CPU temp naar 100°C tijdens full load

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 22:57
Tja... pijnlijk dit topic te moeten openen...
Voor het eerst sinds lange tijd weer een PC opgebouwd. Dus waarschijnlijk ben ik ergens mis gegaan, maar ik kan niet ontdekken waar.

Het betreft een Windows 11 systeem.
CPU: AMD Ryzen 5 7600X Boxed
Cooler: DeepCool AG500 BK ARGB
Videokaart:XFX Speedster MERC 308 AMD Radeon RX 6650 XT BLACK
Moederbord: Gigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0)

Aanvankelijk geen problemen. Tot dat Last of Us gespeeld werd.

Probleem 1: spel en PC kozen standaard voor de onboard videokaart. Enige oplossing was elke keer opnieuw de drivers installeren. Dat lijkt nu niet meer voor te komen, alhoewel het een terugkerend probleem was, waarbij mijn oplossing niet veranderde. Vreemd.

Probleem 2: Na een tijd, denk 30-40 minuten, sloot Last of Us af, met een foutmelding. Zou aan de GPU liggen.

Probleem 3: toetsenbord (USB aansluiting) stoort. Heeft RGB verlichting, dus het viel op dat het ding steeds knipperde en dan dus ook niet te gebruiken was. Dit heeft zichzelf weer "opgelost", dat wil zeggen het komt niet meer voor. Maar ook weer gek.

Testen! Stress test. Furmark geïnstalleerd en GPU gestest/gestressed. Draaide allemaal prima, geen gek hoge temperatuur, soepele graphics.

CPU testen, was nu toch bezig. CPU burn aangezet en metéén CPU temp naar 100 graden!
Dat kan niet goed zijn... Idle is ie gewoon netjes 35-38 graden.

Koeler er af. Koelpasta zat netjes vespreid over de hele CPU. Enige wat opvalt en al opgevallen was bij installeren koeler. Aan de ene kant ging de schroef makkelijker en verder dan aan de andere kant.
Toch lijkt de koeler goed te zitten. Geen speling en niet scheef, zo op het oog. Backplate moederbord zit ook gewoon netjes..
Koeler heeft een max TDP van 240W en de Ryzen 5 5600x heeft een TDP van 105W, dat kan het ook niet zijn.

Wat kan dit zijn? Als de info te summier is, ik vul het graag aan.

[ Voor 3% gewijzigd door _phuturistixxx_ op 17-04-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Welke kast en welke ventilatoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 19:12
Probleem 1: de 5600X heeft geen iGPU. Heb je een 5600G ipv 5600X?
Probleem 2: geen idee
Probleem 3: was de PC misschien drivers aan het installeren dat het daarom eventjes niet werkte?

Koelproblemen: heb je het plastic wel van de koeler afgehaald? Heb je de CPU fan wel aangesloten op het moederbord?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LESzJpGRefCUcJQxvftlRC0JQvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6P1pfIerGUM2r3VmdlgeuPWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
De kast betreft deze: Thermaltake View 200 TG ARGB Snow

Plastic was inderdaad verwijderd en CPU fan is aangesloten op het moederbord, deze draait ook en wisselt ook van snelheid, waar nodig.

Moederbord heeft ook video opties, dus daarom kon voor onboard "videokaart"gekozen worden door Windows.
Heb overigens 3 fans aan de voorzijde en dan de koeler van de GPU nog. Verder niets.

Is Furmark een goede CPU tester? Althans, hij gebruikt een tool die heet CPU burner.

[ Voor 18% gewijzigd door _phuturistixxx_ op 17-04-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:34

DukeBox

loves wheat smoothies

_phuturistixxx_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:50:
Moederbord heeft ook video opties, dus daarom kon voor onboard "videokaart"gekozen worden door Windows.
Alleen als je CPU een iGPU heeft. Anders doen die aansluitingen niets.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05
DukeBox schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:58:
[...]

Uiteraard.

En Windows ziet echt geen aansluitingen op een igpu die er niet is. Er wordt gewoon door drivers aangegeven wat er in de pc zit. En een driver ziet echt geen video-aansluitingen als die niet aangesloten zijn op een (i)gpu.

En een B650 AM5-moederbord met een AM4-cpu?

[ Voor 13% gewijzigd door White Feather op 17-04-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
DukeBox schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:58:
[...]

Hmm, dan was het wellicht een driver issue, waardoor de videokaart niet volledig benut kon worden, zonder herinstallatie van de drivers.

