Vraag
Alle reacties
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Stucen (=vocht) over elektra is niet zo'n goed plan lijkt me
https://www.elektramat.nl...tagedoos-o16mm-28mm-3101/
Wat ik in nieuwbouw vaak zie tegenwoordig is ook gewoon een stuk YMvK uit de muur of plafond laten komen Vaak zit er achter de lamp nogwel iets ruimte om hem daar af te monteren. Dat kan ook een optie zijn mochten jouw lampen die ruimte hebben. Twee Wago 221 tjes zijn niet zo groot.
HD4Life @ Full-HD
Zo te zien bedoeld om aan de zijkanten ook overheen te stucen. Dus netjes buizen in je muur naar de uitsparingen. En hopen dat ze een vervangbare lichtbron hebben anders ben je de klos als er wat stuk gaat.
Ik zou er niet aan beginnen.....
[ Voor 5% gewijzigd door CirclDigital op 18-04-2023 10:32 ]
Er zitten dus gewoon gaten in de behuizing waar een buis doorheen past. De lasklemmen kunnen dus in de behuizing, en niet achter de stuc.Ragnar schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:30:
Hier wat meer foto's
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vergeet ook niet de behuizing te aarden.
Alleen is de behuizing zo te zien van metaal, dat is niet toegestaan als 'inbouwdoos'.jordje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:39:
Er zitten dus gewoon gaten in de behuizing waar een buis doorheen past. De lasklemmen kunnen dus in de behuizing, en niet achter de stuc.
@Ragnar het lijkt er meer op dat dit soort dingen bedoeld zijn voor holle wandmontage, zover ik op de foto's zie heb jij dat niet. Als je er mee wilt knutselen zou ik wel overwegen de drivers te verwijderen en alles centraal op 1 (nieuwe) driver aan te sluiten zodat je deze correct (en veilig) kan monteren en vanaf daar alleen nog maar werkt met zwakstroom naar je lampjes.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ik weet niet of je het nou moet zien als inbouwdoos of armatuur. Inbouwarmatuur?DukeBox schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:43:
[...]
Alleen is de behuizing zo te zien van metaal, dat is niet toegestaan als 'inbouwdoos'.
Maar die zit dan altijd in/op een kunststof inbouwdoos óf holle wand (zoals gipsplaat).jordje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:46:
Als je een metalen lamp of inbouwspot plaatst mag die namelijk wel van metaal zijn zolang die maar is geaard.
Veiligste oplossing is idd ergens in de buurt de leddrivers in een geschikte inbouwdoos inwerken (is dan dubbel geïsoleerd door draadisolatie en inbouwdoos --> geen aarding verplicht), en dan met veilige laagspanning naar de lampen zelf gaan. Je zou die drivers kunnen gebruiken als je het aandurft, bij keuring electriciteit wel wat vriendelijk zijn tegen keurder want in principe mogen ze niet conform materiaal afkeuren.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik neem aan dat je zwakstroom bedoeld (ongeveer zoals het voorbeeld dat ik eerder gaf?).naftebakje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:33:
.. en dan met veilige laagspanning naar de lampen zelf gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 18-04-2023 14:34 ]
Exact dit, waar heb je deze lampen ergens gekocht? Want ze zouden volgens mij niet in NL verkocht mogen worden zo. De behuizing is van metaal en niet geaard, de driver heeft geen enkel Europees keurmerk. Bij veel goedkope led drivers staat de "laagspanning" in verbinding met hoogspanning 12v "gewoon" in verbinding met 230v en gaat er nog steeds 230 door je heen zodra je het aanraakt.naftebakje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:33:
Metalen behuizinig niet aarden mag wel als alles dubbel geïsoleerd is, dat is hier niet voorzien. De lampen voldoen ook niet aan de europese normen, dit zijn China export lampen.
Veiligste oplossing is idd ergens in de buurt de leddrivers in een geschikte inbouwdoos inwerken (is dan dubbel geïsoleerd door draadisolatie en inbouwdoos --> geen aarding verplicht), en dan met veilige laagspanning naar de lampen zelf gaan. Je zou die drivers kunnen gebruiken als je het aandurft, bij keuring electriciteit wel wat vriendelijk zijn tegen keurder want in principe mogen ze niet conform materiaal afkeuren.
Dit lijkt verlichting die via vage webshops verkocht wordt, allemaal leuk tot er brand komt of iemand onder stroom komt te staan.
Als je deze veilig wilt gebruiken zul je de behuizing moeten aarden ze via een leiding moeten aansluiten op een fatsoenlijke led-driver.
[ Voor 6% gewijzigd door eltweako op 18-04-2023 15:23 ]
Ik zou nooit over zwakstroom spreken als ik het over spanning heb.DukeBox schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:53:
[...]Ik neem aan dat je zwakstroom bedoeld (ongeveer zoals het voorbeeld dat ik eerder gaf?).
NEN1010 spreekt van ELV, extra lage spanning.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik heb de drivers weg gelaten en er een mini gu10 aansluiting gekocht. ik ben vanuit de centraaldoos overgegaan op flexibele (huishoud) kabel naar alle 4 de inbouwarmaturen via de reguliere mantelbuizen.
Deze flexibele draad komt uit door het lampgaatje (wel zorgen dat je boven de armaturen wat ruimte hebt om alle er in te duwen) daar heb ik de mini gu10 aansluiting op gemonteerd.
Zo heb ik geen niet bereikbare drivers of verbindingen in de muur.
Tevens is een 220v lampje altijd algemeen verkrijgbaar en op alle dimmers (hue) aan te sluiten
Edit: Ik heb iets andere armaturen. de mijne hebben dezelfde vorm maar zijn volledig gegoten in gips.
[ Voor 7% gewijzigd door BlueSS50 op 19-04-2023 09:12 ]