Aftandse deur schilderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:47

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Het schilderseizoen is weer bijna begonnen en dat betekent dus dat we de kwasten weer van stal mogen halen. We zijn van plan om alle kozijnen en deuren dit voorjaar/zomer te schilderen. Aangezien ik voor het eerst de kozijnen en deuren ga schilderen heb ik wat advies nodig.

Wij hebben een schuurdeur die zijn beste verftijd inmiddels wel gehad heeft. Ik merk dat aan het losbladeren van het verf, slechte (of eigenlijk inmiddels geen) kitranden van het raam en sowieso het totaalaanzicht van de deur. Mijn vader dacht dat een nieuwe deur misschien wel al op zijn plaats was, maar ik twijfel daar aan. Ik zie namelijk niet direct een aanleiding dat er sprake is van houtrot. Wel scheurt het hout rondom het deel van de deurklink omdat de deur klemt. Je trekt daar dus behoorlijk hard aan. Er kan dus wel een paar mm van de zijkant afgeschaafd worden.

Nu vroeg ik mij af, kunnen jullie op basis van de foto's zien of 'ie nog te redden is? Mijn idee was om 'm helemaal kaal te schuren en opnieuw te beginnen. Eventueel met epoxy houtrotvuller de scheuren, houtrot en andere oneffenheden fixen.

- Kaal schuren
- Oude kit verwijderen
- 2x opnieuw gronden/primen en tussentijds schuren
- Licht opschuren
- Glas opnieuw kitten
- 1 of 2x aflakken

En welke machine zou ik het beste kunnen gebruiken voor zowel kozijnen als deuren? Ik heb al een multitool met mini-driehoek schuurplaatje. Gewoon iets als een vlakschuurmachine voor de deuren en de multitool voor de kozijnen?

Afbeeldingslocatie: https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aftandsedeur/IMG_6372.JPEG

Afbeeldingslocatie: https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aftandsedeur/IMG_6369.JPEG

Afbeeldingslocatie: https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aftandsedeur/IMG_6370.JPEG

Afbeeldingslocatie: https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aftandsedeur/IMG_6371.JPEG

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 17-04-2023 18:13 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:36
Gezien wat er los zit, eerst maar eens lekker met de verfkrabber er overheen voordat je aan schuren gaat denken ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-10 21:38
En met wat meer durf, met een schroevedraaier prikken of het hout nog wel goed is? Zonde van de moeite en de verf om een rotte deur te gaan verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-10 18:52
schuren alleen ben je een eeuwigheid bezig, laatst ook geprobeerd met een tuin tafel, ben met een verfbrander en krabber aan de slag gegaan. daarna pas een schuurmachine er bij gepakt

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor €100-€150 een tweedehands hardhouten deur halen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zie dat door vochtschade hier en daar het hout al aan het uitzetten is geweest. Je zult sowieso de glaslatten eruit moeten halen omdat door de slechte afdichting daar ook water langs de ruit is gekomen. Ook de onderkant van de deur heeft vaak last van houtrot door vocht.

Het helemaal strippen van de deur en volledig bijwerken, opschuren, gronden en aflakken is, mits er weinig houtrot op cruciale plaatsen aanwezig is, op zich wel te doen. Maar reken op heel wat uurtjes werk.

Op Marktplaats zie ik tweedehands Meranti schuurdeuren voor een paar tientjes aangeboden worden die er eerlijk gezegd afgaande op de foto's 100 keer beter uit zien dan jouw deur. Ik gok erop dat je een standaard maat deur hebt die dus goed verkrijgbaar is. Als het mijn project was, dan wist ik het wel.

