Pc voeding als losse 12V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jaap Kappert
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Beste mensen,
Ik wil voor een zelfgebouwde radio met autoradio een pc voeding gebruiken om hem ook vanuit het net te kunnen aansluiten ipv alleen op accu.

Hier wil ik een pc voeding voor gebruiken om 12V te krijgen. Ik heb (zover mijn kennis strekt) alles goed aangesloten maar toch doet de voeding niks.

Ik heb van stekker P8 (zo noemt de handleiding hem) een gele kabel 12V + en een zwarte kabel ground gepakt en deze met lasdoppen aangesloten op de + en - van de autoradio. (Zie foto's)

Daarna heb ik de groene PS-on met een lasdop verbonden aan de naastliggende ground. (Zie foto's)

Toch als ik de stekker in het stopcontact doe doet de voeding niks.
Weet iemand waarom het niet werkt?

EDIT: (misschien wel een belangrijk detail) het is een 2de handse al wat oudere voeding dus ik sluit niet uit dat de voeding het zelf gewoon niet doet maar wou eerst even kijken of jullie nog mogelijke andere oorzaken hebben voordat ik hem weggooi terwijl hij het eigenlijk nog deed.

EDIT 2:
foto van welke voeding het is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5kdavIQlpnAfm_9qLku03S0oA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moe06hopZ4KVzl0HeLWN1cij.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD4c1V4XicOtLzqK7X7j1uOi_0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1TyFcy8gZOtPiLxTsTYiLsK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnvMjmxlA32q89GORTslDLUkiSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsjajEXf8yDvMnPPe4DRwCHi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5eCw3LhSnQjBr1T3gE76LlPp9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7WlXgO2tU0m0Dzl7kdRCyZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-BkGD2y_CeJGAbRa7opHcV6dyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThLW6Ek0dw010cwamo2bCruv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap Kappert op 18-04-2023 22:51 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
als je de voeding in stopcontact steekt en de stekker meet met een multimeter, krijg je dan wel 12V ?

• peter.vw.
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2023
wat voor vermogen levert de voeding dus A

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-11 13:03
- excuses, zag de 4e foto niet.
Kan het zijn dat die wago connector niet helemaal connectie maakt?

[ Voor 149% gewijzigd door donnie1992 op 18-04-2023 22:48 ]

• Jaap Kappert
99ruud99 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:39:
als je de voeding in stopcontact steekt en de stekker meet met een multimeter, krijg je dan wel 12V ?
Nee, ik meet op geen enkele stekker een spanning. Ook gaat de ventilator van de voeding niet draaien oid.

• Jaap Kappert
donnie1992 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:40:
- excuses, zag de 4e foto niet.
Kan het zijn dat die wago connector niet helemaal connectie maakt?
Het is een 2de handse al wat oudere voeding dus ik sluit niet uit dat hij idd ergens gewoon geen contact maakt.

• Jaap Kappert
peter.vw. schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:39:
wat voor vermogen levert de voeding dus A
Vermogen is W niet A😜

Hij levert bij +12V 10A

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:38
Je voeding start niet op want er hangt geen mobo aan.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Jaap Kappert
Mistraller schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:54:
Je voeding start niet op want er hangt geen mobo aan.
Ik ben een beetje een beginner in de wereld van elektronica/pc's. Wat is een mobo?😅

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Je kan met een paperclip de voeding laten denken dat het aan een moederbord zit. Doe dit op eigen risico. Het is niet iets wat je wilt voor een (semi)permanente oplossing.

• Jaap Kappert
japie06 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:57:
Je kan met een paperclip de voeding laten denken dat het aan een moederbord zit. Doe dit op eigen risico. Het is niet iets wat je wilt voor een (semi)permanente oplossing.
Dit is letterlijk wat ik gedaan heb maar dan met een iets veiligere lasdop ipv een paperclip🙈

• Mistraller
Een moederbord. Maar ik zou nooit een pc voeding voor zoiets gebruiken, hoeveel vermogen heb je nodig? Dubbel geisoleerd 12v voeding is zoveel eenvoudiger en kost amper wat. Ze worden ook weggegooid bij de vleet omdat bij modems ook vaak een 12v voeding zit, meestal 2A.

---------------

• Jaap Kappert
Mistraller schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:58:
Een moederbord. Maar ik zou nooit een pc voeding voor zoiets gebruiken, hoeveel vermogen heb je nodig? Dubbel geisoleerd 12v voeding is zoveel eenvoudiger en kost amper wat. Ze worden ook weggegooid bij de vleet omdat bij modems ook vaak een 12v voeding zit, meestal 2A.
Ik weet niet precies hoeveel vermogen ik nodig heb maar er komt een autoradio met 2 speakers aan en er komt nog een versterker met subwoofer bij (is nog in de maak + ik wil eerst op netspanning werkend hebben) Dus ik heb wel meer dan 2A nodig.

