Low code webapplicatie ontwikkelen: tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 16:40
Mijn vraag
Ik wil graag een digitale webapp bouwen. Hoogover wordt het een tool waar beheerders en eindgebruikers informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Heel basic dus, later komen er toeters en bellen bij. Het plan is om hier steeds meer gebruikers aan toe te voegen.
Ik heb geen programmeerervaring.
Een dappere poging dus. :)
Mijn vraag: wat is een geschikte tool om dit mee te doen?
Mijn "eisen":
  1. De webapp moet ik kunnen verhuizen naar een willekeurig domein. Daarmee bedoel ik dat de gebruikers niet "www.tool.com" zien, maar "www.websitewaaropdebezoekeralzat.com". Dit kunnen meerdere domeinen worden.
  2. De tool moet niet duurder worden naarmate het aantal eindgebruikers van de webapp groeit
  3. Het mooiste is als ik hetgeen ik maak in de tool volledig kan exporteren, zodat ik niet aan de tool "vast" blijf zitten.
  4. Low of no code, aangezien ik niet kan programmeren. Ik denk (hoop) dat ik e.e.a. wel relatief snel op kan pakken. Met heel veel Googlen. En posts op Tweakers.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik denk dat bubble.io een goede kandidaat is. Echter kan ik de app niet exporteren hiermee. Dat vind ik een groot nadeel. Ik heb nog geen soortgelijke tools ontdekt waarmee dat wel kan.

Tips zijn ook welkom!

[ Voor 7% gewijzigd door BPTBPTBPT op 18-04-2023 20:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:18

St@m

@ Your Service

Punt 1 en 2, ligt echt aan de voorwaarden van het pakket. Punt 1 is bij de bekende aanbieders al niet mogelijk.
3. Dat gaat waarschijnlijk niet lukken. Ik neem in ieder geval aan dat je je 'gebouwde code' wilt importeren in een andere tool.
4. Ik wens je veel succes, maar uiteindelijk lukt het vast.

Als ik jou was zou ik beginnen met het gaan opzoeken van low/no-code applicaties en ze gaan hangen tegen je voorwaarden, wellicht dat er 1 (denk het niet) uit gaat komen.

OutSystems kun je overslaan in ieder geval, punt 1 en 3 kunnen niet.

Edit: moet het gratis?

Eerste blik op bubble.io geeft al aan dat je geen custom domains kan hebben op de gratis versie.

Edit 2: wat bedoel je trouwens met www.websitewaaropdebezoekeralzat.com? Wil je de tool inframen?

[ Voor 24% gewijzigd door St@m op 18-04-2023 20:16 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:44
Uiteindelijk zal je low-code oplossing waarschijnlijk een groot probleem gaan worden wanneer je de fase 'toeters en bellen' bereikt. Vaak zijn dergelijke tools ofwel zeer beperkt in mogelijkheden, ofwel uiteindelijk net zo complex als een serieuze programming stack.
Ik denk dat het ook al erg verstandig is om nu vast na te denken over wat die toeters en bellen precies zijn.

Sowieso: het verdienmodel van talloze low-code oplossingen is precies die lock-in waardoor je flink gaat betalen als je tool een fatsoenlijk aantal gebruikers gaat omvatten. De pricing-pagina van Bubble.io laat dat ook duidelijk zien: meer users -> meer dollars per maand.
Wellicht vind je een tool wat wél belooft goedkoop te blijven. Dan is het ongetwijfeld een kwestie van tijd tot het investeerdersgeld op is, en uiteindelijk de prijzen alsnog omhoog gaan :P

De domein-vraag is een groot struikelblok wat toch al heel snel wat basiskennis over DNS en webapps vereist. Denk dat dat erg lastig gaat worden.

