Excel verticaal zoeken tussen 2 excel sheets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roaldvdr
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-04-2023
Goedemorgen,

Helaas ben ik (nog) niet zo handig met het gebruik van excel.
Ik heb op dit moment twee verschillende bestanden.
In excel bestand 1 heb ik in kolom B waarden die ook in bestand 2 in kolom F staan.
Ik wil graag kolom A en kolom V uit bestand 2 in bestand 1 hebben.
Deze moeten echter wel matchen met de waarden van kolom B (bestand 1) en kolom F (bestand 2).

Ik heb online gezocht en kwam wel tot =vert.zoeken maar vervolgens kwam ik er niet uit.
Misschien nog handig om te vermelden dat de waarden uit kolom B en kolom F 100% overeenkomen.

Zou iemand mij hier misschien mee kunnen helpen? _/-\o_

Alvast bedankt,
Gr. Roald

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-06 12:37
Verticaal zoeken vraagt om 3 argumenten:

1. De waarde die je zoekt
2. de tabel/matrix waarin hij moet zoeken
3. de kolom waarin het resultaat staat wat terug geleverd moet worden.

Bijvoorbeeld

1. Blauw
2. A1:C100
3. 2

In dit voorbeeld gaat je functie zoeken naar de waarde blauw in bereik A1:A100. Wanneer 'blauw' gevonden is zal het resultaat die regel gebruiken in combinatie met je 2e kolom uit je bereik (in dit geval B) om je resultaat op te halen.

Je kan een functie schrijven en dan de cellen aanklikken die je wil gebruiken, Excel zal dan zelf de referenties invullen.

Mogelijk is XLOOKUP een eenvoudigere functie met hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 17:26
Verticaal zoeken gaat met deze indeling niet werken. Die zoekt in de meeste linker kolom van je zoekmatrixen kan waarden rechts daarvan teruggeven. Je kan met verticaal zoeken dus geen waarde teruggeven die in een kolom links van de zoekwaarde staat. In dit geval wil je zoeken in kolom F, maar een waarde uit kolom A teruggeven. Daar werkt XLOOKUP beter voor

In een cel in bestand 1 zet je deze formule:
code:
1
=XLOOKUP(B1;'[bestand 2]Sheet1'!$F:$F;'[bestand 2]Sheet1'!$A:$A;"niet gevonden";0)

De argumenten zijn
1. de waarde die je zoekt
2. de matrix (kolom) waarin de waarde die je zoekt moet voorkomen
3. de matrix (kolom) waaruit de waarde moet worden opgehaald uit dezelfde rij als de gevonden zoekwaarde
4. wat moet worden getoond wanneer de gezochte waarde niet is gevonden
5. alleen zoeken naar exact overeenkomende waarden (anders zoekt hij naar iets wat in de buurt komt)