Daarnaast levert de accu die ik nu heb al 7Ah dus dan wil ik met op de netspanning wel minstens gelijk aan of hoger zitten, anders kan ik hem net zo goed op de accu laten draaien zeg maar.

De versterker die ik er bij heb geeft een max musical output van 24A en heeft een internal fuse van 30A. (Nogal overpowered voor dit I know maar hier kon k makkelijk aankomen)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:26
Die 7Ah kan je in een klap laten leeglopen, of met een klein lekstroompje. Het gaat er om hoeveel stroom je gebruikt als je op een normaal volume muziek draait. Als je 100% van de tijd 24A trekt is het volgens mij geen muziek meer, dat zijn meer amperages voor een UPS. :)
Het is dat je de 20-pins connector al hebt verbouwd, maar eigenlijk wilde je weten of de voeding wel startte met een paperclip, omdat je nu mag twijfelen of je kabelmods wel goed werken. De PS-ON kortstondig kortsluiten zou voldoende moeten zijn, anders is de voeding gewoon kapot.
@Mistraller doelt verder nog op de efficiency van zo'n oude ATX voeding. Je mag volgens mij in je handjes wrijven als die voeding bij 20-40 Watt belasting de 80% efficiency haalt. Ik zou er niet op hopen.

• Jaap Kappert
biomass schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:26:
Die 7Ah kan je in een klap laten leeglopen, of met een klein lekstroompje. Het gaat er om hoeveel stroom je gebruikt als je op een normaal volume muziek draait. Als je 100% van de tijd 24A trekt is het volgens mij geen muziek meer, dat zijn meer amperages voor een UPS. :)
Het is dat je de 20-pins connector al hebt verbouwd, maar eigenlijk wilde je weten of de voeding wel startte met een paperclip, omdat je nu mag twijfelen of je kabelmods wel goed werken. De PS-ON kortstondig kortsluiten zou voldoende moeten zijn, anders is de voeding gewoon kapot.
@Mistraller doelt verder nog op de efficiency van zo'n oude ATX voeding. Je mag volgens mij in je handjes wrijven als die voeding bij 20-40 Watt belasting de 80% efficiency haalt. Ik zou er niet op hopen.
Dat is waar, 100% van de tijd 24A trekken is zeker geen muziek meer😂 ik weet niet precies hoeveel ik gebruik tijdens het spelen van muziek want ik heb er geen ampère meter oid tussen zitten. Daarom dacht ik misschien als ik die specs geef dat jullie er toch iets wijzer uit kunnen worden.

Nu ben ik meer van de elektrotechniek en niet heel erg de elektronica maar ik snap nog niet helemaal wat nou het verschil is tussen jullie paperclip en mijn lasdoos? In principe doen ze beiden hetzelfde toch? De groene en de zwarte draad met elkaar verbinden/kortsluiten, waarom is die paperclip dan zo belangrijk?

• Jaap Kappert
Jaap Kappert schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:34:
[...]

Dat is waar, 100% van de tijd 24A trekken is zeker geen muziek meer😂 ik weet niet precies hoeveel ik gebruik tijdens het spelen van muziek want ik heb er geen ampère meter oid tussen zitten. Daarom dacht ik misschien als ik die specs geef dat jullie er toch iets wijzer uit kunnen worden.

Nu ben ik meer van de elektrotechniek en niet heel erg de elektronica maar ik snap nog niet helemaal wat nou het verschil is tussen jullie paperclip en mijn lasdoos? In principe doen ze beiden hetzelfde toch? De groene en de zwarte draad met elkaar verbinden/kortsluiten, waarom is die paperclip dan zo belangrijk?

Ik ga er ondertussen ook al vooral vanuit dat de voeding gewoon kapot is maar ik had gehoopt dat ik gewoon iets over het hoofd gezien had met aansluiten waardoor die het niet deed.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:26
De paperclip wordt gebruikt omdat je dan de bedrading van je voeding intact laat.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De paperclip is niet belangrijk, is enkel zodat je de stekker niet eraf hoef te halen (je steekt hem in stekker). Maar gewoon verbinden met willekeurig welk geleidend materiaal is oke.
Vraag me alleen even af hoeveel zon auto accu trekt.... Want als die 12V 2A kan leveren kan je een simpele voeding pakken.

Blijkbaar doet radio toch 4x 50W, dat is flink wat(t)

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 18-04-2023 23:44 ]

• Jaap Kappert
biomass schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:42:
De paperclip wordt gebruikt omdat je dan de bedrading van je voeding intact laat.
Fair enough. Maar in principe moet het zo net zo goed werken toch?

Ik heb toch geen intentie om hem nog voor een pc te gebruiken dus dat de kabels niet meer aan de stekker zitten is voor mij geen issue.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:06

Emiel1984

Made in NL

Ik zie op de foto’s niet echt af dat je de pc voeding ‘verteld’ om aan te gaan.
Ik zie dat je een zwarte en groene in draad een waco connector hebt gedaan maar kan niet zien dat dit de juiste kabels zijn en dat ze echt goed verbinding maken. De paperclip methode maakt het op de foto wel duidelijker welllicht dat je de juiste pinnen hebt kortgesloten.