Al met al zou ik toch serieus overwegen om juist wel wat te leren te programmeren en iets te leren over webapplicaties :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

BPTBPTBPT schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:00:

De tool moet niet duurder worden naarmate het aantal eindgebruikers van de webapp groeit
Als je van 1 naar 10 naar 100 groeit misschien, maar verder lees ik in je post vooral héél erg een "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten". Je kunt niet coden maar wil 't (dus ook) niet uitbesteden, het moet liefst gratis, ook als 't gaat groeien, maar het moet ook nog vanalles en nogwat kunnen... En ik neem aan ook nog veilig ;)

Ben je bekend met dit plaatje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQ5UzYZ4tH3ReBapFe4jnE3etRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Kb71EXddQkZcHsoqhPZgv0I.png?f=user_large

Als er dergelijke tools/pakkettn/services zijn, en je project begint tractie te krijgen en gebruikersaantallen groeien in de serieuzere aantallen (100+) dan zul je toch écht moeten gaan nadenken over financiëring; voor niks gaat de zon op. Al host je een-of-ander FOSS pakketje op een eigen server; dan zul je nog steeds een server, mogelijk OS licenties, stroom, rackspace etc. moeten betalen. En als je het van-voor-tot-achter bekijkt dan komt er héél veel bij kijken; als je daar geen of amper kennis over hebt dan zul je je die toch eigen moeten (gaan) maken of iemand in de arm nemen die 't voor je doet (voor hopelijk niet ál te veel :P ). Sorry als dit negatief klinkt; maar ik denk wel dat 't een realistisch(er) beeld is ;)

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 18-04-2023 21:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb alleen maar naar low code gekeken en er niet zelf mee gewerkt. Van wat ik ervan gezien heb denk ik dat je aan een mission impossible begint.

1. Wellicht mogelijk, als het een flexibel pakket is. Maar ik waag me niet aan een definitieve uitspraak of dit kan.
2. Dit is een luchtkasteel. Als je één of een paar gebruikers hebt zou het nog wel kunnen. Maar op een gegeven moment kan je gewoon niet meer verzoeken afhandelen op één cloud instance of server. Dan is het tijd om te schalen. Ik denk dat je vooral een techniek wil die goedkoop schaalt. Daarvoor moet je weten wat je afzetmarkt is en welk groeipotentieel je applicatie heeft.
3. VZIW is dit niet mogelijk met de meeste low code paketten. De onderliggende code krijg je meestal niet te zien.
4. Van wat ik heb gelezen is low code leuk als het ook in de toekomst niks bijzonders hoeft te doen. Meestal zijn de blokjes die je in kan voegen heel standaard. Als je meer wil moet je opeens héél veel extra gaan doen. Al eens gedacht aan ChatGPT in plaats van low code?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Misschien een Discord servertje.
Gratis, no-code en relatief simpel in te richten...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:44
Je kunt toch prima bootstrappen met Bubble lijkt me, of Webflow / Thunkable.

Als het uit de hand loopt qua gebruikers maar je wel inkomsten genereerd zou ik het fatsoenlijk laten maken.

Weinig nut om vanaf het begin iets te bouwen wat gemaakt wordt voor 100.000 users terwijl je daar wellicht nooit aan komt.

Ik heb wel eens wat gespeeld met Bubble en daar kun je vrij veel mee. Het exporteren kun je echter bij ze allemaal vergeten, echt een vendor lock-in of je moet al naar Mendix of Outsystems gaan, maar dat is weer qua licentie model niet op consumenten gericht.

Naar mijn idee is alleen de database interessant want als je het toch opnieuw laat bouwen na een jaar heb je weinig aan de bestaande code en moet het toch “opnieuw”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
St@m schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:10:
Punt 1 en 2, ligt echt aan de voorwaarden van het pakket. Punt 1 is bij de bekende aanbieders al niet mogelijk.
3. Dat gaat waarschijnlijk niet lukken. Ik neem in ieder geval aan dat je je 'gebouwde code' wilt importeren in een andere tool.
4. Ik wens je veel succes, maar uiteindelijk lukt het vast.

