Vraag

• dEAd0
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:16
Hallo mede tweakers,

Ik ben me aan het oriënteren op het laten plaatsen van zonnepanelen en zit vooral met wat vragen over waar ik nou echt op moet letten. Ik heb inmiddels twee offertes die vrij uiteen lopen en kan niet goed filteren wat nou echt het belangrijkst is.
Mijn ouders hebben in 2016 een stuk of 10 panelen laten plaatsen waarbij er 2 jaar geleden 3 sneuvelden en de fabrikant blijkbaar in 2017 failliet is geraakt na 30+ jaar, dus ze konden fluiten naar garantie..
De tweede offerte lijkt dus heel betrouwbaar wat betreft garanties maar toch voelt het een beetje als een wassen neus omdat men niet in de toekomst kan kijken.

Daarnaast heeft de adviseur van offerte nr.2 aangegeven dat het slimmer zou zijn om toch micro-omvormers te kiezen, zelfs in mijn geval met 0.0 schaduwvorming. Dit zou te maken hebben met wanneer de panelen deels vuiligheid zoals vogelpoep etc. op de cellen hebben liggen, dit niet alle overige panelen minder zou laten opbrengen.
Daarnaast zou bij piekmomenten nog steeds de stroom die ik verbruik op dat moment opgewekt worden maar verder niet zou worden terug geleverd, terwijl bij een serie schakeling met centrale omvormer deze in zijn geheel zou worden uitgeschakeld tot de piek voorbij is, en in de tussentijd de panelen niets opweken, ook niet voor de stroom die ik direct tijdens die piek verbruik. Ik ben benieuwd wat hier van klopt en of dit echt relevant is. Ik woon namelijk niet in een gebied waar ieder dak of schuur vol ligt zegmaar, verre van zelfs.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMfPFmtYxH0-VEUIcBXOj4RadqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yo0rmsV7OPOtMRfZKJSqhJxT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR4XSzKAx2iP0y7O8x4FMMvqfA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBkorAZrK2ogw0A0cJG1llSp.png?f=fotoalbum_large

Ligging is op het Zuid-West en dakhelling van +- 30 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
de beschikbare ruimte zou +- 6m breed bij 4m lang/hoog zijn. vVoor zover ik heb begrepen passen er +- 9 á 10 panelen op i.v.m. de kleine dakramen. Eén van de adviseurs zei dat panelen hier eventueel ook overheen geplaatst konden ten koste van lichtinval, de ander zei dat het überhaupt niet kon..
Schaduw
Praktisch geen schaduwvorming
Jaarverbruik
Vooralsnog 3100-3300kWh, maar met toekomstig aanschaffen airco's voor koelen en evt. deels verwarmen zal dit eerder richting de 4000-4500 gaan verwacht ik.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens mij 1 fase, wel in 2021 volledig vernieuwd/vervangen met extra groep voorbereid voor zonnepanelen.
Budget en doel
Budget is waar ik momenteel nogal vast zit, ik heb het liefst een setup die gewoon efficiënt en betrouwbaar is. dan is de prijs iets minder belangrijk, maar ik laat me daar graag in adviseren. Het doel is om zover mogelijk de stroomkosten te dekken, maar gezien wat er op het dak past zal 100% waarschijnlijk niet lukken als ik uiteindelijk airco's heb.
Wie gaat het project uitvoeren
Externe partij
Bijhouden van data
Vind het leuk als ik bijvoorbeeld in Home Assistant het een en ander kan laten monitoren/uitlezen. Anders is een app ook voldoende denk ik.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
9 x Bluesun BSM440PMB7-46SC
Growatt MIN 3600TL-XH omvormer
Inclusief:
- Tot stand brengen app voor monitoring
Garanties:
Zonnepanelen:
25 jaar productgarantie
25 jaar vermogensgarantie lineaire tot 84,8%
Omvormer:
10 jaar productgarantie
Montagemateriaal:
20 jaar productgarantie
+- opbrengst 1e jaar 3800kWh

Totale kosten: € 4.932,00
Prijs per Wattpiek:€ 1,25

Offerte 2:
10x SunPower MAXEON 6 AC met ingebouwde IQ 7A micro-omvormer van Enphase.
40 jaar garantie op panelen, vermogensgarantie 92%(25jr) en 88%(40jr) en service
(wel pas na registratie, anders is het 25jaar)
25 jaar garantie op de Enphase omvormers verzorgd door SunPower
+- opbrengst 1e jaar 4200kWh

Totale kosten € 11.630 !! (mij werd geadviseerd via duurzaamheidsfonds Limburg te bekostigen, zou dan +- € 75 per maand kosten over maximaal 15 jaar met mogelijkheid om boetevrij extra af te lossen)
Prijs per Wattpiek: € 2,77
Na wat google zoekacties lijkt het gebruikte materiaal en merk/type panelen wel topkwaliteit, maar schrik best wel van de prijs.

