Buiten stopcontact installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doko
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
Dag allen,

Ik heb een vraag over het volgende: ik heb elektra op mijn terras uit de muur komen. Ik wil daar een buitenstopcontact aansluiten en heb het volgende al geinstalleerd (zie foto).

Ik vraag mij alleen af hoe ik het gat waar de kabel uit komt lopen kan afdekken? Of is dit alleen bedoeld voor verlichting? Stroom werkt in ieder geval wel.

Ook loopt er een zwarte kabel (ik gok schakel) die ik nergens kwijt kan. Is het op deze manier gevaarlijk om hem zo te houden? Kan ik hem ergens naar toe leiden?

Ik weet dat ik het achterkant plaatje van de stopcontact in de muur moet boren op een plek eronder of boven, mochten jullie een idee hebben hoe ik dit netjes maar ook vooral veilig kan afronden, hoor ik het graag!

Bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKaiwnJ_NCd04EkKVdwyx46W9rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DgYRrqAaBjqgL3nBgq7ep7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brwnQu5OnDIahJTK2BkvW3Ebi_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lOm0n1hFIEdD80mDlZ2LRJV.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via doko op 17-04-2023 13:49)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:21
Wat je nu gedaan hebt klopt sowieso voor geen meter. Je hebt een opbouw stopcontact, en de kale VD-draden door een kabelinvoer gestoken. Dat is niet de bedoeling.

Pak ofwel een (ip54) inbouw stopcontact dat je netjes op de inbouwdoos monteert, ofwel sluit je opbouwstopcontact netjes met YMvK-kabel aan, en doe een afdekplaat met kabeluitvoer op de inbouwdoos.

Als je de zwarte draad niet nodig hebt, kun je daar gewoon een lasklem op zetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13

Rmg

Persoonlijk zou ik hem afknippen zodat je geen/minder koper hebt dat uitsteekt of tapen met (zwarte!) elektriciteitstape

Netter is wel verwijderen, maar ook wel erg permanent.

En waarom zet je geen stopcontact in je oude schakeldoos die er al zit? :?

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 17-04-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 15:43
Rmg schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:53:
Persoonlijk zou ik hem afknippen zodat je geen/minder koper hebt dat uitsteekt of tapen met (zwarte!) elektriciteitstape

Netter is wel verwijderen, maar ook wel erg permanent.

En waarom zet je geen stopcontact in je oude schakeldoos die er al zit? :?
Of netjes een wago er op..

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
zoek eens op: schoonmetselwerk inbouwdoos deksel
zwarte ader, las dop er op in in de doos laten zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door The Fatal op 17-04-2023 11:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:21
Wat je nu gedaan hebt klopt sowieso voor geen meter. Je hebt een opbouw stopcontact, en de kale VD-draden door een kabelinvoer gestoken. Dat is niet de bedoeling.

Pak ofwel een (ip54) inbouw stopcontact dat je netjes op de inbouwdoos monteert, ofwel sluit je opbouwstopcontact netjes met YMvK-kabel aan, en doe een afdekplaat met kabeluitvoer op de inbouwdoos.

Als je de zwarte draad niet nodig hebt, kun je daar gewoon een lasklem op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doko
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
Bedankt voor de reacties!

Wat betreft zwarte kabel: duidelijk, daar zit nu een lasklem op en die laat ik lekker in de oude inbouwdoos.

Ik heb even gekeken naar de optie om een inbouw stopcontact direct te monteren op de oude inbouwdoos maar zie niet hoe ik dit zou moeten doen, op de stopcontact (die ik dan eventueel zou moeten aanschaffen) zitten geen gaatjes die direct in de oude inbouwdoos passen.

Ik denk dat ik daarom een afdekplaat met kabeluitvoer ga aanschaffen en de opbouwstopcontact er onder plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

doko schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:48:

Ik denk dat ik daarom een afdekplaat met kabeluitvoer ga aanschaffen en de opbouwstopcontact er onder plaats.
Ik zou de huidige inbouwdoos vervangen voor zoiets. In dezelfde lijn kun je hem dan helemaal afmaken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
doko schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:48:
Bedankt voor de reacties!

Wat betreft zwarte kabel: duidelijk, daar zit nu een lasklem op en die laat ik lekker in de oude inbouwdoos.

Ik heb even gekeken naar de optie om een inbouw stopcontact direct te monteren op de oude inbouwdoos maar zie niet hoe ik dit zou moeten doen, op de stopcontact (die ik dan eventueel zou moeten aanschaffen) zitten geen gaatjes die direct in de oude inbouwdoos passen.

Deze kun je gebruiken.
Moet je alsnog wel aan weerszijden van de doos een klein gaatje boren, maar dat moet lukken.

WCD
https://www.elektramat.nl...l-tx-44-antraciet-045467/

Afdekraam
https://www.elektramat.nl...g-tx-44-antraciet-021167/
FirePuma142 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:59:
[...]

Ik zou de huidige inbouwdoos vervangen voor zoiets. In dezelfde lijn kun je hem dan helemaal afmaken.
is inderdaad mooier, maar wel lastig om dat nu nog netjes te plaatsen.
Dat is handig als je dat in de bouw meteen meeneemt.

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 17-04-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

En het heeft de voorkeur om kabelinvoer van onder af te doen (bij opbouw).

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 17-04-2023 14:31 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 06:32
Het ziet er een beetje beunerig uit zo.. Sowieso snap ik niet waarom je de kabelinvoer van boven laat komen (waar ook het water vandaan komt als het regent). Ik zou een opbouw buiten WCD halen en de huidige kabel verlengen met b.v. WAGO klemmetjes.. Stukje buitenkabel erbij, en dan van onder invoeren in je opbouw WCD. Deze opening zou ik afdekken met een kapje, zodat er niet 1,2,3 water inloopt en het netjes is afgewerkt.

Ongebruikte draden sowieso altijd afdekken, en niet los laten hangen.. Dat is vragen om problemen..

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 17-04-2023 14:35 ]

Pagina: 1