Als ik jou was zou ik beginnen met het gaan opzoeken van low/no-code applicaties en ze gaan hangen tegen je voorwaarden, wellicht dat er 1 (denk het niet) uit gaat komen.

OutSystems kun je overslaan in ieder geval, punt 1 en 3 kunnen niet.

Edit: moet het gratis?

Eerste blik op bubble.io geeft al aan dat je geen custom domains kan hebben op de gratis versie.

Edit 2: wat bedoel je trouwens met www.websitewaaropdebezoekeralzat.com? Wil je de tool inframen?
Dank voor je reactie!
Wat betreft je vragen: het hoeft niet gratis. Het is echter wel een proefballon waar ik mee ga starten, misschien wordt het niks. Dan wil ik nog geen honderden euro's kwijt zijn. Maar een investering is geen probleem.

Je 2e vraag: Ik wil de tool laten draaien op een bestaande website. Het wordt een aanvulling/add on. Wanneer de bezoeker doorklikt naar dit deel moet hij niet opeens "app.bubble.io" zien in de adresbalk, maar de vertrouwde URL waar de rest van de site ook op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Richh schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:18:
Uiteindelijk zal je low-code oplossing waarschijnlijk een groot probleem gaan worden wanneer je de fase 'toeters en bellen' bereikt. Vaak zijn dergelijke tools ofwel zeer beperkt in mogelijkheden, ofwel uiteindelijk net zo complex als een serieuze programming stack.
Ik denk dat het ook al erg verstandig is om nu vast na te denken over wat die toeters en bellen precies zijn.

Sowieso: het verdienmodel van talloze low-code oplossingen is precies die lock-in waardoor je flink gaat betalen als je tool een fatsoenlijk aantal gebruikers gaat omvatten. De pricing-pagina van Bubble.io laat dat ook duidelijk zien: meer users -> meer dollars per maand.
Wellicht vind je een tool wat wél belooft goedkoop te blijven. Dan is het ongetwijfeld een kwestie van tijd tot het investeerdersgeld op is, en uiteindelijk de prijzen alsnog omhoog gaan :P

De domein-vraag is een groot struikelblok wat toch al heel snel wat basiskennis over DNS en webapps vereist. Denk dat dat erg lastig gaat worden.

Al met al zou ik toch serieus overwegen om juist wel wat te leren te programmeren en iets te leren over webapplicaties :)
Hier worstel ik wel wat mee. Ik wil snel een MVP hebben. Dat gaat neit als ik eerst moet leren programmeren. Aan de andere kant is het zuur om nu al te weten dat, als het een succes wordt, ik de boel later opnieuw moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
RobIII schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:32:
[...]

Als je van 1 naar 10 naar 100 groeit misschien, maar verder lees ik in je post vooral héél erg een "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten". Je kunt niet coden maar wil 't (dus ook) niet uitbesteden, het moet liefst gratis, ook als 't gaat groeien, maar het moet ook nog vanalles en nogwat kunnen... En ik neem aan ook nog veilig ;)

Ben je bekend met dit plaatje?

[Afbeelding]

Als er dergelijke tools/pakkettn/services zijn, en je project begint tractie te krijgen en gebruikersaantallen groeien in de serieuzere aantallen (100+) dan zul je toch écht moeten gaan nadenken over financiëring; voor niks gaat de zon op. Al host je een-of-ander FOSS pakketje op een eigen server; dan zul je nog steeds een server, mogelijk OS licenties, stroom, rackspace etc. moeten betalen. En als je het van-voor-tot-achter bekijkt dan komt er héél veel bij kijken; als je daar geen of amper kennis over hebt dan zul je je die toch eigen moeten (gaan) maken of iemand in de arm nemen die 't voor je doet (voor hopelijk niet ál te veel :P ). Sorry als dit negatief klinkt; maar ik denk wel dat 't een realistisch(er) beeld is ;)
toon volledige bericht
Goede, ik denk dat je gelijk hebt. Ik begin steeds meer tot de conclusie te komen dat ik mijn project in tweeen moet knippen: eerst snel en goed, dan goedkoop en goed. Dat zal denk ik ook twee vercshillende tools betekenen (serieel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

