Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:51
Vandaag zijn bij ons panelen geïnstalleerd. Zojuist even een foto gemaakt van het geheel. Het viel mij op dat de panelen allemaal een ander kleur (lijken te) hebben. Waardoor komt dit en trekt het na verloop van tijd nog weg?

Het gaat om AEG AS-M1082B-H 400 Wp panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lbfy_0Mj8xcK2mdH85UtBleDan8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0LKQ1thFumPaaq88YSznaOW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 17-04-2023 13:43 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Das al de 2e vandaag.

de Peer in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Die onderste rij panelen is trouwens wat discutabel gemonteerd. de klemmen zitten niet netjes verdeeld. die bovenste zit bijna helemaal bovenaan het paneel.

[ Voor 53% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 13:46 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15

DukeBox

loves wheat smoothies

Ze hangen waarschijnlijk niet allemaal op dezelfde manier. Niet dat er een onder/bovenkant aan zit maar ik let er wel altijd op dat ze allemaal gelijk hangen (sticker aan de achterkant bijv. allemaal naar boven).
Neemt niet weg dat er ook verschillen tussen batches zitten en na een tijdje er ook in het paneel zelf kleur verschillen kunnen komen door afwijkingen in het fabricage proces.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:47
Helaas. Het is lelijk en trekt niet bij.

Ik had gelukkig maar een afwijkend paneel en gevraagd of ze die wilden wisselen met een paneel dat achter de dakkapel wegvalt.

Dat is hier echter geen oplossing ivm 10 shades of grey. Wat een wanproduct.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Welk merk ligt er eigenlijk?

Het is dat al je dakpannen nog allemaal gelijk zijn van kleur waardoor het er erg strak uit ziet maar bij de meeste huizen is dat ook niet (meer) het geval waardoor het veel minder opvalt.
Je krijgt soms ook inbrand plekken van vogelpoep of vlekken door mos groei, als ze qua oriëntatie allemaal gelijk liggen dan denk ik dat je er niet veel aan kan (laten) doen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat staat er toch gewoon? :D

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zie (globaal) 4 donkere en 6 lichte. Grote kans dat het de oriëntatie is, maar als dat niet het geval is zou ik ze liefst netjes verdeeld hebben. De 4 donkere boven en 6 lichte onder.
Klopt het dat er een lantaarnpaal in spiegelt?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:01
Rukapul schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:47:
Helaas. Het is lelijk en trekt niet bij.

Ik had gelukkig maar een afwijkend paneel en gevraagd of ze die wilden wisselen met een paneel dat achter de dakkapel wegvalt.

Dat is hier echter geen oplossing ivm 10 shades of grey. Wat een wanproduct.
Best wel een overtrokken reactie. Ik zou hier zelf weinig moeite mee hebben. Het is niet alsof de ene een blauwe, de ander een grijze en weer een ander een gouden gloed heeft. Ondersteboven monteren kan ik me best wat bij voorstellen. Ik heb zelf 14 compleet dezelfde panelen, en ik kan zien door een klein stickertje dat die in ieder geval op dezelfde manier geplaatst zijn.

Als de rest van de installatie in orde is en de opbrengst naar verwachting zou ik me er niet erg druk om maken. Dat gezegd hebbende is de montage niet heel fraai, met de klemmen op deze positie.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 13:51
Tja... persoonlijk kijk ik vrijwel nooit naar mijn zonnepanelen. Ik kan niet echt zeggen dat het mij zou storen als ze onderling iets afwijken kwa kleur.
Dan kijk ik daarna naar mijn energie nota en denk ik: goede keuze :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• de Peer

de Peer

under peer review

Cheesy schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:00:
Ik zie (globaal) 4 donkere en 6 lichte. Grote kans dat het de oriëntatie is, maar als dat niet het geval is zou ik ze liefst netjes verdeeld hebben. De 4 donkere boven en 6 lichte onder.
Klopt het dat er een lantaarnpaal in spiegelt?
zoiets vermoed ik ook. dat die 4 net 'ondersteboven' geplaatst zijn.
of eventueel dat die 4 net uit een andere verpakking komen.

Persoonlijk zou ik me er niet aan kunnen storen maar kan het begrijpen als anderen dat wel doen.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, na de edit wel ja.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:51
Als het verder geen kwaad kan en het wel vaker voorkomt (want natuurproduct) ga ik de mannen hier niet terug voor laten komen. Maar als er wordt aangegeven dat de montage niet ok of op zijn minst discutabel is, ga ik daar wel wat van vinden.