Ik verwacht dat dit niet het geval is omdat de fan niet aan zou gaan.
Daarnaast weet je zeker dat de voeding werkt ?

[LTS][MTS][HTS]

• Jaap Kappert
99ruud99 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:42:
De paperclip is niet belangrijk, is enkel zodat je de stekker niet eraf hoef te halen (je steekt hem in stekker). Maar gewoon verbinden met willekeurig welk geleidend materiaal is oke.
Vraag me alleen even af hoeveel zon auto accu trekt.... Want als die 12V 2A kan leveren kan je een simpele voeding pakken.

Blijkbaar doet radio toch 4x 50W, dat is flink wat(t)
Ik heb net idd even gekeken in de handleiding van de radio die ik heb. Die heeft een maximaal stroomverbruik van 15A. Over gemiddeld of nominaal zeggen ze helaas niks...

• Mistraller
Als je meer van de elektrotechniek bent heb je toch wel eens een multimeter in de hand gehad? Meet eens op wat je nodig hebt. 2A was maar een eenvoudig voorbeeld verder, er zijn ook hogere vermogens te koop. Sowieso wat veiliger, een pc voeding is erg open en niet echt bedoeld om los ergens zonder kast gebruikt te worden. Daarom moet zo'n ding ook geaard.

---------------

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:06

Emiel1984

Made in NL

Je voeding zou ook zonder de aangesloten radio aan moeten gaan met de clip is mijn ervaring.
Probeer dus is te beginnen bij de basis zonder alles al aangesloten te hebben.

[LTS][MTS][HTS]

• Mistraller
Jaap Kappert schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:49:
[...]

Ik heb net idd even gekeken in de handleiding van de radio die ik heb. Die heeft een maximaal stroomverbruik van 15A. Over gemiddeld of nominaal zeggen ze helaas niks...
De wijzer van mijn auto gaat ook tot 250 >:)

Dat hangt toch volledig af van de aangesloten speakervermogens en het volume wat jij gaat toepassen...

---------------

• Jaap Kappert
Emiel1984 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:48:
Ik zie dat je een zwarte en groene in draad een waco connector hebt gedaan maar kan niet zien dat dit de juiste kabels zijn en dat ze echt goed verbinding maken. De paperclip methode maakt het op de foto wel duidelijker welllicht dat je de juiste pinnen hebt kortgesloten.

Er is maar 1 groene draad en die is voor de PS-on (zie foto met de stekker/kabeldefinitie) dus die is sowieso goed en de zwarte kabels zijn allemaal ground dus theoretisch gezien zou het voor zover mijn kennis strekt niet uit moeten maken welke zwarte ik pak, als ze maar verbonden worden.

Helaas weet ik niet zeker dat de voeding werkt en hoe meer antwoorden ik hier krijg hoe meer mijn vermoeden bevestigd wordt dat hij gewoon kapot is. Maar omdat ik zelf niet super veel weet van pc voedingen etc. Kwam ik hier met mijn vraag in de ijle hoop dat ik gewoon iets over het hoofd had gezien met aansluiten en dat jullie mij dat konden vertellen maar ik ben ondertussen steeds meer zeker dat hij gewoon kapot is helaas.

• Jaap Kappert
Emiel1984 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:48:

Er is maar 1 groene draad en die is voor de PS-on (zie foto met de stekker/kabeldefinitie) dus die is sowieso goed en de zwarte kabels zijn allemaal ground dus theoretisch gezien zou het voor zover mijn kennis strekt niet uit moeten maken welke zwarte ik pak, als ze maar verbonden worden.

Helaas weet ik niet zeker dat de voeding werkt en hoe meer antwoorden ik hier krijg hoe meer mijn vermoeden bevestigd wordt dat hij gewoon kapot is. Maar omdat ik zelf niet super veel weet van pc voedingen etc. Kwam ik hier met mijn vraag in de ijle hoop dat ik gewoon iets over het hoofd had gezien met aansluiten en dat jullie mij dat konden vertellen maar ik ben ondertussen steeds meer zeker dat hij gewoon kapot is helaas.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een radio voeden met een atx voeding... Okay. Houd aub genoeg rekening met allerlei storing en bijeffecten van een brakke schakelende voeding. Dit zal kunnen werken, maar je geluidskwaliteit kan zomaar knake zijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Jaap Kappert
Boudewijn schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:12:
Een radio voeden met een atx voeding... Okay. Houd aub genoeg rekening met allerlei storing en bijeffecten van een brakke schakelende voeding. Dit zal kunnen werken, maar je geluidskwaliteit kan zomaar knake zijn.
Hmmm oké.
Conclusie, deze voeding is gewoon kapot en k moet opzoek naar een andere fatsoenlijke voeding. Prima thanks voor de hulp allemaal!!!
Pagina: 1