Smartphone in de VS: data - gesprek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbetuwe
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 16:54
LS.,
Ik ga in mei en juni 6 weken naar de VS (California, Arizona, New Mexico e.o.).
Rondreis: een paar dagen in een motel, een dag reizen, enz.

Is dit het juiste forum om een vraag te stellen over het smartphone- en datagebruik in de VS?
Als niet: moderator, zet mij dan ajb over naar het juiste forum.

Wij (2) gebruiken tijdens deze reis ieder een smartphone (1 met 2 simslots en 1 met 1 slot) en daarnaast een notebook (met wifi) en een tablet (idem).
In deze rondreis is het contact met het thuisfront in de verschillende motels niet zo moeilijk: vrijwel ieder motel heeft wifi. Waardoor tekstberichten, telefoon en beeldtelefoon mogelijk is.
Het gaat natuurlijk over het (rond)reizen zelf: in de huurauto gebruiken we Google Maps. En soms luisteren naar Radio1, of Spotify, of Stingray.

We hebben telecom-ervaring van vorig jaar (rondreis over de Great Plains): toen hebben we een Verizon prepaid simkaart gekocht met unlimited data. Een probleem daarmee was, dat de prepaid simkaart maar 10GB aan hotspot-functie ondersteunde. Toen die 10GB op was, moest die (via de telefoon) worden opgewaardeerd.

En bleek (bij een ziekenhuisopname!) dat de Verizon prepaid simkaart geen gesprekken van de VS naar NL toestaat.
Contact met de alarmcentrale werd problematisch.

Concrete vraag:
-1- zijn er ervaringen met prepaid simkaarten (gekocht in de VS of -bv- op Schiphol)?
-2- waar liep je tegenaan? wat werkte wel/niet?
-3- kon je met je simkaart bellen? ook buiten de VS?
-4- zijn er ervaringen met een zg. mifi (mobiel wifi)?

Rondzoekend op het net: er zijn veel aanbieders van prepaid simkaarten, maar vrijwel allemaal gericht op Amerikanen en op binnenlands gebruik.
Onze beide Nederlands telecom providers (Ben en Lebara) raden het gebruik van hun simkaarten in de VS af, vanwege de hoge kosten.
De unlimited datakaart van Airport Telecom Schiphol bijv. wordt door hen afgeraden voor gebruik in een mifi en kent ook de max. 10GB hotspot beperking. En kan niet bellen naar buiten de VS.

Met mijn dank voor het gebruik van je kennis,
Ivo (Wbetuwe)

PS. Mocht je iets van mij willen weten over het gebruik van Verizon, vorig jaar: be my guest :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 13:27
Wij hebben een aantal jaar geleden een rondreis gemaakt door het westen van de VS.

Volgens mij hadden wij toen een AT&T kaartje besteld in NL en in de handbagage gestopt.
Eenmaal aangekomen in SF hebben wij het kaartje geactiveerd. Werkte prima, en had unlimited data prepaid.

Wij hadden een extra telefoon meegenomen, dit was de reistelefoon. Hiermee appte we naar het huisfront, navigeerde we en zochten we dingen op. Google Maps stond hier ook op, al had ik een TomTom bij. Soms wil je toch nog even navigeren naar dat ene restaurantje etc.

Daarnaast hadden wij allebei onze eigen telefoon bij en konden we daarmee elkaar ook bellen ook naar NL. Maar in geval van elkaar kwijt raken, is het toch fijn een backup te hebben. Is natuurlijk niet gebeurd.

Spotify playlisten van te voren downloaden (WiFi) scheelt enorm veel data. En het contact met NL deden wij vooral via WhatsApp bellen bij goed bereik. Wij zijn dus ook geen enkel moment tegen enige beperkingen aangelopen, behalve weinig bereik in de woestijn.

Wat ik nog niet opmaak, is waarom zou je 10gb hotspot nodig hebben? Wij hebben de hotspot namelijk nooit gebruikt. Ik zie ook nergens in je verhaal een noodzaak voor een hotspot.

