Mediaplayer die DD+ kan decoderen naar DD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy_peter
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-02-2024
Ik zoek een?
Mediaplayer (android tv, linux...)

Wat is je budget?
max 150€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Netflix en sommige andere streaming diensten leveren een DD+ signaal. Vermits ik nog 2 oudere, maar dure, AV receivers heb (zonder HDMI), heb ik een klassiek DD 5.1 signaal nodig via spdif (toslink of coax).
Welke mediaplayers kunnen een DD+ transcoden naar DD 5.1 ? Liefst eentje met een spdif out omdat ik anders weer een HDMI audio extractor eraan moet hangen om de audio naar mijn receiver te sturen.
Mijn TV is ook al wat ouder en kan de conversie dus ook niet doen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb getest met een oude Apple TV 2nd gen. en die kan het, maar ik wil wel iets nieuwer hebben, vermits updates van apps een probleem gaan zijn bij dat toestelletje. En ik ben ook geen fan van Apple producten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij is zoeken naar een mediaspeler met S/PDIF out in deze de enige eis. Als in, actief Dolby Digital Plus omzetten zou niet nodig moeten zijn. Idee van Dolby Digital Plus (en Dolby TrueHD) is dat deze de core Dolby Digital bevatten. Dit om backwards compatible te zijn met oudere apparatuur. Idem met DTS HD Master Audio, daar zit de gewone DTS track in.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diy_peter
Ja, dat is de theorie. Netflix bvb houdt zich daar niet aan en levert die 5.1 stream niet mee. In praktijk werkt dit dus niet. Heb ik al getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:12
Als je een nVidia Shield neemt en je connect hier een BlueSound Node 2 aan (via Bluetooth), dan heeft die laatste een TOS uitgang.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diy_peter
GarBaGe schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:51:
Als je een nVidia Shield neemt en je connect hier een BlueSound Node 2 aan (via Bluetooth), dan heeft die laatste een TOS uitgang.
Maar dan zit ik weer met 2 bakjes dus?
En een toslink output is dus geen garantie dat het werkt. Veel streamers outputten enkel stereo via de toslink omdat ze de DD+ stream niet kunnen omzetten naar DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Kan je de streaming diensten spelen via je Smart TV en deze via TOSlink aan je versterker hangen?
Zo deed ik dat "in the old days"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diy_peter
De amiko A9 green heeft een spdif en draait een recente Android. Misschien kan die het, maar ik vind nergens iets dat dat vermoeden bevestigt.

Het is een probleem waar veel mensen mee zitten. Je hebt een mooie receiver die DD en DTS ondersteunt, maar zonder HDMI. Plots val je dan voor veel streaming diensten terug op stereo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diy_peter
GarBaGe schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:58:
Kan je de streaming diensten spelen via je Smart TV en deze via TOSlink aan je versterker hangen?
Zo deed ik dat "in the old days"
Het ontbreken van een toslink is niet het probleem. De DD 5.1 stream wordt gewoon niet aangeleverd door de streaming diensten. Dus valt het terug op gewone stereo via toslink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De meeste apparaten met SPDIF uitgang vallen terug op PCM, welke op die manier slechts 2 kanelen ondersteund. Het is technisch wel mogelijk om geluid realtime te transcoden naar AC3 6ch, maar ik heb, op een enkele open source oplossing na, dit elders nooit gezien. In het verleden deed ik dit met ffdshow, maar voor streamingdiensten is dat geen optie. Ook HDMI audio extractors hebben veelal dit probleem. Je beste optie zou eigenlijk zijn om zo'n HDMI audio extractor te vinden die analoge output heeft, maar dat heeft weer zijn eigen nadelen en is waarschijnlijk meer werk en niet veel goedkoper dan een compleet nieuwe versterker helaas.

