Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorunnxd
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-11-2024
Hallo,

Ik heb sinds 2 jaar en 10 maanden een Philips 43PUS7304. Gisteravond begon hij plotseling tijdens het kijken van een YouTube filmpje verticale strepen te vertonen (over het hele scherm, verschillend van kleur). Nog wel geluid, mogelijkheid tot doorspoelen en dergelijke, maar helemaal geen beeld meer, behalve de strepen. De televisie na op wat knoppen te hebben gedrukt maar uitgezet en van de stroom afgehaald om een soft-reset te doen. Toen ik de televisie weer aanzette kwam er eerst goed beeld, maar na een seconde of 5 geeft hij wederom de vertical strepen. Philips gebeld, geen idee wat het probleem is, maar ik kon wel een handmatige reset doen (stroom eraf, knop onderaan televisie naar voren bewegen, stroom erop). Hierna nog steeds hetzelfde probleem. Zowel Philips als de verkoper wil niet kosteloos repareren, dus ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met dit probleem en wat de oplossing kan zijn. Alvast bedankt!

Jorunn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wR_lTFHskkOUboYkxDk6NKXAHK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dGst7PEjssxDXxum8dijdYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via jorunnxd op 18-04-2023 19:16)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is altijd erg vervelend als een winkel zijn wettelijke verplichtingen niet nakomt. De formele gang van zaken is inderdaad dat je ze in gebreke stelt en als ze het niet binnen de gestelde termijn oplossen, dan ontbindt je de koopovereenkomst. Zodra de koopovereenkomst ontbonden is, moet de winkel de televisie terugnemen, je gehele aankoopbedrag terugbetalen en jouw kosten vergoeden. Het is dan niet meer dat ze alsnog mogen repareren, ontbinden is een beslissing die jij als koper neemt en eenmaal (terecht) genomen juridisch een voldongen feit. Het is voor de winkel dus de meest pijnlijke oplossing, maar ze gokken erop dat ze je met een kluitje in het riet kunnen sturen. Bij de meeste consumenten werkt dat namelijk heel goed.

Wat betreft kosten van opsturen: In beginsel is, als niets is afgesproken, dat degene die iets moet leveren daar de kosten voor draagt. Maar ja... de winkel is ook in overtreding met de koopovereenkomst en verantwoordelijk voor de kosten aan jouw zijde die dat oplevert. Ik zou zeggen, een beetje een grijs gebied.

Probleem is: Je moet je recht gaan halen. Kijk of de betreffende winkel aangesloten is bij Thuiswinkel.org. Zo ja, stuur een klacht naar hun geschillencommissie. Zo nee, heb je een rechtsbijstandverzekering, neem daarmee contact op. Als dat ook geen optie is, dan zou je zelf een advocaat in moeten schakelen, maar ga je waarschijnlijk voor de kosten terugdeinzen. Wellicht dat een paar dreigbrieven dan nog een poging waard zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is een defect, dus niet iets dat met resets op te lossen is. Soms zijn dit soort lijnen een gevolg van slecht geleidende kabels, maar mijn gevoel is hier een defect paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je in Nederland gekocht hebt, heb je recht op garantie, Nederlandse garantiewetgeving is vrij streng en geeft gedurende de gehele economische levensduur recht op reparatie. Als je in België gekocht hebt zit je minder goed, je hebt dan waarschijnlijk 2 jaar garantie gehad en die is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorunnxd
dmantione schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:49:
Het is een defect, dus niet iets dat met resets op te lossen is. Soms zijn dit soort lijnen een gevolg van slecht geleidende kabels, maar mijn gevoel is hier een defect paneel.
Ik heb dit probleem wanneer ik gewoon de televisie aanzet, geen settopbox of andere apparatuur aangesloten. Ik denk zelf ook dat het paneel defect is. Dankjewel voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorunnxd
dmantione schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:55:
Als je in Nederland gekocht hebt, heb je recht op garantie, Nederlandse garantiewetgeving is vrij streng en geeft gedurende de gehele economische levensduur recht op reparatie. Als je in België gekocht hebt zit je minder goed, je hebt dan waarschijnlijk 2 jaar garantie gehad en die is verlopen.
Ik ben Nederlands, en ik heb het geprobeerd bij de verkoper, die wil van niks weten en houdt zich aan het feit dat de fabrieksgarantie reeds is verlopen. Ik heb ze in gebreke gesteld, maar ook daar trekken ze zich niks van aan. Ze willen dat ik op eigen kosten de televisie opstuur en pas wanneer het bij de reparatieafdeling komt bekijken of het een garantiegeval betreft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is altijd erg vervelend als een winkel zijn wettelijke verplichtingen niet nakomt. De formele gang van zaken is inderdaad dat je ze in gebreke stelt en als ze het niet binnen de gestelde termijn oplossen, dan ontbindt je de koopovereenkomst. Zodra de koopovereenkomst ontbonden is, moet de winkel de televisie terugnemen, je gehele aankoopbedrag terugbetalen en jouw kosten vergoeden. Het is dan niet meer dat ze alsnog mogen repareren, ontbinden is een beslissing die jij als koper neemt en eenmaal (terecht) genomen juridisch een voldongen feit. Het is voor de winkel dus de meest pijnlijke oplossing, maar ze gokken erop dat ze je met een kluitje in het riet kunnen sturen. Bij de meeste consumenten werkt dat namelijk heel goed.

Wat betreft kosten van opsturen: In beginsel is, als niets is afgesproken, dat degene die iets moet leveren daar de kosten voor draagt. Maar ja... de winkel is ook in overtreding met de koopovereenkomst en verantwoordelijk voor de kosten aan jouw zijde die dat oplevert. Ik zou zeggen, een beetje een grijs gebied.

Probleem is: Je moet je recht gaan halen. Kijk of de betreffende winkel aangesloten is bij Thuiswinkel.org. Zo ja, stuur een klacht naar hun geschillencommissie. Zo nee, heb je een rechtsbijstandverzekering, neem daarmee contact op. Als dat ook geen optie is, dan zou je zelf een advocaat in moeten schakelen, maar ga je waarschijnlijk voor de kosten terugdeinzen. Wellicht dat een paar dreigbrieven dan nog een poging waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
jorunnxd schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:50:
Ik heb dit probleem wanneer ik gewoon de televisie aanzet, geen settopbox of andere apparatuur aangesloten. Ik denk zelf ook dat het paneel defect is. Dankjewel voor je antwoord.
Op zich bedoel ik de kabels inwendig in de televisie, tussen het moederbord, eventueel T-con en paneel. Even losmaken, beetje contactspray ertussen en weer vastmaken kan soms wel eens helpen bij lijntjes. Als ik de foto zie, denk ik evenwel niet aan een kabelprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorunnxd
dmantione schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:46:

toon volledige bericht
Heel erg bedankt voor je input. Dat is inderdaad het probleem, m'n recht halen. Ik zal even kijken bij de geschillencommissie, wellicht kom ik daar mee verder. Ik was niet van plan om het erbij te laten liggen, maar het heeft weinig zin om zelf een advocaat in de arm te nemen, om vervolgens daar meer geld aan kwijt te zijn dan het kopen van een nieuwe televisie. Bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Bedenk dat de winkel dezelfde afweging gaat maken: De meeste winkels weten drommels goed hoe het werkt en dat voor de rechter laten komen veel duurder is dan garantie leveren, een winkel maakt uiteindelijk dezelfde afweging als jij. De kunst zit hem erin voldoende overtuigend zijn dat je bereid bent om te bijten.
Pagina: 1