Al een tijd lees ik vanaf de zijlijn mee over zonnepanelen voor mijn nieuwbouwhuis.
In de afgelopen paar maanden heb ik meerdere offertes opgevraagd en zelf rond zitten kijken wat de onderdelen kosten en ik schrik me rot van de prijzen voor puur de montage. Die monteurs vragen €100-150/uur ex BTW en materieel (steiger/hoogwerker).
Pannendak, dakhelling is 42 graden.
22 graden van zuid (ZZO)
Vanwege mijn aansluiting van 3x25A mag ik maximaal 17kw terugleveren, maar vanwege selectiviteit raad mijn elektricien aan 2 omvormers te nemen met elk een eigen aardlek automaat.
Nou heb ik zelf geen ervaring met zonnepanelen monteren, maar het lijkt me best doenbaar. Bij het aansluiten van de omvormer vraag ik advies/hulp van mijn elektricien.
Mocht ik dit inderdaad zelf gaan installeren, zijn er dan nog bepaalde dingen waar ik specifiek op moet letten, zoals inductielussen? Zijn er nog bepaalde richtlijnen voor het maken van de strings? Volgens mij is 11 panelen per string binnen de operating range van de omvormers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/T5RDGC3N1oxeOHEXsoj4Hs7p.png?f=user_large)
Zelf inmiddels materiaal ingekocht/gereserveerd voor in totaal 11k. Daarbij montageoffertes voor alleen het monteren van de profielen + panelen (dakhaken zitten al op het dak door de dakdekker) van €2200.
In de afgelopen paar maanden heb ik meerdere offertes opgevraagd en zelf rond zitten kijken wat de onderdelen kosten en ik schrik me rot van de prijzen voor puur de montage. Die monteurs vragen €100-150/uur ex BTW en materieel (steiger/hoogwerker).
Pannendak, dakhelling is 42 graden.
22 graden van zuid (ZZO)
Vanwege mijn aansluiting van 3x25A mag ik maximaal 17kw terugleveren, maar vanwege selectiviteit raad mijn elektricien aan 2 omvormers te nemen met elk een eigen aardlek automaat.
- 45 panelen (Ja Solar JAM54S31/405)
- Montagemateriaal van Solarconstruct Roboost
- Omvormers heb ik nog niet, maar zit te denken aan de 2xSungrow SH8.0RT. Hiermee heb ik 4 MPPT strings. 3x11 + 1x12 panelen.
Nou heb ik zelf geen ervaring met zonnepanelen monteren, maar het lijkt me best doenbaar. Bij het aansluiten van de omvormer vraag ik advies/hulp van mijn elektricien.
Mocht ik dit inderdaad zelf gaan installeren, zijn er dan nog bepaalde dingen waar ik specifiek op moet letten, zoals inductielussen? Zijn er nog bepaalde richtlijnen voor het maken van de strings? Volgens mij is 11 panelen per string binnen de operating range van de omvormers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/T5RDGC3N1oxeOHEXsoj4Hs7p.png?f=user_large)
Foto's
Luchtfoto is nog van voor de pannen er op lagen.![]() | ![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
ca. 6x17mSchaduw
NietJaarverbruik
Nieuwbouw dus onbekend. Warmteverliesberekening zegt aansluitvermogen WP 8kw, en aan verwarming + sanitair warm water 5107kwh/jaar.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Budget en doel
Zoveel mogelijk panelenWie gaat het project uitvoeren
Zelf(?)Bijhouden van data
Geen speciale eisen. Zou graag inzien wat totaal wordt opgewekt en hoeveel daarvan zelf gebruikt wordt en niet alleen maar hoeveel ik teruglever.Reeds verkregen offertes
Voor alles bij elkaar voor 45 panelen (landscape 5x9) ca. 16k ex BTW.Zelf inmiddels materiaal ingekocht/gereserveerd voor in totaal 11k. Daarbij montageoffertes voor alleen het monteren van de profielen + panelen (dakhaken zitten al op het dak door de dakdekker) van €2200.