Ik zit een beetje te puzzelen met de verwarming voor de renovatie van onze slaapkamer. We gaan (naast wat andere dingen) een nieuwe slaapkamer maken en een doorbraak maken naar een naastgelegen kamer, en daar een badkamer en-suite maken (douche + wastafel). De slaapkamer is op dit moment een deel van een grotere kamer waar we een tussenwand in gaan plaatsen. Tussen de slaapkamer en de en-suite badkamer komt een schuifdeur. De vloer wordt pvc in de slaapkamer en badkamer (voor de wastafel), met uitzondering van de douche zelf en een 'afdroogplekje'.
Wij verwarmen ons huis met een hybride warmtepomp (oude Elga), die tot een aanvoertemp van 28 graden komt als het koud is, en bij <0 graden de CV bijschakelt die het tot 35 graden aanvoertemp trekt. Op de en-suite badkamer komt een design-radiator (handdoek) die hierop wordt aangesloten. Op de slaapkamer komt zowiezo ook een airco.
Ik twijfel tussen:
Wij verwarmen ons huis met een hybride warmtepomp (oude Elga), die tot een aanvoertemp van 28 graden komt als het koud is, en bij <0 graden de CV bijschakelt die het tot 35 graden aanvoertemp trekt. Op de en-suite badkamer komt een design-radiator (handdoek) die hierop wordt aangesloten. Op de slaapkamer komt zowiezo ook een airco.
Ik twijfel tussen:
- Slaapkamer verwarmen met radiator en alleen de design radiator in de badkamer. Dit moet dan best een dikke en grote radiator worden, het gaat om 63m3 kuub (badkamer + slaapkamer) en met een lage aanvoertemp van de warmtepomp.
- Slaapkamer met radiator + design radiator + electrische vloerverwarming in de badkamer voor de voetjes. Ik weet dat electrische vloerverwarming eigenlijk een nogo is, maar het gaat om 2-3 m2 die misschien een uurtje per dag aan zijn. Overigens moet de radiator op de slaapkamer dan nog steeds groot zijn.
- Vloerverwarming (water) over het hele oppervlak + design radiator voor de handdoeken. Het gaat primair om een slaapkamer dus die hoeft niet heel warm te zijn. Daarnaast zou in dit geval de hele vloer van de bovenverdieping opgehoogd moeten worden met 5 cm (??), wat vervolgens weer een aanpassing aan de trap vergt.