Ik ben nog van plan meer offertes op te vragen, deze zal ik later bijvoegen.
Regio
Wellerlooi, nog net noord Limburg

Beste antwoord (via dEAd0 op 20-04-2023 22:11)

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:51
Defecte panelen komt vrij weinig voor...

Daarbij komt dat hetgeen vandaag "top of the line" is over 5-10j oude rotzooi is...
(Het werkt allemaal nog, maar is niet meer vergelijkbaar met nieuwe spullen).

Mijn advies?

Kijken dat je met een betrouwbare partij te maken hebt, die NIET perse de duurste spullen verkopen..

Over 3 jaar is een zonnepaneel dat niet meer gemaakt wordt door een fabrikant (die wel nog bestaat) ook niet uit te wisselen... Veelal gaat er dan gewoon een kabel onder 1 paneel door en blijft het liggen "voor het oog"...

En ja, vaak krijg je dan een (zeer) geringe financiële genoegdoening voor dat paneel, of ze bieden er 1 aan dat niet past?

Ik zou kijken naar partij 1 en dan vragen zowel de voor als de achterkant vol te leggen.... Met 1 3-fase omvormer.

Dan heb je qua opbrengst ineens 6-7000 kwh/jaar voor minder dan de prijs van offerte 2...

Wil je over een paar jaar een accu plaatsen? Heb je (veelal) ook liever een string omvormer dan micro-omvormers ivm omzettingsverliezen (dc-ac-dc-ac ipv dc-ac..).

2050vandaag, waarom wachten?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:51
Defecte panelen komt vrij weinig voor...

Daarbij komt dat hetgeen vandaag "top of the line" is over 5-10j oude rotzooi is...
(Het werkt allemaal nog, maar is niet meer vergelijkbaar met nieuwe spullen).

Mijn advies?

Kijken dat je met een betrouwbare partij te maken hebt, die NIET perse de duurste spullen verkopen..

Over 3 jaar is een zonnepaneel dat niet meer gemaakt wordt door een fabrikant (die wel nog bestaat) ook niet uit te wisselen... Veelal gaat er dan gewoon een kabel onder 1 paneel door en blijft het liggen "voor het oog"...

En ja, vaak krijg je dan een (zeer) geringe financiële genoegdoening voor dat paneel, of ze bieden er 1 aan dat niet past?

Ik zou kijken naar partij 1 en dan vragen zowel de voor als de achterkant vol te leggen.... Met 1 3-fase omvormer.

Dan heb je qua opbrengst ineens 6-7000 kwh/jaar voor minder dan de prijs van offerte 2...

Wil je over een paar jaar een accu plaatsen? Heb je (veelal) ook liever een string omvormer dan micro-omvormers ivm omzettingsverliezen (dc-ac-dc-ac ipv dc-ac..).

2050vandaag, waarom wachten?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
holy shit, ik verkoop je bij dezen overpriced sunpower voor 2 eur/wp als je dat ervoor betaalt ;)

offerte 2 doet zo'n beetje alles verkeerd en kun je afzeggen. daar gaat nooit een goed aanbod uit komen. meest toekomstproof is zonder micro-omvormers, want die gaana ook kapot en dan kun je geen nieuwe meer vinden/kopen van tzelfde type.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Heeft offerte 2 toegang tot de TARDIS en heeft hij de panelen 2 jaar gelegd?

Wat een achterlijk voorstel.

Offerte 1 is redelijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dEAd0
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:16
Top, dank voor de wijze woorden. Wordt zeer gewaardeerd!
Ik ga in ieder geval nog even een twee gesprek aan mij de partij van offerte 1 en binnenkort een derde partij om een offerte vragen. In ieder geval duidelijk dat offerte 2 echt overdreven hoog uitvalt..