En voor de volgende keer, niet zo ver laten komen. Want hier is al een hele lange tijd niks aan gebeurd. Beter onderhoud had je nu tijd en geld kunnen besparen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
gekkie schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:16:
Gezien wat er los zit, eerst maar eens lekker met de verfkrabber er overheen voordat je aan schuren gaat denken ?
Uberdude schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:23:
schuren alleen ben je een eeuwigheid bezig, laatst ook geprobeerd met een tuin tafel, ben met een verfbrander en krabber aan de slag gegaan. daarna pas een schuurmachine er bij gepakt
Verfkrabber en verfbrander erbij is idd geen slecht idee. Had ik moeten weten.
biomass schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:23:
En met wat meer durf, met een schroevedraaier prikken of het hout nog wel goed is? Zonde van de moeite en de verf om een rotte deur te gaan verven.
Kan ik zeker even gaan proberen. Denk dat het wel aardig meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
DexterDee schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:31:
Ik zie dat door vochtschade hier en daar het hout al aan het uitzetten is geweest. Je zult sowieso de glaslatten eruit moeten halen omdat door de slechte afdichting daar ook water langs de ruit is gekomen. Ook de onderkant van de deur heeft vaak last van houtrot door vocht.

Het helemaal strippen van de deur en volledig bijwerken, opschuren, gronden en aflakken is, mits er weinig houtrot op cruciale plaatsen aanwezig is, op zich wel te doen. Maar reken op heel wat uurtjes werk.

Op Marktplaats zie ik tweedehands Meranti schuurdeuren voor een paar tientjes aangeboden worden die er eerlijk gezegd afgaande op de foto's 100 keer beter uit zien dan jouw deur. Ik gok erop dat je een standaard maat deur hebt die dus goed verkrijgbaar is. Als het mijn project was, dan wist ik het wel.

En voor de volgende keer, niet zo ver laten komen. Want hier is al een hele lange tijd niks aan gebeurd. Beter onderhoud had je nu tijd en geld kunnen besparen.
We wonen er net een jaar en ik wist bij de aankoop al wel dat de deur in een matige conditie was. Maar goed, op dat moment had het niet de hoogste prio om 'm aan te pakken :9. Het hout heeft inderdaad flink uitgezet, want hij klemt echt flink in de herst/winter (vorig jaar). Maar dat probleem was in de zomer vorig jaar nog niet aan de orde maar de deur had al wel geklemd zagen we aan het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

inhico

pw

ja hoor, kan prima hersteld worden. Kost wel wat tijd en centen. Deur vervangen is rendabeler. Zo te zien is zelfs een nieuwe deur met dubbel glas voordeliger, tenzij je eigen tijd niks kost en ongelimiteerd beschikbaar is.
Als je het ziet als hobby: gewoon doen. Anders vervangen zou mijn idee zijn

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
De brief lijkt me duurder dan de lak. Hardhouten deur halen, nieuw of via marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:24
Als het hout nog erg vochtig is, dan kan je beter even wachten met schilderen.
Zet er ook gelijk een fatsoenlijk deurschild op, scheelt inwateren.
En een iets hogere drempel zou ook wel helpen, maar dan moet er een stukje van de deur af.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:11
En gewoon mooi je best doen om er wat van te maken, weggooien kan wel als het echt moet. Beetje moeite om weer een stuk boom te sparen is op de lange termijn beter :)

En inderdaad met de krabber aan de gang. Hou hem goed scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
ViezeVis schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:11:
...
Wij hebben een schuurdeur die zijn beste verftijd inmiddels wel gehad heeft. Ik merk dat aan het losbladeren van het verf, slechte (of eigenlijk inmiddels geen) kitranden van het raam en sowieso het totaalaanzicht van de deur. Mijn vader dacht dat een nieuwe deur misschien wel al op zijn plaats was, maar ik twijfel daar aan. Ik zie namelijk niet direct een aanleiding dat er sprake is van houtrot. Wel scheurt het hout rondom het deel van de deurklink omdat de deur klemt. Je trekt daar dus behoorlijk hard aan. Er kan dus wel een paar mm van de zijkant afgeschaafd worden.
...
Tweeledig, zie het als een project om weer wat bij te leren, weggooien kan altijd nog.
Dan
  • hop de electrische verf afbrander er op,
  • zorgen dat je van met de hitte van het glas wegblijft
  • met beide handen werken (één met de brander om het te verwarmen, de andere er vlot achteraan
  • scherpe verf schrapers (ik gebruik een vijl of schuurpapier om de rommel er af te halen
Eventuele houtrot kan je best aardig herstellen, ofwel met houtrot vuller, anders met een nieuw stuk hout erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Dankjewel allen voor de feedback. Ik proef eigenlijk 2 dingen. Het is te doen maar het kost de nodige tijd en materialen. Ik zie dat niet helemaal zitten en denk daarom een 2e hands hardhouten deur ergens vandaan te halen voor een paar 10'tjes. Qua tijd en materialen besteed ik dat dan liever aan een goeie deur zodat de kosten in materialen ook vermoedelijk iets lager zullen zijn. Sowieso de tijd is makkelijk terugverdient denk ik.