Misschien zijn er media players met analoge audio uitgangen? Die zullen wel zeldzaam zijn, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Als ik in mijn Samsung TV (modelnr heb ik niet bij de hand, 2021 model) aangeef in het menu dat ik Dolby Digital over SPDIF/Optisch wil hebben, een instelling die standaard op Stereo PCM staat, stuurt hij AC3/Dolby Digital uit over SPDIF, ook bij de streamingdiensten.

Ik kan me niet voorstellen dat de TV dat live transcode, volgens mij stript hij alle andere meuk van de audiostream af en stuurt alleen de basis AC3/Dolby Digital stream uit over SPDIF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Mijn vorige post was even onder voorbehoud dat het klopt wat TS zegt over dat Netflix (en eventueel anderen) alleen DD+ uitstuurt zonder de DD comptability layer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy_peter
Plofkotje schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:08:
Als ik in mijn Samsung TV (modelnr heb ik niet bij de hand, 2021 model) aangeef in het menu dat ik Dolby Digital over SPDIF/Optisch wil hebben, een instelling die standaard op Stereo PCM staat, stuurt hij AC3/Dolby Digital uit over SPDIF, ook bij de streamingdiensten.

Ik kan me niet voorstellen dat de TV dat live transcode, volgens mij stript hij alle andere meuk van de audiostream af en stuurt alleen de basis AC3/Dolby Digital stream uit over SPDIF.
Maar jou TV zal DD+ wel ondersteunen. Mijne is een Panasonic Plasma van minstens 6j oud. Die spreekt geen DD+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diy_peter
ik las het volgende op reddit.com
https://www.reddit.com/r/...scoding_to_dolby_digital/

"The only Android TV boxes with the letter B variant in the Amlogic SoC (S905X-B) that provide the Dolby Digital Plus to Dolby Digital conversion are so far:

- Mecool KM8 (discontinued)

- MyGica ATV495Max and ATV598Max (abandoned)

- Mecool KT1 (AV1 hardware decoding. DVB-T2/S2/C tuner built-in. More info at http://mecoolonline.com where you can get a 10% off with the code "mecoolbox" at checkout)

- I think the Homatics Box Q has the SoC (More info at http://homatics.com)

- The Nvidia Shield 2019 have the conversion by software, previous models don't have it.

There must be others but It's hard to know exactly which ones have the SoC variant.

The boxes with the SPDIF port along Android 9 also provide the conversion just like the Mi Box

==> dit doet vermoeden dat alle Android tv boxen met spdif out en Android 9 of hoger het kunnen. Maar zeker ben ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door diy_peter op 17-04-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Staat het antwoord dan al niet in je post? NVidia Shield 2019? Misschien net boven budget, maar je ziet ze wel eens op V&A of Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy_peter
Hann1BaL schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:17:
Staat het antwoord dan al niet in je post? NVidia Shield 2019? Misschien net boven budget, maar je ziet ze wel eens op V&A of Marktplaats.
Maar dat is een oudere versie van de Shield. Niet zeker of de nieuwe het ook nog doet.

Of is de 2019 de laatste versie?

[ Voor 5% gewijzigd door diy_peter op 17-04-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Maar de nVidia Shield heeft geen TOSlink / optische uitgang. Alleen HDMI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diy_peter
GarBaGe schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:21:
klopt. Maar indien de Shield DD5.1 kan geven via HDMI kan ik dat er wel uithalen met een HDMI audio extractor. Die heb ik al trouwens, maar zo'n extractor doet geen conversie. Die stuurt gewoon over spdif wat hij binnen krijgt via HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
GarBaGe schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:21:
Precies.... daar zit ook het probleem, alles heeft tegenwoordig HDMI. De rest is hard aan het uitsterven (en ook best logisch).