BPTBPTBPT schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:36:
Maar een investering is geen probleem.
BPTBPTBPT schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:38:
Dat gaat neit als ik eerst moet leren programmeren.
....
Aan de andere kant is het zuur om nu al te weten dat, als het een succes wordt, ik de boel later opnieuw moet maken.
Waarom laat je 't dan niet meteen bouwen? Dan hoef je niet te leren programmeren, hoeft er niets "opnieuw" gemaakt te worden. En een investering is geen probleem zeg je.

Heb je al gewoon eens rondgeïnformeerd / offertes opgevraagd?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
RobIII schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:43:
[...]

[...]

Waarom laat je 't dan niet meteen bouwen? Dan hoef je niet te leren programmeren, hoeft er niets "opnieuw" gemaakt te worden. En een investering is geen probleem zeg je.

Heb je al gewoon eens rondgeïnformeerd / offertes opgevraagd?
Interesse? :)

Wel een goede hoor. Echter zie ik het niet als een eenmalige oplevering. Misschien de MVP, maar daarna volgt er een lang traject van verbeteringen/aanpassingen. Het lijkt me leuk om die zelf te doen en ik wil daarbij (nog) niet afhankelijk zijn van een partij die ik daarvoor moet betalen. Mocht het een succes worden dan ga ik daar ongetwijfeld anders in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Nee, niet echt :X (En dat is ook niet echt de bedoeling hier ;) Devschuurder werven? Gebruik Vraag & Aanbod! )

Punt is: als je denkt/dacht 't zélf te kunnen bouwen zonder ervaring / kennis dan zal 't geen supercomplex project zijn dunkt me en dus voor een partij die wél kan programmeren mogelijk meevallen en de prijs wellicht daardoor ook. En ook daar kun je gewoon afspraken over maken om door te blijven ontwikkelen ("agile").

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 19-04-2023 20:55 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:44
BPTBPTBPT schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:38:
[...]

Hier worstel ik wel wat mee. Ik wil snel een MVP hebben. Dat gaat neit als ik eerst moet leren programmeren. Aan de andere kant is het zuur om nu al te weten dat, als het een succes wordt, ik de boel later opnieuw moet maken.
Een MVP hoeft niet meteen te betekenen dat het gemaakt is met de uiteindelijke tooling. Ik zou klein beginnen, kijken of er überhaupt markt is voor je app en dan pas besluiten om het echt groots aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:12
Ik zou zelf WEM aanraden. Maar ik denk dat dergelijke platformen te duur zijn voor de applicatie die je in gedachten hebt. Wellicht kan het via een partner, maar dan betaal je waarschijnlijk ook meer dan je wilt. Low code is erg leuk, makkelijk en je bouwt er snel applicaties mee. Maar het laten draaien van die applicaties is meestal niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 15:18

St@m

@ Your Service

BPTBPTBPT schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:36:
[...]

Dank voor je reactie!
Wat betreft je vragen: het hoeft niet gratis. Het is echter wel een proefballon waar ik mee ga starten, misschien wordt het niks. Dan wil ik nog geen honderden euro's kwijt zijn. Maar een investering is geen probleem.

Je 2e vraag: Ik wil de tool laten draaien op een bestaande website. Het wordt een aanvulling/add on. Wanneer de bezoeker doorklikt naar dit deel moet hij niet opeens "app.bubble.io" zien in de adresbalk, maar de vertrouwde URL waar de rest van de site ook op staat.
Check, dan denk ik dat je met OutSystems (marktleider) wel een goed begin kunt maken. Je hebt een gratis versie waar je lekker mee kan knooien om de concepten te begrijpen. Voordeel is dat er heel veel documentatie/filmjes zijn en een grote userbase op het forum waar je vragen kunt stellen.
Je kan je app vervolgens wel inframen op je website.

