Warm tapwater opwekken met airco systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 10:01
Midea heeft onlangs een aircosysteem gepresenteerd met warmtapwaterfunctie (CIRQHP).
Pluspunten:
  • warmtapwater is een restproduct van koeling in de woning in de warme maanden
  • R290 koudemiddel
Minpunten:
  • Op een e-mail aan Midea Nederland en op twitter wordt er niet gereageerd op vragen wanneer het beschikbaar komt en welke boilers beschikbaar worden
Een installateur attendeerde mij op een gelijkend systeem, Daikin Multi+

Pluspunten:
  • gerenomeerd merk
  • nu beschikbaar
Minpunten:
  • max een 120 liter boiler. Misschien niet direct een nadeel aangezien de helft 'smorgens doucht en de helft 'savonds maar liever 180 liter
  • R32 koudemiddel wat op de langere termijn uit gefaseerd wordt
In de warme maanden kost koelen en tapwater opwarmen 2x energie en niet tegelijkertijd
Is iemand bekende met andere gelijkende systemen? Wat is jullie gedachte bij warm tapwater opwarmen met een airco? Ik woon in een goed geïsoleerd gas gestook huis met veel dames die douchen (1/3 gasverbruik is tapwater) dus dit leek mij een goede hybride oplossing voor de komende 5 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Eksit op 17-04-2023 17:58 ]

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

1: midea is een bekend merk, dat is iets anders dan gerenomeerd.
2: het koelmiddel maakt niks uit voor de gebruiker. je zal voor de aankomende 20+ jaar nog R32 kunnen kopen dus voor reparaties is dat geen enkel issue. laat je niet gekpraten door marketing.
3: restwarmte tijdens de zomer? je gaat dus nog minder efficeint koelen om (onnodig) warm water warm te maken.
4: koop gewoon een warmtepompboiler en zet die op de zolder als je graag warmte van het huis wilt gebruiken. die kan je kopen tot 300 liter en knikker je zo neer.

mitsubischi heeft vergelijkbare systemen maar die worden alleen gebruikt in de grote VRF systemen in grote panden. voor jouw als consument/particulier moet je zulke systemen gewoon negeren.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 17-04-2023 17:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
3: Met restwarmte bedoel ik dat de warmte uit het huis niet wordt afgevoerd naar buiten maar naar het boilervat wanneer de airco aan staat. Als dat vat op temperatuur is wordt het naar buiten afgevoerd.
4: Wat mij tegenstaat van een warmtepompboiler is dat deze volgens mij veel meer lucht gaat afzuigen om voldoende water op te kunnen warmen. Daarnaast wil ik graag op termijn nog een WTW plaatsen voor een beter comfort en het filteren van pollen.

[ Voor 38% gewijzigd door Eksit op 17-04-2023 18:03 ]

Eksit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Eksit schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:00:
3: Met restwarmte bedoel ik dat de warmte uit het huis niet wordt afgevoerd naar buiten maar naar het boilervat wanneer de airco aan staat. Als dat vat op temperatuur is wordt het naar buiten afgevoerd.
4: Wat mij tegenstaat van een warmtepompboiler is dat deze volgens mij veel meer lucht gaat afzuigen om voldoende water op te kunnen warmen. Daarnaast wil ik graag op termijn nog een WTW plaatsen voor een beter comfort en het filteren van pollen.
probeer op de lange termijn te kijken en niet die paar warme dagen. daar zit niet je winst. die zit in de koude dagen. zolang je op gas stookt kan je gewoon een warmtepomp op zolder zetten en die op de zolder laten circuleren. pas als je warmtepomp neemt voor verwarming (wat je zoizo zou moeten doen) heeft het nut om de warmtpeompboiler op buiten/buiten te zetten met extra leidingen.

een airco verbruikt al relatief veel als het 25 graden of meer is buiten. het stroomverbruik/efficientie is direct gekoppeld aan het verschil tussen binnen en buiten. als jij een boilertank erop aansluit is "buiten" ineens 55 graden water. enige efficeintie is dan ver te zoeken. het is dan efficienter om de nog warmere buitenlucht te gebruiken om water op te warmen dan koude binnenlucht.

het is echt efficienter en vooral een klap goedkoper om een aparaat te kopen die warm water maakt en niks anders. veel simpeler aansluiten ook en maakt verdere upgrades zoals een normale warmtepomp vele malen simpeler.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-04-2023 18:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een warmtepomp/airco is efficiënt als het temperatuurverschil tussen in en uit klein is.
Als je water wilt opwarmen tot 65° mbv binnenlucht van 20° dan heb je 45° temperatuurverschil.
De warmtepomp zal dan weinig warmte uit de woning halen en werken als een elektrische weerstand met COP≈1.

Ik neem dan dat hij dan gaat pendelen tussen water opwarmen en buitenlucht opwarmen (met een veel hogere COP/EER)

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
Juup schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:38:
Een warmtepomp/airco is efficiënt als het temperatuurverschil tussen in en uit klein is.
Dit geld dan toch ook voor een warmtepompboiler? Die hebben ook een lagere COP dan een airco.

