Half Duplex Instellen in Linux

Pagina: 1
Acties:

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Hey

Ff een klein vraagje, hoe verander ik mijn netwerk kaart naar Half-Duplex. Het zijn realtek kaartjes..
Ik heb al gezocht maar kon nix vinden.
Btw. Ik gebruik Debian.

Alvast Bedankt
Go0s

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Dat heb ik via MS-dos gedaan, met "setup" op de flop die erbij zit.

Kweenie hoe je dat via Linux moet doen

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Als het goed is staan de meeste netwerkkaarten standaard in half duplex mode. Of ze eventueel full duplex ondersteunen en hoe je dat instelt hangt helemaal van de driver af.

quote uit de ethernet howto over full duplex mode:
As to whether it is supported or not, that depends on the card and possibly the driver. Some cards may do auto-negotiation, some may need driver support, and some may need the user to select an option in a card's EEPROM configuration.
3Com heeft inderdaad een dos configuratie utility om tussen half en full duplex te switchen. Bij realtek kan je het in windos altijd regelen bij de netwerkinstellingen van windows, dus ik denk dat realtek kaarten het standaard regelen via de driver.

Maar heb je bepaalde problemen met half/full duplex?

Verwijderd

Je zal vast wel parameters kunnen opgeven als de realtek module wordt geladen. Weet niet zeker, maar lijkt me het meest voor de hand liggend.

Verwijderd

Ook een klein vraagje... Waarom wil je dat?
Full duplex is toch veel beter?

Verwijderd

Dit moet je dus inderdaaad bij de module opgeven. Bij 3com kan het en bij realtek in ieder geval ook.
Kijk maar eens op deze link:
ftp://ftp.realtek.com.tw/lancard/drivers/8139/linux-help.htm

Overigens detecteert de realtek driver zelf al wat de beste settings zijn. Waarom wil je hem op half-duplex zetten? Dat is allleen nodig als er een HUB (en dus geen switch) in je netwerk hangt!

Verwijderd

probeer es mii-tool
ff zoeken op http://www.freshmeat.net

<edit>
dit progje zit in net-tools ik denk dat je die zo kan apt-getten.
</edit>

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 12:37 schreef Masta-T het volgende:
Ook een klein vraagje... Waarom wil je dat?
Full duplex is toch veel beter?
Als ik mijn (@home) netwerkkaart op full duplex zet, wordt het baggertraag...is dus niet altijd beter. (8>

Verwijderd

Okee, maar is het neit zo dat je niet hoeft te kiezen; als een nwkrt half is, dan is de rest dat automatisch toch ook?

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Gaat het om een ISA of een PCI kaart

ISA:
Met dat setup proggie wat erbij zit stel je dat dus in.
Dat wordt opgeslagen op de eeprom op de NIC zelf.
Daar worden dus de instellingen vandaan gehaald.

PCI:
Weet ik niet

Met @Home moet ie inderdaad op Half Duplex
Ik heb het ook s gehad met een van mijn Realtek kaartjes. Die was eerst voor een thuisnetwerk en toen kwam ie aan de kabelmodem, hij stond dus nog op Full Duplex.
Een 56k is dan nog beter, de ping tijden schieten omhoog.

Nu ook zonder stropdas

Pagina: 1