Eigen cloud systeem opzetten thuis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugsvoyager
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-01 20:13
Hoi Allen

ben al tijdje lid maar nog nooit heb ik een eigen cloud systeem opgebouwd.
heb hier en daar alvast een begin fase een server klaar staan maar het lukt me niet om makkelijk en betere ontwikkeling te krijgen. omdat i bijna geen verstand heb hoe linux werkt.

doel voor deze cloud is dat ik op afstand 3d printer, printers en diverse gebruikers in te kunnen loggen zowel voor prive als zakelijk willen gebruiken.

-Mijn vraag

punt 1 welke zou een veilige systeem kunnen gebruiken.
punt 2 welke software is gebruik gemak en goede zelf onderhoud.

-Relevante software en hardware die ik gebruik

welke software zou het beste passen voor meerdere personen kunnen gebruiken en op afstand kunnen inloggen en onderhoud vriendelijk en makkelijk te begrijpen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

ik heb al een computer met ruim 4 tb.(server)
per 28 april heb ik van kpn 1 tb up en download.
heb met linux geprobeerd maar ik word niet veel wijzer.
net iets te weinig kennis over.

voor de rest ben ik vrij nieuw en ik moet wel van begin af aan opbouwen(behalve server)

alvast bedankt allen.

met vriendelijke groet john

[ Voor 36% gewijzigd door bugsvoyager op 18-04-2023 06:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:39
Als dat ding enkel nodig is om de 3d printer(s) aan te sturen, pak dan lekker Windows i.c.m. teamviewer of zo.

Anders ga je een ander traject in. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
Beste John, ik denk dat je beter iemand kan inhuren die dit doet. Je moet een heel systeem opzetten met mogelijk meerdere programma's koppelingen tussen de programma's en dan nog een koppeling naar de website/control paneel die ook nog gebruikers vriendelijk is. .

Het kan zijn dat iemand op Tweakers een richting weet, maar ik kan al zeggen dat je hier niet het antwoord gaat vinden.

Nu kwam ik laatst deze video tegen YouTube: AUTOMATED Resin 3D Printing!

Dit bedrijf gaat mogelijk hebben wat je wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Unraid en NextCloud, en Octoprint in een Docker/VM. Maar gelet op enerzijds het wensenlijstje, en anderzijds het gebrek aan kennis, kun je je afvragen of je dit avontuur zelf wil aangaan.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:57

Croga

The Unreasonable Man

bugsvoyager schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 05:58:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

heb met linux geprobeerd maar ik word niet veel wijzer.
net iets te weinig kennis over.
Hier zit toch echt wel de kern.

Als je dit zelf wilt doen zul je daar moeten beginnen. Er zijn al wat tips gegeven over Unraid en Nextcloud, beiden hebben Linux als basis en je zult dus, als je dit zelf wilt doen, je eerst daar in moeten verdiepen.

Je hebt een duidelijk doel voor ogen. Dat is goed! Maar om dat doel te bereiken zul je het in kleine stapjes uit moeten kleden. En de eerste stap daarin is linux kennis. Daar begint alles.

Overigens is je beschrijving van het gebruik ook niet heel specifiek. Ja, de 3D printer is specifiek maar zoiets als "Diverse gebruikers zowel privé als zakelijk"; gaan die dan ook alleen maar printen? Of zullen die meer gaan doen? En wat doe je met de prints die ze maken? Wat nu als je printer net een prachtig 3D model neergezet heeft en een volgende gebruiker duwt ook iets naar de printer? Wellicht zit ook in je functionele eisen nog wel wat denkwerk....

[ Voor 25% gewijzigd door Croga op 18-04-2023 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:22
Het opzetten (ofwel; werkend krijgen) van zoiets is 1. Maar daarna moet het ook onderhouden worden, zeker als je het ook zakelijk wilt gebruiken. Voor iedere oplossing zullen regelmatig (veiligheids-)updates uitkomen die je moet installeren, monitoring op vollopen van schijven, levensduur van de schijven (SSD's hebben een max. aantal schrijfacties), backups (+ regelmatige controle), enz.

