Flexibele kabelbuis 'in' de muur gevallen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 00:32
Beste Tweakers,

Vraag me niet hoe, maar ik heb bij de installatie van een video deurbel iets stoms gedaan. Ik had de bestaande stroomkabel eruit gehaald (wat niet heel slim was) waarbij ik vervolgens van plan was om met een trekveer de nieuwe kabel te trekken.

Toen ik de trekveer aan de binnenkant, in de meterkast, in de flexibele buis deed, kwam ik niet verder dan de eerste bocht.

Enigszins gefrustreerd ben ik het daarna aan de buitenkant gaan proberen waarbij ik dus per ongeluk de flexibele buis in de muur heb geduwd en deze dus ook niet meer eruit kan krijgen.

Ik heb hierna ook geprobeerd de trekveer in het gat te duwen met de hoop dat ik er aan de andere kant uitkom, echter had ik een op een gegeven moment 8m trekveer in het gat zitten terwijl het om een afstand van max 1.5 meter gaat.

De vraag is dus: wat nu? De flexibele buis zit er aan 1 kant (meterkast) nog aan maar deze lijkt muurvast. Heb ik nog opties of ben ik gedoemd om de hele boel open te gooien?

Wellicht moet ik eerst bedenken hoe ik de flexibele buis eruit krijg, voordat ik de kabel uberhaupt kan trekken.

Fyi, het gaat om een woning uit 2017.

Situatiefoto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhc52sUM4LHv6t5mJAA3NytYkXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi6xhMnBtLnMXk5qdXJmPlNL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9c9pjMRex2dIYmdnzgUDfE0ql8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLYCA1mRULcWvIFvkzMsiv8R.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Thenotorious op 18-04-2023 21:17 ]

Im notorious

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
als je het hout vanuit meterkast open maakt, hoe ver moet je ? want je geeft aan max 1.5m.... dus denk dat dat makkelijkste manier is - en dan meteen de buis goed vast zetten :D

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 09:03
Stofzuiger...... Vislijntje. Ik had er nog wat lijntjes wol aan geknoopt van circa 10 cm. Stofzuiger aanzetten en lijntje naar binnen zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
99ruud99 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:17:
als je het hout vanuit meterkast open maakt, hoe ver moet je ? want je geeft aan max 1.5m.... dus denk dat dat makkelijkste manier is - en dan meteen de buis goed vast zetten :D
Daar zat ik ook naar te kijken, alleen er zit een gasleiding onderin de weg waardoor ik niet de gehele houten plank los kan maken.
__R__ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:18:
Stofzuiger...... Vislijntje. Ik had er nog wat lijntjes wol aan geknoopt van circa 10 cm. Stofzuiger aanzetten en lijntje naar binnen zuigen.
Dus wat wol aan het vislijntje knopen en dan in het gat doen waar de buis doorheen is gevallen, dan stofzuiger aanzetten?

Ik heb het idee dat het gat verbonden is met de spouw oid, aangezien ik er dus ook zoveel meter trekveer in kan doen.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:16
Is het vanuit de meterkast een recht stuk richting de deurbel, of gaat het indirect? Het lijkt erop dat er (losse/geblazen?) isolatie in de spouwmuur zit? In elk geval, ik zou proberen de flexbuis te verwijderen en dan opnieuw het gat uitboren vanaf buiten of met een stok oid. Daarna nieuwe flexbuis erin en goed vastzetten/afkitten :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Puch-Maxi schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:33:
Is het vanuit de meterkast een recht stuk richting de deurbel, of gaat het indirect? Het lijkt erop dat er (losse/geblazen?) isolatie in de spouwmuur zit? In elk geval, ik zou proberen de flexbuis te verwijderen en dan opnieuw het gat uitboren vanaf buiten of met een stok oid. Daarna nieuwe flexbuis erin en goed vastzetten/afkitten :).
Nee het gaat dus wel indirect. Van buiten maakt het een bocht naar rechts en van binnen gek genoeg dus ook.

Isolatie wat je ziet is denk ik meegekomen van mn trekveer

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Met gatenboor een gat achter de bel in de binnenmuur zagen t/m de spouw om vervolgens proberen te vissen naar de flexbuis?

