Vraag

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:25
Alleen in mijn tuinhuis meet ik ±30V tussen de Aarde en de Nul. Tussen Aarde en Fase meet ik ±200V. Tussen Fase en Nul meet ik 230V.

Het is gemeten met een goede Multimeter.

De stroom komt via 1 enkele kabel het tuinhuis binnen met een Fase, Nul en Schakeldraad + een mantel die als aarde wordt gebruikt. Ik meet meteen op dat punt al bovenstaande waardes. Ik heb geen idee waar dit draad het woonhuis uit gaat. Ergens onder de grond vermoedelijk.

In het woonhuis zitten ook nog twee punten op dezelfde groep, maar daar meet ik geen spanning op de aarde.
Als ik de betreffende groep uitschakel meet ik 0 tussen alle draden.

Nou vroeg ik mij af:
A. Wat betekent dit? Betekent dit dat er continu 30V op de Aarde staat? Is dit puur een slechte aarde, of zit er ergens een sluiting tussen Fase en Aarde waardoor spanning blijft lekken?
B. Hoe kan ik de oorzaak opsporen?
C. Hoe kan ik dit verhelpen? Is het slaan van een extra aardepin voldoende?

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:53
Hoeveel Ampère? Waarschijnlijk spanning omdat de kabels over langere lengte dicht langs elkaar lopen.

Wijst op een niet goed aangesloten aarde ergens.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyriel85 op 18-04-2023 07:50 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Aan de andere kant hoort de aardlitze (die met de mantel meeloopt) aan de aarde te zittten.

Dikke kans inderdaad dat dat niet zo is en er (waarschijnlijk capacitief) een lading op staat.

Je moet dus het andere eind van die kabel zien te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door AtomicShockwave op 18-04-2023 08:12 ]

• MailMan
AtomicShockwave schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:06:
Aan de andere kant hoort de aardlitze (die met de mantel meeloopt) aan de aarde te zittten.

Dikke kans inderdaad dat dat niet zo is en er (waarschijnlijk capacitief) een lading op staat.

Je moet dus het andere eind van die kabel zien te vinden.
Hmm dat wordt dan wel een heel deel van de tuin omspitten, en dan alsnog de kans dat de lasdoos oid ergens in de muur zit. Niet ideaal :p

Zou een aardepen slaan en aansluiten het probleem dan niet oplossen?

Ik snap alleen niet waarom een nuldraad met aardeverbinding 30V laat zien. Op nul hoort toch geen spanning te staan, dus waar komt die vandaan?

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 18-04-2023 09:17 ]

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-11 10:02
MailMan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:16:
[...]

Hmm dat wordt dan wel een heel deel van de tuin omspitten, en dan alsnog de kans dat de lasdoos oid ergens in de muur zit. Niet ideaal :p
Lijkt me sterk dat een lasdoos (verstopt) in de muur zit. Je weet neem ik aan op welke groep je tuinhuis zit, misschien kun je vanaf daar verder zoeken, bijv. door de bekende lasdozen in de buurt van/richting tuinhuis eens open te halen. Mogelijk kom je dan de kabel in kwestie al tegen...

Daarbij zitten schuren/tuinhuizen/tuinverlichting doorgaans sowieso op een aparte groep/groepen, separaat van je woonhuis. Wat is de situatie bij jou?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

...
...
Dat wil je toch juist niet? De aardelitze zit er om jou te beschermen als je met een schop in de tuin aan het werken bent. Als je de aarde dan ergens anders op gaat aansluiten, is die bescherming weg.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

[...]

[...]

Ik snap alleen niet waarom een nuldraad met aardeverbinding 30V laat zien. Op nul hoort toch geen spanning te staan, dus waar komt die vandaan?
Als er geen stroom loopt (als er niks is aangesloten) hoort de nul inderdaad 0V te zijn. Als er belastingen gaan lopen op lange draden is dat namelijk niet het geval.

Wat ik vermoed echter, is dat het aardschild compleet geisoleerd is van de buitenwereld. Dit is in feite 1 plaat van een condensator, dat over een grote lengte langs de fasedraad ligt. Hierdoor komt een lading te staan op het aardschild.

Ik DENK dat de nul 0V is, en dat het aardschild niet 0V is. Maargoed eerst die draad maar eens vinden :P

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik vermoed een Klasse-1 apparaat dat ergens aangesloten is op een stopcontact zonder aarding. Ik had dit probleem bij een computer die in de werkkamer op een niet-geaard stopcontact was aangesloten, de condensator in de voeding zijn dan het probleem zorgen, ook in mijn geval, voor 30v op de aarde.

• MailMan
JoostTheHost schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:22:
[...]