Als je hier nog niet bekend mee bent, zou ik eens beginnen zoiets voor de hobby op te zetten, waarbij het niet erg is als de boel kapot gaat en je helemaal opnieuw moet beginnen. Als je hier zakelijk van afhankelijk bent kun je hier beter een professionele partij voor inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:26
Ik mis een beetje een definitie van wat je verstaat onder 'cloud systeem'. Uiteindelijk is 'de cloud' gewoon iemand anders' computer.
doel voor deze cloud is dat ik op afstand 3d printer, printers en diverse gebruikers in te kunnen loggen zowel voor prive als zakelijk willen gebruiken.
Wat je beschrijft is dan toch vooral een VPN, lijkt me? Daar hebben sommige routers ingebouwde ondersteuning voor, en anders is dat ook met en simpele server vrij goed op te zetten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugsvoyager
Erazher schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:13:
Beste John, ik denk dat je beter iemand kan inhuren die dit doet. Je moet een heel systeem opzetten met mogelijk meerdere programma's koppelingen tussen de programma's en dan nog een koppeling naar de website/control paneel die ook nog gebruikers vriendelijk is. .

Het kan zijn dat iemand op Tweakers een richting weet, maar ik kan al zeggen dat je hier niet het antwoord gaat vinden.

Nu kwam ik laatst deze video tegen YouTube: AUTOMATED Resin 3D Printing!

Dit bedrijf gaat mogelijk hebben wat je wilt.
bedankt voor de info video.
verder is dat de cloud systeem die ik voor ogen is idd 3 d printer kan activeren en uit zetten op afstand maar we willen ook printer en label printer aansluiten.
verder ook vanaf telefoon foto's documenten kunnen overzetten en direct weer kunnen ophalen.
en natuurlijk op afstand met andere pc daar in cloud in loggen.

verder we hebben ook zitten kijken hoe ik VM erin kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugsvoyager
Croga schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:46:
[...]

Hier zit toch echt wel de kern.

Als je dit zelf wilt doen zul je daar moeten beginnen. Er zijn al wat tips gegeven over Unraid en Nextcloud, beiden hebben Linux als basis en je zult dus, als je dit zelf wilt doen, je eerst daar in moeten verdiepen.

Je hebt een duidelijk doel voor ogen. Dat is goed! Maar om dat doel te bereiken zul je het in kleine stapjes uit moeten kleden. En de eerste stap daarin is linux kennis. Daar begint alles.

Overigens is je beschrijving van het gebruik ook niet heel specifiek. Ja, de 3D printer is specifiek maar zoiets als "Diverse gebruikers zowel privé als zakelijk"; gaan die dan ook alleen maar printen? Of zullen die meer gaan doen? En wat doe je met de prints die ze maken? Wat nu als je printer net een prachtig 3D model neergezet heeft en een volgende gebruiker duwt ook iets naar de printer? Wellicht zit ook in je functionele eisen nog wel wat denkwerk....
dan zal ik meer in verdiepen hoe ik dan verder kan verwerken.
is er een goede link of boeken hoe ik linux kan leren verwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:53
Als ik je goed begrijp wil je een 3D printfarm aansturen. Dat kan, afhankelijk van hoe je je printer exact aanstuurt (firmware).

Gebruikt je printer Marlin, dan zou ik adviseren om te kijken naar Octoprint.
Gebruik je Klipper, dan zou ik kijken Mainsail of Fluidd (hoewel Octoprint ook wordt ondersteund).
Ze hebben allemaal webinterfaces.

Die gebruikers die erbij moeten kunnen, zijn dat 'jou' mensen of zijn dat klanten? Als het allemaal voor 'eigen' gebruik is, dan zou ik dat extern benaderen via VPN, desnoods op een apart VLAN. Als het klanten zijn wordt het allemaal wat lastiger omdat je dan een hele security laag voor hun inloggen wil hebben.