Of baksteen loshalen en flexbuis vissen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 18-04-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:16
Oef, dat maakt het wel een stuk lastiger! Misschien dat je de flexbuis nog kan opvissen vanaf buiten.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:54
Draad door de meterkast naar binnendrukken met een goede lus eraan en aan belzijde vissen met een stuk draad. Ik zal voor je duimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Begrijp de situatie nog niet helemaal, maar indien je denkt dat het weghalen van die plank een oplossing kan zijn: gat in plank boren om dikte te bepalen, en dan voorzichtig met je multitool de plank doormidden zagen (om om de gasbuis heen te werken) en dan alleen een deel te verwijderen. Zelfde principe is een ‘raampje’ uit de plank zagen. Kun je weer makkelijk herstellen als je het netjes doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:34

Gotez

42

Thenotorious schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:31:
[...]

Daar zat ik ook naar te kijken, alleen er zit een gasleiding onderin de weg waardoor ik niet de gehele houten plank los kan maken.

[...]

Dus wat wol aan het vislijntje knopen en dan in het gat doen waar de buis doorheen is gevallen, dan stofzuiger aanzetten?

Ik heb het idee dat het gat verbonden is met de spouw oid, aangezien ik er dus ook zoveel meter trekveer in kan doen.
Nee andersom toch? dus wol in flexpijp en dan stofzuiger op gat zonder pijpje. dan hopen dat wol erdoor komt en pijpje recht trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-05 12:22
Gotez schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:14:
[...]

Nee andersom toch? dus wol in flexpijp en dan stofzuiger op gat zonder pijpje. dan hopen dat wol erdoor komt en pijpje recht trekken.
Ook hier ergens eens gelezen dat het lint van een casettebandje goed werkt. Daar dan weer een touwtje aan, dan trekveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Als je nog gebruik denkt te kunnen maken van de oude flexibele buis zou je kunnen proberen of je hem met een (verbogen) breinaald kunt vinden in de spouw. Dat ding zal niet ineens helemaal onderin liggen? Eventueel zou je een stukje voeg eruit kunnen hakken voor wat meer ruimte? Of het van binnenuit per se heel veel makkelijker is namelijk om een werkbare situatie te creëren betwijfel ik.

(Daarna kun je weer beginnen aan andere tips met hoe je een trekdraad door die buis krijgt met wol en cassettebandjes :))

[ Voor 13% gewijzigd door Ugchel op 19-04-2023 09:23 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
een kleine moer aan de kop van de trekveer doen.
en via buiten een touwtje met een klein magneetje laten zakken...

hopelijk connecten die 2 en kan je weer kabels trekken.
Daarna een nieuwe flexbuis om de kabels schuiven en deze naar binnen werken met de kabels als geleider

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Thanks voor de tips allemaal, ik ga maar een en het ander weer proberen dit weekend.

Voor de duidelijkheid heb ik onderstaande tekening nog gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ezxKcbPxvFfCYGlQ4Bja0cb4ZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8DSKnC4SvcdwskdIpLayysVK.png?f=user_large

Door de gaten, vermoed ik dat de buis zoiets loopt waarbij buiten het gat dus ook verbonden is met de spouw waar allemaal isolatiemateriaal ligt. Het groen kruisje is de plek waar de buis ''in'' het gat is gevallen.

Aan de andere kant (in de meterkast dus), krijg ik de trekveer niet in de buis. Deze loopt al vast bij de eerste bocht.

[ Voor 9% gewijzigd door Thenotorious op 19-04-2023 09:52 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Je flexbuis gaat dus een stuk door de spouw heen om een koof langs? Dit gaat wel een lastig verhaal worden.Er zitten behoorlijk wat bochten in zo te zien. Een trekveer door een flexbuis heen duwen met diverse bochten is een ondoenbare klus, maar daar ben je al achter gekomen. Normaliter knoop je een trekkabel of trekveer aan je oude kabel om het er doorheen te krijgen. Of eerst een touwtje door de buis heen zuigen.