Lijkt me sterk dat een lasdoos (verstopt) in de muur zit. Je weet neem ik aan op welke groep je tuinhuis zit, misschien kun je vanaf daar verder zoeken, bijv. door de bekende lasdozen in de buurt van/richting tuinhuis eens open te halen. Mogelijk kom je dan de kabel in kwestie al tegen...

Daarbij zitten schuren/tuinhuizen/tuinverlichting doorgaans sowieso op een aparte groep/groepen, separaat van je woonhuis. Wat is de situatie bij jou?
Groep naar het Tuinhuis heeft naast het tuinhuis 1 lamp in plafond van de bijkeuken die het stroom levert, en 1 wandcontactdoos met lasdoos in de keuken, die o.a. een lantaarnpaal in de tuin schakelt :P
Maar wat in die lasdoos binnenkomt lijkt in ieder geval op het oog een andere kabel dan die van het tuinhuis. Ik weet ook even niet hoe ik zou kunnen doormeten of het toch dezelfde kabel is zonder een 10meter lange voeldraad aan de multimeter te hangen :P
timovd schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:24:
[...]

Dat wil je toch juist niet? De aardelitze zit er om jou te beschermen als je met een schop in de tuin aan het werken bent. Als je de aarde dan ergens anders op gaat aansluiten, is die bescherming weg.
Als ik de aardpen verbind met de nu slecht geaarde aardelitze, dan zorgt dat er toch juist voor dat de aardelitze straks wel goed z'n werk doet? Ik dacht dat het probleem was dat de aardelitze van de kabel niet goed geaard is en door een aardpen te slaan maak je een nieuwe aarde die je ermee verbindt.
ouweklimgeit schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:49:
Ik vermoed een Klasse-1 apparaat dat ergens aangesloten is op een stopcontact zonder aarding. Ik had dit probleem bij een computer die in de werkkamer op een niet-geaard stopcontact was aangesloten, de condensator in de voeding zijn dan het probleem zorgen, ook in mijn geval, voor 30v op de aarde.
Ik heb ook gemeten met alle apparaten in het tuinhuis uit de contacten, voor zover ik die allemaal kon vinden. Geen verschil.

[ Voor 14% gewijzigd door MailMan op 18-04-2023 11:15 ]

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Maar de aarde gaat niet per groep, je zou nu overal in huis 30v moeten meten. Als dat niet het geval is en je écht alleen in het tuinhuis die spanning meet, dan kan het haast alleen door de lengte van de kabels komen.

• MailMan
ouweklimgeit schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:18:
Maar de aarde gaat niet per groep, je zou nu overal in huis 30v moeten meten. Als dat niet het geval is en je écht alleen in het tuinhuis die spanning meet, dan kan het haast alleen door de lengte van de kabels komen.
Ik meet inderdaad alleen in het tuinhuis die spanning op aarde/nul. In woonhuis op dezelfde groep meet ik het niet. Op andere contacten in andere groepen van het woonhuis meet ik het ook niet.

Het tuinhuis ligt zo'n 10m van het woonhuis vandaan.

Deze post op een andere forum suggereert dat alles onder de 50V niet een probleem moet vormen. Iemand die dit kan bevestigen? https://www.circuitsonlin...w/message/1740352#1740352

[ Voor 5% gewijzigd door MailMan op 18-04-2023 11:47 ]

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-11 07:36
[...]

De spanning tussen de nul en aarde kan komen door een kleine lekstroom of capacitieve lading tussen de aarde (die niet geaard is) en de fase. Dit kan door een aangesloten apparaat kunnen zijn, of simpelweg door de capaciteit tussen de aarde en fasedraad. Je multimeter is namelijk hoogohmig, dus die pikt dit heel op. Probeer dit maar eens: multimeter op wisselspanning instellen en 1 pin aan je verwarming houden, de andere in je hand. Grote kans dat je een aantal volt wisselspanning meer, puur omdat je zelf ook een capacitieve geleiding hebt.

Een extra massapin kan je trouwens vrij snel realiseren: pak een koperen buis van een meter of 2 en sluit hierop een tuinslang aan met een slangeklem. Je kan de buis dan vrij eenvoudig in de grond duwen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 15:08
Beste test is om een lek van iets meer dan 300mA (of 30mA) tussen een van de fasen en de aarding te maken in het tuinhuis, dan moet de aardlekschakelaar uitslaan (er bestaan daar testers voor, zoals de keurder gebruikt). Of een verlengkabel inprinkken op een stopcontact wat zeker goed geaard is, en de weerstand meten naar de aarding in het tuinhuis, (spanning even uitschakelen), dan moet maximaal enkele ohms zijn; en kan je gemakkelijk en redelijk veilig doen.
In principe kan er wel een opgewekt spanningsverschil op de aarding zitten (niets garandeert dat je nul op aardingspotentieel staat, ik heb thuis geen nul), en een goeie multimeter trekt zo goed als geen stroom bij spanningsmeting dus die spanning wordt niet platgetrokken. Dus eerst goed meten.