Ik zou sowieso kijken naar verschillende VMs. En ik vraag me af of je je 3D printer controller wel op dezelfde server wil hebben draaien als de rest, de genoemde 3D printer beheer programma's draaien allemaal prima op een RaspberryPi.

Qua gewone printers en labelprinters is het lastig advies te geven, hebben die een netwerk connectie of moet het worden aangesloten via USB? Zijn er uberhaupt Linux drivers voor? Moet er nog andere software draaien? Een Dymo labelprinter zou heel anders functioneren dan een Zebra labelprinter, het is vaak ook afhankelijk van het model. Zelfde issue bij de printer...

Het issue is een beetje dat je al een server heb staan en je daar dus eigenlijk van afhankelijk bent. Want als ik zo je eisen hoor dan zou ik zeggen, gooi er een Synology NAS in en een hoop van je kopzorgen zijn foetsie. Nu wil je alles zelf doen, wat een heleboel gehannes en onderhoud met zich meebrengt. Je zou kunnen kijken naar Xpenology in een VM en dan kijken of dat daadwerkelijk het meeste kan van Synology DSM...

Bron:
https://octoprint.org/
https://docs.mainsail.xyz/
https://docs.fluidd.xyz/
https://xpenology.org/

Meer Linux kennis:
Humble Bundle:
https://www.humblebundle....guides-2023-oreilly-books
Heeft onder andere de:
Linux Pocket Guide (Third Edition)
Bash Pocket Reference
(maar ook nog 14 andere interessante boeken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Thijsmans schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:41:
Unraid en NextCloud, en Octoprint in een Docker/VM. Maar gelet op enerzijds het wensenlijstje, en anderzijds het gebrek aan kennis, kun je je afvragen of je dit avontuur zelf wil aangaan.
Cergorach schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:39:
Als ik je goed begrijp wil je een 3D printfarm aansturen. Dat kan, afhankelijk van hoe je je printer exact aanstuurt (firmware).

Gebruikt je printer Marlin, dan zou ik adviseren om te kijken naar Octoprint.
Gebruik je Klipper, dan zou ik kijken Mainsail of Fluidd (hoewel Octoprint ook wordt ondersteund).
Ze hebben allemaal webinterfaces.

Die gebruikers die erbij moeten kunnen, zijn dat 'jou' mensen of zijn dat klanten? Als het allemaal voor 'eigen' gebruik is, dan zou ik dat extern benaderen via VPN, desnoods op een apart VLAN. Als het klanten zijn wordt het allemaal wat lastiger omdat je dan een hele security laag voor hun inloggen wil hebben.

Ik zou sowieso kijken naar verschillende VMs. En ik vraag me af of je je 3D printer controller wel op dezelfde server wil hebben draaien als de rest, de genoemde 3D printer beheer programma's draaien allemaal prima op een RaspberryPi.

Qua gewone printers en labelprinters is het lastig advies te geven, hebben die een netwerk connectie of moet het worden aangesloten via USB? Zijn er uberhaupt Linux drivers voor? Moet er nog andere software draaien? Een Dymo labelprinter zou heel anders functioneren dan een Zebra labelprinter, het is vaak ook afhankelijk van het model. Zelfde issue bij de printer...

Het issue is een beetje dat je al een server heb staan en je daar dus eigenlijk van afhankelijk bent. Want als ik zo je eisen hoor dan zou ik zeggen, gooi er een Synology NAS in en een hoop van je kopzorgen zijn foetsie. Nu wil je alles zelf doen, wat een heleboel gehannes en onderhoud met zich meebrengt. Je zou kunnen kijken naar Xpenology in een VM en dan kijken of dat daadwerkelijk het meeste kan van Synology DSM...

