Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmanman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-04-2023
Dag allen,

Graag zou ik in de nabije toekomst een videocamera willen aanschaffen, voornamelijk voor het maken van video's van landschappen voor educatief gebruik. Ik ben echter niet vertrouwd met de videocamera's op de markt, aan welk systeem zou ik moeten denken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:11
Dag @manmanman, welkom op Tweakers :)

Met de weinige info die je geeft is het erg lastig om een zinnig advies te geven. In deze post krijg je een idee van wat nuttig is om te vermelden wanneer je op zoek bent naar advies. Om je alvast een stuk op weg te helpen:
  1. Wat is je budget?
    Hoeveel geld wil je uitgeven? Is dat puur voor het apparaat zelf of inclusief accessoires?
  2. Wat wil je voor apparatuur kopen?
    Gaat het om een simpele fotocamera, of echt een spiegelreflexcamera, of wil je toch eigenlijk een action cam of instapdrone, of toch octocopter? Of gewoon een kick-ass lens voor je camera?
  3. Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
    Is het voor alledaags huis-tuin-en-keukengebruik of heb je echt specifieke toepassingen in gedachten? Bruiloften, safari, fly-by overzichten, wat dan ook. Hoe specifieker jij bent hoe beter.
  4. Wil je foto's maken of filmen?
    Of zelfs allebei? Welke is het belangrijkst en hoe vaak wil je beide opties gebruiken? Heb je nog specifieke eisen als het gaat om foto's of filmen?
  5. Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
    Mocht je nu al spullen hebben die van invloed zijn op je keuze laat het dan weten, dan kunnen we daar rekening mee houden.
  6. Heb je verder nog specifieke eisen?
    Als je verder nog eisen of wensen hebt die in bovenstaande vragen niet genoemd zijn geef die dan hier alsnog aan. Minimale sensorgrootte, geluid van je rotors, fps van je cam, lichtsterkte van je objectief, accessoires die je erbij wilt, alles wat relevant is helpt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
Begin hier eens met lezen: https://www.coolblue.nl/videocameras-actioncameras
De categorie 'camcorders' is tegenwoordig vooral professioneel of semi-professioneel spul. Je kan met bijna elke fotocamera tegenwoordig ook erg goed filmen, maar de gemiddelde action cam levert voor landschappen ook een prima beeld op. Voor jouw doel zijn er meerdere opties, inclusief de Vraag & Aanbod hier op Tweakers waar een aantal 2e hands opties rondzwerven.

Ik zie nu de post hierboven... kijk even of je die vragen kan beantwoorden, dat helpt erg met het bieden van enig advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

Idd even kijken of je e.e.a. beter kunt omschrijven.

Video maken is heel simpel. Dat kan je telefoon ook.
De vraag is, wil je zoomen. Heb je bepaalde lichtsterkte nodig.
Wil je ook bv met losse lenzen werken?

Wil je ook je video bewerken. Wil je bv ook Log kunnen opnemen zodat je makkelijk color correction kunt doen?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmanman
Dank jullie wel, voor de uitleg. Om eerlijk te zijn wil ik iets dat scherper kan filmen dan mijn telefoon/fototoestel, zonder de nood om echt zwaar te gaan bewerken.

Wat is je budget?
Max 1500, liefst minder
Wat wil je voor apparatuur kopen?
videocamera
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Maken van informatieve filmpjes/cursussen, met nadruk op het informatieve. Zowel buiten als binnenopname
Wil je foto's maken of filmen?
filmen
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
neen
Heb je verder nog specifieke eisen?
Geen idee :)

[ Voor 56% gewijzigd door manmanman op 18-04-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat heb je dan voor telefoon/fotocamera? En wat precies voldoet er niet aan?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmanman
Bij de fotocamera is de belichting niet zo goed (moet zeer veel licht op schijnen om niet in het schemerduister te filmen), plus het scherpstellen is vaak slecht.

Bij de smartphone (nokia XR20) vind ik de kwaliteit niet echt van het niveau dat ik graag zou willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:31

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat is er niet goed aan de kwaliteit? Is het korrelig, wiebelig, zijn de kleuren niet goed, of de scherpte?

Kan het aan je gekozen standpunten liggen? Oftewel de kadrering van je beeld?

En het is me ook niet helemaal duidelijk wat je wilt. Informatieve landschapsvideo's; heb je dan een pratend persoon in beeld? Zijn het stilstaande beelden? Of beweeg je de camera?

Als het zo vaag blijft blijf je denk ik meer vragen dan antwoorden krijgen.
Heb je misschien voorbeelden van wat je maakt?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
manmanman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:04:
Bij de fotocamera is de belichting niet zo goed (moet zeer veel licht op schijnen om niet in het schemerduister te filmen), plus het scherpstellen is vaak slecht.
Welke fotocamera praten we over? Wat gaat er mis met het scherpstellen? Loopt er iemand door het beeld die niet door de AF gevolgd wordt of krijg je de stilstaande boom niet scherp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03
Persoonlijk, vind ik de Sony video cameras best prettig in gebruik.
Als je starter bent, kan je voor een paar honderd euro al een leuk gevalletje vinden.
Ik zou eens een lokale MediaMarkt, Coolblue, BCC etc... binnenlopen en gewoon ff rondneuzen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja je kan natuurlijk je redelijke budget smartphone inruilen voor een meer high end die vooral ook goed is in filmen en meerdere lenzen heeft. Voordeel is dat je hem voor meer zaken kan gebruiken en makkelijk meeneemt. Anders wordt het denk toch eerder richting een vlog camera zoals Sony heeft.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

EOS M50 Mark II systeem camera en wat mooie lenzen
Kan 4k filmen.
Is compact. Kan je ook nog fotos mee maken
En door de juiste lenzen te kiezen ben je flexibel in wat je wilt filmen.

Van ultrawide en F1,4 tot zoom lenzen.
Met goede ISO waarde en lage noise.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1