Vraag

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 14:59
Ik lees overal dat als ik mijn omvormer (Solax X3 5kW) wil afschakelen dat ik eerst de DC moet loskoppelen. Dat lijkt me een goed idee, omdat daar volgens mij een flinke spanning op kan staan. In een aantal video's zie ik ook dat er een werkschakelaar aan de DC en AC kant zit. Mijn installateur heeft enkel een werkschakelaar gemonteerd aan de AC kant (dus om het los te koppelen van het net).

Wat is nu de beste manier om de omvormer los te koppelen en is mijn omvormer eigenlijk wel juist gemonteerd? In de handleiding kom ik dit plaatje tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IuKuf9LNvI09BgCVYKyyNLKluE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6ddyCH3IeFHgkynIRZxk652F.png?f=user_large

Als ik ooit de omvormer van de muur moet halen, dan zou het wel fijn zijn als ik de panelen kan afschakelen en geen twee loshangende kabels heb met flink wat voltage er op.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Beste antwoord (via BugBoy op 18-04-2023 21:36)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heeft je omvormer aan de overkant niet al een DC schakelaar?

Hij staat als optioneel in de handleiding (3.2, symbool A) maar volgens mij dient er ergens een DC schakelaar te zitten, of in de omvormer of extern.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Heeft je omvormer aan de overkant niet al een DC schakelaar?

Hij staat als optioneel in de handleiding (3.2, symbool A) maar volgens mij dient er ergens een DC schakelaar te zitten, of in de omvormer of extern.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:35
De nachten zijn het veiligst. Dus ook om je zonnepanelen los te koppelen als je bang bent van spanning.
Maar de juiste volgorde:
- Eerst AC werkschakelaar of zekering afschakelen
- Hierdoor valt de omvormer uit en loopt er geen stroom meer aan DC zijde.
- Tenzij het nacht is, blijft er spanning staan op DC zijde
- Omdat die stroomloos is, kan je die veilig afkoppelen met de stekkers (geen metalen delen aanraken) of doet het in de nacht als je bang bent van spanning.
- Dan de aarde los
- En je omvormer kan van de muur

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 18-04-2023 21:16 ]

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 14:59
Ik zie inderdaad dat aan de onderkant van de omvormer een schakelaar zit. Daarmee kan ik waarschijnlijk de DC kant afschakelen. Maar als ik dat doe staat er toch op de rode/zwarte DC kabel spanning? Die kan je wel loshalen, maar denk niet dat ze elkaar mogen raken toch? Ook geen idee of de zwarte kabel aan aarde ligt. Een schakelaar aan de DC kant (buiten de omvormer) zou dan wel zo handig zijn geweest.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Septillion

Septillion

De MC4 stekker zijn op zich afgeschermd, dus dat moet wel goed gaan zolang je ze niet direct ergens op drukt of in elkaar steekt.

Nadeel van een externe schakelaar plaatsen is dat je dan echt met draden bezig moet of weer met stekkers en je het probleem verplaatst. De DC schakelaar zorgt er nu voor dat er geen stroom meer loopt voor je de stekkers los haalt, dat is namelijk veel belangrijker dan geen spanning. Vandaar dat het juist handig is als deze al op de omvormer zit :)

En nee, de panelen zullen niet met aarde verbonden zijn maar zweven.

Dus AC uit, DC uit en dan kan je de boel afkoppelen.