Hoeveel rendement verlies ik, als ik 50% onderdimensioneer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lacave
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik heb 12 panelen REC-265-PE en een Omniksol-3K-Tl2-S. Nu heb ik tweedehands exact dezelfde set gekocht. Ik heb echter maar ruimte voor 6 extra panelen en wil eigenlijk geen nieuwe omvormer, voor de 18 panelen die er dan zullen liggen, kopen.

Vraag; hoeveel verlies zal ik bij benadering hebben als ik de 6 panelen op de ook tweedehands aangekochte Omniksol-3K-Tl2-S aansluit? Ik ga dan 50% onder dimensioneren.

Weet iemand bij benadering wat hier het antwoord op is?

Beste antwoord (via Lacave op 21-06-2023 17:25)

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Ik denk dat het wel wat zal meevallen. Het voltage is over het algemeen direct redelijk in de buurt van wat het moet zijn, ook bij een instraling van bijna niks. Met 0,06A en extreem lage instraling heb je op een Longi LR5 Hi-Mo van 410WP ook nog steeds 27V.

Het start voltage is 150V maar mppt tracker range is 120V.

Zolang je praktisch geen schaduw hebt dan moet het wel lukken, het zal waarschijnlijker wel minder efficiënt zijn. Gewoon aansluiten en proberen.

Alle reacties

• Wilke
  • Laatst online: 22:24
https://www.enerpedia.be/...hte-van-de-omvormer-2183/

Zie regel bij 15 - 10 (want dat is 50%), zo'n 3% afgerond. Dus dat valt mee, zeker als de extra panelen niet heel duur waren.

Echter wel even checken of je niet buiten de specs van je omvormer gaat qua maximum voltages en (kortsluit)stroom.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:06
@Wilke dat gaat over overdimensioneren.
Hier gaat ts 1700wp op een 2500w omvormer aansluiten.

Het lijkt erop dat het werkt. Hoeveel je verliest zal in de stukjes zitten dat de panelen niet genoeg spanning maken on boven de start uit te komen. Aangezien je met de vmp ideaal maar 30v boven de startspanning zit gok ik vrij vaak. Zeker met schaduw. Dus ik denk best wel veel verlies, maar dit is niet vooraf te modelleren want hier houden de calculators geen rekening mee.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jeroen3 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:07:
@Wilke dat gaat over overdimensioneren.
Hier gaat ts 1700wp op een 2500w omvormer aansluiten.

Het lijkt erop dat het werkt. Hoeveel je verliest zal in de stukjes zitten dat de panelen niet genoeg spanning maken on boven de start uit te komen. Aangezien je met de vmp ideaal maar 30v boven de startspanning zit gok ik vrij vaak. Zeker met schaduw. Dus ik denk best wel veel verlies, maar dit is niet vooraf te modelleren want hier houden de calculators geen rekening mee.
nee, vrij zeker dat er al een set van 12 ligt en dat hij er daar 6 bij wil knopen. Dus meer op de bestaande omvormer bijplaatsen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:06
@No Hands Nou die bubbel kan ik direct lek prikken. Dat kan niet.
Dan ga je over de maximumspanning van 500V.
Maximaal 12 van deze panelen op deze omvormer.

Maximale paneelspanning = Voc*(1+(Min.temp-25)*temperatuurcoëfficiënt(Voc))
41.91 = 38.1 * ((1+0-25) * -0.4%)
500 / 41.9 = 11.9 panelen

[ Voor 34% gewijzigd door jeroen3 op 18-04-2023 21:20 . Reden: rekenvoorbeeld ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Lacave Geef even de orientatie en hellingshoek op. Da's belangrijke info.

Alles kan stuk.

• Wilke
  • Laatst online: 22:24
jeroen3 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:07:
@Wilke dat gaat over overdimensioneren. Hier gaat ts 1700wp op een 2500w omvormer aansluiten.
Ik vermoed van niet, maar laten we even kijken wat TS nu bedoelt.

Overigens vind ik de terminologie ook raar/andersom als verwacht.

Overdimensioneren betekent in mijn beleving normaalgesproken dat je ergens meer capaciteit hebt dan nodig is, en ik vind het logisch dit vanuit de omvormer te bekijken (dus dan vat je de term op als "de omvormer overdimensioneren") want het aantal panelen is een gegeven en je wilt daar een goede omvormer bij. Dus dan denk je bij overdimensioneren aan een grotere omvormer dan nodig voor het aantal panelen. Het is echter precies andersom, dus gedacht vanuit de panelen: meer panelen dan nodig om de omvormer op zijn nominale max te krijgen ("de panelen overdimensioneren", dus).

Goed, in theorie kun je een ontwerp ook beginnen vanuit een omvormer en dan gaan kijken hoeveel panelen optimaal is, maar gezien panelen dakoppervlak innemen en dit meestal toch een bepalende factor is doe je het lijkt mij normaalgesproken toch andersom.

Dus tja, ik vind het niet logisch, maar goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 18-04-2023 21:51 ]

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50
jeroen3 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:15:
@No Hands Nou die bubbel kan ik direct lek prikken. Dat kan niet.
Dan ga je over de maximumspanning van 500V.
Maximaal 12 van deze panelen op deze omvormer.

Maximale paneelspanning = Voc*(1+(Min.temp-25)*temperatuurcoëfficiënt(Voc))
41.91 = 38.1 * ((1+0-25) * -0.4%)
500 / 41.9 = 11.9 panelen
Dat is wel per MPPT he.
Deze heeft er dacht ik 2.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
En je kan ook in serie aansluiten.
Maar inderdaad let er op en maar een goed plan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Of je onderdimensioneerd de omvormer, of de set panelen… lekker nutteloze discussie.

Wat het rendement gaat doen kan @Lacave netjes zelf bepalen met sunny design, want op dit moment kan niemand gaat voor hem/haar doen want de gegevens ontbreken.

18 in serie kan waarschijnlijk niet op de omvormer. 38V Voc en meer natuurlijk bij lage temperatuur - de omvormer mag 500V hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lacave
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-08-2023
Dank voor jullie reacties. De ligging is op het zuiden en de hellingsgraad is 40. Maar waar ik eigenlijk naar op zoek ben is om te begrijpen waarom meerdere installateurs mij vertelden dat het aansluiten van 6 panelen op een omvormer voor 12 panelen niet verstandig is. Maar hoe onverstandig kunnen ze mij niet uitleggen. Met het antwoord van Jeroen3 begrijp ik nu dat het vooral komt doordat de panelen geregeld niet genoeg spanning maken om boven de start uit te komen. Klinkt voor mij wel logisch en hoe onverstandig het uiteindelijk zal zijn om deze 6 panelen op de omvormer voor 12 aan te sluiten zal ik dan helaas proefondervindelijk moeten ondervinden. Zijn er aanvullingen of andere redenen?

Acties:
  • Beste antwoord

• ELD
  • Niet online

ELD

Ik denk dat het wel wat zal meevallen. Het voltage is over het algemeen direct redelijk in de buurt van wat het moet zijn, ook bij een instraling van bijna niks. Met 0,06A en extreem lage instraling heb je op een Longi LR5 Hi-Mo van 410WP ook nog steeds 27V.

Het start voltage is 150V maar mppt tracker range is 120V.

Zolang je praktisch geen schaduw hebt dan moet het wel lukken, het zal waarschijnlijker wel minder efficiënt zijn. Gewoon aansluiten en proberen.
Pagina: 1