Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 14:14
We proberen een PC uit 2017 te upgraden.

Wat er in zit:
Gigabyte AB350 moederbord. Bios versie F10
AMD Ryzen 5 1600
16mb geheugen
Gigabyte GeForce RTX 2070
650w Voeding

Ding presteert prima, maar het idee is om met een laag budget de boel iets te upgraden.

Gekocht:
AMD Ryzen 5 4500
GSKILL DDR4 3200 32GB (2x 16mb)

We hebben de release notes van het AB350 moederbord gelezen, en upgraden eerst de BIOS naar F31. We installeren daarna een EC FW Update Tool. Daarna hebben we F40 en F51h geinstalleerd.
We hebben de Gigabyte app alle updates laten draaien.
Nu plaats ik het nieuwe geheugen.
Het systeem draait stabiel.
De nieuwe processor wordt geplaatst.

Systeem start normaal op, maar na circa 30 seconden valt het scherm, en alle USB apparatuur uit.
Hierbij maakt de voeding een vreemd geluid.

Voeding vervangen door een Thermaltake Smart Pro RGB, 850W.
Idem: systeem start normaal op, maar na circa 30 seconden valt het scherm, en alle USB apparatuur uit.

1600 processor terug gezet, systeem draait stabiel.
Ook het oude geheugen icm de nieuwe processor geprobeerd, zelfde probleem.

Iemand enig idee waar ik de oorzaak moet zoeken?
Zelf denken we aan het vervangen van het moederbord, maar deze zou de CPU moeten ondersteunen.

Alvast bedankt voor de reacties!

FIX EDIT: DISABLE C-STATE IN DE BIOS!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-05 13:08
Welk moederbord heb je precies? Ik zie twee AB350 moederborden op de Gigabyte site, de gaming 3 en de gaming. Daarnaast nog wat AB350M/N versies. Weet je zeker dat je de juiste versie van de bios hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
En weet je zeker dat de bios-updates ook daadwerkelijk gelukt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-05 13:08
White Feather schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:08:
Dit is een goeie, kijk in je bios zelf of het ook werkelijk gelukt is. Ik heb persoonlijk weinig goede ervaringen met (windows) apps om bios veranderingen te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02
Ik zou eerst eens een schone (test) installatie doen op een eventueel beschikbare (SSD) schijf?
Heb je het probleem ook als je het systeem in het bios scherm laat staan?
Zelfde voor het opstarten van een Windows 10/11 installatie USB, of WinPE omgeving, werkt dat zonder uitvallen?
Windows in veilige mode starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
GromuhlDjun schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:25:
Welk moederbord heb je precies? Ik zie twee AB350 moederborden op de Gigabyte site, de gaming 3 en de gaming. Daarnaast nog wat AB350M/N versies. Weet je zeker dat je de juiste versie van de bios hebt?
Terechte vraag. Het gaat om een AB350-Gaming Rev 1.0

De juiste drivers en BIOS versie (51h van 9-2-2023) zijn geinstalleerd.

https://www.gigabyte.com/...rev-1x/support#support-dl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkdp57Imj-iBhxF9wjjNVjWHeZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGaT7gYCXdFfPhJsZuFDd2O3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyobJsfFp2YhmqJEAl98UZac85A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/en7BFwCdw1TzJLAOxxjjIiKx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
White Feather schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:08:
Check!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwE24goJmnRosHfI3b3H2AxMo8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oFDIzHMbBSgcvQe6B3PQqYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Mooi zo.

Al een bios-reset gedaan na het flashen? Dat wordt vaak vergeten en dan blijven er allerlei instellingen staan en zeker bij zo’n grote update als deze kan dat problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
The_Doman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:57:
Ik zou eerst eens een schone (test) installatie doen op een eventueel beschikbare (SSD) schijf?
Heb je het probleem ook als je het systeem in het bios scherm laat staan?
Zelfde voor het opstarten van een Windows 10/11 installatie USB, of WinPE omgeving, werkt dat zonder uitvallen?
Windows in veilige mode starten?
Eerst nogmaals, zeker weten de juiste, chipset en APU (onnodig voor de 4500?) drivers geinstalleerd.

4500 CPU geplaatst.
Bios gecheckt: F51h.

Zelfde probleem, W10 start op, na 20 tot 30 seconden gaat de videokaart uit, USB uit. Wat ook opvallend is: de reset en powerknoppen op de PC kast werken niet meer.

Windows in veilige modus werkt stabiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
Ik vond uiteindelijk deze post:
https://www.reddit.com/r/...rking_in_gaab350gaming_3/
In Short, The incompatibility may be caused by insufficient power supply or unstable power fluctuation from GA-AB350 Gaming 3. So I find the following ways to solve it:

- Manually increase CPU’s voltage about +0.3V in BIOS setting (Yes, just like overclocking).

- Disable CPU C-State (also in BIOS, it will likely be in the "Advanced CPU Core Options" dialogue).
Het disablen van C-state bleek uiteindelijk de oplossing.

Het systeem werkt nu stabiel!

Iedereen bedankt voor het meedenken! Het motiveert je toch om verder te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OATZGs8o9ZCs9LlSP7BocVTB710=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfIM7F3VX9C3MA0Mz2UDHkql.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1