Je kan met een inspectiecamera bekijken wat de situatie is van de flexbuis die in de muur is geduwd, maar dan is het alsnog een lastige klus om dit te herstellen. In het ergste geval misschien een gevelsteen uitboren en later terugmetselen, maar dit gaat wel wat schade aan de gevel geven. Is er misschien een alternatieve weg om naar binnen te komen en naar de meterkast te gaan zonder door de spouwmuur te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
frennek schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:55:
Je flexbuis gaat dus een stuk door de spouw heen om een koof langs? Dit gaat wel een lastig verhaal worden.Er zitten behoorlijk wat bochten in zo te zien. Een trekveer door een flexbuis heen duwen met diverse bochten is een ondoenbare klus, maar daar ben je al achter gekomen. Normaliter knoop je een trekkabel of trekveer aan je oude kabel om het er doorheen te krijgen. Of eerst een touwtje door de buis heen zuigen.

Je kan met een inspectiecamera bekijken wat de situatie is van de flexbuis die in de muur is geduwd, maar dan is het alsnog een lastige klus om dit te herstellen. In het ergste geval misschien een gevelsteen uitboren en later terugmetselen, maar dit gaat wel wat schade aan de gevel geven. Is er misschien een alternatieve weg om naar binnen te komen en naar de meterkast te gaan zonder door de spouwmuur te gaan?
Daar was ik ook al bang voor, betekent dat ook dat ze de huidige buis waarschijnlijk tijdens het bouwen hebben gelegd, en later hebben gemetseld oid?

Enige wat ik kan bedenken, is om een gat te maken in het kozijn van de voordeur om zo uiteindelijk bij de meterkast uit te komen. Nadeel is dan alleen dat je in de gang een stuk kabel ziet.

Im notorious

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frennek
Thenotorious schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:24:
[...]

Daar was ik ook al bang voor, betekent dat ook dat ze de huidige buis waarschijnlijk tijdens het bouwen hebben gelegd, en later hebben gemetseld oid?

Enige wat ik kan bedenken, is om een gat te maken in het kozijn van de voordeur om zo uiteindelijk bij de meterkast uit te komen. Nadeel is dan alleen dat je in de gang een stuk kabel ziet.
Ik weet wel zeker dat dat tijdens de bouw is aangebracht voordat de buitengevel werd gemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Wat is die ruimte waar de kabel "omheen" moet?
Riolering afvoer?
Is die ruimte te openen? Misschien voor aanleg nieuwe flexibuis.
Lijkt me makkelijker onzichtbaar te repareren dan een baksteen vervangen.

Zo'n endoscoop camera kan evt. helpen de huidige situatie in te schatten als je het waard vindt:
https://www.bol.com/nl/nl...-kop-hd/9200000103424869/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06
Ik zou niet heel veel energie en tijd steken in het proberen op te vissen van de buis, als die toch al niet doorgankelijk leek.
Een nieuwe verbinding aanleggen lijkt me een stuk makkelijker. Ofwel de leiding in de muur van de hal weg te werken, of deze door de koof te trekken. Dan heb je ook geen ongemakkelijke bochten meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 21:52
Thenotorious schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:24:
[...]

Je kan ook eens proberen de trekveer in te smeren met talkpoeder (en ook met een compressor talkpoeder in de buis te spuiten), daar hebben wij al veel succes mee gehad voor moeilijke bochten etc. Wel altijd met trekken, niet met duwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
ctrlaltdelbe schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:36:
[...]

Je kan ook eens proberen de trekveer in te smeren met talkpoeder (en ook met een compressor talkpoeder in de buis te spuiten), daar hebben wij al veel succes mee gehad voor moeilijke bochten etc. Wel altijd met trekken, niet met duwen...
Bij een gladde buis zie ik dit nog wel werken, maar een geribbelde flexbuis zal het altijd drama blijven. Ik zie niet hoe talkpoeder hier opeens de oplossing gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 23:03
Wat ik bij deze constructie meer dan eens gezien heb is dat de binnenkant van de koof redelijk makkelijk bereikbaar te maken is, door een gat in de houten plaat te zagen, en daarna een gat in de gipsblokken(aanname) van de koof te maken.

Heb je gelijk de mogelijkheid om meer leidingen in je koof te plaatsen, voor alle inverters, warmtepompen en accespoints die je ooit nodig zou kunnen hebben.

Nu ik erover nadenk, ik denk wel dat je het daarna weer met een vlamvertragend luik dicht zou moeten maken (nog nooit gezien :)).