En 2019 is de laatste Shield versie.... en het is onduidelijk of er nog een nieuwe gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

diy_peter schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:24:
[...]
klopt. Maar indien de Shield DD5.1 kan geven via HDMI kan ik dat er wel uithalen met een HDMI audio extractor. Die heb ik al trouwens, maar zo'n extractor doet geen conversie. Die stuurt gewoon over spdif wat hij binnen krijgt via HDMI.
Even getest en lijkt te werken. "Dolby audio processing" aanvinken in de settings en daarnaast alles qua "Dolby Digital Plus" uitvinken (uitvinken wil zeggen dat de receiver het niet aankan) heb ik Dolby Digital binnen Netflix. "Dolby audio processing" is in deze de setting die je zoekt. Enable ik die niet val ik (met nog steeds Dolby Digital Plus uitgevinkt) terug naar 2.0 stereo in PCM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy_peter
FeaR schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:43:
[...]

Even getest en lijkt te werken. "Dolby audio processing" aanvinken in de settings en daarnaast alles qua "Dolby Digital Plus" uitvinken (uitvinken wil zeggen dat de receiver het niet aankan) heb ik Dolby Digital binnen Netflix. "Dolby audio processing" is in deze de setting die je zoekt. Enable ik die niet val ik (met nog steeds Dolby Digital Plus uitgevinkt) terug naar 2.0 stereo in PCM.
Aha! bedankt om dat even te testen. Alleen spijtig dat die zo duur is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy_peter
Heb jij de shield tube of the shield pro?

[ Voor 86% gewijzigd door diy_peter op 17-04-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

diy_peter schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:33:
Heb jij de shield tube of the shield pro?
Pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

diy_peter schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:07:
[...]
Alleen spijtig dat die zo duur is :-)
Mja, wat is duur... Iets meer dan tweehonderd euro en je kan weer vooruit met je huidige apparatuur. Dat je receiver vroeger duur was wil niet zeggen dat ze oneindig mee gaan. Als je spreekt van een receiver zonder HDMI dan gaan we toch begin jaren 2000. Op een gegeven moment wordt apparatuur obsolete. Een high-end video recorder sluit je nu ook niet meer zo 1-2-3 aan op een nieuwe TV, zal er ook met externe converters gewerkt dienen te worden. Toegegven, het is ook vies van Netflix dat ze niet werken zoals bedacht, core altijd in de Plus of HD track.

Hoe dan ook zal je met een Nvidia Shield TV Pro goedkoper uit zijn dan een receiver kopen met HDMI 1.3 (volgens mij het minimale wat je nodig hebt voor Dolby Digital Plus). Enige is dat je om te matchen met je TV mogelijk naar HDMI 1.4 zal moeten kijken. Hangt af van het exacte type. Overigens is "...een Panasonic Plasma van minstens 6j oud.." nog terughoudend. Als ik de laatste Panasonic plasma neem, de VT60, dan zit ik in 2013. TV is dus minimaal tien jaar oud. Enfin iets meer dan tweehonderd euro is volgens mij nog goedkoper dan de receiver vervangen voor een high-end model met HDMI 1.4. Als ik snel wat merken en types door Marktplaats gooi kom ik niets high-ends tegen van de prijs van een Nvidia Shield. Plus, dat is dan ook investeren in oude hardware die weer obsolete is mocht je TV defect gaan en je gaat naar een model met HDMI 2.0 of HDMI 2.1.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 18-04-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy_peter
Ok, tijd gaat sneller dan je denkt he :-)

200€ is is wel goedkoper dan een nieuwe receiver, maar zolang die werkt zie ik niet in waarom ik een nieuwe zou kopen. Ik heb er trouwens 2 (marantz en NAD).
En vermits ik er niet veel anders mee doe dan netflix en af en toe naar een Vlaamse tv zender kijken, is het toch wat overkill. Ik heb een chromecast en die kan dat ook allemaal, voor veel minder geld. Alleen kan ik daarmee alleen stereo krijgen.

Ik hoop dat de goedkopere android tv bakjes met android 9+ het ook kunnen. Volgens sommigen online zou het werken, maar ik heb nog geen bevestiging van een gebruiker.
FeaR schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:59:
[...]