En ik vermoed dat er genoeg liefhebbers zijn voor deze deur :D

Even een mini inside crosstopic;
Voor het schuren van kozijnen en deuren, wat voor materialen gebruiken jullie voor het schuurwerk? Is een multitool ideaal voor dit soort situaties of zou je voor het gemak en de snelheid toch een vlakschuurmachine pakken die wat groter is?

[ Voor 21% gewijzigd door ViezeVis op 18-04-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
ViezeVis schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:27:
Even een mini inside crosstopic;
Voor het schuren van kozijnen en deuren, wat voor materialen gebruiken jullie voor het schuurwerk? Is een multitool ideaal voor dit soort situaties of zou je voor het gemak en de snelheid toch een vlakschuurmachine pakken die wat groter is?
Multitool zou ik daar niet voor pakkent, tenzij je echt rare bobbels heb of zo. Een vlakschuurmachine is perfect voor deuren met veel vlakke oppervlakken, je kan ook kijken naar een excentrische schuurmachine. Ik werk zelf meestal met Rhinogrip of 3M, korrel 150-240-320 op Festool ETS150 schuurmachine met CTL26 afzuiging.

Is niet het goedkoopste spul, maar het werkt echt fantastisch. Je schuurwerk bepaald in grote mate hoe je eindresultaat er uit komt te zien, dus investeer (huur/leen/koop) in goed gereedschap.

[ Voor 12% gewijzigd door Widow op 18-04-2023 16:00 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@ViezeVis Aan een vlakschuurmachine heb je niet veel bij zo'n niet-vlakke deur. Gewoon een kurkblokje, schuurpapier erover heen en zelf het ellebogenwerk doen. Zelfs met een driehoekschuurmachientje kom je niet in alle hoekjes. Hoekjes, spleetjes en gaatjes zijn typisch de plekken waar rot kan optreden. Neem de tijd.

Gebruik kwaliteitverf en primer, geen bouwmarkt spul. Tegenwoordig kan je als particulier goede verf online bestellen.

Staat de zon erop, gebruik dan hoogglanslak bij een donkere kleur. Donkere verf kan behoorlijk heet worden in de zon en dat gaat bladderen. Hoogglans weerspiegeld het licht meer en wordt iets minder warm. Wit schilderen werkt het beste tegen de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Widow schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:49:
[...]

Multitool zou ik daar niet voor pakkent, tenzij je echt rare bobbels heb of zo. Een vlakschuurmachine is perfect voor deuren met veel vlakke oppervlakken, je kan ook kijken naar een excentrische schuurmachine. Ik werk zelf meestal met Rhinogrip of 3M, korrel 150-240-320 op Festool ETS150 schuurmachine met CTL26 afzuiging.

Is niet het goedkoopste spul, maar het werkt echt fantastisch. Je schuurwerk bepaald in grote mate hoe je eindresultaat er uit komt te zien, dus investeer (huur/leen/koop) in goed gereedschap.
mrmrmr schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:50:
@ViezeVis Aan een vlakschuurmachine heb je niet veel bij zo'n niet-vlakke deur. Gewoon een kurkblokje, schuurpapier erover heen en zelf het ellebogenwerk doen. Zelfs met een driehoekschuurmachientje kom je niet in alle hoekjes. Hoekjes, spleetjes en gaatjes zijn typisch de plekken waar rot kan optreden. Neem de tijd.

Gebruik kwaliteitverf en primer, geen bouwmarkt spul. Tegenwoordig kan je als particulier goede verf online bestellen.