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 09:03
Thenotorious schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:31:
[...]

[...]

Als je je stofzuiger in de meterkast laat zuigen moet je trek krijgen bij de opening is je spouw. Met een beetje mazzel trek je dan de vislijn naar binnen.

Kan je van te voren controleren. Stofzuiger aan zetten en even buiten luisteren. Hoe duidelijker je hem hoort zuigen hoe groter de kans op succes. Cassette bandje werkt ook. Maar ja, wie heeft er tegenwoordig nog cassettebandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Ik ga het proberen, even voor de volledigheid nog een aantal foto's waarbij de hele situatie duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBCBn5Y-NVSiN29ic5qKOIeJ8yM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeCRU0OJRdtGC1v4pFSqXTWg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ENRuFKMcZ0H_GcM6m_fF-4yue8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nw3WH7EyrOgPIkoag6Sz81Fk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Thenotorious op 19-04-2023 11:41 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Onlangs ook het een soort gelijk probleem gehad met mijn Reolink.
Gelukkig kon ik rechtstreeks mijn meterkast in komen maar dat lijkt me hier een stuk lastiger.
Wat voor een soort trekveer gebruik je? Met een dunne mircovezel veer kom je misschien een stuk verder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Is een draadloze deurbel een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Serieus, vanuit de binnenkant meterkast gat in de koof. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-05 16:02
Ik kwam eens met een trekveer niet door de bochten heen in een flexibele buis. Uiteindelijk met tyraps een ''trekveer'' gemaakt die de bochten wel de bochten kon trotseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@Thenotorious lange boor? gewoon in het huidige gat en in de meterkast uitkomen een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 16:24
Wat soms kan helpen in zulke situaties is een inspectie camera. Die hoeven niet heel duur te zijn, ik heb er ooit eentje op marktplaats voor twee tientjes of zo over genomen. Met zo een camera kun je iig in het gat kijken of je daar de buis nog ziet. Soms zit er ook een haakje bij waarmee je misschien je trekveer naar het gat kunt trekken. Het zal iig geklooi zijn maar ik heb op die manier al een paar keer net wat nuttige info kunnen krijgen hoe iets achter een muur of auto stijl zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Thenotorious schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:14:
Beste Tweakers,

Vraag me niet hoe, maar ik heb bij de installatie van een video deurbel iets stoms gedaan. Ik had de bestaande stroomkabel eruit gehaald (wat niet heel slim was) waarbij ik vervolgens van plan was om met een trekveer de nieuwe kabel te trekken.

Toen ik de trekveer aan de binnenkant, in de meterkast, in de flexibele buis deed, kwam ik niet verder dan de eerste bocht.

Enigszins gefrustreerd ben ik het daarna aan de buitenkant gaan proberen waarbij ik dus per ongeluk de flexibele buis in de muur heb geduwd en deze dus ook niet meer eruit kan krijgen.

Ik heb hierna ook geprobeerd de trekveer in het gat te duwen met de hoop dat ik er aan de andere kant uitkom, echter had ik een op een gegeven moment 8m trekveer in het gat zitten terwijl het om een afstand van max 1.5 meter gaat.

De vraag is dus: wat nu? De flexibele buis zit er aan 1 kant (meterkast) nog aan maar deze lijkt muurvast. Heb ik nog opties of ben ik gedoemd om de hele boel open te gooien?

Wellicht moet ik eerst bedenken hoe ik de flexibele buis eruit krijg, voordat ik de kabel uberhaupt kan trekken.

Fyi, het gaat om een woning uit 2017.

Situatiefoto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Volgens.min gelden er voor 9V leidingen geen NEN regels, dus in dat geval zou je een stukje voeg kunnen weghalen en daar je draad in wegwerken (wel opnieuw voegen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-05 16:46
rbaidjoe schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:51:
Serieus, vanuit de binnenkant meterkast gat in de koof. Klaar.
Helemaal mee eens.

Gat in de houten wandplaat in de meterkast zagen met een multitool of grote gatenboor. Boren is makkelijker dan zagen en 3 á 4 x een gat maakt ook ruimte . Waarschijnlijk Ytong muurtje om de standleiding van boven (wat hier koof genoemd word) Daar kun je met een scherpe zakdoek een gat in maken.

