USB-C hub/ docking station instabiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-08 10:21

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Dag medeTweakers,

Ik heb volgende USB-C hub gekocht: uitvoering: HP USB-C Dock G4
Echter krijg ik 2x 2k monitoren niet stabiel werkende :(

Nu heb ik in de BIOS al de settings aangepast op 1 laptop waardoor het nu wel mogelijk blijkt. Op de andere werk laptop is de BIOS locked natuurlijk. Hierdoor krijg ik een schaarse resolutie op 1 van de monitoren :(

Dit lijkt een beperking van de USB-C port. Wel raar, omdat 4k 60Hz wel support wordt. Maar 2x 2k blijkbaar niet. Bandbreedte is wel wat hoger. Maar blijft jammer.

Nu heb ik het werkende gekregen. Maar ik blijf kabels switchen. Ook is het instabiel voor beide laptops. Ik moet meerdere keren de USB-C <> USB-C connector loshalen of de displayport kabel uit de hub of zelfs de power cable zodat deze het na een paar pogingen doet.

Nu heeft 1 van de laptops enkel 1x usb-C aansluiting, gezien mijn opstelling met 2x 2k monitoren werkt ben ik verplicht deze te gebruiken.

Gezien dit deels een beperking is van de bandbreedte van USB-C moet het toch werkzaam zijn dmv de BIOS setting: https://support.hp.com/us-en/document/c06575423

'''
To resolve this issue, perform the following steps:
Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP alt mode dock option.
Start or restart the computer and enter HP Computer Setup.

NOTE: This can be performed by pressing the F10 key while the computer is restarting.

Select Advanced > System Options.
Check Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP a lot mode dock.
'''

De instabiliteitsproblemen lijken mij meer aan het docking station te liggen. Het is natuurlijk super irritant dat na iedere keer dat de laptop aangesloten wordt of in sleep mode belandt ik teleks allerlei kabels in en uit moet pluggen. Ook al HDMI en Displayport proberen om te wisselen maar geen succes.

Wat zijn jullie ervaringen met deze hub's ? Ik kan hem nog terugsturen. Adviezen voor betere varianten? Ik ben bang dat ik tegen soortgelijke problemen aanloop.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik herken je problemen helemaal, super irritant! Je zou eens kunnen proberen om 'Selective USB suspend' uit te zetten, bij mij scheelt dit echt een hoop: https://www.elevenforum.c...pend-in-windows-11.10251/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12

sapphire

Die-hard pruts0r

Firmware update naar de laatste versie wil ook nog we eens helpen.

Welke laptop gebruik je verder want dat bandbreedte probleem met 2x2K is gewoon een laptop ding en geen docking station probleem.

Ik ben het op werk ook tegen gekomen bij HP Probook 6x0 G4 en G5’s.
Zet je die bios setting die je noemt aan dan word de bandbreedte van de regulieren USB3 poorten deels naar USB-C gezet en worden de poorten USB2.
Niet ideaal maar het werkt.

Stabiliteitspact problemen hier ook niet te zuinig en dat word door HP tot nog toe geweten aan de firmware icm de firmware van de monitoren in gebruik maar dat moeten we nog testen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Sirhc_95 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:18:
Ik herken je problemen helemaal, super irritant! Je zou eens kunnen proberen om 'Selective USB suspend' uit te zetten, bij mij scheelt dit echt een hoop: https://www.elevenforum.c...pend-in-windows-11.10251/
Dank, op mijn werk laptop is dit natuurlijk dicht getimmerd :D Zal het op mijn persoonlijke proberen.
sapphire schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:01:
Firmware update naar de laatste versie wil ook nog we eens helpen.

Welke laptop gebruik je verder want dat bandbreedte probleem met 2x2K is gewoon een laptop ding en geen docking station probleem.

Ik ben het op werk ook tegen gekomen bij HP Probook 6x0 G4 en G5’s.
Zet je die bios setting die je noemt aan dan word de bandbreedte van de regulieren USB3 poorten deels naar USB-C gezet en worden de poorten USB2.
Niet ideaal maar het werkt.

Stabiliteitspact problemen hier ook niet te zuinig en dat word door HP tot nog toe geweten aan de firmware icm de firmware van de monitoren in gebruik maar dat moeten we nog testen.
Yes, las het ook al. Ga ik spoedig proberen !
uitvoering: HP Envy x360 13-ay1150nd Dit is de laptop, 2x2k werkt nu dmv BIOS settings te wijzigen. (Niet op mijn werk laptop, zelfde probleem)

Hmm, balen, is dat een dingetje van de HP docking stations? Misschien toch maar een andere kopen? Verwacht dat die dezelfde problemen hebben eerlijk gezegd

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In mijn setup gebruik ik ook 2 1440p schermen via 1 USB-C aansluiting (Dell laptop met 11th gen Intel graphics). Dat gaat prima, maar enkel wanneer ik de refresh rate van beide schermen terugbreng naar 60Hz. Als een van de schermen op 75Hz staat heb ik constant uitval.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@mirno Ik persoonlijk denk eerder dat dit een Windows dingetje is (10 of 11, maakt namelijk niet uit).

De oplossing als het gebeurd, is om het stroom van de externe monitoren af te halen en wachten totdat Windows terug springt naar 1 schermmodus (usb-c kabel kan gewoon blijven zitten) en daarna het stroom weer te zetten op de monitoren.

Hier icm een Dell XPS i9 of HP Probook G9 en Dell WD19TB Dock.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 16:56

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Op de HP Site staat dat de G4 dock onder dual displays maar 2x 1920 x 1200 at 60 Hz kan.
Uitgaande dat jouw 2K slaat op 2560 × 1440 at 60Hz, gaat dat ook niet stabiel worden.

Ook kan de G4 maar Up to 3840 x 1440 at 60 Hz met 1 display, dat is niet echt 4K die resolutie is 3840 × 2160.

Ik zou op zoek gaan naar een dock/hub met 2 display output waar duidelijk bij staat dat het 2x 4K60Hz aan kan. Zo iets als: https://tweakers.net/pric...7-in-1-portable-dock.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Baakster schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:29:
Op de HP Site staat dat de G4 dock onder dual displays maar 2x 1920 x 1200 at 60 Hz kan.
Uitgaande dat jouw 2K slaat op 2560 × 1440 at 60Hz, gaat dat ook niet stabiel worden.

Ook kan de G4 maar Up to 3840 x 1440 at 60 Hz met 1 display, dat is niet echt 4K die resolutie is 3840 × 2160.

Ik zou op zoek gaan naar een dock/hub met 2 display output waar duidelijk bij staat dat het 2x 4K60Hz aan kan. Zo iets als: https://tweakers.net/pric...7-in-1-portable-dock.html
Ah !
Het vreemde is dus dat 2x2k wel werkt zodra ik de BIOS settings aanpas! En 4K was sws geen probleem.
NOTE: Actual display configuration is subject to the platform’s video out capability.

Instabiliteit zit hem voornamelijk in het herkennen van de monitors na het stand-by gaan. Het uit/aanzetten van de monitor werkt goed !

[ Voor 4% gewijzigd door mirno op 19-04-2023 19:24 ]

我的名字是Mirno

Pagina: 1