EU DNS: 86.54.11.100

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

c-nan schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:03:
Als het verder geen kwaad kan en het wel vaker voorkomt (want natuurproduct)
Die kende ik nog niet; zonnepanelen een natuurproduct? Wow... :+

Mooie Plaatjes   

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:11

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Komt vaker voor bij "AEG" panelen. (ook bij sommige andere merken overigens)
Dit wordt verkocht als zijnde een AEG product maar het is niet van AEG. Het is een licentieproduct. (chinees product aeg industrial solar met toestemming van AEG een sticker erop).

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:47
c-nan schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:03:
Als het verder geen kwaad kan en het wel vaker voorkomt (want natuurproduct)
Het 'natuurproduct' argument is je reinste onzin. Als je goed kijkt wordt dat ook alleen maar door wat baggetaliserende verkopers geplaatst.

Zonnepanelen worden industrieel vervaardigd. Als het product dan zulke verschillen heeft dan wordt er domweg niet binnen nauw genoege toleranties gefabriceerd. Het heeft in elk geval niets met 'natuurproduct' te maken.

Als je panelen verkoopt met 'all black' en vergelijkbare uitingen dan mag je er vanuit gaan dat het homogeen zwart is, immers wordt er een esthetische belofte gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 17-04-2023 14:38 ]

• J.D. Tromer
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-10-2023
Misschien iemand die aan mijn onzekerheid een einde kan maken over de vlekken op de zonnepanelen.
Bij de meeste schermen is in het midden een blauwachtige grote vlek en de randen zijn gewoon zwart.
Ik heb bij navraag verschillende suggesties gehad, zoals condens, laminaat laat los, vuil. De installateur, de leverancier LG, die inmiddeels gestopt zou zijn met de productoe van zonnepanelen kunnen het niet precies duiden. De schermen functioneren echter wel goed. Maar onzekerheid bestaat er wel dat de degradatie groter zal zijn dan verondersteld. Ik wil een foto bijsluiten zodat ieder kan zien wat ik bedoel, maar weet nog niet hoe ik dat kan doen. Wie geeft raad?

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-10 22:26
@J.D. Tromer Als de panelen pas net liggen, is het met grote waarschijnlijkheid het zweet van de installateur die het paneel op zijn/haar schouder heeft genomen. Na een paar buien zal dit weg zijn.

• J.D. Tromer
zie foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juDoxWdcAqaHvuURA_uJ3-5yp5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9J5Clr2NwsIeo9wF9EzToa3.jpg?f=fotoalbum_large

panelen zijn drie jaar oud en vanaf het begin al dit verschijnsel.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Edit, 5 paragrafen geschreven op de originele post, blijkt het een oud topic te zijn...

[ Voor 95% gewijzigd door Accretion op 30-09-2023 10:12 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

J.D. Tromer schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:09:
panelen zijn drie jaar oud en vanaf het begin al dit verschijnsel.
In het vervolg kun je zelf beter een nieuwe post aanmaken, in plaats van een oudere post 'over nemen'.

Als je het 'niet mooi vindt' ben je ongeveer twee jaar en tien maanden te laat met er iets van vinden. Je moet dat in een redelijke tijd (twee maanden) melden.

Zo lang de panelen het prima doen, is het voorbarig om je daar zorgen over te maken, het is wel een goed idee om de productie per jaar goed bij te houden; al hangt dit natuurlijk ook van het jaar/weer af.

Staat er in je offerte iets over garantie?

Mochten ze eerder dan verwacht stuk gaan, dan is dat het moment om te gaan klagen bij de leverancier.

• J.D. Tromer
Ik heb ieder jaar bij de installateur dit merkwaardige kleurverschil aangegeven. Hij geeft aan dat er garantie is zowel van de installateur als van de fabriek. LG maakt inmiddels geen zonnepanelen meer. Reden? Maar LG zou wel garant blijven staan.
Echter ik krijg ook van LG geen afdoende verklaring wat de oorzaak is. Ik kan nergens zonnepanelen zien die hetzelfde verschijnsel vertonen.
Ik kan alleen de degradatie bijhouden per jaar.
Pagina: 1