maar wie ben ik om te oordelen. Zijn irritatie en teleurstelling zijn er, en dat vind ik oprecht vervelend voor hem. Ik denk dat acceptatie de volgende stap is.

Peace is not simply the absence of war.

Pagina: 1