Mja, wat is duur... Iets meer dan tweehonderd euro en je kan weer vooruit met je huidige apparatuur. Dat je receiver vroeger duur was wil niet zeggen dat ze oneindig mee gaan. Als je spreekt van een receiver zonder HDMI dan gaan we toch begin jaren 2000. Op een gegeven moment wordt apparatuur obsolete. Toegegven, het is ook vies van Netflix dat ze niet werken zoals bedacht, core altijd in de Plus of HD track.

Hoe dan ook zal je met een Nvidia Shield TV Pro goedkoper uit zijn dan een receiver kopen met HDMI 1.3 (volgens mij het minimale wat je nodig hebt voor Dolby Digital Plus). Enige is dat je om te matchen met je TV mogelijk naar HDMI 1.4 zal moeten kijken. Hangt af van het exacte type. Overigens is "...een Panasonic Plasma van minstens 6j oud.." nog terughoudend. Als ik de laatste Panasonic plasma neem, de VT60, dan zit ik in 2013. TV is dus minimaal tien jaar oud. Enfin iets meer dan tweehonderd euro is volgens mij nog goedkoper dan de receiver vervangen voor een high-end model met HDMI 1.4. Als ik snel wat merken en types door Marktplaats gooi kom ik niets high-ends tegen van de prijs van een Nvidia Shield. Plus, dat is dan ook investeren in oude hardware die weer obsolete is mocht je TV defect gaan en je gaat naar een model met HDMI 2.0 of HDMI 2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

diy_peter schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:10:
200€ is is wel goedkoper dan een nieuwe receiver, maar zolang die werkt zie ik niet in waarom ik een nieuwe zou kopen.
Dat was de essentie van mijn post. Zeker als je aangeeft duurdere receivers te hebben snap ik dat je niet gaat vervangen voor een instap Onkyo van 150 euro. Ik doe ook nog steeds met een AVR-4520 omdat de HDMI 2.1 tegenhanger mij te duur is en ik niet wil settlen voor een mid-range...

As said, als je de Nvidia Shield TV Pro koopt en je TV én receiver geven de geest dan is de Nvidia Shield TV nog up to date. Koop je een receiver van 10 jaar oud zodat je HDMI 1.4 hebt en je TV geeft de geest ben je met de receiver weer outdated. Shield speelt bijvoorbeeld alles af, ook qua HDR en Dolby Vision. Willen goedkopere mediaspelers wel eens moeite mee hebben. Je gebruikt het nu niet maar het eet geen brood wel voorbereid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
diy_peter schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:10:
Ik hoop dat de goedkopere android tv bakjes met android 9+ het ook kunnen. Volgens sommigen online zou het werken, maar ik heb nog geen bevestiging van een gebruiker.
Kijk deze eens voor je zo’n goedkoop bakje koopt.
YouTube: STOP Buying ANDROID TV Boxes!

Door de jaren heen heb ik diverse mediaspelers gehad. Zelf heb ik nu 2 Shield TV Pro’s in huis. Beste aankoop ooit. Naar mijn mening de iets hogere prijs zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:02

The Zep Man

🏴‍☠️

FeaR schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:43:
Volgens mij is zoeken naar een mediaspeler met S/PDIF out in deze de enige eis. Als in, actief Dolby Digital Plus omzetten zou niet nodig moeten zijn. Idee van Dolby Digital Plus (en Dolby TrueHD) is dat deze de core Dolby Digital bevatten.
Niet helemaal waar. Een Dolby Digital Plus stream kan een Dolby Digital stream bevatten, maar dit hoeft zeker niet waar te zijn. Tot zover ik weet, is dit niet zo voor diensten zoals Netflix. Je hebt daarom actieve conversie nodig. Dit is in tegenstelling tot DTS-HD, die altijd een legacy DTS-stream bevat.

Veel mediaspelers kunnen officieel E-AC3 -> AC3 conversie niet doen, omdat er een licentie voor nodig is. De Nvidia Shield TV 2019-modellen (waarbij de Pro wordt geadviseerd) kunnen deze conversie doen.

