Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• RogerJ75
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-11 23:09
Vraagje:
Hoe kan ik berekenen hoeveel panelen er op een omvormer kunnen zonder dat deze kapot gaat?
Ik begrijp dat deze af gaat toppen boven een bepaald wattage. Ik heb een kleine omvormer voor op mijn garagedak, een Solis 2K. Deze heeft een max. ingangsvoltage van 600V. Ik heb een aantal panelen met een Voc van 31V. Verder heeft de omvormer een max. ingangsstroom van 11A. De panelen hebben een kortsluitstroom van 12,93A. Welke waarden bepalen het max aantal panelen? Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen? Bvd voor uw reactie!

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
Zorg dat je iig onder de ingangsspanning blijft. Verder staat er in de datasheet van je omvormer een "Recommended max. PV power", waar je je waarschijnlijk aan wilt houden.

Een max stroom van 11A is een tikkeltje laag voor hedendaagse panelen, maar dit is niet echt een ontwerpcriterium. Je omvormer zal simpelweg niet op het max. powerpoint van de panelen kunnen draaien als dat bij een hogere stroom ligt. Echter als je een nieuwe installatie gaat maken van >2kW, zou ik sterk overwegen daar gewoon een nieuwe omvormer bij te doen. Dat zijn de kosten nou ook weer niet.

[ Voor 16% gewijzigd door mcDavid op 17-04-2023 11:46 ]

• RogerJ75
Bedankt voor uw reactie. Ik heb deze omvormer en wil op mijn garage (WNW) panelen leggen. Oorspronkelijk had ik 6 panelen hiervoor, maar inmiddels heb ik er nog 2 beschikbaar. Nu probeer ik uit te vogelen wat ik het beste kan doen. Als er 8 op kunnen en de omvormer topt alleen af vind ik dat geen probleem, maar de boel moet wel heel blijven natuurlijk. Ik heb gekeken in de datasheets, maar alle omvormers uit deze serie (tot 3600W) hebben een max. ingangsstroom van 11A.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:38
RogerJ75 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:58:
Bedankt voor uw reactie. Ik heb deze omvormer en wil op mijn garage (WNW) panelen leggen. Oorspronkelijk had ik 6 panelen hiervoor, maar inmiddels heb ik er nog 2 beschikbaar. Nu probeer ik uit te vogelen wat ik het beste kan doen. Als er 8 op kunnen en de omvormer topt alleen af vind ik dat geen probleem, maar de boel moet wel heel blijven natuurlijk. Ik heb gekeken in de datasheets, maar alle omvormers uit deze serie (tot 3600W) hebben een max. ingangsstroom van 11A.
Stroom is niet belangrijk, je schakelt serie dus voltage telt op. Als je voltage/spanning onder de max ingangsspanning blijft(ook bij -10 graden) dan is het prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
De Solis 2K mag maximaal 3kW ingevoed krijgen. Op WNW 13 graden helling heb je ruim 4000Wp aan panelen nodig om aan die 3kW te komen. Wat is de Wp van je panelen?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
Let op dat omvormer een maximale ingangsstroom en een maximale kortsluitstroom heeft. Twee verschillende getallen. De de Imp moet idealiter onder de eerste blijven en de Isc onder de tweede.

De Voc moet bij koud weer onder de maximale ingangsspanning blijven. Maar als je niet gek doed en netjes je Vmp mikt op de rated voltage of iets daarboven komt het vast goed.
Als jouw omvormer 600V max en 300V rated heeft kun je dus maximaal 17 van die panelen leggen, maar je zou dus rond de 13-14 kunnen zitten denk ik. Spanningsgewijs.

In hoeverre je gaat aftoppen hangt af van de panelen, azimut en helling. Zie daarvoor pvcalc.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
In dit geval lijkt me dat je je totaal geen zorgen hoeft te maken, die 2 extra panelen kunnen er gewoon bij tussen.

Vergeet niet de DC-schakelaar uit te zetten voordat je stekkers los trekt.

• RogerJ75
Uszka schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:32:
[...]

De Solis 2K mag maximaal 3kW ingevoed krijgen. Op WNW 13 graden helling heb je ruim 4000Wp aan panelen nodig om aan die 3kW te komen. Wat is de Wp van je panelen?
Het zijn 400Wp panelen, dus 3200Wp zou geen probleem moeten zijn. Tnx!

• RogerJ75
jeroen3 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:51:
Let op dat omvormer een maximale ingangsstroom en een maximale kortsluitstroom heeft. Twee verschillende getallen. De de Imp moet idealiter onder de eerste blijven en de Isc onder de tweede.

De Voc moet bij koud weer onder de maximale ingangsspanning blijven. Maar als je niet gek doed en netjes je Vmp mikt op de rated voltage of iets daarboven komt het vast goed.
Als jouw omvormer 600V max en 300V rated heeft kun je dus maximaal 17 van die panelen leggen, maar je zou dus rond de 13-14 kunnen zitten denk ik. Spanningsgewijs.

In hoeverre je gaat aftoppen hangt af van de panelen, azimut en helling. Zie daarvoor pvcalc.
Bedankt voor uw reactie, 8x400Wp kan dus wel.. ;-)
Pagina: 1