Volumeverschil in de auto: tips voor aansluiting versterker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 14:35
Ik heb een Nissan Micra uit 2012 gekocht. Het volume van de achterluidsprekers is daarin vreselijk laag. Ik heb andere luidsprekers geprobeerd, wat niets hielp. Ik las dat dit veel vaker voorkomt en dat de headunit de oorzaak is. Omdat ik die niet wil vervangen door heb ik een versterker gekocht, de Pioneer GM-D1004. Ik had alleen niet goed opgelet. Ik nam aan dat ik daarmee ook de balans van voor-en achterluidsprekers kon regelen, maar dat is niet zo. Nu speelt elk kanaal wel een stuk harder, maar daar heb ik niks aan.

Nu had ik een mogelijke oplossing bedacht, maar ik weet niet of dat mogelijk is zonder kwalijke gevolgen. Ik zou de versterker in 2-kanaals-modus kunnen zetten. In dat geval versterkt hij alleen het signaal van de luidsprekers vóór (de kant waar het volume van de headunit goed is). Mijn idee is om de 8 luidsprekerkabels aan de uitgang van de versterker door te knippen en dan de kabels van het kanaal linksvoor te verbinden met de kabels van de luidsprekers linksvoor én linksachter. De kabels van het kanaal rechtsvoor gaan dan dus naar de luidsprekers rechtsvoor én rechtsachter. Ik weet dan in ieder geval ZEKER dat ze allemaal hetzelfde volume krijgen aangeboden. Maar kan dit kwaad?

They said it couldn't happen here.... And it didn't

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:34
Als je de speakers paralel aansluit zal je versterker de helft van de impedantie van je speakers zien. Dus ipv bijvoorbeeld 8 Ohm zal dat 4 Ohm worden per kanaal. Je moet dan de boel niet constant op niveau 11 zetten, maar zal op normaal tot onprettig luisterniveau niet uitmaken.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 14:35
Dank je wel j-phone! Ik dacht dat zelf ook al, maar wilde het toch even checken. Zo vaak ben ik niet met dit spul bezig. Ik speel nooit heel hard in de auto, dus dat ga ik dan maar eens regelen.

They said it couldn't happen here.... And it didn't