Geschil met autoverhuurbedrijf kopie rijbewijs / paspoort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:12
Hallo Tweakers,

Ik sta op het punt om een AVG klacht naar een autoverhuurbedrijf te sturen, maar ik wil het graag nog even laten lezen door andere voor ik hem eruit knal. Is er toevallig iemand met kennis van AVG mails, die er even overheen wil lezen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Ik zou de email inkorten waar kan.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-10 15:28
Volgens mij kan die mail in 3 regels? Je geeft aan dat hun privacyverklaring vermeldt dat ze BSN afschermen en dat ze dat niet hebben gedaan. Verder geef je aan dat je je gegevens verwijderd wilt zien (ik zou dus niet voor bezwaar maar voor verwijdering kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-10 12:10
Je bent heel volledig. Zou niet teveel twijfelen en gewoon versturen. Op inhoud doe je idd meer dan nodig is, door eigenlijk hun onderzoek naar de rechtmatigheid te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:02
Het is een erg lang verhaal, maar het is duidelijk zat!
Ik zou ze er wel op wijzen dat de huidige werkwijze niet mag, maar verder heb je niks te winnen/verliezen.

Dat stukje over 14 dagen reactietijd snap ik ook niet helemaal, want je wil toch dat zulke toko's stoppen met deze praktijken? Dan moet je sowieso een melding doen, en niet alleen als het voor jou netjes opgelost wordt.

Want anders doen ze het bij de volgende klant gewoon weer, en die daarna ook weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
remmstein schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:04:
Je bent heel volledig. Zou niet teveel twijfelen en gewoon versturen. Op inhoud doe je idd meer dan nodig is, door eigenlijk hun onderzoek naar de rechtmatigheid te doen.
Ja inderdaad. Ik ben dat gaan doen om dat de beste man achter de balie zo bijdehand stond te doen dat hij wel ef wist hoe het werkte na 40 jaar in de branch. Misschien dat ik daarom zo ontspoort ben in het 3 dubbel duidelijk maken van mijn standpunt. Zal eens kijken of ik het inderdaad kan inkorten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:19
"kopie van mijn rijbewijs en paspoort" ?!?

Kopie van rijbewijs snap ik. Het gaat om autoverhuur, dus ze moeten wel zeker weten dat de huurder ook wettelijk het voertuig mag besturen op de weg.
Daarnaast werkt het rijbewijs ook als identificatiemiddel.
Dan heb je toch geen paspoort meer nodig?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Afgelopen zaterdag 15 april jl
Ik zou de boel even een paar dagen laten liggen, want het hele verhaal is doorspekt met emotie. Even een paar daagjes ergens anders aan denken, en dan opnieuw het verhaal op papier zetten. Dan kun je waarschijnlijk de brief met zo'n 70% inkorten, wat de leesbaarheid en duidelijkheid alleen maar ten goede komt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Ruben279 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:05:

Dat stukje over 14 dagen reactietijd snap ik ook niet helemaal, want je wil toch dat zulke toko's stoppen met deze praktijken? Dan moet je sowieso een melding doen, en niet alleen als het voor jou netjes opgelost wordt.
Goed punt! Deze vraag vergat ik nog: Zowel de AP als de Bovag geven aan dat ik eerst moet proberen om er met het bedrijf zelf uit te komen. Vandaar dat ik dus dacht dat ik geen klacht meer mag indienen als ik er nu met het bedrijf zelf uitkom? Is dit inderdaad zo? Stel dat ze mij nou gewoon die kopie teruggeven, heb ik dan nog iets te klagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ruben279 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:05:
Ik zou ze er wel op wijzen dat de huidige werkwijze niet mag, maar verder heb je niks te winnen/verliezen.
Dat is niet helemaal waar, zie: Artikel 82: https://eur-lex.europa.eu...R0679&from=NL#d1e6177-1-1 maar bewijzen dat je schade geleden hebt is lastig al dan niet onmogelijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
GarBaGe schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:08:
"kopie van mijn rijbewijs en paspoort" ?!?

Kopie van rijbewijs snap ik. Het gaat om autoverhuur, dus ze moeten wel zeker weten dat de huurder ook wettelijk het voertuig mag besturen op de weg.
Daarnaast werkt het rijbewijs ook als identificatiemiddel.
Dan heb je toch geen paspoort meer nodig?
Helaas hier wel in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zou zelf, als een bedrijf vasthoudt aan dit soort regels "omdat we het al 40 jaar zo doen", links laten liggen. Genoeg autoverhuurvedrijven die vast wel je kopie paspoort/rijbewijs met doorgestreept BSN willen accepteren.