Als je Kodi kan draaien en Kodi ondersteunt passthrough op het betreffende apparaat, dan kan conversie sowieso in Kodi omdat Kodi niets geeft om licenties. De beperking is dan wel dat het enkel in Kodi werkt, als het apparaat er zelf ingebouwd geen ondersteuning voor heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 20-04-2023 10:54 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

The Zep Man schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:50:
[...]
Niet helemaal waar. Een Dolby Digital Plus stream kan een Dolby Digital stream bevatten, maar dit hoeft zeker niet waar te zijn. Tot zover ik weet, is dit niet zo voor diensten zoals Netflix. Je hebt daarom actieve conversie nodig.
Dat was inderdaad naar voren gekomen in de post na die je quote. Echter is dat mijns inziens een issue van Netflix (en mogelijk andere diensten), Dolby zelf geeft ook aan dat de core aanwezig dient te zijn. Wat niet betekent dat het issue niet opgelost dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

FeaR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:28:
Dolby zelf geeft ook aan dat de core aanwezig dient te zijn.
Bron? Want ik heb dit:
Legacy substreams, which contain a single 5.1 program, and which correspond directly to Dolby Digital content. At most a single legacy substream may be present in a DD+ stream.
(...)
All DD+ streams must contain at least one independent substream or legacy substream,
Als ik dit allemaal combineer, is een legacy substream dus niet nodig volgens de specificaties.

Als het verplicht was, waarom zou Dolby dan expliciete ondersteuning toevoegen voor transcoding van E-AC3 naar AC3 in hun Multistream Decoder MS12?

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 20-04-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Google gaf mij dit:
If your system includes only Dolby Digital, you'll still get 5.1-channel surround sound, with the highest-quality Dolby Digital signal possible — Dolby Digital Plus content is easily converted to a traditional Dolby Digital signal.
Bron: https://professional.dolb...ogies/dolby-digital-plus/

Mogelijk lees ik de "converted" (onbewust) als dat de core aanwezig moet zijn. Dat is namelijk wel het hele idee achter de hogere versies geweest:
... Initially, Dolby claimed that Dolby Digital Plus would be backward compatible with the Dolby Digital decoders which equip a large number of A/V receivers, yet the truth of the matter is quite different....
Bron:
https://blog.son-video.co...andle-dolby-digital-plus/

Ergens kan ik inkomen dat oudere apparatuur niet meer wordt ondersteunt. As said zijn receivers die geen issues hebben met Dolby Digital Plus al meer dan tien jaar gemeengoed.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 20-04-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Dus Dolby heeft ooit diens visie bijgesteld. Mogelijk was er een verschil tussen marketing en specificaties.
Ergens kan ik inkomen dat oudere apparatuur niet meer wordt ondersteunt. As said zijn receivers die geen issues hebben met Dolby Digital Plus al meer dan tien jaar gemeengoed.
Klopt. Er is overigens nog wel een keuze. Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met het gebruik van een nieuw model Shield TV met oudere receivers (enkel S/PDIF-ingangen). Daarmee ging het omzetten goed en kreeg je daadwerkelijk digitaal 5.1 geluid op een receiver uit de tweede helft van de jaren 90. Je moest wel aardig wat moeite doen om beeld en geluid synchroon te krijgen, bij een gebrek aan HDMI's lipsync-ondersteuning.

Blij dat die tijden voorbij zijn. Ik heb nu een HDMI-receiver. Als op een dag de beeldbewerking daarvan achterloopt met wat gangbaar is, dan kan ik altijd nog een HDMI-splitter gebruiken tussen bronapparaat of receiver. Of mijn volgende TV moet maar DTS over eARC ondersteunen, maar zover zijn we nog lang niet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diy_peter
Natuurlijk is een nieuwe receiver een eenvoudige (en dure) oplossing.
Alleen vind ik het spijtig dat we constant verplicht worden nieuwe junk te kopen terwijl de oude toestellen nog perfect werken en dat ook nog jaren gaan doen.
Een nieuwe receiver met dezelfde geluidskwaliteit en vermogen kost misschien wel 2000€. En dat dan gewoon om DD 5.1 te kunnen hebben.