Staat de zon erop, gebruik dan hoogglanslak bij een donkere kleur. Donkere verf kan behoorlijk heet worden in de zon en dat gaat bladderen. Hoogglans weerspiegeld het licht meer en wordt iets minder warm. Wit schilderen werkt het beste tegen de zon.
Thnx voor alle adviezen! We gaan die deur vervangen. Lijkt toch niet helemaal fijn meer te zijn aan de onderkanten. Voorlopig laten we 'm er nog even in, we gaan eerst een badkamerlekkage oplossen en het schilderwerk doen.

Even een andere vraag, want ik vind het zonde om een nieuw topic te maken:
Ik vermoed dat de voordeur en kozijnen eigenlijk een tijd lang niet geschilderd zijn geweest (5+ jaar). De staat van de verf op de benedenverdieping lijkt in een oké conditie en van de 1e verdieping lijkt 't wel ouder te zijn gezien de matheid van de verf maar dat kan ik niet helemaal goed zien.

Volstaat het om met een schuurblokje en p150 voor te schuren? Moet ik dan nog grondverf gebruiken en die vervolgens weer opschuren met p180 o.i.d., of helemaal geen grondverf gebruiken?

Zelf kijk ik naar Sikkens Rubbol Primer als grondverf en Sikkens Rubbol XD Semi-Gloss RAL7016 als aflak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Oude verf is matter, maar het kan ook matte grondverf zijn op kleur. Dat heb ik ook gedaan totdat de professionele schilder eindelijk tijd had om langs te komen het volgende jaar. Eerst alles bedekken met verf en daarna lange streken werkte voor mij het best.

Ik heb met de hand geschuurd op moeilijk bereikbaar plekken en met een schuurblokje voor grotere oppervlakken.

Licht schuren voor hechting, als de oude verf nog goed is. In dat geval niet ver doorschuren. Door de krasjes hecht de verf beter. Welke korrel durf ik niet te zeggen, daar kan misschien/hopelijk de winkel nauwkeurig in adviseren als je goede foto's opstuurt en zegt welke verf je wil gebruiken. Of hier als er een deskundige meeleest.

Eerst ontvetten (bv. St. Marc) is van belang voor de hechting.

Eerst primer aanbrengen lijkt mij een goed plan bij wat oudere verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Vochtmeter kopen en al het hout nameten. Natte plekken (boven de 15 %) uit laten drogen en behandelen met epoxy.

Gebruik een goede pu verf voor het schilderen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
ViezeVis schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:08:
[...]
Even een andere vraag, want ik vind het zonde om een nieuw topic te maken:
Ik vermoed dat de voordeur en kozijnen eigenlijk een tijd lang niet geschilderd zijn geweest (5+ jaar). De staat van de verf op de benedenverdieping lijkt in een oké conditie en van de 1e verdieping lijkt 't wel ouder te zijn gezien de matheid van de verf maar dat kan ik niet helemaal goed zien.

Volstaat het om met een schuurblokje en p150 voor te schuren? Moet ik dan nog grondverf gebruiken en die vervolgens weer opschuren met p180 o.i.d., of helemaal geen grondverf gebruiken?

Zelf kijk ik naar Sikkens Rubbol Primer als grondverf en Sikkens Rubbol XD Semi-Gloss RAL7016 als aflak.
Als je een paar plaatjes hebt kunnen we het beter beoordelen :) maar als ik het zo hoor is de verf nog in redelijk goede staat. Je kan dat overschilderen zonder grondverf te gebruiken als de verf nog overal dekt, wel moet je de versleten verf goed wegschuren om te zorgen dat de nieuwe verf zicht kan hechten op de onderlaag. Heb je plekken waar kaal hout zichtbaar is, zou ik die eerst opnieuw gronden.