Verder ben ik ook erg allergisch voor dit soort handelswijzes. Maar waarom zowel je paspoort als rijbewijs? dat paspoort heeft geen enkele toegoevoegde waarde behalve dat daar ook je nationaliteit op staat.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
Gunner schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:13:
Ik zou zelf, als een bedrijf vasthoudt aan dit soort regels "omdat we het al 40 jaar zo doen", links laten liggen.
Ja helemaal mee eens, ik zou wensen dat ik dat kon. Ja uiteraard had het gekund, maar er stonden 3 mensen op mij te wachten om te gaan verhuizen, spullen die zaterdag weg moesten. Ga dan zaterdagochtend maar even ergens anders een bus regelen. Maar in elke andere situatie was ik zeker lachend weggelopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:14
naitsoezn schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:08:
[...]

Ik zou de boel even een paar dagen laten liggen, want het hele verhaal is doorspekt met emotie. Even een paar daagjes ergens anders aan denken, en dan opnieuw het verhaal op papier zetten. Dan kun je waarschijnlijk de brief met zo'n 70% inkorten, wat de leesbaarheid en duidelijkheid alleen maar ten goede komt.
Hier dacht ik ook aan. Er zitten wat emotie in, die geen plek heeft in een dergelijke mail.

"Ik vind het echt bespottelijk...", zou ik anders omschrijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:17
Exact wat degene boven mij schrijft...

Ik betreur het ten zeerste dat... Is een betere start :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:02
Gunner schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:13:
Maar waarom zowel je paspoort als rijbewijs? dat paspoort heeft geen enkele toegoevoegde waarde behalve dat daar ook je nationaliteit op staat.
Voor de wet zijn de twee net iets anders. Een rijbewijs is een legitimatiebewijs, een paspoort of ID kaart is een identiteitsbewijs. Daarom is in sommige gevallen alleen een rijbewijs niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Archer_VC10 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:28:
[...]

Voor de wet zijn de twee net iets anders. Een rijbewijs is een legitimatiebewijs, een paspoort of ID kaart is een identiteitsbewijs. Daarom is in sommige gevallen alleen een rijbewijs niet genoeg.
Dat weet ik, maar autohuur lijkt me niet zo'n geval waarbij het nodig is om je nationaliteit vast te stellen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Het gaat niet om nationaliteit maar om identiteit.
In populair taalgebruik wordt legitimatiebewijs soms als synoniem gebruikt voor het identiteitsbewijs. In juridisch opzicht zijn deze twee documenten echter niet hetzelfde. Een identiteitsbewijs toont namelijk aan wie een persoon is. Een legitimatiebewijs toont aan waar een persoon rechtsgeldig aanspraak op kan maken.
Ondanks dat een rijbewijs dezelfde onderdelen lijkt te bevatten (foto, naam, geboortedatum) is bij het opstellen hiervan niet op dezelfde manier vastgesteld dat deze zaken ook voor deze betreffende persoon kloppen, dus de identiteit van iemand is hiermee niet aan te tonen. Voor 99,9% van de personen zou het prima werken, maar wettelijk mag een bedrijf dit niet accepteren om iemands identiteit vast te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Archer_VC10 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:34:
Het gaat niet om nationaliteit maar om identiteit.

[...]

Ondanks dat een rijbewijs dezelfde onderdelen lijkt te bevatten (foto, naam, geboortedatum) is bij het opstellen hiervan niet op dezelfde manier vastgesteld dat deze zaken ook voor deze betreffende persoon kloppen, dus de identiteit van iemand is hiermee niet aan te tonen. Voor 99,9% van de personen zou het prima werken, maar wettelijk mag een bedrijf dit niet accepteren om iemands identiteit vast te stellen.
Er zijn meer dan genoeg verhuurbedrijven die graag willen weten of de huurder een bepaalde nationaliteit is, en mogelijk de auto betrokken raakt bij luid getoeter door de stad of dat soort fratsen.

Of ze dat mogen laat ik even in het midden. Maar bepaalde auto's trekken vaak bepaalde mensen aan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

_Apache_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:41:
[...]

Er zijn meer dan genoeg verhuurbedrijven die graag willen weten of de huurder een bepaalde nationaliteit is, en mogelijk de auto betrokken raakt bij luid getoeter door de stad of dat soort fratsen.