Voor netflix gebruik ik op dit moment een oude NUC met windows 10 en een goedkope USB geluidskaart met spdif uitgang. Daarmee heb ik zonder problemen DD5.1 indien ik de windows netflix app gebruik. Geen sync issues. Maar die app is al oud en niemand ontwikkelt nog apps voor windows denk ik.

Ik lees dat de nvidia shield de conversie doet, maar hoe heb je die dan aangesloten, want die heeft toch geen SPDIF? Via hdmi audio extractor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
diy_peter schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:10:
Alleen vind ik het spijtig dat we constant verplicht worden nieuwe junk te kopen terwijl de oude toestellen nog perfect werken en dat ook nog jaren gaan doen.
Maar ze werken dus niet meer perfect volgens de laatste normen.... je mist gewoon alles m.b.t. HDMI. Aansluitnormen veranderen gewoon. En als je gaat streamen of met apps gaat werken weet je natuurlijk helemaal dat niets wat je hebt erg toekomstvast is.

Als je meer modulair wilt werken dan zijn er aparte processoren en eindversterkers te koop. Werkt waarschijnlijk nu ook met je bestaande receiver. Koop een moderne processor en koppel die aan de eindkanalen van je receiver/versterker.

[ Voor 8% gewijzigd door CirclDigital op 21-04-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 11:37
CirclDigital schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:14:
[...]

Maar ze werken dus niet meer perfect volgens de laatste normen.... je mist gewoon alles m.b.t. HDMI. Aansluitnormen veranderen gewoon. En als je gaat streamen of met apps gaat werken weet je natuurlijk helemaal dat niets wat je hebt erg toekomstvast is.

Als je meer modulair wilt werken dan zijn er aparte processoren en eindversterkers te koop. Werkt waarschijnlijk nu ook met je bestaande receiver. Koop een moderne processor en koppel die aan de eindkanalen van je receiver/versterker.
Nou ja, in dit geval is het niet zozeer een fout van de TS, maar van Netflix en Dolby. Al die moderne geluidsformaten zijn ooit ontworpen met een 'graceful' fallback scenario, waardoor je zelfs met een Dolby Atmos soundtrack gewoon standaard AC3 te horen krijgt als dat het hoogste is wat je decoder ondersteunt. Netflix wijkt daar nu dus vanaf. Daar zullen ze vast een reden voor hebben en dat zal vast bandbreedte zijn, maar daar koop je als eindgebruiker niet zoveel voor. Je wilt gewoon niet met stereo PCM worden opgezadeld als er betere opties zijn.

Ik heb een soortgelijk probleem: Mijn afspeelapparaat (een Vero 4K+) ondersteunt HDR en mijn TV ook, maar mijn receiver niet. Als ik een 4K HDR film met Dolby Atmos afspeel, dan moet ik dus een manier vinden om het geluid zo goed mogelijk naar mijn receiver te krijgen en het beeld zo goed mogelijk naar de TV.

De receiver geeft de HDR-informatie gewoon niet door via HDMI, dus afspelen via de receiver (wat me in geval van Dolby Atmos een Dolby TrueHD audiotrack opleverde, graceful fallback werkt hier wel) is geen optie, het beeld wordt dan veel te donker. Als ik het beeld rechtstreeks naar de TV stuur heb ik weliswaar goed 4K HDR beeld, maar de TV geeft geen HD-audioformaten terug via ARC, daar is deze TV te oud voor. Dus het geluid doet dan fallback naar standaard Dolby Digital of standaard DTS. Ook geen goede optie.

