Alleen in mijn tuinhuis meet ik ±30V tussen de Aarde en de Nul. Tussen Aarde en Fase meet ik ±200V. Tussen Fase en Nul meet ik 230V.
Het is gemeten met een goede Multimeter.
De stroom komt via 1 enkele kabel het tuinhuis binnen met een Fase, Nul en Schakeldraad + een mantel die als aarde wordt gebruikt. Ik meet meteen op dat punt al bovenstaande waardes. Ik heb geen idee waar dit draad het woonhuis uit gaat. Ergens onder de grond vermoedelijk.
In het woonhuis zitten ook nog twee punten op dezelfde groep, maar daar meet ik geen spanning op de aarde.
Als ik de betreffende groep uitschakel meet ik 0 tussen alle draden.
Nou vroeg ik mij af:
A. Wat betekent dit? Betekent dit dat er continu 30V op de Aarde staat? Is dit puur een slechte aarde, of zit er ergens een sluiting tussen Fase en Aarde waardoor spanning blijft lekken?
B. Hoe kan ik de oorzaak opsporen?
C. Hoe kan ik dit verhelpen? Is het slaan van een extra aardepin voldoende?
Het is gemeten met een goede Multimeter.
De stroom komt via 1 enkele kabel het tuinhuis binnen met een Fase, Nul en Schakeldraad + een mantel die als aarde wordt gebruikt. Ik meet meteen op dat punt al bovenstaande waardes. Ik heb geen idee waar dit draad het woonhuis uit gaat. Ergens onder de grond vermoedelijk.
In het woonhuis zitten ook nog twee punten op dezelfde groep, maar daar meet ik geen spanning op de aarde.
Als ik de betreffende groep uitschakel meet ik 0 tussen alle draden.
Nou vroeg ik mij af:
A. Wat betekent dit? Betekent dit dat er continu 30V op de Aarde staat? Is dit puur een slechte aarde, of zit er ergens een sluiting tussen Fase en Aarde waardoor spanning blijft lekken?
B. Hoe kan ik de oorzaak opsporen?
C. Hoe kan ik dit verhelpen? Is het slaan van een extra aardepin voldoende?