Bron:
https://octoprint.org/
https://docs.mainsail.xyz/
https://docs.fluidd.xyz/
https://xpenology.org/

Meer Linux kennis:
Humble Bundle:
https://www.humblebundle....guides-2023-oreilly-books
Heeft onder andere de:
Linux Pocket Guide (Third Edition)
Bash Pocket Reference
(maar ook nog 14 andere interessante boeken)
ik denk dat deze bovenstaande reacties eigenlijk alles zeggen..
zelf zou ik vooral kiezen voor de oplossing met unraid simpelweg omdat
A: je al een pctje hebt om het op te installeren,
B: omdat het wat meer docker-georienteerd is en je dus gemakkelijker daar ook vragen/hulp bij kunt krijgen.

unraid is in principe echt ontzettend NOOB-vriendelijk en daar zou je je voordeel aan moeten doen. Ja er zijn wel gratis alternatieven maar gezien je kennis denk ik dat unraid echt heel goed bij je gaat passen. bovendien kost de basis versie (met max 6 schrijven ... wat echt meer dan genoeg is voor een basis setup) maar ongeveer (eenmalig: 60 euro).

synology zou op zich ook kunnen (heeft ook wel enkele voordelen) maar persoonlijk vind ik ze vooral heel erg duur ten opzichte van de hardware die je daarvoor terugkrijgt... ik kan bijvoorbeeld met gemak een nas met 4 schrijven bouwen en 8 (of misschien 16gb) ram voor de prijs die je bij synology betaald voor een nas met 2 schijven en 2gb ram...

het verschil in rekenkracht betekent dan dat je wel of geen extra dockers kunt draaien voor je printserver of je 3d-printer-gedoe.

----------------------

Overigens wil ik je wel dít meegeven, het opzetten en beheren van een eigen server (thuis of in een datacenter) mede voor commercieel gebruik (leek ik op te maken uit je eerste post) heeft wel wat meer voeten in de aarde dan op howtogeek een vul dit in en het gaat zekerweten werken guide te volgen...

als je hier dus echt serieus iets mee wilt is het misschien raadzaam eens een advertentie te plaatsen in Tweakers net Vraag & Aanbod Ik zou je dan van harte aanbevelen om eens HEEL goed op een rijtje te krijgen welke zaken je graag zou willen, over welke dingen je nog twijfelt en hoeveel geld je berijd bent eraan te spenderen... dan kun je vervolgens een ervaren persoon advies laten geven over de haalbaarheid en de implicaties voordat je tot aanschaf of implementatie overgaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazzy op 19-04-2023 23:05 . Reden: link gefixt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Laat ik overigens vooropstellen dat ik niet bedoel dat het je niet gaat lukken, maar dat als je dit buiten huishoudelijke kring wil aanbieden, je zult ervaren dat je kennis tekortschiet bij de eerste support-vraag die een derde stelt. Maar die gedachte is alleen ingegeven door je vermelding van zakelijk gebruik; dat kan natuurlijk ook inhouden dat je wat excel-sheets op een netwerkshare wil opslaan.

Is het voor jezelf (en als het werkt: je partner), by all means, ga lekker zitten aankloten :) Zo is iedereen begonnen. YouTube, tutorials en blogs over Unraid en $randomSoftware genoeg :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugsvoyager
goedendag allen,

bedankt voor diverse tips en ideen.

voor nu is het voor namelijk intern gebruik dus voor familie en hooguit 2 personen voor bedrijf gebruik maken.
dit is ook meteen als hobby mij zelf kennis te vergroten en bij leren.

voor nu 4 mensen voor familie en 2 voor personeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
kies lekker voor unraid dan

Eenvoudig te installeren en op YouTube is er een hele goede serie tutorials over te vinden van ene spaceinvader

Dan heb je een eenvoudige manier om opslag en docker te beheren

Voor het cloud gedeelte kun je dan prima kiezen voor nextcloud
En de rest is ook al eerder genoemd
Pagina: 1