Bij mij was de oplossing een Marmitek audio extractor, waarmee het geluid in de hoogste kwaliteit naar de receiver gaat en het beeld in de hoogste kwaliteit naar de TV. Maar dat is best een dure oplossing. Voor de TS gaat dat niks oplossen, want die extractor doet geen conversie. Als er geen standaard Dolby Digital track in de input zit, dan komt die er ook niet uit. Mijn receiver ondersteunt blijkbaar wel DD+, want ik heb geen problemen bij Netflix streams. Maar ik heb daar destijds niet op gelet, dus dat is pure mazzel.

Ik denk dat de TS het inderdaad moet zoeken in losse componenten voor het decoderen, probleem is alleen dat daar weinig vraag naar is en ze dus duur zijn, want geen massaproductie. Misschien een irritante, maar wel werkende optie: koop een goedkope receiver die wel DD+ ondersteunt en pre-outs heeft en koppel die analoog aan de eindtrappen van je versterker. Dat is misschien nog wel goedkoper dan een losse decoder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

diy_peter schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:10:
Natuurlijk is een nieuwe receiver een eenvoudige (en dure) oplossing.
Een nieuwe receiver met dezelfde geluidskwaliteit en vermogen kost misschien wel 2000€. En dat dan gewoon om DD 5.1 te kunnen hebben.
Nogmaals: ik snap je gevoel maar het is nu eenmaal een feit dat technologie verder gaat. Het blijven herhalen dat het zonde geld is gaat je probleem niet oplossen, een Nvidia Shield TV Pro van net iets meer dan tweehonderd euro wel. Mogelijk kan het goedkoper maar dan is het de vraag of die Android box wel alles ondersteunt (zoals de Shield Pro vlekkeloos doet). En, wederom as said, haal je met de Nvidia Shield TV Pro een device in huis wat meekan met de toekomst. Toegegeven, voor zolang het duurt. Het is wel meer up to date dan als je nu een receiver koopt met HDMI 1.4 (zodat je overweg kan met Dolby Digital Plus), dat is investeren in oude hardware. Plus, kijkende naar producten van 225 euro (prijs Shield Pro) niet de kwaliteit receiver die je waarschijnlijk nu hebt staan.
Ik lees dat de nvidia shield de conversie doet, maar hoe heb je die dan aangesloten, want die heeft toch geen SPDIF? Via hdmi audio extractor?
Die had je toch al liggen? diy_peter in "Mediaplayer die DD+ kan decoderen naar DD"
PhilipsFan schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:18:
[...]
Misschien een irritante, maar wel werkende optie: koop een goedkope receiver die wel DD+ ondersteunt en pre-outs heeft en koppel die analoog aan de eindtrappen van je versterker. Dat is misschien nog wel goedkoper dan een losse decoder >:)
Het idee van een hogere klasse receiver is niet alleen dat deze meer vermogen levert maar ook dat de voorversterker uit betere componenten bestaat. Als je een goedkope receiver met pre-outs op de huidige aan gaat sluiten levert de huidige receiver alleen vermogen en mis je het idee van de betere kwaliteit voorversterker. Tevens zijn receivers met pre out helaas ook niet meer zo standaard en zie je deze optie pas vanaf de hogere series.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 21-04-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 11:37
FeaR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:45:
[...]

Het idee van een hogere klasse receiver is niet alleen dat deze meer vermogen levert maar ook dat de voorversterker uit betere componenten bestaat. Als je een goedkope receiver met pre-outs op de huidige aan gaat sluiten levert de huidige receiver alleen vermogen en mis je het idee van de betere kwaliteit voorversterker. Tevens zijn receivers met pre out helaas ook niet meer zo standaard en zie je deze optie pas vanaf de hogere series.
Dat snap ik wel, maar de TS heeft het over DD+. De bitrate is daarbij toch al niet zo hoog, dus ik vraag me af of je dat verschil echt gaat horen. Je gebruikt dan helaas de DAC van de goedkopere receiver, maar je hebt wel de power van je oude eindtrappen. Dat is vaak het belangrijkste, zeker bij films met luide geluidseffecten.
Pagina: 1