Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 09:19
Al een tijd lees ik vanaf de zijlijn mee over zonnepanelen voor mijn nieuwbouwhuis.

In de afgelopen paar maanden heb ik meerdere offertes opgevraagd en zelf rond zitten kijken wat de onderdelen kosten en ik schrik me rot van de prijzen voor puur de montage. Die monteurs vragen €100-150/uur ex BTW en materieel (steiger/hoogwerker).

Pannendak, dakhelling is 42 graden.
22 graden van zuid (ZZO)

Vanwege mijn aansluiting van 3x25A mag ik maximaal 17kw terugleveren, maar vanwege selectiviteit raad mijn elektricien aan 2 omvormers te nemen met elk een eigen aardlek automaat.De omvormers zou ik buiten willen hangen onder een afdakje zodat ze tegen zon en regen zijn beschermd. Vanwege de warmte/herrie die ik niet perse in huis hoef te hebben en buiten met wat wind ventileert het beter?

Nou heb ik zelf geen ervaring met zonnepanelen monteren, maar het lijkt me best doenbaar. Bij het aansluiten van de omvormer vraag ik advies/hulp van mijn elektricien.

Mocht ik dit inderdaad zelf gaan installeren, zijn er dan nog bepaalde dingen waar ik specifiek op moet letten, zoals inductielussen? Zijn er nog bepaalde richtlijnen voor het maken van de strings? Volgens mij is 11 panelen per string binnen de operating range van de omvormers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuiMdPtgIdq4HKU4dEC7ZInr7UA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T5RDGC3N1oxeOHEXsoj4Hs7p.png?f=user_large
Foto's
Luchtfoto is nog van voor de pannen er op lagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmoh4Mw3zQqO9J9DTlF-b1x2wqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4Keo85Pd2wHI6NGXdQBYY6X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwrzZaI4AxjjIWFCzplbb9Hdsk8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oku8sRwhdXsnF3bwIldTtEac.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xos2WA7SxxDj1PURiuswo2nAMt4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0S1R5eImARNBUmZR4NZipy7J.png?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
ca. 6x17m
Schaduw
Niet
Jaarverbruik
Nieuwbouw dus onbekend. Warmteverliesberekening zegt aansluitvermogen WP 8kw, en aan verwarming + sanitair warm water 5107kwh/jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Zoveel mogelijk panelen
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf(?)
Bijhouden van data
Geen speciale eisen. Zou graag inzien wat totaal wordt opgewekt en hoeveel daarvan zelf gebruikt wordt en niet alleen maar hoeveel ik teruglever.
Reeds verkregen offertes
Voor alles bij elkaar voor 45 panelen (landscape 5x9) ca. 16k ex BTW.
Zelf inmiddels materiaal ingekocht/gereserveerd voor in totaal 11k. Daarbij montageoffertes voor alleen het monteren van de profielen + panelen (dakhaken zitten al op het dak door de dakdekker) van €2200.
Regio
Noord-oost brabant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:19
Euh? hoe denk je 17000 kWh per jaar te verbruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 16:46
Hoi Sivvis,

Zelf leggen is best te doen als je niet te bang of onhandig bent.
Ik had mijzelf gezekerd met een eenvoudige klimbroek en een touw vanuit de top zonder rolautomaat, dan zou ik nog wel naar beneden hebben kunnen glijden maar nog niet over de dakgoot kukelen. Maar je kan ook complete veiligheidssetjes kopen, dat is op jouw budget peanuts :-)

Even zorgvuldig werken zodat je geen pannen kapot trapt, en inderdaat goed plannen hoe je bekabeling laat lopen. Wanneer van elke string je heengaande en terugkerende kabel langs elkaar laat lopen heb je kleine inductielussen. Je frames aarden is ook verstandig.
Leggen bij weinig wind is fijner... Ik had een tooltje gemaakt zodat een paneel wat handelbaarder was in mijn eentje, wanneer je met een maatje op het dak kan werken is het al een stuk eenvoudiger.

Je krijgt altijd wel schaduw, die bomen om je heen zullen ook groeien, maar waarschijnlijk net als bij mij is dat dan aan begin en/of einde van de dag en dan is de opbrengst en dus eventueel verlies sowieso al minder. Bij mij kruipt de schaduw van het buurhuis omhoog en dan zijn horizontale slingers handiger, wanneer je een hoge boom krijgt waarvan de schaduw van links naar rechts gaat geeft een verticale indeling minder verlies.
Bij mij (16 panelen 4800Wp) zal het op jaarbasis wellicht een honderd kWu schelen, maar als je de keuze hebt waarom dan ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 09:19
MSXBas schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:41:
Euh? hoe denk je 17000 kWh per jaar te verbruiken?
Mag er tegenwoordig niet meer teruggeleverd worden?
Zelf verbruik geschat op 7000-8000kwh, de rest terugleveren.
remotica schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:41:
Hoi Sivvis,

Zelf leggen is best te doen als je niet te bang of onhandig bent.
Ik had mijzelf gezekerd met een eenvoudige klimbroek en een touw vanuit de top zonder rolautomaat, dan zou ik nog wel naar beneden hebben kunnen glijden maar nog niet over de dakgoot kukelen. Maar je kan ook complete veiligheidssetjes kopen, dat is op jouw budget peanuts :-)

Even zorgvuldig werken zodat je geen pannen kapot trapt, en inderdaat goed plannen hoe je bekabeling laat lopen. Wanneer van elke string je heengaande en terugkerende kabel langs elkaar laat lopen heb je kleine inductielussen. Je frames aarden is ook verstandig.
Leggen bij weinig wind is fijner... Ik had een tooltje gemaakt zodat een paneel wat handelbaarder was in mijn eentje, wanneer je met een maatje op het dak kan werken is het al een stuk eenvoudiger.