Als je met de hand werkt is korrel 150 goed genoeg om de toplaag eraf te halen. Gebruik je een schuurmachine zou ik iets fijner gaan om te voorkomen dat je teveel van de verf weghaalt, of er helemaal doorheen gaat. Schuren is niet het meest leuke werk maar wil je een strakke deur, kan je overwegen om de deur na te schuren met een fijner schuurpapier. Bij het schuren krijg je allerlei krasjes in de verf, door steeds fijner te schuren worden die krasjes zo klein dat de verf ze op kan vullen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:42
Kijk ook even op youtube. Schildersbedrijf Edens heeft een aantal goede filmpjes over binnen en buitenschilderwerk.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Saint2Saint schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:41:
Kijk ook even op youtube. Schildersbedrijf Edens heeft een aantal goede filmpjes over binnen en buitenschilderwerk.
Wel een hartje geven he!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Saint2Saint schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:41:
Dat is echt een topper. Maar hij schuurt vaak de kozijnen echt kaal met een krabber. Ik leer van dat bedrijf en van Verfwebwinkel ook veel op YouTube :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Widow schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:11:
[...]

Als je een paar plaatjes hebt kunnen we het beter beoordelen :) maar als ik het zo hoor is de verf nog in redelijk goede staat. Je kan dat overschilderen zonder grondverf te gebruiken als de verf nog overal dekt, wel moet je de versleten verf goed wegschuren om te zorgen dat de nieuwe verf zicht kan hechten op de onderlaag. Heb je plekken waar kaal hout zichtbaar is, zou ik die eerst opnieuw gronden.

Als je met de hand werkt is korrel 150 goed genoeg om de toplaag eraf te halen. Gebruik je een schuurmachine zou ik iets fijner gaan om te voorkomen dat je teveel van de verf weghaalt, of er helemaal doorheen gaat. Schuren is niet het meest leuke werk maar wil je een strakke deur, kan je overwegen om de deur na te schuren met een fijner schuurpapier. Bij het schuren krijg je allerlei krasjes in de verf, door steeds fijner te schuren worden die krasjes zo klein dat de verf ze op kan vullen.
Ik kreeg het advies om 1x te gronden en 2x te lakken. En tussen de lak door even één keer opschuren wanneer 'ie goed droog is voor het optimale en beste resultaat. Overigens met korrel 220 i.p.v. 150 omdat idd 150 wat te grof zou zijn. En tussen de lakken door met 320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 15:27
ik zou beginnen met glaslatten eruit en glas eruit dan verfkrabber en afhankelijk van hoe goed of kwaad dat gaat een verfbrander erbij. dan met een vlakschuur machine de deur schuren en controleren of je zwakke plekken zien en even checken of alles er 100% uit ziet vooral onderkant deur, raam kozijn en op de plekken waar het hout al uitgezet is. en dan maar zien hoe erg het is. indien het mee valt eerst natte/rotte plekken verhelpen. daarna hout bewerken indien je dat nodig vind de plekken die nat of last kunnen hebben voor bewerken met hout menie zodat het niet weer rot. dan grondverf van een goede kwaliteit erop en dan de verven.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Widow schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:11:
[...]

Heb even wat foto's gemaakt omdat ik toch wat twijfel. Afgezien van die afschuwelijke kitnaden, twijfel ik toch een beetje over de verf. Ik zie in de glaslatten wat gaten zitten die lichtgroen uitslaan. Ik denk dat er schroeven in zitten, maar dat vraagt al om aandacht.
Afbeeldingslocatie: https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aftandsedeur/1.JPEG

Bij de deur zie ik ook dat er een kattenluikje uit is gehaald en daar omheen komt de verf al iets los. Ik denk dat dit nooit mooi afgewerkt is geweest.
Afbeeldingslocatie: https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aftandsedeur/2.JPEG

De kozijnen boven zijn dof, maar ik zie niet direct opvallendheden. Behalve dat onder de glaslat een splinterdun randje verf loslaat vanwege de scherpe rand. Maar alleen als ik er wat aan voel.

