Hydra schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:19:
[...]
Software architect is m.i. meer een rol dan een titel (en ik heb zelf die titel gehad). Mijn ervaring is dat elke 'architect' die niet ook zelf aan het product werkt, binnen een paar jaar irrelevant wordt en een eigen parallelle waarheid (die 'ie nog wel snapt) gaat creeeren. Dit levert een enorme schade op, omdat er een disconnect ontstaat tussen wat de business denkt dat er is, en wat er daadwerkelijk aan software gebouwd wordt.
In elke organisatie waar ik de laatste 20 jaar gewerkt hebt waar de business via de architecten praat (dus niet rechtstreeks met de teams) ontstonden grote problemen hierdoor.
Een bekend bedrijf met een blauw dik mannetje heeft niet voor niets de functietitel software architect gewoon opgeheven. Deze architecten moesten toen solliciteren op IC functies. M.i. een hele sterke zet.
Mijn sterkste punt is niet altijd om de tijd te nemen om mijn mening wat politiek correcter neer te zetten. Helemaal eens met wat je zegt, en ik wou dat ik het zelf zo had neer gezet
@
Furion2000 - Geen bashen, het is een mening. En, wat ik hierboven zei.
downtime schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:56:
[...]
Ik heb ook bij financials gewerkt en merkte ook dat veel acties in vijf minuten met de juiste personen aan tafel afgestemd kunnen worden, maar dat de papertrail (formele goedkeuring) daarna een veelvoud van die tijd kost. Maar ik vrees dat ze niet veel anders kunnen. Er zijn nu eenmaal toezichthouders en auditors die meekijken.
Mijn ervaring was vooral dat er een legio aan mensen zelf werk creëren in audit/risk/management/proces. Het is ook een beetje wat Hydra aangeeft m.b.t architecten. Ik wil niet weer alles en iedereen over één kam scheren maar laat ik het dan zo zeggen: bij de traditionele enterprises zie je toch dat bepaalde functies worden ingevuld door mensen die daar in groeien.
Pak je zo'n financieel bedrijf met een oranje leeuw; letterlijk de beleidsbepalers zijn mensen die er 10-20 jaar zitten en daar gekomen zijn door promotie/invul. Naar mijn inziens niet omdat ze nou zo innovatief zijn. En verwacht nou ook niet baanbrekende veranderingen, want je zou maar een foutje maken en je gouden kooitje verliezen.
Dus om naar mijn punt te gaan:
Maar ik vrees dat ze niet veel anders kunnen
Dat kan dus zeer zeker wel, alleen dan moet dat wel gebeuren.
Er zijn nu eenmaal toezichthouders en auditors die meekijken.
En toch als je daar de connectie mee zoekt en eens kritische vragen stelt, hopende op mensen die ook vooruitgang willen, is daar heel veel mogelijk.
Ik heb zelf bij een andere bank een bepaald initiatief geleid waarbij we de eerste waren om in de cloud te gaan. Dus ik heb ook wel mijn ervaringen met DNB, audit, risk en commissies. Ik nam alleen de moeite om niet direct aan de richtlijnen te voldoen, maar een betoog te schrijven waarom de richtlijn onzin is en waarom wij het beter doen.
Misschien een concreet voorbeeld is dat er altijd de eis ligt/lag dat je periodiek failovers uitvoert. Je datacenters moeten x-km's uit elkaar liggen, etc. In de werkelijkheid doen banken dus een heel process van weken waarbij ze alles voorbereiden om zo'n failover te doen. Lekker "natuurlijk" is dat. Want in principe wijst het alleen uit _dat_ het kan, maar niet dat als de poep de ventilator raakt, dat jij nog online bent. Grote kans dat die mitigatie helemaal niet werkt omdat er 1 datacenter mist.
Anyhow, door aan te tonen dat alles continue over meerdere regio's en zones draait waarbij we af en toe chaos engineren kon ik die stappen toch afvinken. Dat terwijl alle 'oude heren' alleen maar tegen mij zaten te zeuren dat ik niet aantoonbaar mijn controls op orde had.
Dat is mijn punt, je hebt zoveel onzin wat gewoon een wassen neus is, en dat is prima te doorbreken en te verbeteren. Dan vraag ik mij (naar mijn inziens terecht) af waarom er dan zoveel mensen zitten die bepaalde zaken in leven proberen te houden. Ik vind dat echt gatekeeping, en puur gebaseerd op mijn ervaring; stikt het daar van bij heel veel bedrijven.
Resume, haal die ruis en al dat soort zaken weg. Zet er een paar innovatieve seniors neer die ook zin in hun werk hebben. Wellicht 1-2 oude rotten met goede praktijk ervaring. Voila, dat lijkt mij al veel beter.
[
Voor 57% gewijzigd door
Douweegbertje op 22-04-2023 04:36
]