Voorwaardelijke regel in Excel. Hulp gevraagd bij aanpassing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPatWork
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-04-2023
Ik heb een kalender gemaakt met voorwaardelijke regels.
Een daarvan is dat Excel de kalender inkleurt wanneer ik een bepaalde code (bijv: 1023-001) invoer in kolom F.
De "10" staat voor een opdrachtgever en "23" voor het jaartal en achter het "-" komt het werkordernummer
De voorwaardelijke moet niet alleen jaartal 23 tussen "10" en "-" herkennen, maar ook andere jaartallen.
Voor het gemak alles tussen 00 t/m 99. Hoe pas ik onderstaande formule zo aan dat hij ook andere jaartallen herkent?

=EN(EN(LINKS($F6;5)="1023-";ISTEKST($F6));EN(J$3>=$D6;J$3<=$E6))
...

Excel 360
...

ChatGPT
...

Beste antwoord (via PPatWork op 17-04-2023 13:14)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

offtopic:
Je wilt niet slechts af-voorbeelden zoeken zoals ook CHatGPT, je wilt 'simpelweg' de documentatie van de betreffende functie lezen en op basis daarvan alternatieve formules bedenken / proberen.

Als je ook andere jaren moet kunnen afhandelen, kan je dezelfde LINKS() functie gebruiken om alleen naar de eerste twee karakters te kijken.

Let ook goed op of de juiste adressen absoluut danwel relatief zijn, de $

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:12
Kolommen met samengestelde waardes zijn altijd vervelend om mee te werken.
Waarom niet splitsen in 3 kolommen?
Opdrachtgever - jaartal - werkordernummer?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik denk dat je wat beter moet onschrijven wat hij nu moet herkennen ?
Want zoals ik het nu lees, moet je alleen checken of de eerste 2 karakters "10"zijn, en de volgende 2 een getal zijn? (=isgetal)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPatWork
Klopt Heuvelte, maar als ik dan werkorder 1023-1023 (de duizend drie en twintigste bon) invul, kleurt hij mijn kalender ook. Het streepje "- "moet ook in de voorwaarde zitten denk ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

offtopic:
Je wilt niet slechts af-voorbeelden zoeken zoals ook CHatGPT, je wilt 'simpelweg' de documentatie van de betreffende functie lezen en op basis daarvan alternatieve formules bedenken / proberen.

Als je ook andere jaren moet kunnen afhandelen, kan je dezelfde LINKS() functie gebruiken om alleen naar de eerste twee karakters te kijken.

Let ook goed op of de juiste adressen absoluut danwel relatief zijn, de $

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPatWork
@GarBaGe Splitsen bemoeilijkt het koppelen en zoeken in ons eigen systeem. Wij gebruiken meerdere WO nummers in deze kolom, bijv:

1023-0001 (kleurt geel)
2123-0001 (kleurt blauw)
4023-0001 (kleurt rood)
overige (kleuren grijs)

Ik wil het liever niet splitsen.

Bedankt voor de reacties trouwens! lekker snel, echt top :D
Voor het eerst dat ik via een forum om hulp vraag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PPatWork
Ah ik maakte het mezelf veel te moeilijk. Ik moest inderdaad gewoon de eerste twee getallen in de voorwaarde opnemen. Dus =EN(EN(LINKS($F6;2)="10";ISTEKST($F6));EN(K$3>=$D6;K$3<=$E6))

Bedankt. Het is opgelost. Het lijkt allemaal te werken!
Pagina: 1