Afbeeldingslocatie: https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aftandsedeur/3.JPEG

Wat zouden jullie doen? Toch kaal krabben en nieuwe grondverf erop? Of gewoon eerst maar even opschuren, herstellen, schuren, gronden en dan lakken? Dus niet kaal schuren krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
schoonmaken
losse verfdelen verwijderen
schuren met bijvoorbeeld p120 en dan stofvrij maken
houtrot repareren waar nodig en overige reparaties uitvoeren
kaal hout voorzien van primer
waar primer zit opnieuw schuren
oneffenheden wegplamuren
schuren p180 en stofvrij maken
lakken
eventueel licht opschuren p220 en opnieuw stofvrij maken
aflakken

Dat is wat ik zou doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Saint2Saint op 24-04-2023 15:59 . Reden: aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Saint2Saint schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:57:
schoonmaken
losse verfdelen verwijderen
schuren met bijvoorbeeld p120 en dan stofvrij maken
houtrot repareren waar nodig en overige reparaties uitvoeren
kaal hout voorzien van primer
waar primer zit opnieuw schuren
oneffenheden wegplamuren
schuren p180 en stofvrij maken
lakken
eventueel licht opschuren p220 en opnieuw stofvrij maken
aflakken

Dat is wat ik zou doen.
Thnx. We gaan het eens proberen binnenkort :) Met de tips van John Edens natuurlijk _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 25-04-2023 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Tussentijdse update:

thanks voor alle tips! Ik heb nu een deel van de kozijnen en deuren in de grondverf gezet. Alleen de binnenkanten moeten nog. Maar omdat het ff moet drogen, moet ik wachten op droog weer, 5 uur lang. Helaas last van minimale siliconenbesmetting (vissenoogjes) op het kozijn. Daarvoor heb ik nu een vloeistof besteld zodat met het opschuren en aflakken ik hoop dat de oogjes weg zijn. Ik denk dat ze wel vullen dan. Maar ik ben echt niet ontevreden.

Wel twijfel ik of ik niet te lang/grof schuur. Ik ben met één lang/staand kozijn schuren, met al die kleine randjes van de raamrubbers etc. zeker 3 uurtjes bezig. Vergelijkbaar als het kozijn op de 2e foto maar dan tot aan de grond. Als jullie de 3e foto zo zien, ziet het er dan een beetje oké uit?

Vissenoogjes.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1HnxpmO.png

Eerste resultaat kozijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7sR3yEl.jpg

Is dit qua schuren goed?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/970HGte.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
schuurwerk ziet er prima uit. Naarmate je het vaker doet zal het makkelijker word n en sneller gaan.

En je schilderwerk ziet er ook goed uit. Met binnenkanten bedoel je de plekken waar draaibare delen zitten zoals het raam aan de rechterkant?

Uiteindelijk is het belangrijk dat je zelf tevreden bent. Voordeel van zelf schilderen is dat je je kozijnen goed leert kennen, dus ook de zwakke plekken weet en daar extra aandacht aan kan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Saint2Saint schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:07:
schuurwerk ziet er prima uit. Naarmate je het vaker doet zal het makkelijker word n en sneller gaan.

En je schilderwerk ziet er ook goed uit. Met binnenkanten bedoel je de plekken waar draaibare delen zitten zoals het raam aan de rechterkant?

Uiteindelijk is het belangrijk dat je zelf tevreden bent. Voordeel van zelf schilderen is dat je je kozijnen goed leert kennen, dus ook de zwakke plekken weet en daar extra aandacht aan kan besteden.
Klopt. binnenkanten waar het draaibare deel tegenaan komt. De zon kwam over het huis heen dus heb voor de zekerheid maar niet geschilderd daar. En ook aan de binnnekant van het kozijn bij het raam/kit. Dit had ik opnieuw gekit met Den Brave Hybridseal 2PS, maar dat moet 24u drogen voordat je het kunt schilderen.

[ Voor 10% gewijzigd door ViezeVis op 02-05-2023 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:31
btw tip die ik van een schilder heb:
Meng wat van de verf door de grondverf heen.
Dat scheelt je de 2e of 3e keer afschilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
hackerhater schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:31:
btw tip die ik van een schilder heb:
Meng wat van de verf door de grondverf heen.
Dat scheelt je de 2e of 3e keer afschilderen.
We hebben grondverf op dezelfde RAL-kleur besteld. Dan zou 1x aflakken voldoende moeten zijn.

Pagina: 1