In geval van nood kan je natuurlijk altijd wel je NL provider gebruiken om naar NL te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

My 2 cents: het bellen naar huis is te doen met de NL simkaart. Voor die ene noodsituatie zijn die kosten minder relevant (al speelde ik vals, want bedrijfstelefoon dus niet mijn kosten zolang het beperkt bleef). Radio 1 / Spotify in de auto is niet zo nodig: zet via wifi op de foon of plug USB-stick in de auto. Routes ook, met offline routeplanner of ouderwetsche TomTom. En 10 GB tabletverkeer in de auto was ook niet nodig, dat kan ook in hotel.

Voor mij was het dus 'gewoon' een lokale simkaart. En de keer daarvoor een klein budget op de NL simkaart en lekker offline vakantie.

Vlak voor covid heb ik in Japan rondgereden, toen met mifi. Was vooral gedoe.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 22:30
Heb je ook e-sim overwogen (ik weet niet of jouw telefoon dat ondersteund)? Ik heb dat in december 2022 gebruikt icm een Iphone in Amerika (New York). Geen gedoe en werkt perfect (en ik vond het niet duur).

Ik had dit geregeld via HolaFly: https://esim.holafly.com/nl/esim-usa/

[ Voor 3% gewijzigd door pyro83 op 18-04-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbetuwe
@pyro83 bedankt. Neen, geen van onze telefoons i geschikt voor een e-sim.

@Dave1989 en @F_J_K Bedankt voor je info

> Spotify playlist DLen = goed idee!
> xtra telefoon mee = goed idee
> offline Google Maps = goed idee

10GB hotspot = buiten het motel/wifibereik voor de 2e telefoon (waar geen Verizon sim in zit/zat)

In geval van nood: Lebara > NL werkte niet
Ben > NL werkte niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 13:27
wbetuwe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:07:
@pyro83 bedankt. Neen, geen van onze telefoons i geschikt voor een e-sim.

@Dave1989 en @F_J_K Bedankt voor je info

> Spotify playlist DLen = goed idee!
> xtra telefoon mee = goed idee
> offline Google Maps = goed idee

10GB hotspot = buiten het motel/wifibereik voor de 2e telefoon (waar geen Verizon sim in zit/zat)

Ben > NL werkte niet.
Ik zou even contact opnemen met Ben, het zou namelijk gewoon moeten werken.

En die 10GB hotspot, ik zou dat echt niet als beperking zien. Mijn partner "mocht" alleen in het hotel op WiFi op haar telefoon. En onderweg af en toe eens met de reis telefoon, alleen bij een lange rit. :P

Verder lekker genieten van het daar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 11:37
Kan je telefoon met e-sims overweg? dan een T-mobile prepaid e-sim. Unlimited data en aantal minuten bellen voor ~$60 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:50
Navigeren kan ook met de HERE WeGo app, met deze app kan je de kaarten voorafgaand aan je trip downloaden en daarna offline blijven. De app is gratis. Bijna elke huurauto heeft tegenwoordig wel iets van Carplay of Android Auto of een eigen systeem aan boord zodat je muziek vanaf je telefoon kan afspelen. Dus download wat je van Spotify nodig hebt, of zet genoeg aan muziek op je telefoon zelf om de trip door te komen. Neem wel even een USB(-A) kabeltje mee... wireless Carplay is minder vaak aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbetuwe
Bedankt voor de antwoorden. Daar kan ik mee vooruit.

Volgens de websites van Ben en Lebara kunnen we wel VS > NL bellen. Buiten de belbundel.
Navraag bij beiden leert ook, dat het mogelijk moet zijn. Onze ervaring van vorig jaar is dus onverklaarbaar.

Op https://www.callingmart.com/products/wireless/default?id=5 een site gevonden met goedkopere prepaid simkaarten met onbeperkt data.

De vrees zit hem vooral in het niet kunnen bereiken van een alarmcentrale op het moment dat ik dat nodig. had. Dus: nu uitzoeken. Vandaar.