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:39
Als je water wilt opwarmen tot 65° mbv binnenlucht van 20° dan heb je 45° temperatuurverschil.
De warmtepomp zal dan weinig warmte uit de woning halen en werken als een elektrische weerstand met COP≈1.

Ik neem dan dat hij dan gaat pendelen tussen water opwarmen en buitenlucht opwarmen (met een veel hogere COP/EER)
Warmtepompboiler doet scop=4 dus verwacht dat die airco ook zoiets kan doen.

Echter zoals al gezegd: het is voor Nederland geen goed alternatief. Want in de zomer verbruik je veel minder warm water... En wanneer je het warme water veel vaker nodig hebt, is in de winter. En dan ga je (hopelijk) niet je huis koelen _O-

Dit soort oplossingen lijken me meer voor landen rondom de evenaar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:09:
Warmtepompboiler doet scop=4 dus verwacht dat die airco ook zoiets kan doen.
Het is bij SCOP (volgens EN14825?) altijd super onduidelijk tot welke temperatuur ze het water (of de binnenlucht) opwarmen, dat lijkt meestal tot 35° te gaan?
Heb je toevallig ooit documentatie gezien van een COP of SCOP bij een watertemperatuur van 60° of hoger?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
Juup schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:16:
[...]

Het is bij SCOP (volgens EN14825?) altijd super onduidelijk tot welke temperatuur ze het water (of de binnenlucht) opwarmen, dat lijkt meestal tot 35° te gaan?
Heb je toevallig ooit documentatie gezien van een COP of SCOP bij een watertemperatuur van 60° of hoger?
Dat is bij iedere model warmtepompboiler het geval lijkt mij. die zitten vaak rond de COP 3.

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:39
Juup schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:16:
[...]

Niet hoger dan 60, maar er zijn wel standaarden voor.
A2/W35 is de standaard voor de SCOP bij 35 graden warm water. A7/W55 voor de SCOP bij 55 graden
https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:43
Eksit schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:00:
punt 4 wasinderdaad een probleem met de eerste varianetn, toen was warmwater bereiding dat wat het ding ging doen, ongeacht dehoeveelheid lucht die ervoor verplaatst moest worden.
Nu is ventileren het belangrijkste en is warm water bijvangst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Daikin heeft het ook met de Multi+ buitenunits als je nog open staat voor andere merken. Dat warmte een restproduct is bij koelen had ik nog niet over nagedacht (wel appart dat Daikin hier dan niet mee adverteerd als het zo werkt).

Een lucht/water warmtepomp kan toch ook efficient water opwarmen? Ja het is efficienter bij lage temperaturen, maar ze doen ook tapwater en er zijn ook hoge temperatuur varianten.

[ Voor 60% gewijzigd door Marzman op 18-04-2023 12:45 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:46
Eksit schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:24:
[...]

Dat is bij iedere model warmtepompboiler het geval lijkt mij. die zitten vaak rond de COP 3.
Op buitenlucht. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de WPB binnen te laten afzuigen en inblazen. Ook in de winter. Je airco hoeft dan minder hard te werken. De COP ligt ongeveer rond de 2,2 gemiddeld op buitenlucht over het hele jaar, laat je hem de lucht vanbinnen circuleren is de COP rond de 4. Dit als je de WPB instelt op een tapwatertemperatuur van 55gr. In de winter moet de verwarming (CV) natuurlijk wel wel harder werken. Het punt over buitenlucht opwarmen hierboven begrijp ik niet helemaal.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Eerst denken aan voorkomen:
Ik gok dat het meest energie besparen bij veel douchen een WTW op je doucheafvoer gaat zijn. En als eerste een waterbesparende douchekop, en als tweede een niet te hoge aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
Een douche WTW was ideaal geweest maar is niet altijd meer in te bouwen achteraf, zoals bij mij.
De waterbesparende douchekop zit er al op.
Het grote nadeel van een WP-boiler lijkt mij het over ventileren als je geen lucht van buiten aan wilt zuigen, je zit al gauw aan 150-200% van wat je normaal naar buiten zou blazen. Dat betekent ook dat dat die lucht eerst met een ander systeem opgewarmd moet worden.

Zijn er geen andere systemen dan Daikin en Midea?

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
Vandaag kwam ik dit tegen: https://www.installatie.n...water-maken-met-je-airco/

Oftewel Mitsubishi komt er ook meer maar ik kan er niet meer over vinden.

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Eksit schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:28:
Vandaag kwam ik dit tegen: https://www.installatie.n...water-maken-met-je-airco/

Oftewel Mitsubishi komt er ook meer maar ik kan er niet meer over vinden.
Ze hebben die optie al jaren maar alleen in de grote commericele units omdat het voor die systemen nuttig/economisch verantwoord is om te doen. Voor reguliere woningen komt her gewoon niet uit tegenover the kosten en gezeik met installateren. de dagen dat je aan het koelen bent en de "winsten" qua stroomverbruik zijn er gewoon niet.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 19-04-2023 13:17 ]

Pagina: 1