Je krijgt altijd wel schaduw, die bomen om je heen zullen ook groeien, maar waarschijnlijk net als bij mij is dat dan aan begin en/of einde van de dag en dan is de opbrengst en dus eventueel verlies sowieso al minder. Bij mij kruipt de schaduw van het buurhuis omhoog en dan zijn horizontale slingers handiger, wanneer je een hoge boom krijgt waarvan de schaduw van links naar rechts gaat geeft een verticale indeling minder verlies.
Bij mij (16 panelen 4800Wp) zal het op jaarbasis wellicht een honderd kWu schelen, maar als je de keuze hebt waarom dan ook niet?
Ik ga binnenkort een steiger aanschaffen, 135x305cm, dat maakt het werken daar wel makkelijker en veiliger denk ik. Daarnaast zie je wel eens dat mensen zich zekeren aan een dakhaak? Ik heb alles bij elkaar al genoeg op het dak gewerkt maar het moet op die pannen inderdaad wel veilig zijn en niet kapot gaan.

Als ik de strings horizontaal doe moeten de kabels dus van rails naar rails springen, is daar iets mis mee? Is dat juist een argument om de strings verticaal te doen zodat ik per string max. 2x tussen rails hoef te springen? Kan dat dan beter in een PVC buis of andere kabelgoot of mag die kabel gewoon op de pannen liggen (lijkt mij beter van niet?)

Die schaduw zal ik deze zomer eens in de gaten houden en eens rondkijken op luchtfotos of daar iets uit te halen is, volgens mij valt het heel erg mee. De bomen oost / west staan een meter of 15 weg. Die in het zuiden worden ieder jaar gesnoeid en blijven onder de goot.
Je doelt daarmee op het trippen van de bypass diodes en de richting van de groepen?

Hoe lang ben jij bezig geweest met die 16 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:19
Tuurlijk kan je nog terug leveren, maar ik hoop dat je niet teveel dagen last krijgt van netcongestie met zoveel vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 16:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oSDtVe1-kOLudJMFiFLs_7hfg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QtlAiIozyvW1lpZyqxFyHn9S.png?f=fotoalbum_large

Een halve dag klussen in de meterkast en de omvormer in de garage hangen. Een volgende halve dag rails plaatsen, en een hele dag panelen leggen en aansluiten. Ik ben TU Delft gecertificeerd elektrotechneut dus ik meen te weten hoe met elektriciteit om te gaan (ik heb nog wel even nagevraagd in welke volgorde de 3 fasen moesten worden aangesloten, maar blijkbaar regelt de Growatt dat helemaal vanzelf. Kortom fluitje van een cent).
Er moet nog een dakraam komen tussen de 2x8 panelen, normaal gesproken zou je een string links en rechts leggen maar omdat de schaduw van de buren omhoog kruipt zijn de bovenste 8 en de onderste 8 elk een string. Dat maakt wel dat er nog extra koppelsnoeren tussen links en rechts moesten komen, die lopen los onder de pannen door. Leg geen connectoren onder de pannen want als je onverhoopt een slecht exemplaar hebt is dat meestal de oorzaak van brand. Pas binnen, dus waar de snoeren in zicht komen gaan ze verder in PVC buis.

Springen van rail naar rail hoeft toch geen probleem te zijn? Gebruik een grootverpakking tie-wraps en bundel alle snoeren samen en aan zoveel mogelijk rails. Let qua logistiek op dat je er bij kunt wanneer het nodig is, ik moest 2 panelen demonteren om alsnog de bundels tegen de rails te leggen.
Als je in de gaten houdt dat de kabels zo min mogelijk last moeten krijgen van zon, vocht, beweging door wind, en eventueel enthousiast nestelende vogels zit je wel goed. Je kan eventueel bij een vriend kijken hoe daar de panelen liggen, maar er is ook genoeg broddelwerk door installateurs geleverd.

Omdat ik nog niet goed kon inschatten hoeveel meter kabel er van de omvormer naar de panelen moest lopen heb ik zelf een goede krimptang aangeschaft. Als je het wel al weet kun je compleet afgemonteerde kabels kopen. Dan moet je iets wijdere doorvoeren boren, en je houdt bijna altijd een beetje slack over waarvan je van tevoren even moet bepalen waar je het zal laten (bundelen bij de omvormer is meestal niet erg fraai). O ja, bijna vergeten, bundel nooit in lussen want dat kan flinke zelfinducties geven die te heet kunnen worden (net zoals je een netnoer op een kabelrol helemaal moet afrollen wanneer je enig vermogen gebruikt).

@MSXbas: vooralsnog heb je met een driefasensysteem minder kans op congestie. Maar je weet nooit hoe het in de nabije toekomst zal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door remotica op 21-04-2023 11:12 ]

Pagina: 1