Na inspectie hoeveel ruimte er is langs de standleiding? van buitenaf 8 á 10mm gat boren in die richting, nieuwe bel of telefoonkabel erin en alles weer dicht maken.

Leuke ideen om met breiwol of cassette bandjes met een stofzuiger te gaan vissen. Maar iets dergelijks werkt het beste in een "lege" ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Kijk je wel uit? Zit in die koof geen standleidingen oid?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
jack zomer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:53:
@Thenotorious lange boor? gewoon in het huidige gat en in de meterkast uitkomen een optie?
En als je wat rioolwater tegenkomt, wat kit gebruiken? Je kent de inhoud van die koof niet en welke leidingen erdoorheen gaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:03:
[...]

En als je wat rioolwater tegenkomt, wat kit gebruiken? Je kent de inhoud van die koof niet en welke leidingen erdoorheen gaan.
daar hebben ze bouwtekeningen voor uitgevonden.
en met beleid werken.
en inspectie cameras.

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 19-04-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
Was de werkelijkheid maar zoals op tekening. :+

Ik zou eigenlijk gewoon voor een draadloze deurbel gaan en niet een camera ophangen, maar goed, daar is @Thenotorious niet mee geholpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
jack zomer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:05:
[...]

daar hebben ze bouwtekeningen voor uitgevonden.
en met beleid werken.
en inspectie cameras.
En heel vaak wordt de koof zo gemaakt dat deze de ruimte mooi opvult. Dat is hier ook zo, aan de plattegrond te zien. Mooi dat hoekje opgevuld. Maar in die koof loopt alleen een afvoerbuis en de rest is loos. Mogelijk krijg je met een blik in de kruipruimte en/of locatie afvoerbuis op 1e verdieping een nadere indicatie van de exacte locatie.
Of inderdaad een cameraatje verbinden aan je telefoon en naar binnen gluren.
Of een gat in de korte wand in de hal maken en vandaaruit werken. Kun je makkelijk kijken en daarna het gat uit spouwmuur en gat in metergast met een buisje aan elkaar verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 00:37
Toke_gt schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:19:
[...]

Maar in die koof loopt alleen een afvoerbuis en de rest is loos.
Daar zou ik niet van uit gaan. Van wat ik nog weet toen we mijn koof (weliswaar in de badkamer dan) zat daar van alles in weggewerkt. Oa waterleidingen, gas, en alle elektraleidingen zijn daardoor omhoog gestoken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FuXPtWq.png
Wellicht zou je iets af kunnen leiden uit hoe de koof boven loopt, maar zo als je ziet kan het het rustig om de standleiding geknoopt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
jip_86 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:07:
[...]

Daar zou ik niet van uit gaan. Van wat ik nog weet toen we mijn koof (weliswaar in de badkamer dan) zat daar van alles in weggewerkt. Oa waterleidingen, gas, en alle elektraleidingen zijn daardoor omhoog gestoken.

[Afbeelding]
Wellicht zou je iets af kunnen leiden uit hoe de koof boven loopt, maar zo als je ziet kan het het rustig om de standleiding geknoopt zitten.
Maar bij TS zit dit achter de meterkast op verdieping 0 en na de wateraansluiting, dus lijkt me niet logisch. Dan nog is er doorgaans veel loze ruimte in zo’n koof, maar je hebt wel gelijk dat er op zich meer in kan zijn weggewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

tattooboy1985

Steen uitboren, en daarna terug metselen en afvoegen. gewoon in de voeg uitboren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-05 19:18
er was een topic. met hetzelfde verhaal. met een goede afloop. ;)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049406/0
misschien lukt het deze keer ook op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 05:48
yalerta schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:00:
[...]

Helemaal mee eens.

Gat in de houten wandplaat in de meterkast zagen met een multitool of grote gatenboor. Boren is makkelijker dan zagen en 3 á 4 x een gat maakt ook ruimte . Waarschijnlijk Ytong muurtje om de standleiding van boven (wat hier koof genoemd word) Daar kun je met een scherpe zakdoek een gat in maken.

Na inspectie hoeveel ruimte er is langs de standleiding? van buitenaf 8 á 10mm gat boren in die richting, nieuwe bel of telefoonkabel erin en alles weer dicht maken.

