Genieten van audio na gehoorverlies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100kb
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 20:38
Sinds (relatief kort) maak ik gebruik van 'hoorapparaten' aangezien ik merkte dat het volgen van gesprekken in een drukke ruimte met veel geroezemoes er toe leidde dat ik vaak, na een keer gevraagd te hebben om te herhalen wat er gezegd werd, maar deed of dat ik het verstaan had :X

Ik ben 'jong bejaard' @ 60 en ik denk dat het nuttig kan zijn om ervaringen op dit gebied te delen aangezien het waarschijnlijk is dat veel meer tweakers hier in de toekomst mee geconfronteerd kunnen worden en het zinnig zou zijn om de ervaringen op dit gebied te delen.

Mijn ervaring tot nu toe: ik ben 'nog al' een audiofiel (d.w.z. dat ik liever geld uitgeef aan een verbetering van mijn audio weergave dan vakanties of iets dergelijks) en ben daarom gelijk 'all in' gegaan en heb me daarom een tweetal Oticon Opn 1 miniLIHO met NFMI aangeschaft op advies van de door mij gekozen audicien.

In eerste instantie een matig succes aangezien ik er achter kwam dat Apple deze markt al heel lang domineert en Android in combinatie met hoorapparaten duidelijk veel lang problemen heeft vertoond bij dagelijks gebruik.

Niet dat me dat kon verleiden om me naar het Apple ecosysteem te verplaatsen. Inmiddels werkt Android 13 in mijn geval probleemloos samen met mijn hoorapparaten.

Mijn doel van deze discussie is daarom om ervaringen met nieuwe technologie op dit gebied te delen met andere tweakers met dezelfde behoefte en/of ervaringen

Just because you're a certified paranoid does not mean there is no one after you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een muziekliefhebber luistert naar de muziek op zijn installatie, een audiofiel luistert naar zijn installatie door de muziek.

Ik snap wat je probeert, maar ik ben stiekem ook een beetje bang dat er hier op het forum vrij weinig echt slechthorende audiofielen zitten. Dat komt wellicht nog, de 60 jaar bereiken duurt voor de meesten nog ca 15 a 20 jaar :P

Dat gezegd hebbend:
1. al eens naar bone conducting gekeken?
2. In hoeverre zou je met een stel goede IEM's (die je een stuk harder zet) en een equalizer het zelfde kunnen bereiken als nu?
3. Ik neem aan dat je nu vrij sterk afhankelijk bent van de gebruikte BT technologie en miniaturisatie in je hoorapparaat. Lijkt me een beperkende factor?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,
Ik ben slechthorend sinds mijn jeugd.
Ik ga nu al zeggen . Ik hoor het verschil tussen 5.1 en 2.1 opstelling niet.

Wat the Eagle zegt, dat kan. Maar met een typische equalizer kom je niet heel ver. Op een equalizer kan je vaak tussen +10 dB en -10 dB bij elk toonhoogte instellen en terwijl bij slechthorendheid vaak grotere dB-verschillen zitten tussen de toonhoogtes.
Op een audiogram bij een persoon 60+ zie je vaak dat ze vooral gehoorverlies hebben bij hoge tonen. De lage tonen is het gehoorverlies veel minder.

Een gehoorapparaat met Bluetooth kan dat deels opvangen. Ik heb wel ervaren dat er een verschil is tussen muziek luisteren via bluetooth op je gehoorapparaten en muziek luisteren met gehoorapparaten naar een stereoversterker bijv. Sony, Marantz etc.
Bij luisteren met gehoorapparaten via bluetooth mis ik vooral de bass en andere lage tonen.
Bij een stereoversterker komt bass gelukkig wel terug. Maar dat is omdat ik de lage tonen nog wel hoor en deze nauwelijks worden versterkt door mijn gehoorapparaten.

Ik heb geen ervaring met luisteren met of zonder gehoorapparaten via koptelefoon of luistern via IEM

[ Voor 22% gewijzigd door MedionAkoya op 19-04-2023 10:22 ]

Trein?