PopOS: Klikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:33
Eens in de paar jaar kijk ik of ik mijn PC kan gebruiken voor de overstap naar Linux. Elke keer zijn er dingen waardoor ik uiteindelijk toch weer terug ga naar Windows. Sinds een paar weken weer eens de poging gewaagd om de overstap te maken naar PopOs.

Tot nu toe bevalt het me prima, maar loop tegen een klein issue aan:
Als ik een spelletje speel (Day of Defeat Source), een filmpje kijk (ziggo tv of youtube) en de dnetc client (Cuda, dus via de GPU) dan krijg ik dat het geluid begint te stotteren (lijkt eerder fractie van een seconde stopt met het afspelen van het geluid en dat elke 4 a 5 seconden). Niet constant, en niet heel storend, maar toch net genoeg om irritant te zijn.
Stop ik dan de dnetc client, dan gaat het beter, hij stottert nog wel eens, maar de pauze tussen het stotteren zijn wel een stuk minder.
Ik heb op dit moment de DNETC client draaien en ook een video (ziggo) en heb geen last van het geluid wat stotterd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
SW:
PopOS 22.04 LTS
Steam
Nvidia-Driver-525
HW:
HP Z230
Nvidia 750TI

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb wat settings aangepast volgens deze post:
https://www.reddit.com/r/..._sound_card_details_here/
En ook een post gevolgt op System76, maar kan deze terug vinden.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

[ Voor 4% gewijzigd door ge-flopt op 17-04-2023 10:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Staat er iets in dmesg of /var/log/* dat relevant kan zijn?

Welke audio chip heb je? Speel je geluid via een koptelefoon (bluetooth?) of bekabelde speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
@SVMartin bedankt voor je reactie. Uiteindlijk een paar avonden wat geswitch naar andere distributies. Vandaag naar de grootvader van PopOS geswitched (Debian) en die heeft de problemen vooralsnog niet.

Het switchen heb ik gedaan omdat ik elke keer tegen wat kleine dingen liep, maar heb nu Debian op mijn desktop en dat bevalt me nog wel het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Fijn te horen! Debian heeft een lange en betrouwbare geschiedenis opgebouwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-09 01:53
Gebruik je D9VK? Deze post heeft instructies om in te stellen (voor Steam): https://linuxgamecast.com...-steam-performance-tests/

Als dit niet werkt zou je ook een oudere Proton versie kunnen proberen, via: rechtermuisknop op game > Properties > Compatibility > oude versie selecteren b.v. 6.0 ('Force the use of a specific Steam Play compatibility tool' moet aanstaan)

Dacht dat dit spel ook een later uitgebrachte native Linux versie had, maar blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
@Merik, mocht ik nog problemen krijgen dan zal ik het zeker proberen.
Pagina: 1