Leuke ideen om met breiwol of cassette bandjes met een stofzuiger te gaan vissen. Maar iets dergelijks werkt het beste in een "lege" ruimte.
Dit zou ook mijn oplossing zijn. Het geknoei om die kabel terug te vinden met een erg slagingskans zou voor mij zonde van de tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 21:52
frennek schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:57:
[...]

Bij een gladde buis zie ik dit nog wel werken, maar een geribbelde flexbuis zal het altijd drama blijven. Ik zie niet hoe talkpoeder hier opeens de oplossing gaat zijn.
Het is voor mij ook een mysterie, maar hier had het een significante impact, bij een geribbeld flexbuis. We hebben daardoor een nieuwe kabel kunnen trekken (5G1.5 ipv 3G1.5) over een afstand van > 15m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 20:25
Draadloze deurbel van de action kost een paar euro, werkt al 4-5j zonder batterij vervangen.. (mijn KlikAnnKlikUit ging na 2.5j kapot)

Nieuwe kabel met 4 bochten ga je 99.9% niet door flexbuis krijgen.

*edit*
2nd best is geheel nieuwe kabel met nieuwe route.

[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 21-04-2023 10:42 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Stef87 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:41:
Draadloze deurbel van de action kost een paar euro, werkt al 4-5j zonder batterij vervangen.. (mijn KlikAnnKlikUit ging na 2.5j kapot)

Nieuwe kabel met 4 bochten ga je 99.9% niet door flexbuis krijgen.

*edit*
2nd best is geheel nieuwe kabel met nieuwe route.
Ik vermoed dat TS een mooie bel met camera heeft gekocht, dan is een simpele bel van de action niet het gewenste alternatief gok ik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 20:25
frennek schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:03:
[...]

Ik vermoed dat TS een mooie bel met camera heeft gekocht, dan is een simpele bel van de action niet het gewenste alternatief gok ik ;).
Misschien niet, misschien wel.

Uren stoeien < action deurbel en klaar

(De meeste luxe camera deurbellen werken ook op accu)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thenotorious
We kunnen deze topic afsluiten. Het verdient geen schoonheidsprijs, maar ik heb succesvol een kabel getrokken!

Nadat ik het wandje in de meterkast gemolesteerd had, ben ik in de koof gekomen waarbij ik de gat had gevonden waar de oude flex buis doorheen ging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEs7TZI60-l5dwUMUDKoUC287W8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJvOOsM0yyyyvSKa6phJVB62.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arWx5qN8Df4ab5mIhLzrcCu8fAM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Oh116Xjz2IZelriD35DIHWfU.png?f=fotoalbum_large

Ook waren er twee leidingen (denk iets met afvoer), deze heb ik gelukkig niet geraakt.

Uiteindelijk heb ik het gat groot genoeg gemaakt zodat mijn arm er doorheen kon, en waardoor ik met de trekveer van de binnenkant naar buiten kon prikken. Daarna kabel aan vastgeknoopt, en voila:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMmiqEkN-cVUuAedcdkIzuIqIhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkEMlZN9EeGrBF3lmZ8xf3tN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga de binnenwand van de meterkast nog afwerken met een stuk hout, deurbel hangt en functioneert iig!

Dank allen voor het meedenken.

Im notorious

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 22:42
Thenotorious schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:08:
We kunnen deze topic afsluiten. Het verdient geen schoonheidsprijs, maar ik heb succesvol een kabel getrokken!

Nadat ik het wandje in de meterkast gemolesteerd had, ben ik in de koof gekomen waarbij ik de gat had gevonden waar de oude flex buis doorheen ging:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ook waren er twee leidingen (denk iets met afvoer), deze heb ik gelukkig niet geraakt.

Uiteindelijk heb ik het gat groot genoeg gemaakt zodat mijn arm er doorheen kon, en waardoor ik met de trekveer van de binnenkant naar buiten kon prikken. Daarna kabel aan vastgeknoopt, en voila:
[Afbeelding]

Ik ga de binnenwand van de meterkast nog afwerken met een stuk hout, deurbel hangt en functioneert iig!

Dank allen voor het meedenken.
Prima opgelost, even een plaatje over het gat in de koof tegen de tocht/kou en doorrrrrr :)
Pagina: 1