Wat is de max. temp. die je mag/kunt verwachten bij een stress test van de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

_phuturistixxx_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:02:
Wat is de max. temp. die je mag/kunt verwachten bij een stress test van de CPU?
Dat hangt af hoeveel je kast/koeling kan afvoeren aan warmte, als dat niet afdoende is dan zal hij gaan throttlen om binnen de 95 tmax te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
Excuus, verkeerde processor in openingspost gepakt. Moet deze zijn:

AMD Ryzen 5 7600X Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
DukeBox schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:04:
[...]

Dat hangt af hoeveel je kast/koeling kan afvoeren aan warmte, als dat niet afdoende is dan zal hij gaan throttlen om binnen de 95 tmax te blijven.
Ik heb, omdat ik ik aan het sleutelen ben/was de zijkant van de kast er even af zelfs nu.
Zodra ik zo'n stress test begin, gaat de temp razendsnel naar 90 graden ongeveer.

Diverse test programma's geprobeerd, 100 graden haalt ie nu niet, maar 80-90 graden is nog steeds te hoog naar mijn smaak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Gaat hij throthlen? Full load stabiel op 80c is best ok (welke test doe je?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:21
Naar mijn weten doet die CPU ook turbo boost. Die zal gewoon automatisch overclocken zolang de temperatuur onder de 95 graden blijft als je daar een stresstest op gooit.

En ja, met hedendaagse CPUs gaan die temperatuurstijgingen heel snel, waarschijnlijk zelfs sneller dan je moederbord de fan speed kan bijregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 14:20

DataGhost

iPL dev

_phuturistixxx_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:21:
[...]

Ik heb, omdat ik ik aan het sleutelen ben/was de zijkant van de kast er even af zelfs nu.
Zodra ik zo'n stress test begin, gaat de temp razendsnel naar 90 graden ongeveer.

Diverse test programma's geprobeerd, 100 graden haalt ie nu niet, maar 80-90 graden is nog steeds te hoog naar mijn smaak?
Als je de reviews leest (bijv. die van Tweakers) zie je dat het redelijk normaal is dat deze CPU's heel heet worden. Dat is verder ook helemaal geen probleem want daar zijn ze op ontworpen. Zet je er een grotere koeler op gaan ze sneller lopen waardoor ze ongeveer even heet blijven. De koeler die jij erop hebt zitten is dan weer een stukje kleiner dan waarmee in die review getest is, dus ik zou verwachten dat daaronder de CPU sneller richting 100 graden gaat om daar vervolgens alsnog te stabiliseren. Wil je dat niet, zal je hem op eco-mode moeten zetten (PPT op 65W limiten volgens mij 88W, TDC op 75A en EDC op 150A, of gewoon in Ryzen Master Eco aanzetten). Dan wordt 'ie minder warm, en nauwelijks langzamer.

[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 17-04-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
Kijk, ik dacht dat die moderne CPU's niet meer zulke temperaturen haalden. Nu ik die review lees, die ik overigens al wel eerder (niet goed) had gelezen, ga ik er van uit dat het dus niets geks is.

Wellicht zet ik er eens een andere, betere koeler op, maar voorlopig laat ik het zo, mits geen gekke failures meer.

Bedankt voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
100 graden is voor AMD wel een beetje te hoog, die mogen maximaal 95 graden worden volgens hun specs.

Misschien gewoon een luchtkoeler nemen, de Mugen 5 PCGH houdt jouw CPU makkelijk onder de 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1nfu_kD3W9CnPghpt4SqvT-F1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vw3UqzkbLRYXGo8gENaIaSpV.jpg?f=user_large

Ik blijf 2 GPU´s zien, wat is daar de reden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De AMD 7000 serie heeft een onboard gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
Ah oke, toch wel. Eigen schuld met die verwarring over de CPU die ik heb. Helder, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 00:18
Ik heb een 7700X in combinatie met een Noctua NH-D15S chromax.black cooler.
uitvoering: Noctua NH-D15S chromax.black

X4 Foundations is een spel dat op momenten veel vraagt van de CPU en hoor ik de cooler even aanslaan, maar zorgt er wel voor dat hij altijd rond de 80 graden blijft. In de meeste andere spellen is de temperatuur vaak tussen de +- 55 en 75 graden. 90 graden heb ik de CPU met deze cooler nog nooit zien halen. De CPU is overclocked.

[ Voor 16% gewijzigd door tomassonl op 20-04-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
Ja nou was die temperatuur bij full load testen door CPU Burner. Maar ik hou het in de gaten. Krijg nu een signaal als ie boven de 85 graden komt. Als dat tijdens regulier gamen voorkomt ga ik naar een andere koeler kijken.
Pagina: 1