Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeigel_12000
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-12-2023
Beste,

Sinds een tijdje hebben wij 3 Ziggo Deco's ter vervanging van de SmartWifi pods. Wij hebben de bedrade deco op de eerste verdieping staan. De andere twee deco's staan in WIFI-stand in de woonkamer en op het kantoor op zolder.

Nu hebben wij regelmatig dat onze TV connect met de bedrade deco op de 1e verdieping, met als gevolg een zwak signaal, wegvallende verbindingen of een beeldkwaliteit waarbij je de pixels bijna kan tellen.

Volgens de Deco-app hebben alle Deco's prima bereik. Op de TV en in de app kun je geen Deco selecteren zodat de TV weer naar de goede Deco kijkt. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen met deze TP-link Deco's? Ligt het aan mijn TV of aan het netwerk? Wij hebben de deco beneden al op diverse andere plekken neergezet zonder gewenst resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zou het zendvermogen kunnen beperken van de Deco op de 1e verdieping, of je TV bekabeld aansluiten indien mogelijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
De deco is behoorlijk beperkt daarin en helaas wel bekend gedrag van sommige apparaten.

Zijn al je apparaten 5ghz? Dan kun je proberen de 2.4 uit te zetten.

Ook het fast roaming uitzetten kan helpen

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 18-04-2023 22:15 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:00
nelizmastr schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:53:
Je zou het zendvermogen kunnen beperken van de Deco op de 1e verdieping, of je TV bekabeld aansluiten indien mogelijk.
De makkelijkste oplossing is inderdaad om je deco naast je tv te zetten en deze met een ethernet kabel te verbinden. Dan is je probleem gegarandeerd opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deco stuurt client devices naar een bepaalde node. Dat gebeurt op basis van een gewogen inschatting van mogelijke performance. Die weging heeft te maken met draadloze backhaul: als je Deco node draadloos verbonden is, moet het verkeer twee keer door de lucht - en bij de meeste low-end Deco's in hetzelfde kanaal. Dat betekent dat je meer dan de helft van de performance verliest. Dus Deco zal jouw apparaat pas laten verbinden met een node dat draadloos aangesloten is op moment dat de verwachte performance daarvan minimaal het dubbele is van een rechtstreekse verbinding naar de bedrade node.

'Oplossing' om het te laten verbinden met de node in de woonkamer is dus signaal van de primaire node op 1e verdieping slechter maken door die node verder bij trapgat vandaan te plaatsen. Nadeel is dat hiermee ook de verbinding tussen node 1e verdieping en node beneden verslechtert. Je doet er dus beter aan om ook de node beneden dichterbij trapgat te plaatsen om dat op te vangen.

Of nog beter - zoals al genoemd - sluit de node beneden ook bedraad aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeigel_12000
Thanks voor de uitgebreide antwoorden. We hebben de Deco inderdaad ook al eens naast de TV geplaatst, maar het leek alsof de TV dan het Wifi signaal verstoorde. De deco had in ieder geval geen beste verbinding.

Ik heb nu een powerline adapter setje via mijn werk kunnen lenen om te kijken of dit een (bekabelde) oplossing is. Ik ben wel benieuwd of dit samen gaat werken met mijn Deco's. Wellicht moet ik de Wifi van de adapters even uitschakelen.

Ik ben hierin een behoorlijke noob dus geen idee of dit samen gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:00
Smeigel_12000 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:26:
Thanks voor de uitgebreide antwoorden. We hebben de Deco inderdaad ook al eens naast de TV geplaatst, maar het leek alsof de TV dan het Wifi signaal verstoorde. De deco had in ieder geval geen beste verbinding.

Ik heb nu een powerline adapter setje via mijn werk kunnen lenen om te kijken of dit een (bekabelde) oplossing is. Ik ben wel benieuwd of dit samen gaat werken met mijn Deco's. Wellicht moet ik de Wifi van de adapters even uitschakelen.

Ik ben hierin een behoorlijke noob dus geen idee of dit samen gaat werken.
Tenzij beide stopcontacten op dezelfde groep zitten is zo'n powerline setje vaak drama. Ik zou deze dan ook niet gebruiken om je deco "bekabeld" aan te sluiten maar hoogstens om je tv direct mee te verbinden. Echter vrees ik dat dit erg tegen gaat vallen.
Heeft de app van de Ziggo Deco (M4 denk ik?) geen optie om per apparaat een "voorkeurs deco" te selecteren? Bij mijn oude M5 zat die optie in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeigel_12000
Hi Boris, nee ik kan geen voorkeur voor een deco selecteren in de app. Idee is inderdaad wel om de tv en gameconsole direct te kabelen aan die powerline adapter. En dan gewoon de Deco's blijven gebruiken als wifi netwerk.

We zijn ook de optie aan het onderzoeken om een knap mesh systeem aan te schaffen en de ziggo router op bridge te laten zetten. Maar ik wil eerst wat andere (lees goedkopere) opties proberen voordat ik hierin ga investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Investeer liever eenmalig in een paar goede kabels dan steeds weer (meer) geld over de balk te gooien voor mesh. Een goedkope dualband AP presteert bedraad beter dan triband in mesh (draadloos aangesloten). Bovendien heb je minder nodig om je huis volledig te dekken (meestal 50% meer in mesh vs bedraad).

Op termijn is het ook veel goedkoper (dualband vs triband scheelt vaak al de helft, en als je er ook nog minder nodig hebt nog meer). Als je bedenkt dat goede kabels makkelijk 15 tot 20 jaar mee kunnen (Cat5e dat je 20 jaar terug legde zou nog steeds goed zijn voor 2.5Gbps nu), terwijl je in de regel elke 5 jaar WiFi spullen vervangt scheelt het op dat soort termijn meerdere honderden EUR - en is daarbij ook sneller en stabieler.

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 19-04-2023 16:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
Heb je overwogen om een kabeltje te leggen tussen je tv en je draadloos verbonden deco node?
Dan ben je ook van het probleem af want dan gaat de wifi in de tv uit en gaat hij via het kabeltje je wifi netwerk op.

Wel zou ik de deco node idd op enige afstand zetten, direct achter een tv oid is niet de beste plek

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1