Of ze dat mogen laat ik even in het midden. Maar bepaalde auto's trekken vaak bepaalde mensen aan.
Sowieso zijn alleen Nederlandse rijbewijzen in Nederland geldig. Ik kan me met mijn Belgische Europees rijbewijs niet identificeren (niet in Nederland en niet in Belgie). En verhuurbedrijven zullen ook veel aan toeristen verhuren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
De twee papieren hebben elk een ander doel:
- Het rijbewijs toont alleen maar aan dat de houder het voertuig mag besturen.
- Het paspoort of de ID kaart is nodig om de identiteit van de houder te bepalen.
Afijn, dit leidt af van de discussie. Ik denk dat de kwestie hier niet is of de kopie nodig is maar hoe deze gemaakt wordt en hoe deze bewaard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-10 13:13

Neus

www.zenaconsult.com

Archer_VC10 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:48:
De twee papieren hebben elk een ander doel:
- Het rijbewijs toont alleen maar aan dat de houder het voertuig mag besturen.
- Het paspoort of de ID kaart is nodig om de identiteit van de houder te bepalen.
Ja en nee: het rijbewijs is al een Europees erkent identiteitsbewijs. Paspoort is dus niet nodig.

Woon al jaren in Italië en overal waar er naar gevraagd wordt naar een ID, gebruik ik mijn rijbewijs. Ook op reis in Europa (lees: geen Engeland of Zwitserland, daar neem ik mijn paspoort voor mee).

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dehardstyler maak je niet druk, ik huur al dikke 30j voertuigen en gebruik mijn rijbewijs. Meer is ook niet nodig ter identificatie hiervoor. je hebt niet eens een paspoort nodig. Geldig ID-kaart en Rijbewijs is al you need als je niet buiten EU reist. als je er echt zoveel waarde aan hecht, ga je over 2 weken terug om je kopie op te halen. deze termijn is netjes tbv evt. schade door jou gereden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:00:
@dehardstyler

. Geldig ID-kaart en Rijbewijs is al you need als je niet buiten EU reist. als je er echt zoveel waarde aan hecht, ga je over 2 weken terug om je kopie op te halen. deze termijn is netjes tbv evt. schade door jou gereden
Moet dat niet zijn: Geldig ID-kaart of Paspoort ?

Niet iedereen heeft een paspoort en/of een ID ter identificatie. Volgens mij is het dus of/of

Of een ID-kaart of een paspoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 01:49

macnerd

No Apples please :-)

dehardstyler schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:07:
[...]

Ja inderdaad. Ik ben dat gaan doen om dat de beste man achter de balie zo bijdehand stond te doen dat hij wel ef wist hoe het werkte na 40 jaar in de branch. Misschien dat ik daarom zo ontspoort ben in het 3 dubbel duidelijk maken van mijn standpunt. Zal eens kijken of ik het inderdaad kan inkorten. :)
Ik zou iets zeggen als: "De privacywetgeving is sinds de jaren '80 anders behoorlijk veranderd, zoals recent nog.".

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Neus schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:51:
[...]

Ja en nee: het rijbewijs is al een Europees erkent identiteitsbewijs. Paspoort is dus niet nodig.

Woon al jaren in Italië en overal waar er naar gevraagd wordt naar een ID, gebruik ik mijn rijbewijs. Ook op reis in Europa (lees: geen Engeland of Zwitserland, daar neem ik mijn paspoort voor mee).
Zie hier: https://www.nederlandwere...tenland/identiteitsbewijs
Er is wat onduidelijkheid over het verschil tussen identiteitsbewijs en legitimatiebewijs, afhankelijk van het doel zijn er ook instanties die een rijbewijs accepteren voor bepaalde zaken, maar het bovengenoemde verschil blijft wel bestaan. Hoe een ander land hiermee omgaat is weer compleet losstaand hiervan. Ik weet niet waar je vandaan hebt dat een NL rijbewijs als identiteitsbewijs wordt gezien door de EU, maar de (NLse) overheid is het niet met je eens ;) Daarnaast: resultaten uit het verleden zijn nooit een garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 15:25
Archer_VC10 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:21:
[...]
Daarnaast: resultaten uit het verleden zijn nooit een garantie...
Ja maar het gaat al 40 jaar zo ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
dehardstyler schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:56:
Uiteindelijk ben ik onder protest akkoord gegaan, ik had de bus helaas nodig en er stonden al mensen op mij te wachten.
Heb je nou echt niets beters te doen....

