Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werner1107
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-03 18:03
Kort:
Ik zoek een afstandsbediening waarvan ik de (pijltjes) knoppen kan gebruiken in windows, en de volumeknoppen het volume van de AVR regelen. Daarbij is muis-functionaliteit (bijv airmouse) en een toetsenbord een groot pluspunt.

Lang:
Ik heb een windows HTPC aangesloten op mijn Philips TV (43pus6703/12) via HDMI. Mijn AVR (Yamaha RX-v667) is op de TV aangesloten via ARC.

De HTPC gebruik ik het meest voor Youtube, afgewisseld met een film of serie via Plex. Nu heb ik ontdekt dat het niet mogelijk is om bij het afspelen van films met gecomprimeerde audio formaten (bijv. Dolby Digital+) het volume via Windows te regelen.

Voorheen gebruikte ik (onbewust) de stereo upmixing functionaliteit van de Yamaha, waardoor er nooit sprake is geweest van een probleem met volume regeling. Ik kon dus mooi een draadloos Bluetooth toetsenbordje gebruiken om films te zoeken, Youtube filmpjes aan te klikken, play/pause knoppen gebruiken en het windows volume te regelen. Allemaal vanaf hetzelfte toetsenbordje, ideaal. Echter werkt dit nu dus bij het afspelen van DD+ films niet meer, waardoor ik genoodzaakt ben om het toetsenbord én de afstandsbediening van de receiver te gebruiken, ongewenst.

Om deze reden ben ik op zoek naar een afstandsbediening die ik kan gebruiken voor de HTPC én de receiver tegelijk. Mijn idee is dus om de pijltjestoetsen te gebruiken om te navigeren in plex / Youtube, en de volume knoppen te koppelen aan de Receiver (IR?). Hierbij kan ik het volume van windows op 100 laten, en het volume volledig via de AVR regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

"vroeger" was een degelijke MCE oplossing vaak bruikbaar. Misschien tegenwoordig nog steeds?

Zoek eens naar "Microsoft MCE remote"?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
Ik doe dit met een Logitech Harmony Companion en een Flirc receiver (oud model ondertussen, ik heb die al 8 jaar) aan de PC, maar de Harmony lijn is EOL en ik weet daar ook niet meteen een alternatief voor.

Voor ik de Logitech had, gebruikte ik de afstandsbediening van mijn receiver met de Flirc, waarbij ik dan een aantal knoppen van die afstandsbediening in HDMI 1 (of welke je gebruikt) modus (pijltjes, Enter, Home, Back) aanleerde aan de Flirc.

Met nu de Flirc nog eens op te zoeken zie ik dat ze een universele remote ontwikkeld hebben die verkocht is met Kickstarter en nu in pre-order is. Dat kan interessant zijn maar momenteel de klassieke Kickstarter hardware problemen: tragere leveringen dan voorzien. Althans, ik zie wat klachten als ik door de comments ga, maar ik weet ook dat veel Kickstarter backers ongeduldig kunnen zijn. Over die afstandsbediening kan ik me niet uitspreken, maar de ontvanger werkt heel gebruiksvriendelijk, die imiteert gewoon een toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werner1107
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-03 18:03
@MacPoedel De harmony kwam ik inderdaad ook al tegen. Helaas kan ik daar nu weinig meer me :(
De Flirc Skip 1S (de remote die jij denk ik bedoeld) lijkt mij ook nog wel wat, die had ik zelf nog niet gevonden. Voor 50 euro vind ik het ook zeker nog geen gekke prijs, gezien een bluetooth toetsenbordje ook al snel rond de 30 euro kost. Het lijkt erop dat die remote ondersteuning heeft om per button een applicatie (aka doelapparaat?) in te stellen. Klinkt als de oplossing die ik zoek.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
@werner1107 Ik bedoelde inderdaad de Skip 1S. Volgens de makers is die ook echt bedoeld als vervanger van een Harmony maar dan zonder cloud dienst (zwakste punt van de Harmony vind ik ook) en hub. Ik overweeg er zelf 1 te kopen voor als mijn Harmony het ooit opgeeft, zeker nu een 3 jarige die aan het mishandelen is.

Behalve de onbekende levertijd is de software ook wel behoorlijk work in progress, maar op zich vertrouw ik flirc wel om dit uiteindelijk goed te krijgen. Nadeel voor mij is wel dat die alleen IR is, mijn Harmony met RF moet ik niet richten.