Heb je de smaak te pakken kun je altijd voor een licentie gaan, of een andere lowcode app bekijken die (beter) aansluit op je wensen. Je ontwikkelde concepten kun je dan wel redelijk eenvoudig opnieuw bouwen aangezien je toch geen toeters en bellen wilt in eerste instantie.

Ik heb zakelijk behoorlijk wat ervaring met OutSystems en ook op mijn prive omgeving draai ik een aantal apps waar ik met vrienden gebruik van maak (F1 voorspel-spel, biljartcompetitie enz).

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 19-04-2023 22:08 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
St@m schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:06:
[...]

Check, dan denk ik dat je met OutSystems (marktleider) wel een goed begin kunt maken. Je hebt een gratis versie waar je lekker mee kan knooien om de concepten te begrijpen. Voordeel is dat er heel veel documentatie/filmjes zijn en een grote userbase op het forum waar je vragen kunt stellen.
Je kan je app vervolgens wel inframen op je website.

Heb je de smaak te pakken kun je altijd voor een licentie gaan, of een andere lowcode app bekijken die (beter) aansluit op je wensen. Je ontwikkelde concepten kun je dan wel redelijk eenvoudig opnieuw bouwen aangezien je toch geen toeters en bellen wilt in eerste instantie.

Ik heb zakelijk behoorlijk wat ervaring met OutSystems en ook op mijn prive omgeving draai ik een aantal apps waar ik met vrienden gebruik van maak (F1 voorspel-spel, biljartcompetitie enz).
AAArgh ik was juist zo blij dat ik eindelijk een shortlist had.. Outsystems zat daar nog niet bij, nu moet ik die ook nog gaan onderzoeken. :P Ik ben oprecht verbaasd hoeveel van dit soort tools er zijn.

Ik vermoed dat Outsystems vergelijkbaar is met Bubble en Webflow. Ik ga een quickscan doen.

Overigens staat Wappler ook op mijn shortlist. Ik weet alleen niet of ik dat aandurf, dat is wel een stap hoger dan Bubble of Webflow (wat betreft moeilijkheidsgraad). Wappler heeft wel het grote voordeel dat ik er niet aan vast zit. Het is alleen een editor. Moeilijk, moeilijk.

[ Voor 10% gewijzigd door BPTBPTBPT op 20-04-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54

Yucon

*broem*

OutSystems was in het verleden zodra het niet meer gratis was wel direct serieus duur. Wat doelgroep betreft is iets als wem wat voor de hand liggender.

Verder is het denk ik toch goed om eens realistisch naar de kosten te kijken. 'Het mag best wat kosten' maar 'ik wil geen honderden euros kwijt zijn als het mis gaat' is niet te verenigen. Dit soort dingen zijn gewoon geen tientjeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 19:42

Nss

The Dude Abides

BPTBPTBPT schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:32:
[...]

AAArgh ik was juist zo blij dat ik eindelijk een shortlist had.. Outsystems zat daar nog niet bij, nu moet ik die ook nog gaan onderzoeken. :P Ik ben oprecht verbaasd hoeveel van dit soort tools er zijn.

Ik vermoed dat Outsystems vergelijkbaar is met Bubble en Webflow. Ik ga een quickscan doen.

Overigens staat Wappler ook op mijn shortlist. Ik weet alleen niet of ik dat aandurf, dat is wel een stap hoger dan Bubble of Webflow (wat betreft moeilijkheidsgraad). Wappler heeft wel het grote voordeel dat ik er niet aan vast zit. Het is alleen een editor. Moeilijk, moeilijk.
Wat is het uiteindelijk geworden, en tevreden met je keus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 18:12

edeboeck

mie noow noooothing ...

Nss schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:58:
[...]

Wat is het uiteindelijk geworden, en tevreden met je keus?
Ook hier benieuwd wat het uiteindelijk geworden is, @BPTBPTBPT
Pagina: 1