En je principes waren dus zo sterk dat je nu lekker achteraf (verder) gaat klagen?
Dit maakt het echt een totaal onzinnig verhaal. Hou het gewoon bij de feiten en regels en verwijder dat gepikeerde en die verdere dreigingen. Of nog beter, stop ermee en huur volgende keer ergens anders.
[...]
Ik weet niet waar je vandaan hebt dat een NL rijbewijs als identiteitsbewijs wordt gezien door de EU, maar de (NLse) overheid is het niet met je eens ;) Daarnaast: resultaten uit het verleden zijn nooit een garantie...
Precies... en veel landen accepteren het zo niet. Zeker niet als het geen nationaal document is.

[ Voor 78% gewijzigd door CirclDigital op 17-04-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-10 13:13

Neus

www.zenaconsult.com

[...]
Ik weet niet waar je vandaan hebt dat een NL rijbewijs als identiteitsbewijs wordt gezien door de EU, maar de (NLse) overheid is het niet met je eens ;)
Excuses, mijn NL rijbewijs is inmiddels omgetoverd in een ITA rijbewijs - gebruik niks anders dan dat als ID.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:21

talin

ES-MA

dehardstyler schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:17:
[...]

Ja helemaal mee eens, ik zou wensen dat ik dat kon. Ja uiteraard had het gekund, maar er stonden 3 mensen op mij te wachten om te gaan verhuizen, spullen die zaterdag weg moesten. Ga dan zaterdagochtend maar even ergens anders een bus regelen. Maar in elke andere situatie was ik zeker lachend weggelopen.
Dit is wel een enorme drogreden!

Als ik jou was had ik het niet zo aanvallend aangepakt maar eerst andersom aangepakt, jou expertise gebruiken zodat dat bedrijf beter te werk gaat.
Als ze dan niet mee willen werken kan je alsnog de andere kant opgaan en een mail zoals je in de OP hebt opgesteld versturen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-10 20:29

DataGhost

iPL dev

CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:18:
[...]

Heb je nou echt niets beters te doen....

En je principes waren dus zo sterk dat je nu lekker achteraf (verder) gaat klagen?
Dit maakt het echt een totaal onzinnig verhaal. Hou het gewoon bij de feiten en regels en verwijder dat gepikeerde en die verdere dreigingen. Of nog beter, stop ermee en huur volgende keer ergens anders.
Je wordt natuurlijk op het moment zelf voor het blok gezet he. Dan heb je vooraf al onderzoek gedaan om uit te komen bij een verhuurbedrijf met een privacy policy waar je het mee eens bent, heb je een reservering gemaakt, was het voertuig beschikbaar en heb je de rest van je dag daar ook omheen gepland. Houden zij zich opeens niet aan de gemaakte afspraken. Als je op dat moment dan had gezegd "nee" had je de bus niet meegekregen, was de planning van je dag naar de klote, van de mensen die klaarstonden ook, eventueel zit je nog met allerlei gevolgschade daardoor zoals mensen moeten betalen, afspraken af moeten zeggen, etc, maar die kan je niet declareren. Of er nog andere verhuurbedrijven in de buurt waren is nog maar de vraag, net als of ze de benodigde bus ook beschikbaar hadden, en dan ben je alsnog flink wat extra tijd kwijt. Daar mag je zeker achteraf nog boos over zijn. Ook als je principes "niet sterk genoeg" zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CirclDigital
DataGhost schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:56:
[...]
Daar mag je zeker achteraf nog boos over zijn. Ook als je principes "niet sterk genoeg" zijn.
Dan moet je vooral boos zijn op jezelf dat je geen ruggengraat hebt getoond.... dit is tenslotte meer een principe kwestie dan wat anders. Nul schade verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-10 20:29

DataGhost

iPL dev

CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:07:
[...]

Dan moet je vooral boos zijn op jezelf dat je geen ruggengraat hebt getoond.... dit is tenslotte meer een principe kwestie dan wat anders. Nul schade verder.
Dan kan je heel die AVG ook net zo goed afschaffen. Er is nu misschien nog niet direct schade maar aangezien ze nog steeds zijn gegevens bewaren is er een kans dat daar straks nog schade uit ontstaat. En als er geen goede aanleiding is om die gegevens te bewaren is het natuurlijk extra triest als dat gebeurt. Die wet is ook niet uit het niets ontstaan he, maar juist omdat het zo ontzettend vaak verkeerd gaat.

Verder mooi dat je nul oplossingen aandraagt, wat zou jij in dat geval doen om ruggengraat te tonen en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat je niet onnodige "schade" (financieel dan wel planning) lijdt door het tonen van die ruggengraat?

