Paranoïde van wat er gebeurt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.440 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-09-2024
Mijn vraag

Heb een vermoeden dat er malware op mijn systeem zit

Relevante software en hardware die ik gebruik

WIN11 22H2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Als mijn muis 8 minuten inactief is wordt er met 28 MB/s gelezen en geschreven op mijn HDD zonder dat Windows Defender een scan uitvoert of dat er bestanden worden geindexeerd en zonder dat ik dus iets aan het doen ben
Malwarebytes vindt niks en Defender ook niet
Ra-ra wat is er aan de hand?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:45

WCA

Welk proces schrijft/leest dan? Is het niet gewoon Windows Update?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
Hoe kan ik dat zien welk proces het betreft? Ik zit bij processes in task manager te kijken en die laat wel 17% van schijf in gebruik zien maar er staat geen proces bij die zoveel zou gebruiken. Is er software waarbij ik per schijf kan zien hoeveel er momenteel wordt gelezen en geschreven? Het gaat bij mij om schijf Z: en ik zou dus alleen van die schijf de reads en writes willen zien

In process explorer zie ik alleen totale reads en writes en dat is dan sinds het opstarten van de pc. Niet zo handig als ik alleen in de huidige reads en writes geïnteresseerd ben.

Het kan niet windows update zijn want het is een interne harde schijf waar windows niet op staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:37

TommieW

Numa numa.

Is dat niet gewoon de automagische schijf defragmentatie van Windows? Als het goed is kan je in Resource Manager iets meer zien dan in Task Manager.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:18
Als je een HDD gebruikt kan het goed de automatische defragmenter zijn die z'n werk doet in idle time. Evenals services als Windows Update die los gaat zodra het kan. Ik denk dat je je druk maakt om niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 11:39
LieveGeit schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:28:
Hoe kan ik dat zien welk proces het betreft? Ik zit bij processes in task manager te kijken en die laat wel 17% van schijf in gebruik zien maar er staat geen proces bij die zoveel zou gebruiken. Is er software waarbij ik per schijf kan zien hoeveel er momenteel wordt gelezen en geschreven? Het gaat bij mij om schijf Z: en ik zou dus alleen van die schijf de reads en writes willen zien

In process explorer zie ik alleen totale reads en writes en dat is dan sinds het opstarten van de pc. Niet zo handig als ik alleen in de huidige reads en writes geïnteresseerd ben.

Het kan niet windows update zijn want het is een interne harde schijf waar windows niet op staat
Je kan in task manager columns selecteren (rechtermuis klik op 1 vd bestaande columns gevolgd met select columns) en dan I/O reads en writes aanzetten, dit is enkel antwoord om het per process te zien

Zie ook: https://superuser.com/que...ead-written-on-windows-10

[ Voor 18% gewijzigd door Turismo op 17-04-2023 15:42 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LieveGeit
Excuses allen. Was inderdaad de defragmenter ... Sorry nogmaals. Dacht dat ik werd gehackt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:18
Aldoende leert men :) better be safe than sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 07:30

jurroen

Security en privacy geek

Kleine aanvulling: een spike in IOPS aan een hack linken is misschien een tikkeltje voorbarig. Kan natuurlijk - in theorie, wijzen op een miner. Dan zou je wel meer spikes moeten zien tenzij het Chia is.

En ransomware gaat tegenwoordig heel snel. Soms zelfs in luttele minuten :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Niets aan de hand dus :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.