Waarom is het een slecht idee om een extra aarding te voorzien: je maskeert een mogelijks probleem. Is de aardlitze van de grondkabel slecht aangesloten, zal de aardlekschakelaar niet altijd goed werken en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Ook kan bij een blikseminslag in de buurt een groot spanningsverschil ontstaan tussen de twee aardingspennen en een grote stroom door de aarding lopen (koeien worden soms doodgebliksemd door het spanningsverschil tussen voor- en achterpoten).

Wil je meerdere aardingspennnen moet je die verbinden met een voldoende dikke aansluiting (16mm² dacht ik); en elke aardingspen ook voorzien van een aardingsonderbreker om te kunnen keuren (dacht ik, situatie in BE van aantal jaren terug; check dit nog even na).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
JoostTheHost schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:22:
Zou je verwachten, maar een nieuwbouwwoning (2017) heeft gewoon vanuit een WCD in de woonkamer een kabel lopen naar de losstaande schuur in de tuin: mgizmo in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Gebouwd door aannemer Dura Vermeer. Dus helaas, het gebeurd gewoon in projectbouw.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
waarschijnlijk gewoon een inductiespanning? Hierom moet je elektrische installaties niet met een hoogohmige (multi-)meter doormeten. Probeer het eens met een duspol.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

@MailMan Heb je die spanning ook als er niets op is aangesloten?
mgizmo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:09:
Gebouwd door aannemer Dura Vermeer. Dus helaas, het gebeurd gewoon in projectbouw.
Automaat minder, ~10 meter kabel minder.. eigenlijk te droevig voor woorden om daar op te besparen |:(

Komt nog bovenop dat bij dergelijke situaties ook nog wel eens verkeerde aannames worden gedaan door bijv. zonnepaneel installateurs.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 18-04-2023 14:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MailMan
mcDavid schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:15:
waarschijnlijk gewoon een inductiespanning? Hierom moet je elektrische installaties niet met een hoogohmige (multi-)meter doormeten. Probeer het eens met een duspol.
Volgens mij heeft m'n pa nog een duspol. Ik zal eens kijken wanneer ik die kan lenen.
DukeBox schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:15:
@MailMan Heb je die spanning ook als er niets op is aangesloten?
Ja (denk ik). Ik heb geprobeerd alle stekkers eruit te trekken, maar het tuinhuis is nogal een rommeltje qua aansluitingen (heeft twee etages en er loopt ook nog weer elektra het tuinhuis uit), dus het kan zijn dat ik iets gemist heb.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

MailMan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:42:
Ja (denk ik). Ik heb geprobeerd alle stekkers eruit te trekken, maar het tuinhuis is nogal een rommeltje qua aansluitingen (heeft twee etages en er loopt ook nog weer elektra het tuinhuis uit), dus het kan zijn dat ik iets gemist heb.
Anders waar de kabel binnenkomt alles even loshalen?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MailMan
DukeBox schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:27:
[...]

Anders waar de kabel binnenkomt alles even loshalen?
Als ik wist waar dat was :+

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:25
Bestel maar alvast 3 of 4x2.5 mm² grondkabel: https://www.kabel24.nl/ymvk-as-grondkabel-3x2-5-per-meter/
€3.07 de meter voor de 3x, dat valt wel mee, doe er ook (waterdichte) lasdozen bij.
Vraag aan pa maar om een nieuwe gesmede spade :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:57
Als je een nul en fase doorverbind op de kabel die weggaat in de bijkeuken, en dan weerstand meet in de schuur(doorpiepen) dan weet je iig of dat de schuur vanaf dat punt ergens is afgetakt.

• legonedijk
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-07-2024
"Alleen in mijn tuinhuis meet ik ±30V tussen de Aarde en de Nul. Tussen Aarde en Fase meet ik ±200V. Tussen Fase en Nul meet ik 230V." Topic start zin.

De aarding van de huisinstallatie zit net buiten de meterkast via een aardpen in de grond.
De nul van de aangeboden spanning zit in de wijk trafo kast huisje centrale ook met een aardpen in de grond verbonden.

Wat je dan meet is de spannings val over een aardweerstand van de twee eerder genoemde aardpennen.

Ga bij de buren meten en als je het niet vertrouwd laat tezamen met je buren een aard weerstands meting uitvoeren.

Aarden van metalen en ander geleidende delen is niets anders dan "potentiaal vereffening".
Mooi woord maar "rete belangrijk".

Groet:
jan
Pagina: 1