[ Voor 31% gewijzigd door DataGhost op 17-04-2023 16:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CirclDigital
Weglopen als je het er niet mee eens bent.... en als dat (echt) niet kan dan gewoon zakelijk blijven in je klacht.

Maar niet als een klein kind stampvoetend zo'n mail maken terwijl je blijkbaar je principes aan de kant schuift als het wat gevolgen heeft voor jezelf.

[ Voor 21% gewijzigd door CirclDigital op 17-04-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10 16:50
CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:20:
Weglopen als je het er niet mee eens bent.... en als dat (echt) niet kan dan gewoon zakelijk blijven in je klacht.

Maar niet als een klein kind stampvoetend zo'n mail maken terwijl je blijkbaar je principes aan de kant schuift als het wat gevolgen heeft voor jezelf.
Wat een onzin. Het is goed om principes te hebben maar er kan altijd van afgeweken worden.

Achteraf je beklag doen is prima. Er mag best emotie in je beklag staan, we zijn toch geen robots of wel dan? (Zolang je maar netjes blijft)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
De mail is doorspekt van emotie en subjectief prul. Haal dat er eerst uit, en dan ben je al een stuk verder.
Ik vind het echt bespottelijk hoe mijn rechten hier met voeten getreden worden. Het is erg makkelijk om je achter "40 jaar ervaring" te verschuilen, als er in 2018 nog een privacyverklaring geschreven is om te voldoen aan de AVG.
Om maar een voorbeeld te noemen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Eerst even rustig tot 10 tellen en daarna opnieuw beginnen. Een mail als deze.. met teksten "als een dagvaarding niet schuwen" maken weinig indruk. Wat eis je nu eigenlijk? mogelijk hebben ze de kopie allang vernietigd (en kunnen ze het dus niet eens teruggeven)

Je bereikt meer met een "vriendelijke" klacht, waarin je aangeeft dat de verhuur prima was maar je een heel naar gevoel krijgt van de gegevensverwerking, en daardoor niet nog eens zult huren. Dat heeft meer impact dan de juridische opsomming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-10 11:13
Ik zou deze mail sturen maar in plaats van dreigen met een melding gewoon zeggen dat je een melding gaat maken (en dan ook echt doen) en daarnaast eisen dat ze je gegevens vernietigen.

Overigens weer kostelijk gelachen om alle figuren die je ervan beschuldigen geen principes te hebben en zeggen dat je achteraf niet moet miepen. Zijn dat ook het type mensen die zo reageren op iemand die 's nachts in de stromende regen een slotenmaker laten komen omdat ze de sleutel kwijt zijn, afgezet worden door veel te hoge kosten, toch maar akkoord gaan, en dan achteraf er een zaak van maken. "Tja had je maar principes moeten hebben en weigeren". Kansloos.

Groot gelijk dat je hier werk van maakt, maar zoals ik al aangaf zou ik minder dreigen en meer gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:53

Blokker_1999

Full steam ahead

Groot probleem is dat ze de gegeven waarschijnlijk niet zomaar kunnen vernietigen.

En ja, kom even tot rust en hou het zakelijk aub. Ga je beter resultaat mee behalen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 03:12:
Groot probleem is dat ze de gegeven waarschijnlijk niet zomaar kunnen vernietigen.

En ja, kom even tot rust en hou het zakelijk aub. Ga je beter resultaat mee behalen.
Als ze ‘het al 40 jaar zo doen’ dan is het waarschijnlijk met een kopieerapparaat gedaan en niet ingescand. Mee eens dat een pdf teruggeven lastig is, maar dikke kans dat er gewoon een zwart-wit velletje achter een op carbonpapier ingevuld contact in een multomap onder de balie zwerft.

En dat maakt het dan ook meteen minder een probleem, als we toch risico inschattingen aan het maken zijn. Geen enkele hacker die bij die map kan namelijk. De kans is groter dat je gegevens lekken bij een andere partij, maar als het je geruststelt, maak lekker die kilometers om met een grote grijns dat velletje papier terug te vorderen. Vernietig je het wel op de juiste manier, want zomaar met 1x versnipperen in de papierbak is natuurlijk vragen om een datalek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 22:09
Les voor de volgende keer: zelf kopien aanleveren met afgeschermde gegevens of een watermerk erop.
Dan controleren ze terplekke maar even of die kloppen met het id-bewijs ernaast.
Pagina: 1