Nogmaals mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 03:24
Weet je nog van welk netwerk je in de VS gebruik maakte?

AT&T had het probleem dat bellen niet meer mogelijk was als er geen VoLTE roaming overeenkomst was met de buitenlandse provider. Dat zou nu opgelost moeten zijn, maar het is dus een tijdje niet mogelijk geweest om te bellen op het AT&T met (alle?) Nederlandse providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbetuwe
@Ties Brants We gebruikten Verizon.
De jongen bij Best Buy (waar we de Verizon datasimkaart kochten) zei, dat deze niet in mijn telefoon kon, omdat Verizon 3G had uitgezet.
Achteraf gezien kul, omdat mijn telefoon in de notificatiebalk het VoLTE incoontje had staan.
Stom..., toen niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:04
Wat ik deed was via Skype bellen of een andere voip provider. Dan kan je via je databundel tegen lokaal NL tarief naar Nederlandse nummers bellen.

Voor de rest gewoon een sim daar gehaald en tegenwoordig gewoon esims

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 03:24
wbetuwe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:07:

Ben > NL werkte niet.
Je Nederlandse simkaarten gebruikten toch geen Verizon? T-mobile heeft geen roaming met Verizon. Van Lebara (KPN?) weet ik het niet.
wbetuwe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:46:
@Ties Brants We gebruikten Verizon.
De jongen bij Best Buy (waar we de Verizon datasimkaart kochten) zei, dat deze niet in mijn telefoon kon, omdat Verizon 3G had uitgezet.
Achteraf gezien kul, omdat mijn telefoon in de notificatiebalk het VoLTE incoontje had staan.
Stom..., toen niet gezien.
Maar dat klopt dan toch ook? als je het VoLTE incoontje zag gebruikte je dus 4G of 5G op dat moment.

[ Voor 43% gewijzigd door Ties Brants op 20-04-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbetuwe
@Freezerator Goed idee!

@Ties Brants Lebara is natuurlijk goedkoop (en in dit geval misschien duurkoop). Ik ben geen grootgebruiker: van mij maandelijkse 5GB bundel gebruik ik vaak 4GB niet. En Lebara had er al voor gewaarschuwd. Hoe dat nu is weet ik nog niet.
Vwb Ben: dat is ws een verkeerde instelling geweest in de iPhone van mijn reisgezelschap.

De Best Buy-jongen heeft ws niet gezien dat de VoLTE-icoon in de notificatiebalk stond.
Op zijn advies stopten we de Verizon datasim in de iPhone. En niet in mijn Android Oukitel, die wel twee sim slots heeft.
En we gebruikten de iPhone als hotspot.
Waar we wel tegenaan liepen (en was ons niet gezegd), was de max 10GB hotspot op de datasim.
Later hebben we de 10GB in een andere winkel vernieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:59
Even een topicschopje: @wbetuwe welke oplossing heb je uiteindelijk gekozen?

Mijn ouders gaan in september naar de VS (Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming, Utah, Arizona) en ik zat ook al even voor ze te kijken. M'n pa kwam zelf (net als jij) met Airport Telecom aan, die ken ik verder niet hoewel 12GB zat is voor ze en dat volgens de site op zowel T-mobile als AT&T netwerk draait lijkt me een plus.

Ergens twijfel ik ook nog een beetje aan het nut. Ik zag op PhoneArena dat het gros van de dekking in landelijk gebied in de US draait op 700MHz, dat is B12 voor AT&T en T-Mobile en B12/14/17 voor Verizon. Daar hebben ze alleen helemaal niks aan, want die ondersteunen hun telefoons überhaupt niet.

Misschien meer focussen op een goedkoop abonnementje en zoveel mogelijk offline halen van data zoals al werd gemeld.

Vandaar even nieuwsgierig naar jouw ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:03
Ik gebruik tegenwoordig FlexiroamX.

Ze hebben altijd een paar acties voor goedkoper.

Dit is trouwens alleen maar data.

[ Voor 17% gewijzigd door joke_name op 06-08-2023 21:27 ]

Pagina: 1