Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:50

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
kijk eens naar het onderstaande screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCHgqf_JiVNcwlbgBe6Aau318I4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FymLL5NC4EIS7V21fpUFeUWH.png?f=fotoalbum_medium

Ik kan op mijn laptop slechts een deel van het toetsenbord gebruiken. Het resultaat van een toetsenbord test laat bovenstaand screenshot zien.
De control toets is wel een vreemde want die gaat mee met de druk op de rechter alt maar de ctr toets zelf wordt niet geregistreerd. Dit zou echter aan de test kunnen liggen.

Ik heb de volgende zaken al geprobeerd:
  • laptop herstart
  • Driver verwijderd en opnieuw geinstalleerd
  • extern toetsenbord werkt probleemloos
  • geheel nieuw intern toetsenbord exact het zelfde issue
  • veilige modus opstarten zelfde issue
Relevante hardware:
Laptop Medion Erazer P6689

Doordat ik het toetsenbord al vervangen heb kan ik de nieuwe niet meer schoonmaken. Toch bedankt alvast voor de tip @Silent7 ;)

[ Voor 50% gewijzigd door eagle00789 op 18-04-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
openen notebook, toetsenbord eruit, en goed schoonmaken.

EDIT, ik postte te vroeg, hmm als je al een nieuwe intern gebruikt hebt, dan heeft schoonmaken geen zin. Vervelend, geen vuil waar de flatcable op het moederbord is aangesloten?

[ Voor 62% gewijzigd door Silent7 op 18-04-2023 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Silent7 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:09:
openen notebook, toetsenbord eruit, en goed schoonmaken.

EDIT, ik postte te vroeg, hmm als je al een nieuwe intern gebruikt hebt, dan heet schoonmaken geen zin. Vervelend, geen vuil waar de flatcable op het moederbord is aangesloten?
offtopic:
Is geen probleem. Daarom typte ik ook voor mijn edit dat ik met een schermtoetsenbord typte en dat ik het topic zo zou aanvullen. Dit ivm de meegeposte screenshot.

Het kan zeker geen kwaad dit nogmaals extra schoon te maken ik heb vanwege mijn 3D printhobby ook de beschikking over 99% alcohol om het even extra goed schoon te maken. Ik ga het uitvoeren en laat het resultaat weten.

Edit t.b.v @Silent7
De schoonmaakactie heeft helaas geen enkel resultaat gehad. Het toetsenbord reageert nog exact het zelfde zelf als ik de connector op het moederbord verzuip in de isopropylalcohol en daarna opzuig middels een doekje (door het doekje in de aansluiting te leggen zonder door te duwen om kans op het achterlaten van stopdeeltjes van het doekje te voorkomen) blijft het resultaat helaas onveranderd

[ Voor 21% gewijzigd door eagle00789 op 18-04-2023 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:31
R_alt = ctrl+alt, vandaar dat die activeert.
Mijn eerste vermoeden zou zijn dat er een aantal traces in het mainboard niet helemaal lekker meer zijn, want het lijkt toch wel een redelijk strak patroon van de key matrix te volgen. Zeker als toetsenbord en driver vervangen niets doet. Maar garanderen dat dit het is doe ik niet, want zeker die k valt dan weer niet netjes in het patroon.
Wat je nog even zou kunnen testen is om windows op een externe schijf te zetten en daar naartoe te booten, om softwarematige problemen zo goed als helemaal uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 19:39
Even vanaf een bootable medium met besturingssysteem booten. Zo sluit je software zo goed als uit.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Intussen heb ik geboot vanaf een linux stick en die toont het zelfde patroon. Dan ben ik bang dat de laptop dus een beetje overleden aan het gaan is.

Bedankt voor de tips en adviezen zover. Tijd om te gaan shoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Bios CMOS al eens helemaal gereset?
Dus accu en CMOS batterij lange tijd uit laten (nacht?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:43
Ik heb dit soort herstellingen al veel vaker gehad en je "niet werkende toetsenpatroon" is inderdaad typisch voor een of meer slechte connecties mobo/keyboard.

Er zijn meestal maar 3 mogelijkheden:

Keyboard en/of bandkabeltje van het keyboard (hier uit te sluiten wegens reeds vervangen)

De klemconnector waar je het bandkabeltje in schuift (Schoongemaakt dus ook weinig kans).

Sporen onderbroken op het mobo, of solderingen aan de chipset.

Enigste wat je hier nog kan proberen is aan de keyboardconnector de metalen puntjes die in de bandkabel klemmen een beetje op te schuren, (zeer voorzichtig)
Ook het klemmetje waarmee de keyboard-bandkabel vastgeperst zit, moet 100% op zijn plaats zitten als ook 100% vlak,

[ Voor 0% gewijzigd door floorcleaner op 19-04-2023 01:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
The_Doman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:58:
Bios CMOS al eens helemaal gereset?
Dus accu en CMOS batterij lange tijd uit laten (nacht?)
Dit is inderdaad al gecontroleerd. Laptop heeft 24 uur zonder accu en bios batterij gelegen al enkele weken geleden en was dit inmiddels vergeten dat ik dit gedaan had).
floorcleaner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 01:35:
Ik heb dit soort herstellingen al veel vaker gehad en je "niet werkende toetsenpatroon" is inderdaad typisch voor een of meer slechte connecties mobo/keyboard.

Er zijn meestal maar 3 mogelijkheden:

Keyboard en/of bandkabeltje van het keyboard (hier uit te sluiten wegens reeds vervangen)
Klopt. heeft geen effect gehad.
De klemconnector waar je het bandkabeltje in schuift (Schoongemaakt dus ook weinig kans).
is verzopen in de isopropylalcohol en meerdere malen laten opzuigen met een niet pluizend doekje om alle rotzooi die er eventueel in zit, te verwijderen.
[quote]floorcleaner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 01:35:
Sporen onderbroken op het mobo, of solderingen aan de chipset.
[\quote]
dit verwacht ik nu zelf wel want als ik op 1 plek op het moederbord druk (zitten echter geen chips op die plek aan beide zeiden van het mobo) dan krijg ik sommige nu defecte toetsen weer werkend. Om echter te gaan uitzoeken wat er nu defect is, dat gaat me te ver.
Enigste wat je hier nog kan proberen is aan de keyboardconnector de metalen puntjes die in de bandkabel klemmen een beetje op te schuren, (zeer voorzichtig)
Ook het klemmetje waarmee de keyboard-bandkabel vastgeperst zit, moet 100% op zijn plaats zitten als ook 100% vlak,
Daar had ik al extra druk gezet en tripple gecontroleerd dat ie echt vlak zit, zonder succes.

Ik verklaar hierbij dan ook mijn mobo dood. maar dat mag dan ook wel na 5 jaar intensief gebruik met Factorio

Intussen heb ik dan ook al een nieuwe laptop besteld: uitvoering: ASUS TUF Gaming FX506HC-HN004W

Ik wil iedereen ( @Silent7 @MatthijsBoog @jordy2811 @The_Doman @floorcleaner ) wel even bedanken voor de input en tips en adviezen. Dit was wel even nodig om zeker te weten dat ik overal aan had gedacht om dit mogelijk te fixen.

[ Voor 79% gewijzigd door eagle00789 op 21-04-2023 15:54 ]

Pagina: 1